Marino 7000 + 4,3l V6 Mercruiser

--kuningaskuluttaja-

Onko kellään kokemusta moisesta yhdistelmästä? Lähinnä kulutus kiinnostaisi. Joo, tiedän, että riippuu kahvan asennosta ja henkilömäärästä jne. Keskikulutusta lähinnä tässä haen.

39

8930

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakavesi

      Uskoisin, että helposti pääsee alle litralla mailin.

    • ABF

      Plaanissa pikkukaasulla ;) n. 17-19 kn. olettaisin että 1,5 l/maili.

      • Ja sitten kun ajetaan veneelle taloudellista nopeutta, eli kunnolla se on kunnolla liussa päästäneen johonkin 1,2-1,3 litraan maililla. Uppoumanopeuksilla pääset samaan kuin kunnon "plaanissa", kalleinta on roikottaa venettä juuri liukukynnyksen yläpuolella.


      • ABF
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ja sitten kun ajetaan veneelle taloudellista nopeutta, eli kunnolla se on kunnolla liussa päästäneen johonkin 1,2-1,3 litraan maililla. Uppoumanopeuksilla pääset samaan kuin kunnon "plaanissa", kalleinta on roikottaa venettä juuri liukukynnyksen yläpuolella.

        Tuolla moottorilla, tuossa veneessä, ei vaan päästä noihin 1,2-1,3 l/maili kulutuslukemiin. Taloudellisimmillaan mennään tuolla 1,7 l/maili ja nopeudet nuo kertomani.


      • ABF
        ABF kirjoitti:

        Tuolla moottorilla, tuossa veneessä, ei vaan päästä noihin 1,2-1,3 l/maili kulutuslukemiin. Taloudellisimmillaan mennään tuolla 1,7 l/maili ja nopeudet nuo kertomani.

        Siis 1,5-1,7 l/maili.


    • --kuningaskuluttaja-

      Kiitos valistuneista arvauksista. Onko kellään kouriintuntuvaa kokemusta?

      • Marinolta

        Jos ajat matkanopeuksia 20-25 solmua kulutuksen pitäisi olla n. 1,2 l/mpk täydellä tankilla ja 3-4 hengen kuormalla. Lisätietoja saat Marinolta [email protected]


      • ABF
        Marinolta kirjoitti:

        Jos ajat matkanopeuksia 20-25 solmua kulutuksen pitäisi olla n. 1,2 l/mpk täydellä tankilla ja 3-4 hengen kuormalla. Lisätietoja saat Marinolta [email protected]

        Pitäisin edelleen pienoisena . . . suurena ihmeenä, jos tuolla 4,3 L V6;lla pääsee 8000 Marinolla noilla eväillä 1,2 l/mpk, kulutuslukema viittaa vahvasti dieseliin.

        Kulutus noilla yllä annetuilla spekseillä 1,7-2,0 l/mpk tuolla 4,3 L V6;lla.


    • 7500

      Kyse oli 7000 marinosta.

    • igyuoygougy

      7000 ja 8000 Marinot ovat aivan eri kokoluokassa. Kyllä hämmästyn jos 7000:lla saa menemään yli 1,5 l / maili.

      • ABF

        Vanha 4,3 l V6, ei ole kovinkaan "taloudellinen" moottori siinä mielessä, että vene ei vaikuta kovinkaan paljon kulutukseen. 7000 Marino menee tietysti hieman pienemmällä kuin 8000, mutta kyllä kulutus huitelee tuolla 1,7 l/mpk lukemissa. Sillä vaan ei tahdo päästä tuon alle.


      • ergagr
        ABF kirjoitti:

        Vanha 4,3 l V6, ei ole kovinkaan "taloudellinen" moottori siinä mielessä, että vene ei vaikuta kovinkaan paljon kulutukseen. 7000 Marino menee tietysti hieman pienemmällä kuin 8000, mutta kyllä kulutus huitelee tuolla 1,7 l/mpk lukemissa. Sillä vaan ei tahdo päästä tuon alle.

