Oulu on

Oulussa_as.

Onhan Oulu iso kaupunki, erittäin laajalle levinnyt. Mutta Oulun kaupunkirakenne on erittäin hajanainen sillä jokaisen asuinalueen välissä on vähintään hehtaari metsää eikä mitään ole rakennettu tiiviisti. Sitten on jotain limingantullin tapaisia alueita, joissa on kauppoja ja kalustehalleja, mutta ihmiset eivät asu siellä.

Oulun keskustassa ei ole mitään. Olen laskeskellut että Kokkolasta löytyy paljon enemmän vaatekauppojakin kuin Oulun keskustasta. Siellä on se joku kämänen "ostoskeskus", Galleria, jossa on 7 liikettä, Rax sekä Clas Ohlson. Meillä on sentään Chydenia, Maxim sekä Kallentori. Kaiken lisäksi pysäköintiratkaisut ovat kunnossa: Anttilan, Chydenian, Halpahallin ja Kallentorin maanalainen pysäköintitila vetävät monta sataa autoa, ja keskustasta löytää muutenkin parkkipaikan melko helposti. Oulussa on vain tämä hikinen Autosaari ja torinrannan ruma parkkipaikka.

Kokkolassa on kaupunkikulttuuria, koska ihmiset asuvat kaupungissa, ja viihtyvät siellä. Kokkolan keskusta toimii jokaisen asukkaan olohuoneena. Mietitäänpä vaikka puistojakin: Kokkolassa voi mennä viihtyisään länsipuistoon tai suntinrantaan kesällä piknikille, Oulun keskustassa on vain se juoppojen ja narkkarien letkunpuisto, josta vain kävellään yleensä ohi. Oulun keskusta on käytännössä Hallituskatu-Rotuaari-Isokatu -välillä. Mielestäni erittäin ahdas, huonosti suunniteltu ja tukkoinen paikka, jossa ei käy muuta kuin pakon edessä.

Entäs sitten: Kuinka monta suurta rakennushanketta kokkolalaiset ovat kaataneet valituksilla? Kallioparkistakin piti käydä hirveä vääntö. Ei sinne Oulun rumaan keskustaan ole rakennettu mitään yli 20 vuoteen koska oululaisjuntit ovat kaataneet valituksillaan kaikki keskustan kehittämiseen tähdänneet hankkeet. Nytkin Kokkolaan rakennetaan keskeiselle paikalle, rautatientorille, 5 kahdeksankerroksista asuintaloa, liikeraketilarakennus, maanalainen pysäköintihalli sekä musiikkikeskus. Myös matkakeskuksen rakentaminen aloitetaan tämän vuoden puolella.

Jos Oulussa jotain kaupunkikulttuuria on, niin kai se on sitten sitä, että mennään keskustaan ryyppäämään, sillä räkälöitä ja juottoloita sieltä kyllä löytyy.

34

979

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottelija.

nyt on Vaasan jälkeen Kokkola kehuttu. Onko Raahe seuraava? odotan mielenkiinnolla.

• 1649

No jaa, enpä minä ainakaan lähe tuolle linjalle mitä nuo rannikon hurrit täällä kirjoittaa(Vaasa & Kokkola). Omasta mielestä ehkä Oulun ja Raahen pitäis enemmänkin vetää yhteen hiileen. Oulu-Raahe väliä pendelöi aika paljon ihmisiä joka päivä ja tuleva ydinvoima, tuulipuistot, koulutus, jne.. :)

• oululainen...

Minä ainakin tykkään asua väljästi. Velaton ok-talo rakennettu 2004. Iso oma tontti. Keskustaan matkaa 8km. Ei tarvi nuuhkia keskustan pakokaasuja jos ei halua. Ei kävisi mielessäkään asua alle 100 000 asukkaan tuppukylässä vaikka siellä olisi tuhat vaateliikettä.

• Oulussa_as.

Minä taas en muuttaisi mistään hinnasta 140 000 ihmisen lähiöön. Mitä sillä on väliä, kun Oulun keskustassa ei ole mitään, kaikki kalustehallit ja gigantit ovat hujan hajan pitkin kaupunkia ja kaupunkikulttuuria ei ole, koska kaupunkirakenne on erittäin hajanainen. Minä ainakin tykkään asua kaupungissa, jossa on ihmisiä ja elämää. Et ilmeisesti ole koskaan asunut kaupungissa kun et tiedä millaista kaupunkikulttuuri on. Olet joku maalta muuttanut juntti.

Oulu on niinkuin Vantaa tai Espoo, paitsi että nekin ovat Oulua persoonallisempia paikkoja. Ei täällä viihdy kuin narkit ja muu p*skasakki.

• pääsit taas
        Oulussa_as. kirjoitti:

Minä taas en muuttaisi mistään hinnasta 140 000 ihmisen lähiöön. Mitä sillä on väliä, kun Oulun keskustassa ei ole mitään, kaikki kalustehallit ja gigantit ovat hujan hajan pitkin kaupunkia ja kaupunkikulttuuria ei ole, koska kaupunkirakenne on erittäin hajanainen. Minä ainakin tykkään asua kaupungissa, jossa on ihmisiä ja elämää. Et ilmeisesti ole koskaan asunut kaupungissa kun et tiedä millaista kaupunkikulttuuri on. Olet joku maalta muuttanut juntti.

Oulu on niinkuin Vantaa tai Espoo, paitsi että nekin ovat Oulua persoonallisempia paikkoja. Ei täällä viihdy kuin narkit ja muu p*skasakki.

vauhtiin! onko sun ihan pakko täällä olla? pakkaa kamas ja katoa! mitä varten sun pitää ikistä joka ainut päivä siitä kuin Oulu on huono paikka?
        Niin, kerroppa mitkä narkit?, kuulutko heidän sakkiin kun noin tarkkaan tiedät?

• oululainen...
        Oulussa_as. kirjoitti:

Muutaman vuoden asunut Tampereella työn takia. Yli 30 vuotta asunut Oulussa, täällä syntynyt ja täällä varmaan kuolenkin. Pari kertaa Kokkolassa käynyt, yhtä ahdistava paikka kuin Kemi ja Raahe. Jopa Rovaniemi miellyttäisi enemmän asuinpaikkana kuin Kokkola.

• Medbörgare)
        oululainen... kirjoitti:

Muutaman vuoden asunut Tampereella työn takia. Yli 30 vuotta asunut Oulussa, täällä syntynyt ja täällä varmaan kuolenkin. Pari kertaa Kokkolassa käynyt, yhtä ahdistava paikka kuin Kemi ja Raahe. Jopa Rovaniemi miellyttäisi enemmän asuinpaikkana kuin Kokkola.

Varmaan melkoinen shokki tulla sieltä Tampereelta takas tänne peräkylään. Siellä ei oo semmosta ahistavaa meininkiä, josset oo huomannu?

• borntobeoululainen

Jep. Metsää on hyvä olla ajoittain pyörämatkoillakin! Pitäkööt muuta "hyvät" kaupungit katupölynsä ja ihmismassansa.

• juuu

Mutta vaikka on ihan hyvä pyöräilyverkosto, isojenteiden liikenne melu humisee vaan joka puolella korvissa! Kauheasti puhutaan että kuinka luonto ja maaseutu on tässä kaupungissa läsnä...en oo huomannu. Vituttaa ku kaupunkia kiertää ja läpäsee isot autotiet. Keskusta ja sen alue pitäis rauhottaa PAREMMALLE julkiselleliikenteelle ja kevytliikenteelle. Autoteiden tilalle asuntoja, palveluja ja viihtysämpää kaupunki rakennetta. Isojen teiden yhteydessä saisi olla huomattavasti enemmän meluaitoja, vaik tykkäävätkö oululaiset tästä vitun huminasta!

• Polkubyörä

Juu. Olen huomannut että täällä on ihan älytön matka joka puolelle. Kun haluaa vaikka mennä isompaan markettiin, pitää veren maku suussa polkea tosi pitkään että pääsee. Poikittaisliikenne kun ei täällä junttilassa toimi ja linja-automaksut ovat kalliit. Olen siis autoton ihminen. Ei olisi kannattanut muuttaa tänne.

• -TSS-

Minua kiinnostaa kovasti nämä kommentit koska olen tulossa käymään Oulussa parin viikon päästä. En ole siis ikinä ennen kaupungissanne käynyt ja nyt käyn koska koen että se on melkoinen aukko sivistyksessä, että en ole koskaan Oulussa käynyt.

Saa nähdä mitä omin silmin tulen näkemään mutta noita kommentteja olen kyllä kuullut, että Oulun keskusta on melko pieni.

• myslimaa

Huomenta vaan
      itse olen reissannut monissa paikoissa, mutta kas vain kyllä se oulu on pitemmän korren vetänyt. Oulu ei ole se kaunein paikka, mutta niitä oulusta löytyy jopa keskustassa päätä vain kääntämällä. Oulusta joko siis tykkää tai ei, mutta paikka kohtasesti se on hieno. On helppo hurauttaa pohjoiseen ja eteläänkin tai hypätä koneeseen /junaan jos siltä tuntuu. Ja oulun keskustassa on puolensa, ettei siellä kauheasti parkkitilaa ole...mukava kun ihmiset joutuu liikkumaankin :) Ja ei ajeta kaupan eteen autolla.

• uluo

..jättäkäämme tuo OULUN haukkuminen niille jotka ovat täällä savipassilla,tai muuten vaan jostain syystä päässet käymään oulussa,mutta eivät ymmärrä näkemäänsä ja kokemaansa,OULU RULES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 19+18

Junteimmat ja kyrpiintyneet ihmiset jotka olen tavannut ovat olleet kotoisin Oulusta. Olen myös ajanut Oulun läpi ja oli aivan saatanan ruma paikka.

• Stones rules

Oulu on rumin kaupunki Suomessa. Miten se on onnistuttu pilaamaan niin täydellisesti?
      Jotenkin juntti meininki, paskakin haisee alvariinsa!
      Keskustan kadut ovat liian kapeita!
      Juopottelu on pilannut Ainolan puistonkin!

• 6+19

Oulu on ruma kaupunki. Vitun ruma. Se on kuin yhtä vitun esikaupunkia huoltoasemineen ja 70-luvulla rakennetuilla tasakattosine ostareineen. Muutama nätti omakotitaloalue ei tee siitä kaunista kaupunkia. Kaiken sen persoonattomuuden sisällä nekin omakotitaloalueet vaikuttaa sieluttomilta.
      Ainolan puisto, "Oulun ylpeys", on läjä vitun huonosti hoidettua risukkoa jossa virtaa paskainen pikku joki.
      Oulun yliopisto on rumin koulu mitä olen ikinä nähnyt. Seinät aaltopeltiä, mitä vittua oikeasti.
      Kaupungin keskustan muutamaa hienoa vanhaa kivitaloa ympäröi läjä saatanan kolhoja toimistorakennuksia suoraan Neuvostoliitosta. Asuinalueet kaupungin ympärillä on samaa luokkaa, neuvostomaisia, nopeasti rakennettuja, rumia kerrostaloja. Tuirassa suurimmassa osassa, tadaa, vitun aaltopeltiä.
      Koko kaupunki on kuin insinöörien suunnittelema, erittäin epäesteettinen ja ankea asutuslaitos.
      Talvella kaupunki vasta ankea onkin. Huhhuh.

Oman silauksensa tähän soppaan tuo oululainen ihmistyyppi.
      Sitä on helvetin hankala kuvailla, mutta se on sama kuin yrittäisi jutella vammaiselle ja se lyö naamaasi kakkavaippansa. Ja sen jälkeen nauraa ja syyttää sinua siitä että ylipäätään olit siinä.

• junttura oulusta

kadut on kyllä kapeita! ja toisinaan paska haisee ja balalaikka soi.

• henee

Olen nyt asunut Oulussa 7 vuotta. Tämä on aivan saatanan masentava heroiinihuuruinen kaupunki, varsinkin tuiran paskaset hiv-juoppo kusi kadut ja puokkarin maahanmuuttaja ghetto.
      Koskela-Alppila-Tuira välillä kulkeva rautatie on ihanteellinen itsemurhalle, varsinkin kun Toppilan kohdalla se kulkee 3 metrin päästä pyörätiestä; oikein houkutellen kolhoa 70-luvun kerrostalojen peittämää teollisuusmaisemaa katsovaa ulkoilijaa hyppäämään kiskojen päälle.
      Tuirasta kun lähtään kävelemään Puolivälinkangasta kohti tulee positiivinen yllätys, nimittäin välivainio, jossa itse asun. Kemiran ja Meritoppilan hylätty Raision viljabuimuritehdassiilopaikka ovat myös näitä masentavia maisemia, jotka nähdessään tekisi mieli hyvin vahvoja huumeita tai vaikka tykittää kunnon pirtuannos kaulavaltimoonsa.
      Oulun keskustasta ei löydy mitään kunnon ruokapaikkoja eikä vaatekauppoja. Mamupitseerioita on vaikka kuuhun lähetettäväksi ja mcdonalds on yö 3 asti täynnä 13-17 vuotiaita arabiteinejä ja joitain suomalaisia syntyperää olevia tyttöjä näillä irakilaisilla pojilla. Hevareille ei ole kuin yksi hikinen antikvariaatti ja musiikkikullas ja skeittareille ei ole yhtään vaateliikettä tai dekkimallistoa, paitsi intersportissa. Tämä surkea myymälävalikoima on ajanut minut ja kaverini käyttämään vittumaisia nettikauppoja. Kaupunki on alkanut jo maalamaan graffitti alikulkuja itsemurhatilastoja kohottavalla harmaalla maalilla. Lisäksi ainoa amisten kunnollinen amistelu marketin piha on juuri poliisiaseman vieressä, eli täällä on vähän kaikenlaisilla ihmisryhmillä tosi vittumaiset oltavat.

• Oulussa_as.
      • Southéa

Sori nyt vaan, mutta Kokkola ei ole mielestäni Oulua paskaakaan kauniimpi 'kaupunki'.

http://goo.gl/maps/9jbM

Mitä tämä on?
        Ja Kokkola voisi verrata itseään ennemmin Vaasaan. Hurrikaupunki sekin.

• Southéa
        Southéa kirjoitti:

Sori nyt vaan, mutta Kokkola ei ole mielestäni Oulua paskaakaan kauniimpi 'kaupunki'.

Mitä tämä on?

Molemmat eivät ole erityisen kauniita ja myöskin Kokkoolassa on todella matalia rakennuksia. Enemmän Kokkolassa kuitenkin.

• 19+10
        Southéa kirjoitti:

Mitä tämä on?

Tuo kuva minkä linkkasit on niinkuin miltä tahansa teollisuusalueelta. Et sitten parempaa keksinyt vasta-argmunetiksi. Tosin sillä erotuksella että 90% Oulusta näyttää tuollaiselta, rinnalle on vaan vielä rakennettu asuntoja, niinkuin esim Toppilassa. Ihan törkeän näköistä kun teollisuusalue ja asuinalueet rakennetaan vieri viereen.

Kokkola ja Vaasa ovat kylläkin kaupunkeina enemmän sukulaisia keskenään. Isot kadut ja tiiviis kaupunkirakenne ovat yhteistä näille paikoille, ei siis pelkkää lähiöä ja huoltoasemaa koko kaupunki.

• Southéa
        19+10 kirjoitti:

Tuo kuva minkä linkkasit on niinkuin miltä tahansa teollisuusalueelta. Et sitten parempaa keksinyt vasta-argmunetiksi. Tosin sillä erotuksella että 90% Oulusta näyttää tuollaiselta, rinnalle on vaan vielä rakennettu asuntoja, niinkuin esim Toppilassa. Ihan törkeän näköistä kun teollisuusalue ja asuinalueet rakennetaan vieri viereen.

Kokkola ja Vaasa ovat kylläkin kaupunkeina enemmän sukulaisia keskenään. Isot kadut ja tiiviis kaupunkirakenne ovat yhteistä näille paikoille, ei siis pelkkää lähiöä ja huoltoasemaa koko kaupunki.

Olen etelästä ja turha on Kokkolan kilpailla (leikkiä) Oulun kanssa. Onko Kokkolassa yliopistoa? Ei. Onko mitään ostoskeskustakaan? Tiedättekö mikä on väestönkasvunne? Esim. se Kokkolan sairaala vai mikä Keski-Pohjanmaan, todella rumaa. Ja kohtahan ei ole varmaan Keski-Pohjanmaan maakuntaakaan, kun yhdistetään Vaasan, Sjoen ja Kokkolan alueet. Mikä lie jäänne sekin jostain.

• Southeá
        Southéa kirjoitti:

Olen etelästä ja turha on Kokkolan kilpailla (leikkiä) Oulun kanssa. Onko Kokkolassa yliopistoa? Ei. Onko mitään ostoskeskustakaan? Tiedättekö mikä on väestönkasvunne? Esim. se Kokkolan sairaala vai mikä Keski-Pohjanmaan, todella rumaa. Ja kohtahan ei ole varmaan Keski-Pohjanmaan maakuntaakaan, kun yhdistetään Vaasan, Sjoen ja Kokkolan alueet. Mikä lie jäänne sekin jostain.

Oulu 144 348 as. (30.04.2012) 143 903 as. (31.12.2011) = 445 as. = 0,31%
        Kokkola 46 596 as. (30.04.2012) 46 579 as. (31.12.2011) = 17 as. = 0,04%

http://vrk.fi/default.aspx?docid=6689&site=3&id=0
        http://vrk.fi/default.aspx?docid=5889&site=3&id=0

• Southeá
        Southeá kirjoitti:

Oulu 144 348 as. (30.04.2012) 143 903 as. (31.12.2011) = 445 as. = 0,31%
        Kokkola 46 596 as. (30.04.2012) 46 579 as. (31.12.2011) = 17 as. = 0,04%

http://vrk.fi/default.aspx?docid=6689&site=3&id=0
        http://vrk.fi/default.aspx?docid=5889&site=3&id=0

Suomen kymmenen asukasluvultaan suurinta taajamaa vuonna 2005

Taajama Väkiluku 2005 Maapinta-ala 2005 Väestötiheys

Helsingin keskustaajama 1 071 599 634,1 km² 1 690,0 as./km²

Tampereen keskustaajama 292 288 269,8 km² 1 083,4 as./km²

Turun keskustaajama 246 312 273,4 km² 900,9 as./km²

Oulun keskustaajama 171 345 187,1 km² 915,8 as./km²

Lahden keskustaajama 112 187 101,1 km² 1 109,7 as./km²

Jyväskylän keskustaajama 105 760 86,6 km² 1 221,2 as./km²

Porin keskustaajama 93 220 163,7 km² 569,5 as./km²

Kuopion keskustaajama 79 750 49,3 km² 1 617,6 as./km²

Vaasan keskustaajama 62 106 79,1 km² 785,2 as./km²

Kotkan keskustaajama 53 206 75,3 km² 706,6 as./km²

Kysymys: Missä on Kokkola?

• oulusta oon
        Southéa kirjoitti:

Mitä tämä on?

Kokkola ja Vaasa ovat molemmat Oulua kauniimpia ja viihtyisämpiä paikkoja - ihmisetkin ovat siellä tyylikkäämpiä ja parempikäytöksisiä...

• Pieni ihminen

Mitäs rienaajia nämä oikein, jos on noin huono olla Oulussa ,niin onhan siinä tie,
      ja rautatie, siittä passa mennä sinne johonkin Onnelaan. Olen muuten itse sen
      kokenut ja takaisin piti päästä, olen muuten paljasjalkainen Oululainen, ja
      siellä kuuluisassa Nukkelassa syntynyt, vain syntyperäiset tietävät, missä?
      Oikein harmittaa lukea tuota rienausta, kun ilmeisesti pitäis näitten saada bailata
      joka nurkalla,ja olla joka viikon lopulla festareita, niin sitten olis vissiin hyvä.
      Mitä varten poltitte sen . Hietasaareen tanssilavan ? Pää kun tekee huonoja
      tekoja niin roppahan siinä kärsii. Tehkää kansalais velvolliisuus ja ottakaa
      urakalla Diillerit kiinni ,ja poliisilaitokselle koko porukka .
      Sillä sanoilla, että Oulu puhtaaksi, niin eiköhän tule siistiä

• hetero4ever

Vaasassa ja kokkolassa ei asu kun homoja ja lesboja._

• Kla
        hetero4ever kirjoitti:

Vaasassa ja kokkolassa ei asu kun homoja ja lesboja._

Southea,

hmm....Kokkolassa ON kyllä ihan oikee yliopistokeskus... Tiedän, kun olen itse siellä opiskellut...

• Söuthee

Oululaiskörtit ne täällä vaan riehuu.

• sdfdsfafaf

Saaristonkatu - Isokatu risteysalue on kyllä jotain niin käsittämättömän rumaa, että ei voi käsittää.

• Oulu ahdistaa

Oululaisten ihmisten välinpitämättömyys liikenteessä on minusta aivan käsittämätöntä. Sitä näkee niin jalankulkijoilla, pyöräilijöillä kuin autoilijoilla. Asenne on vain, että kunhan minä vain pääsen ensin ja muulla ei ole mitään väliä. Tälläisesta välinpitämättömyydestä aiheutuvia vaaratilanteita näen melkein päivittäin. Tuntuu etteivät ihmiset enää kunnioita toisia ihmisiä yhtään.

• Gp

Yks ja sama jonne tääl availee näitä oulu=paska ja kokkola=bestforever, keskusteluja, eikö se yks kerta riitä? Ja eikö sulla oo oikeesti muuta tekemistä ku trollata toisia kapunkeja internetissä? Get a life sanon minä.

• Teitä oululaisia

On niin helppo röllätä :)

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe