Terassin rakentaminen

muovimattoko?

Terve...

Aion tehdä omakotitaloon terassin. Terassi tulee irti maasta kannatinpilareita lukuunottamatta.
Lattian teen 25 mm paksusta vesivenerista. Pinnoitteeksi suunnittelin liimattavaa muovimattoa.
Onko kenelläkään kokemusta muovimatoista terassin pinnoitteena? Itse epäilen että kestääkö pakkasta?

7

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terassi Tapio

      Ruma, liukas, vesi seisoo ja haisee.
      Kas kun et laatoita.
      Tee perinteinen, lauta tai komposiittilauta.

      • rhbewbjeyu

        - ei oo ruma kun laittaa kauniin maton...
        - ei oo liukas kun laittaa karheapintaisen maton
        - ei seiso vesi kun on katto päällä
        - eikä haise kun on hyvä ilmanvaihto, paitsi jos piereskelee


      • rhbewbjeyu kirjoitti:

        - ei oo ruma kun laittaa kauniin maton...
        - ei oo liukas kun laittaa karheapintaisen maton
        - ei seiso vesi kun on katto päällä
        - eikä haise kun on hyvä ilmanvaihto, paitsi jos piereskelee

        Kunhan muistat, että sen ilmanvaihdon on oltava hyvä siellä maton alla. Päällä ilmanvaihdolla ei juuri merkitystä.

        Talvella voi olla vähän vilpoisa.

        Itse jättäisin ihan vesivanerille ja pistäisin räsymatot lattialle. Tai sitten laudasta.


    • -kmjnlhvhgc

      Kestopuusta terassin lattiat yleensä tehdään, jos ne halutaan olevan irti maasta. Jos vedotonta tilaa halutaan, pitää aluksi tietysti asentaa lasitus tai vastaava, katetta tietysti unohtamatta. Lattia vetää lautojen raoista jonkin verran, mutta jos ihan ruokailu-lämmin tila pakkasillakin halutaan, vaatii se jo paremman paneutumisen asiaan ja rakennusluvan. Tosin jokainen terassikin kaava-alueelle vaatii jonkinlaisen ilmoituksen rakennusvalvontaviranomaisille...

    • On kokemusta. Ja tyytyväinen olen omaan luomukseeni.

      Noita muovimattoja löytyy myös ulkoasennukseen tyypitettyjä. Ne liimataan kontaktiliimalla tavallisten mattoliimojen sijasta, mikä hivenen lisää työtä, mutta parantaa myös tulosta. Maton saumat joutuu kuumahitsaamaan, jotta kestävät vuosia.

      Parasta tuossa tuotteessa on helppohoitoisuus (vesipestävä) ja sileys (meidän talon naiset tykkää nailonsukkineen mennä sinne tepastelemaan, kun ei tarvi pelätä sukan tarttumista "tikkuihin".

      Ja tuohon löytyy sitten hyvä valmis takuutuotekin www.protan.fi jollaisen olisin laitattanut, jos olisin raskinut - kalleinta olisi ollut asennus, kun ei ollut meidän seutukunnalla Protan-asentajaa - myyvät vain asennettuna.

      • muovimattoko?

        Mikä rakenne sulla on muovin alla?


      • Matot rullalla
        muovimattoko? kirjoitti:

        Mikä rakenne sulla on muovin alla?

        Voihan siihen navettavanerin päälle laitta terassimatonkin. Jos et kata ja lasita sitä terassia niin silloin se matto kannattaa rullata talveksi pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe