C:n lausuminen nimissä

C:!€?

Miten c siis pitäisi lausua? Cindyssä s, ja Lucassa k. Siis c:kö kahdella eri tavalla?!? Minulle Luca lausutaan lusa.

16

3289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ceestä

      c ääntyy k:na paitsi e:n, i:n ja y:n edellä s:nä

    • Primrose

      Se riippuu lähtökielestä. c:hän ei kuulu suomalaiseen äänteistöön.
      Slaavilaisissa kielissä Cindy äännettäisiin Tsindi, espanjassa suunnilleen kuten englannin thindy. Englannissa ja ranskassa c ääntyy e:n, i:n ja y:n edellä ässänä.

      Kannattaa valita lapsilleen nimet, jotka itse osaa ääntää.

    • Lowsypher

      suomen kielen c:n ääntämys pohjautuu pitkälti latinaan, joten kyllä, olipa nimi mistä tahansa toisesta kielestä peräisin, niin c ääntyy k:na paitsi e:n, i:n ja y:n edellä s:nä.

      • Lowsypher

        korjaus *niin SUOMEN kielessä c ääntyy k:na paitsi e:n, i:n ja y:n edellä s:nä*


    • Lowsypher

      Ps. Lausuisitko siis esimerkiksi nimen Camilla "Samilla" tai Christian "Shristian"?

      • Ouikjj

        Tuttavan nimi on Mico. Ja ihan "miko" lausutaan.


      • Ouojkj
        Ouikjj kirjoitti:

        Tuttavan nimi on Mico. Ja ihan "miko" lausutaan.

        Niin siis piti jatkaa että Mico on miko. Tämä ilmeisesti oikein? Sitten on myös micci, "Mikki" pitäisikö hänet siis lausua missi?


    • oukkidoukkidoo

      LUKA ja SINDY

    • like thissss...

      Charlotta = Sharlotta
      Richard= Rikhard
      Carolina= Karolina
      Clarissa= Klarissa
      Cia= Kia
      Carl = Karl
      Charlie= Sharlie
      Lucas=Lukas
      Monica=Monika
      Cindy=Sindy
      Christy= Khristy
      Coco= Koko
      Carita=Karita
      Celena= Selena
      Lucy= Lusi

    • muistaakseni

      Kielioppisäännön mukaan suomalaisen vokaalin (a, e, i, o, u, y, ä, ö) edessä oleva c-kirjain lausutaan k:ksi.

      Esim.
      Janica = lausutaan Janika

      • hjkl1

        pätee vain suomalaisperäisiin sanoihin (yleisnimiin) - joissa C:tä ei ole! lainasanat ja erisnimet äännetään lähdekielen tapaan, erisnimien kohdalla usein "yleiseurooppalaisesti" eli juuri välivokaalien (e, i, y) edellä S:nä ja muulloin K:na. (Y on välivokaali vain silloin kun se äännetään I:nä, tosin niinhän se äännetään muissa kuin "jyrkeissä", "pyryissä" yms.)


    • Ceijo Cullinen

      Kyllä se koona äännetään! Kokeilkaa itse!

      Cacca ciccare.

    • qwedfgtbn

      jos C ensimmäisenä kirjaimena, lausutaan se ässänä, jos taas nimen keskellä, niin silloin yleensä koona, Luca on Luka, Mico Miko, Janica Janika...
      Cecilia on poikkeus, ja tähän en osaa syytä kertoa, ehkä ruotsalaiset osaisi. Jos ei ole varma, niin voi "maistella" nimeä, eli kuulostella kumpi kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta. englantilaiset sanat ja nimet ovatkin sitten taas asia erikseen, mutta samalla lailla niiden kanssa pitää kokeilla ja oppia, kuinka lausutaan.

    • c:stä

      Englanniksi (ja ranskaksi) on niin että:
      Jos C:n jälkeen tulee e, i tai y, eli Cecilia, Cindy, tai Cyclopse, c lausutaan S:nä.
      Jos C:n jälkeen tulee a, o, u, tai mikä tahansa konsonantti paitsi h, eli Luca, Cohabit, Cucumber, tai clothes lausutaan k:na.
      Jos C:n jälkeen tulee h, se lausutaan suhuttain, Chocolate, Richard.

      Näin se on noissa kielissä ja useimmiten se on näin myös suomeksi jos sanassa on kirjain C. En itse ainakaan keksi sanaa tai nimeä jota käytetään suomessa jossa se ei menisi tämän kaavan mukaan...

      • juuhelikkä

        onkos se "soccer" sitten niinku soosseri vai mikä


      • c:stä2
        juuhelikkä kirjoitti:

        onkos se "soccer" sitten niinku soosseri vai mikä

        Tosiaan... Ton mukaan soccer lausuttais "sokser" ekan c:n jälkeen on konsonantti ja tokan c:n jälkeen e.
        En sit tiiä :D
        On tosiaan kyl tollasiaki, esim coccinelle lausutaan koksinel....
        Ehkä toi tupla c on viel se erikseen oleva sääntö :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe