Miten c siis pitäisi lausua? Cindyssä s, ja Lucassa k. Siis c:kö kahdella eri tavalla?!? Minulle Luca lausutaan lusa.
C:n lausuminen nimissä
16
3289
Vastaukset
- ceestä
c ääntyy k:na paitsi e:n, i:n ja y:n edellä s:nä
- Primrose
Se riippuu lähtökielestä. c:hän ei kuulu suomalaiseen äänteistöön.
Slaavilaisissa kielissä Cindy äännettäisiin Tsindi, espanjassa suunnilleen kuten englannin thindy. Englannissa ja ranskassa c ääntyy e:n, i:n ja y:n edellä ässänä.
Kannattaa valita lapsilleen nimet, jotka itse osaa ääntää. - Lowsypher
suomen kielen c:n ääntämys pohjautuu pitkälti latinaan, joten kyllä, olipa nimi mistä tahansa toisesta kielestä peräisin, niin c ääntyy k:na paitsi e:n, i:n ja y:n edellä s:nä.
- Lowsypher
korjaus *niin SUOMEN kielessä c ääntyy k:na paitsi e:n, i:n ja y:n edellä s:nä*
- Lowsypher
Ps. Lausuisitko siis esimerkiksi nimen Camilla "Samilla" tai Christian "Shristian"?
- Ouikjj
Tuttavan nimi on Mico. Ja ihan "miko" lausutaan.
- Ouojkj
Ouikjj kirjoitti:
Tuttavan nimi on Mico. Ja ihan "miko" lausutaan.
Niin siis piti jatkaa että Mico on miko. Tämä ilmeisesti oikein? Sitten on myös micci, "Mikki" pitäisikö hänet siis lausua missi?
- oukkidoukkidoo
LUKA ja SINDY
- like thissss...
Charlotta = Sharlotta
Richard= Rikhard
Carolina= Karolina
Clarissa= Klarissa
Cia= Kia
Carl = Karl
Charlie= Sharlie
Lucas=Lukas
Monica=Monika
Cindy=Sindy
Christy= Khristy
Coco= Koko
Carita=Karita
Celena= Selena
Lucy= Lusi - muistaakseni
Kielioppisäännön mukaan suomalaisen vokaalin (a, e, i, o, u, y, ä, ö) edessä oleva c-kirjain lausutaan k:ksi.
Esim.
Janica = lausutaan Janika- hjkl1
pätee vain suomalaisperäisiin sanoihin (yleisnimiin) - joissa C:tä ei ole! lainasanat ja erisnimet äännetään lähdekielen tapaan, erisnimien kohdalla usein "yleiseurooppalaisesti" eli juuri välivokaalien (e, i, y) edellä S:nä ja muulloin K:na. (Y on välivokaali vain silloin kun se äännetään I:nä, tosin niinhän se äännetään muissa kuin "jyrkeissä", "pyryissä" yms.)
- Ceijo Cullinen
Kyllä se koona äännetään! Kokeilkaa itse!
Cacca ciccare. - qwedfgtbn
jos C ensimmäisenä kirjaimena, lausutaan se ässänä, jos taas nimen keskellä, niin silloin yleensä koona, Luca on Luka, Mico Miko, Janica Janika...
Cecilia on poikkeus, ja tähän en osaa syytä kertoa, ehkä ruotsalaiset osaisi. Jos ei ole varma, niin voi "maistella" nimeä, eli kuulostella kumpi kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta. englantilaiset sanat ja nimet ovatkin sitten taas asia erikseen, mutta samalla lailla niiden kanssa pitää kokeilla ja oppia, kuinka lausutaan. - c:stä
Englanniksi (ja ranskaksi) on niin että:
Jos C:n jälkeen tulee e, i tai y, eli Cecilia, Cindy, tai Cyclopse, c lausutaan S:nä.
Jos C:n jälkeen tulee a, o, u, tai mikä tahansa konsonantti paitsi h, eli Luca, Cohabit, Cucumber, tai clothes lausutaan k:na.
Jos C:n jälkeen tulee h, se lausutaan suhuttain, Chocolate, Richard.
Näin se on noissa kielissä ja useimmiten se on näin myös suomeksi jos sanassa on kirjain C. En itse ainakaan keksi sanaa tai nimeä jota käytetään suomessa jossa se ei menisi tämän kaavan mukaan...- juuhelikkä
onkos se "soccer" sitten niinku soosseri vai mikä
- c:stä2
juuhelikkä kirjoitti:
onkos se "soccer" sitten niinku soosseri vai mikä
Tosiaan... Ton mukaan soccer lausuttais "sokser" ekan c:n jälkeen on konsonantti ja tokan c:n jälkeen e.
En sit tiiä :D
On tosiaan kyl tollasiaki, esim coccinelle lausutaan koksinel....
Ehkä toi tupla c on viel se erikseen oleva sääntö :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201091- 136979
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten305782Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48589- 75514