        Uskoakseni MPI, eli monipisteruisku ei liene mikään vanha kone. Kyseessä ei siis ole kaasarikone ja kulutus lienee sen mukainen.


      • ABF
        ergagr kirjoitti:

        Uskoakseni MPI, eli monipisteruisku ei liene mikään vanha kone. Kyseessä ei siis ole kaasarikone ja kulutus lienee sen mukainen.

        MPI ei vaikuta juurikaan alentavasti kulutukseen, käyttövarmuuteen ja -mukavuuteen kylläkin. Tuo moottori, kuten amerikkalaiset V-moottorit yleensäkin, ovat kestäviä, hyviä käyttömoottoreita mutta "vanhanaikaisia", ja siis suurikulutteisia myös "ruiskuina".


      • MCM
        ABF kirjoitti:

        MPI ei vaikuta juurikaan alentavasti kulutukseen, käyttövarmuuteen ja -mukavuuteen kylläkin. Tuo moottori, kuten amerikkalaiset V-moottorit yleensäkin, ovat kestäviä, hyviä käyttömoottoreita mutta "vanhanaikaisia", ja siis suurikulutteisia myös "ruiskuina".

        Kannattaisi sinunkin tutustua uusiin bensakoneisiin. Vaikka lohkot ovat vanhoja kaikki tekniikka on uusinta uutta. Tämä vähentää kulutusta selvästi. Jos ei näin olisi niin miksi kukaan viittisi kehittää mitään?


      • Ehkei sentään
        MCM kirjoitti:

        Kannattaisi sinunkin tutustua uusiin bensakoneisiin. Vaikka lohkot ovat vanhoja kaikki tekniikka on uusinta uutta. Tämä vähentää kulutusta selvästi. Jos ei näin olisi niin miksi kukaan viittisi kehittää mitään?

        Se on ikävä kyllä hieman virheellinen johtopäätös.
        Moottoreiden kehitys kulkee ensisijaisesti päästörajojen mukana, ja esim. 80-luvun vanhat kaasarimoottorit saattoivat kuluttaa jopa vähemmän kuin nykyiset stoikiometrisille seoksille ja alemmille oktaaniluvuille optimoidut.
        No sen verran on annettava periksi, että nykyisissä ei tee-se-itse-säätäjät enää pääse sorkkimaan seoksia yhtä helposti ja elektroniikka korvaa kulumisesta johtuvat virheet.

        Sama ilmiö on dieseleissäkin, verratkaa vaikka 30-luvun dieselien kulutusta nykyisiin.


      • ABF
        MCM kirjoitti:

        Kannattaisi sinunkin tutustua uusiin bensakoneisiin. Vaikka lohkot ovat vanhoja kaikki tekniikka on uusinta uutta. Tämä vähentää kulutusta selvästi. Jos ei näin olisi niin miksi kukaan viittisi kehittää mitään?

        Tuttua on, ja siksi pysyn edelleen mielipiteessäni tuon moottorin kulutuksen suhteen.


      • Jsk1234
        ABF kirjoitti:

        MPI ei vaikuta juurikaan alentavasti kulutukseen, käyttövarmuuteen ja -mukavuuteen kylläkin. Tuo moottori, kuten amerikkalaiset V-moottorit yleensäkin, ovat kestäviä, hyviä käyttömoottoreita mutta "vanhanaikaisia", ja siis suurikulutteisia myös "ruiskuina".

        Uusimmassa mercruiserin 4,3:ssa on tehojakin nostettu 220hv lukemiin. Se vastaa vanhaa kesympää 5 litraista kasia. Onko kenelläkään linkkejä näiden koneiden teho ja vääntökäyriin?

        En usko, että tuo kone kuluttaa kovinkaan paljoa. 2500kg bayliner 265, jossa 5.0mpi, kuluttaa 1,6-1,7 L/mpk, tämä on keskikulutus. Plaanissa 22-25 kts, ja körötellessä 5,5 kts.


    • 123654

      Voiko päästä 1,2l/maili? Onko jollain kyseinen yhdistelmä?

      • bensamies

        itselläni oli marino 7000 omc v6 175 hv vm -87 meni vähän yli tai alle litran /maili riippuen kuormasta ja kelistä matka nopeus 25 solmua huiput 36 hyvä kestävä kone sama kuin mercruiser ja volvo suosittelen toki uudemmissa versioissa enemmän tehoa


      • Meillä on Marino 23 DL V8 225 hp vm (kone -87, vene -78).Kulutus on noin 1,5 l/Nm 22-23 knots.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Meillä on Marino 23 DL V8 225 hp vm (kone -87, vene -78).Kulutus on noin 1,5 l/Nm 22-23 knots.

        Pistetään tuo alhaalta, vuodelta 2014 oleva viesti uudelleen.

        "Tuossa linkki Suomeksi sivuston etusivulle.

        http://www.boat-fuel-economy.com/suomi

        Siitä voi jokainen katsella niitä teoreettisia kulutuksia moottorilleen, ja unohtaa ainakin palstalle kirjoitellessa nuo "vaimolle" kerrottavat pienet kulutukset ;) "


    • öööölll

      Maailman luotettavin moottori. Pesee luotettavuudessa vanhat Volvot menne tullen. Suosittelen lämpimästi. Moottori on mielestäni aliarvostettu veneilijöiden keskuudessa, sitä voisi varsin hyvin käyttää myös ammattikäytössä.

    • R K-S

      Viimeisessä Kippari lehdessä oli testi SeaRay 235 DaycCruiser, josa Mercruiser 4,3 l V-6. Taloudellisimmalla marssivauhdilla kulutus oli n. 40 l/h eli 1,56 l/Nm.
      Tuo Marino on hieman kevytkulkuisempi, mutta sinun vertailukohde on ehkä vanhempi kaasarikone?

    • Seppo2221

      Itselläni juuri tämä yhdistelmä, eli Marino 7000 4,3l V6 Mercruiser. Tuli tehtyä vähän aikaa sitten n. 50 merimailin reissu ja noin 1/3 matkasta kuljettiin 18-20 kts vauhtia, suurin osa matkasta mentiin n. 5 kts vauhtia.

      Kulutus tälle reissulle 2,2 litraa / merimaili, eli aika kovat lukemat... Kyydissä 5 henkilöä kamat.

      Onko vinkkejä kuinka saisi kulutusta hieman alemmaksi? Mahtaakohan tuo 5 kts olla taloudellisin vauhti jos haluaa hissutella?

      • Eri vene ja moottori, mutta toisaalta luotettava ajotietokone.

        5,4 solmussa kulutus on 1,2-1,3 l/mpk. 6,5 solmussa n. 1,5 l/mpk ja 7 solmussa jo 1,8 l/mpk.

        15 solmussa ollaan jo lähemäs 2,5 l/mpk, tosin 18 solmussa se laskee jo 1,9 l/mpk tasolle.

        Kun nopeuden nostaa 23-30 solmuun, niin kulutus laskee 1,2-1,3 l/mpk tasolle (eli samalle kuin 5,4 solmun nopeudessa, josta se hilajalleen kasvaa 40 solmuun saakka, sen jälkeen nousu on jyrkentyvä huippunopeuden (kuormasta ja polttoaineen määrästä riipuen 49-52 solmua) 2,8 l/mpk.

        Eli todennäköisesti ajat uppoumanopeuksilla liian lujaa ja liukunopeuksilla liian hiljaa. Tilannetta vielä pahentaa se, että todennäköisesti painat keulaa alas trimmilevyillä (= kevyesti 0,2-0,5 l/mpk lisäkulutusta,trimmilevyjen koosta riippuen).

        Eli liukuvalla veneellä ajetaan joko hiljaa, tai kunnolla liussa. Trimmilevyllä venettä ei pidetä liussa, vaan niillä oikaistaan kallistuma. Kokeile neuvoani, tippuu kulutus kummasti kun ajaa venettä oikein :)


    • Seppo2221

      Kiitos paljon vinkeistä, pitääpä testata!

    • Seppo2221

      Ilman trimmilevyjen käyttöä vene lähtee herkästi laukkaamaan kovemmassa vauhdissa... Onkohan normaalia? Hiukan trimmaamalla laukkaaminen katoaa, mutta nostaako tämäkin sitten kulutusta?

      • ABF

        Luultavasti "laukkaamisen" poistaminen trimmaamalla, pienentää kulutusta, joka on suhteellisen normaalia kuvailemallasi kuormalla/ajolla/veneellä/moottorilla. Se on siis ominaisuus, ei vika ;) Mutta kuten tuossa aiemmin kerrottiin, oppiminen oman veneen ajamiseen pienentää kulutusta huomattavasti - sen lisäksi, että se on pirun mielenkiintoista huomata, kuin pienetkin asiat vaikuttavat - kuormaamisista lähtien.


      • Välittäjä_LKV
        ABF kirjoitti:

        Luultavasti "laukkaamisen" poistaminen trimmaamalla, pienentää kulutusta, joka on suhteellisen normaalia kuvailemallasi kuormalla/ajolla/veneellä/moottorilla. Se on siis ominaisuus, ei vika ;) Mutta kuten tuossa aiemmin kerrottiin, oppiminen oman veneen ajamiseen pienentää kulutusta huomattavasti - sen lisäksi, että se on pirun mielenkiintoista huomata, kuin pienetkin asiat vaikuttavat - kuormaamisista lähtien.

        Oikeassa olet, ja vaikka laukkaustaipumuksen poistaminen trimmaamalla hieman nostaisi polttoaineenkulutusta niin se on sen arvoista parantuneen matkustusmukavuuden johdosta.

        Tosin sitä keulaa kannattaa ensin laskea vetolaitteen trimmillä, trimmilevyt ovat vasta toissijainen vaihtoehto. En lisäksi oikein jaksa uskoa, että kyseinen yhdistelmä laukkaisi vetolaite alastrimmattuna.


    • Seppo2221

      Kiitos vastauksesta :) Ensi kesää odotellessa.

      • Jsk1234

        Kummasti auttaa sekin, että siirtää kaljalaatikon ja pari vesikanisteria keulaan. Ja laukutkin voi laittaa sinne keulaan matkan ajaksi.


    • Fjordmiäs

      Lueskelin tätä jo vähän vanhaa ketjua ja ihmettelen noita kulutuksia hiljaa köröttäessä ko. Moottorimla.
      Itsellä 4.3 V6 Efi Fjord 21 Weekenderissä ja juuri eilen ajettiin 24,4mpk matka.
      Kyydissä kaksi aikuista ja ei mitään isompaa kuormaa. Matkasta ajettiin uppouma nopeutta n. 6 solmua varmaan 2/3 matkasta, kun ei ollut kiire ja haluttiin nauttia merellä olosta. Ainoastaan isomman aukon ylitys ajettiin kunnolla plaanissa 23 solmua.
      Ainetta paloi aika tarkkaan 1l/mpk.
      Samanlaisia kulutuksia olen mittaillut ennenkin kun ajettu hiljaa pitkiä matkoja.
      Keskikulutus veneessä on ollut siinä 1.2l/mpk kesässä, kun olen kaikki ajot ja tankkaukset merkinnät ylös. Keskimääräinen tuntilulutus taas on ollut itsellä n. 12l/h.

    • No no - edelleen

      joko suoranaista valhetta, tai sitten "kirjausvirhettä", mutta tuolla koneella ei vaan ajella noilla lukemilla. Edes tehdas ei anna tuollaisia lukemia kulutuksiin :)

      • No no - edelleenkin!

      • Fjordmiäs

        Haters gonna hate... Näinhän se aina menee.

        Mitäs ihmeellistä on n.~1.2l/mpk ka.kulutuksessa tuolle moottorille ja veneelle?
        Ihan normi kulutus tuolle paketille. Joskun kun on ollut enempi tavaraa ja ihmisiä, niin kulutus ollut n.1.4l/mpk.
        Sinun linkkaamasi linkin takaa ei valittevasti ko. konetta löydy. Ainoastaan uudempia ja eritehoisia kuin omani.

        Nää Suomi24 keskustelut on ja aina yhtä hauskoja. "jopa suoranaista valhetta..." hohhoijaa.. Joku varmaan jaksaa vaivautua valehtelemaan tällaisesta(?)


      • No no - edelleenkin!
        Fjordmiäs kirjoitti:

        Haters gonna hate... Näinhän se aina menee.

        Mitäs ihmeellistä on n.~1.2l/mpk ka.kulutuksessa tuolle moottorille ja veneelle?
        Ihan normi kulutus tuolle paketille. Joskun kun on ollut enempi tavaraa ja ihmisiä, niin kulutus ollut n.1.4l/mpk.
        Sinun linkkaamasi linkin takaa ei valittevasti ko. konetta löydy. Ainoastaan uudempia ja eritehoisia kuin omani.

        Nää Suomi24 keskustelut on ja aina yhtä hauskoja. "jopa suoranaista valhetta..." hohhoijaa.. Joku varmaan jaksaa vaivautua valehtelemaan tällaisesta(?)

        Kyllä tuo moottorisi samoilla spekseillä pitkälti menee, kuin nuo linkin 4.3 L koneet. Antamasi kulutuslukemat siis tuntuvat, . . . . . . vähintäänkin erikoisilta, joskin laituriparlamenttien "bensakone" kannattajien jutuissa yleisiltä. Kuitenkaan se ei tee siitä paikkaansapitävää.


      • Fjordmiäs
        No no - edelleenkin! kirjoitti:

        Kyllä tuo moottorisi samoilla spekseillä pitkälti menee, kuin nuo linkin 4.3 L koneet. Antamasi kulutuslukemat siis tuntuvat, . . . . . . vähintäänkin erikoisilta, joskin laituriparlamenttien "bensakone" kannattajien jutuissa yleisiltä. Kuitenkaan se ei tee siitä paikkaansapitävää.

        No ei - edelleenkään, jos tarkkoja ollaan.

        Mutta todella erikoiselta tuntuu juu.. Mulla matkavauhti 23kn gps:n mukaan ja 200h ajojen pohjalta laskettu kulutus ~1.2l/mpk.kierrokset itsellä 3300-3400. Voin laskea sinulle valmiiksi se on 27l/h.
        Vertaa tuolla esim 190hp versio 3500rpm 28.5l/h.. Todella erikoinen tuo minun saama tulos siis.

        Hiljaa ajamalla väitän edelleen että omapaketti menee huomattavasti pienemmällä, kuin nuo luvut. Toki voi olla, että muutama sata tuntia ajoa ko. Veneellä ei riitä sen oppimiseen.

        Itselläsi muusta kuin palstaveneilystä kokemusta?


    • ABF

      Tuossa linkki Suomeksi sivuston etusivulle.

      http://www.boat-fuel-economy.com/suomi

      Siitä voi jokainen katsella niitä teoreettisia kulutuksia moottorilleen, ja unohtaa ainakin palstalle kirjoitellessa nuo "vaimolle" kerrottavat pienet kulutukset ;)

    • Boatten

      Regal 200xl 4.3mpi 27knots 1.3l/mpk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe