Onko kellään kokemusta moisesta yhdistelmästä? Lähinnä kulutus kiinnostaisi. Joo, tiedän, että riippuu kahvan asennosta ja henkilömäärästä jne. Keskikulutusta lähinnä tässä haen.
Marino 7000 + 4,3l V6 Mercruiser
39
8549
Vastaukset
- vakavesi
Uskoisin, että helposti pääsee alle litralla mailin.
- ABF
Plaanissa pikkukaasulla ;) n. 17-19 kn. olettaisin että 1,5 l/maili.
Ja sitten kun ajetaan veneelle taloudellista nopeutta, eli kunnolla se on kunnolla liussa päästäneen johonkin 1,2-1,3 litraan maililla. Uppoumanopeuksilla pääset samaan kuin kunnon "plaanissa", kalleinta on roikottaa venettä juuri liukukynnyksen yläpuolella.
- ABF
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ja sitten kun ajetaan veneelle taloudellista nopeutta, eli kunnolla se on kunnolla liussa päästäneen johonkin 1,2-1,3 litraan maililla. Uppoumanopeuksilla pääset samaan kuin kunnon "plaanissa", kalleinta on roikottaa venettä juuri liukukynnyksen yläpuolella.
Tuolla moottorilla, tuossa veneessä, ei vaan päästä noihin 1,2-1,3 l/maili kulutuslukemiin. Taloudellisimmillaan mennään tuolla 1,7 l/maili ja nopeudet nuo kertomani.
- ABF
ABF kirjoitti:
Tuolla moottorilla, tuossa veneessä, ei vaan päästä noihin 1,2-1,3 l/maili kulutuslukemiin. Taloudellisimmillaan mennään tuolla 1,7 l/maili ja nopeudet nuo kertomani.
Siis 1,5-1,7 l/maili.
- --kuningaskuluttaja-
Kiitos valistuneista arvauksista. Onko kellään kouriintuntuvaa kokemusta?
- Marinolta
Jos ajat matkanopeuksia 20-25 solmua kulutuksen pitäisi olla n. 1,2 l/mpk täydellä tankilla ja 3-4 hengen kuormalla. Lisätietoja saat Marinolta [email protected]
- ABF
Marinolta kirjoitti:
Jos ajat matkanopeuksia 20-25 solmua kulutuksen pitäisi olla n. 1,2 l/mpk täydellä tankilla ja 3-4 hengen kuormalla. Lisätietoja saat Marinolta [email protected]
Pitäisin edelleen pienoisena . . . suurena ihmeenä, jos tuolla 4,3 L V6;lla pääsee 8000 Marinolla noilla eväillä 1,2 l/mpk, kulutuslukema viittaa vahvasti dieseliin.
Kulutus noilla yllä annetuilla spekseillä 1,7-2,0 l/mpk tuolla 4,3 L V6;lla.
- 7500
Kyse oli 7000 marinosta.
- igyuoygougy
7000 ja 8000 Marinot ovat aivan eri kokoluokassa. Kyllä hämmästyn jos 7000:lla saa menemään yli 1,5 l / maili.
- ABF
Vanha 4,3 l V6, ei ole kovinkaan "taloudellinen" moottori siinä mielessä, että vene ei vaikuta kovinkaan paljon kulutukseen. 7000 Marino menee tietysti hieman pienemmällä kuin 8000, mutta kyllä kulutus huitelee tuolla 1,7 l/mpk lukemissa. Sillä vaan ei tahdo päästä tuon alle.
- ergagr
ABF kirjoitti:
Vanha 4,3 l V6, ei ole kovinkaan "taloudellinen" moottori siinä mielessä, että vene ei vaikuta kovinkaan paljon kulutukseen. 7000 Marino menee tietysti hieman pienemmällä kuin 8000, mutta kyllä kulutus huitelee tuolla 1,7 l/mpk lukemissa. Sillä vaan ei tahdo päästä tuon alle.
Uskoakseni MPI, eli monipisteruisku ei liene mikään vanha kone. Kyseessä ei siis ole kaasarikone ja kulutus lienee sen mukainen.
- ABF
ergagr kirjoitti:
Uskoakseni MPI, eli monipisteruisku ei liene mikään vanha kone. Kyseessä ei siis ole kaasarikone ja kulutus lienee sen mukainen.
MPI ei vaikuta juurikaan alentavasti kulutukseen, käyttövarmuuteen ja -mukavuuteen kylläkin. Tuo moottori, kuten amerikkalaiset V-moottorit yleensäkin, ovat kestäviä, hyviä käyttömoottoreita mutta "vanhanaikaisia", ja siis suurikulutteisia myös "ruiskuina".
- MCM
ABF kirjoitti:
MPI ei vaikuta juurikaan alentavasti kulutukseen, käyttövarmuuteen ja -mukavuuteen kylläkin. Tuo moottori, kuten amerikkalaiset V-moottorit yleensäkin, ovat kestäviä, hyviä käyttömoottoreita mutta "vanhanaikaisia", ja siis suurikulutteisia myös "ruiskuina".
Kannattaisi sinunkin tutustua uusiin bensakoneisiin. Vaikka lohkot ovat vanhoja kaikki tekniikka on uusinta uutta. Tämä vähentää kulutusta selvästi. Jos ei näin olisi niin miksi kukaan viittisi kehittää mitään?
- Ehkei sentään
MCM kirjoitti:
Kannattaisi sinunkin tutustua uusiin bensakoneisiin. Vaikka lohkot ovat vanhoja kaikki tekniikka on uusinta uutta. Tämä vähentää kulutusta selvästi. Jos ei näin olisi niin miksi kukaan viittisi kehittää mitään?
Se on ikävä kyllä hieman virheellinen johtopäätös.
Moottoreiden kehitys kulkee ensisijaisesti päästörajojen mukana, ja esim. 80-luvun vanhat kaasarimoottorit saattoivat kuluttaa jopa vähemmän kuin nykyiset stoikiometrisille seoksille ja alemmille oktaaniluvuille optimoidut.
No sen verran on annettava periksi, että nykyisissä ei tee-se-itse-säätäjät enää pääse sorkkimaan seoksia yhtä helposti ja elektroniikka korvaa kulumisesta johtuvat virheet.
Sama ilmiö on dieseleissäkin, verratkaa vaikka 30-luvun dieselien kulutusta nykyisiin. - ABF
MCM kirjoitti:
Kannattaisi sinunkin tutustua uusiin bensakoneisiin. Vaikka lohkot ovat vanhoja kaikki tekniikka on uusinta uutta. Tämä vähentää kulutusta selvästi. Jos ei näin olisi niin miksi kukaan viittisi kehittää mitään?
Tuttua on, ja siksi pysyn edelleen mielipiteessäni tuon moottorin kulutuksen suhteen.
- Jsk1234
ABF kirjoitti:
MPI ei vaikuta juurikaan alentavasti kulutukseen, käyttövarmuuteen ja -mukavuuteen kylläkin. Tuo moottori, kuten amerikkalaiset V-moottorit yleensäkin, ovat kestäviä, hyviä käyttömoottoreita mutta "vanhanaikaisia", ja siis suurikulutteisia myös "ruiskuina".
Uusimmassa mercruiserin 4,3:ssa on tehojakin nostettu 220hv lukemiin. Se vastaa vanhaa kesympää 5 litraista kasia. Onko kenelläkään linkkejä näiden koneiden teho ja vääntökäyriin?
En usko, että tuo kone kuluttaa kovinkaan paljoa. 2500kg bayliner 265, jossa 5.0mpi, kuluttaa 1,6-1,7 L/mpk, tämä on keskikulutus. Plaanissa 22-25 kts, ja körötellessä 5,5 kts.
- 123654
Voiko päästä 1,2l/maili? Onko jollain kyseinen yhdistelmä?
- bensamies
itselläni oli marino 7000 omc v6 175 hv vm -87 meni vähän yli tai alle litran /maili riippuen kuormasta ja kelistä matka nopeus 25 solmua huiput 36 hyvä kestävä kone sama kuin mercruiser ja volvo suosittelen toki uudemmissa versioissa enemmän tehoa
Meillä on Marino 23 DL V8 225 hp vm (kone -87, vene -78).Kulutus on noin 1,5 l/Nm 22-23 knots.
lihamylly1 kirjoitti:
Meillä on Marino 23 DL V8 225 hp vm (kone -87, vene -78).Kulutus on noin 1,5 l/Nm 22-23 knots.
Pistetään tuo alhaalta, vuodelta 2014 oleva viesti uudelleen.
"Tuossa linkki Suomeksi sivuston etusivulle.
http://www.boat-fuel-economy.com/suomi
Siitä voi jokainen katsella niitä teoreettisia kulutuksia moottorilleen, ja unohtaa ainakin palstalle kirjoitellessa nuo "vaimolle" kerrottavat pienet kulutukset ;) "
- öööölll
Maailman luotettavin moottori. Pesee luotettavuudessa vanhat Volvot menne tullen. Suosittelen lämpimästi. Moottori on mielestäni aliarvostettu veneilijöiden keskuudessa, sitä voisi varsin hyvin käyttää myös ammattikäytössä.
- R K-S
Viimeisessä Kippari lehdessä oli testi SeaRay 235 DaycCruiser, josa Mercruiser 4,3 l V-6. Taloudellisimmalla marssivauhdilla kulutus oli n. 40 l/h eli 1,56 l/Nm.
Tuo Marino on hieman kevytkulkuisempi, mutta sinun vertailukohde on ehkä vanhempi kaasarikone? - Seppo2221
Itselläni juuri tämä yhdistelmä, eli Marino 7000 4,3l V6 Mercruiser. Tuli tehtyä vähän aikaa sitten n. 50 merimailin reissu ja noin 1/3 matkasta kuljettiin 18-20 kts vauhtia, suurin osa matkasta mentiin n. 5 kts vauhtia.
Kulutus tälle reissulle 2,2 litraa / merimaili, eli aika kovat lukemat... Kyydissä 5 henkilöä kamat.
Onko vinkkejä kuinka saisi kulutusta hieman alemmaksi? Mahtaakohan tuo 5 kts olla taloudellisin vauhti jos haluaa hissutella?Eri vene ja moottori, mutta toisaalta luotettava ajotietokone.
5,4 solmussa kulutus on 1,2-1,3 l/mpk. 6,5 solmussa n. 1,5 l/mpk ja 7 solmussa jo 1,8 l/mpk.
15 solmussa ollaan jo lähemäs 2,5 l/mpk, tosin 18 solmussa se laskee jo 1,9 l/mpk tasolle.
Kun nopeuden nostaa 23-30 solmuun, niin kulutus laskee 1,2-1,3 l/mpk tasolle (eli samalle kuin 5,4 solmun nopeudessa, josta se hilajalleen kasvaa 40 solmuun saakka, sen jälkeen nousu on jyrkentyvä huippunopeuden (kuormasta ja polttoaineen määrästä riipuen 49-52 solmua) 2,8 l/mpk.
Eli todennäköisesti ajat uppoumanopeuksilla liian lujaa ja liukunopeuksilla liian hiljaa. Tilannetta vielä pahentaa se, että todennäköisesti painat keulaa alas trimmilevyillä (= kevyesti 0,2-0,5 l/mpk lisäkulutusta,trimmilevyjen koosta riippuen).
Eli liukuvalla veneellä ajetaan joko hiljaa, tai kunnolla liussa. Trimmilevyllä venettä ei pidetä liussa, vaan niillä oikaistaan kallistuma. Kokeile neuvoani, tippuu kulutus kummasti kun ajaa venettä oikein :)
- Seppo2221
Kiitos paljon vinkeistä, pitääpä testata!
- Seppo2221
Ilman trimmilevyjen käyttöä vene lähtee herkästi laukkaamaan kovemmassa vauhdissa... Onkohan normaalia? Hiukan trimmaamalla laukkaaminen katoaa, mutta nostaako tämäkin sitten kulutusta?
- ABF
Luultavasti "laukkaamisen" poistaminen trimmaamalla, pienentää kulutusta, joka on suhteellisen normaalia kuvailemallasi kuormalla/ajolla/veneellä/moottorilla. Se on siis ominaisuus, ei vika ;) Mutta kuten tuossa aiemmin kerrottiin, oppiminen oman veneen ajamiseen pienentää kulutusta huomattavasti - sen lisäksi, että se on pirun mielenkiintoista huomata, kuin pienetkin asiat vaikuttavat - kuormaamisista lähtien.
ABF kirjoitti:
Luultavasti "laukkaamisen" poistaminen trimmaamalla, pienentää kulutusta, joka on suhteellisen normaalia kuvailemallasi kuormalla/ajolla/veneellä/moottorilla. Se on siis ominaisuus, ei vika ;) Mutta kuten tuossa aiemmin kerrottiin, oppiminen oman veneen ajamiseen pienentää kulutusta huomattavasti - sen lisäksi, että se on pirun mielenkiintoista huomata, kuin pienetkin asiat vaikuttavat - kuormaamisista lähtien.
Oikeassa olet, ja vaikka laukkaustaipumuksen poistaminen trimmaamalla hieman nostaisi polttoaineenkulutusta niin se on sen arvoista parantuneen matkustusmukavuuden johdosta.
Tosin sitä keulaa kannattaa ensin laskea vetolaitteen trimmillä, trimmilevyt ovat vasta toissijainen vaihtoehto. En lisäksi oikein jaksa uskoa, että kyseinen yhdistelmä laukkaisi vetolaite alastrimmattuna.
- Seppo2221
Kiitos vastauksesta :) Ensi kesää odotellessa.
- Jsk1234
Kummasti auttaa sekin, että siirtää kaljalaatikon ja pari vesikanisteria keulaan. Ja laukutkin voi laittaa sinne keulaan matkan ajaksi.
- Fjordmiäs
Lueskelin tätä jo vähän vanhaa ketjua ja ihmettelen noita kulutuksia hiljaa köröttäessä ko. Moottorimla.
Itsellä 4.3 V6 Efi Fjord 21 Weekenderissä ja juuri eilen ajettiin 24,4mpk matka.
Kyydissä kaksi aikuista ja ei mitään isompaa kuormaa. Matkasta ajettiin uppouma nopeutta n. 6 solmua varmaan 2/3 matkasta, kun ei ollut kiire ja haluttiin nauttia merellä olosta. Ainoastaan isomman aukon ylitys ajettiin kunnolla plaanissa 23 solmua.
Ainetta paloi aika tarkkaan 1l/mpk.
Samanlaisia kulutuksia olen mittaillut ennenkin kun ajettu hiljaa pitkiä matkoja.
Keskikulutus veneessä on ollut siinä 1.2l/mpk kesässä, kun olen kaikki ajot ja tankkaukset merkinnät ylös. Keskimääräinen tuntilulutus taas on ollut itsellä n. 12l/h. - No no - edelleen
joko suoranaista valhetta, tai sitten "kirjausvirhettä", mutta tuolla koneella ei vaan ajella noilla lukemilla. Edes tehdas ei anna tuollaisia lukemia kulutuksiin :)
- No no - edelleenkin!
Tuossa ameriikan tietoa - suomi utopian ja unelmien tilalle !
http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-mercruiser-5.0-305-fuel-consumption-us-gallons
Kun energiaa tuotetaan, siinä tarvitaan määrätty määrä polttoainetta sen aikaansaamiseksi. - Fjordmiäs
Haters gonna hate... Näinhän se aina menee.
Mitäs ihmeellistä on n.~1.2l/mpk ka.kulutuksessa tuolle moottorille ja veneelle?
Ihan normi kulutus tuolle paketille. Joskun kun on ollut enempi tavaraa ja ihmisiä, niin kulutus ollut n.1.4l/mpk.
Sinun linkkaamasi linkin takaa ei valittevasti ko. konetta löydy. Ainoastaan uudempia ja eritehoisia kuin omani.
Nää Suomi24 keskustelut on ja aina yhtä hauskoja. "jopa suoranaista valhetta..." hohhoijaa.. Joku varmaan jaksaa vaivautua valehtelemaan tällaisesta(?) - No no - edelleenkin!
Fjordmiäs kirjoitti:
Haters gonna hate... Näinhän se aina menee.
Mitäs ihmeellistä on n.~1.2l/mpk ka.kulutuksessa tuolle moottorille ja veneelle?
Ihan normi kulutus tuolle paketille. Joskun kun on ollut enempi tavaraa ja ihmisiä, niin kulutus ollut n.1.4l/mpk.
Sinun linkkaamasi linkin takaa ei valittevasti ko. konetta löydy. Ainoastaan uudempia ja eritehoisia kuin omani.
Nää Suomi24 keskustelut on ja aina yhtä hauskoja. "jopa suoranaista valhetta..." hohhoijaa.. Joku varmaan jaksaa vaivautua valehtelemaan tällaisesta(?)Kyllä tuo moottorisi samoilla spekseillä pitkälti menee, kuin nuo linkin 4.3 L koneet. Antamasi kulutuslukemat siis tuntuvat, . . . . . . vähintäänkin erikoisilta, joskin laituriparlamenttien "bensakone" kannattajien jutuissa yleisiltä. Kuitenkaan se ei tee siitä paikkaansapitävää.
- Fjordmiäs
No no - edelleenkin! kirjoitti:
Kyllä tuo moottorisi samoilla spekseillä pitkälti menee, kuin nuo linkin 4.3 L koneet. Antamasi kulutuslukemat siis tuntuvat, . . . . . . vähintäänkin erikoisilta, joskin laituriparlamenttien "bensakone" kannattajien jutuissa yleisiltä. Kuitenkaan se ei tee siitä paikkaansapitävää.
No ei - edelleenkään, jos tarkkoja ollaan.
Mutta todella erikoiselta tuntuu juu.. Mulla matkavauhti 23kn gps:n mukaan ja 200h ajojen pohjalta laskettu kulutus ~1.2l/mpk.kierrokset itsellä 3300-3400. Voin laskea sinulle valmiiksi se on 27l/h.
Vertaa tuolla esim 190hp versio 3500rpm 28.5l/h.. Todella erikoinen tuo minun saama tulos siis.
Hiljaa ajamalla väitän edelleen että omapaketti menee huomattavasti pienemmällä, kuin nuo luvut. Toki voi olla, että muutama sata tuntia ajoa ko. Veneellä ei riitä sen oppimiseen.
Itselläsi muusta kuin palstaveneilystä kokemusta?
- ABF
Tuossa linkki Suomeksi sivuston etusivulle.
http://www.boat-fuel-economy.com/suomi
Siitä voi jokainen katsella niitä teoreettisia kulutuksia moottorilleen, ja unohtaa ainakin palstalle kirjoitellessa nuo "vaimolle" kerrottavat pienet kulutukset ;) - Boatten
Regal 200xl 4.3mpi 27knots 1.3l/mpk
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619319Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492879Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja352671- 572551
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971955- 981872
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241826Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501361Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091227- 281211