Kiittämättömät juoksuttajat

Juoksija.....

Tuli tässä mieleen ihan silläkin, onko muilla samoja kokemuksia.

Onko olemassa jokin yleinen käytäntö tai sanaton sopimus, jonka perusteella (nimenomaan) yksinäiset sukulaisnaiset pyytelevät palveluksia (usein kertyy kustannuksia itselleni). Tarvitaan autokuljetusta, peräkärryllä ja ilman, remontti- ja kantoapua jne. Pääosin kanssakäyminen perustuu näiden sukulaisladyjen tarpeiden tyydyttämiseen, korvaukseksi "kiitti vaan" tai kuppi laihaa kahvia ja pippereitä (kuka sitä nyt lähisukulaiselta maksua luonniossa ottaa).

Itse en pyydä enkä tarvitse näiltä neidoilta apua tai palveluksia joten ei synny edes sen kaltaista vastavuoroisuutta. Melko varma olen siitä jos kieltäydyn antamasta apua, välirikko on tiedossa.

Vai onko meidän suku poikkeus, läpeensä hyvävaraisia/-tuloisia itaria hyväkskäyttäjiä pullollaan.

11

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi juokset, heräsi ensimmäiseksi mieleeni.
      Olen sinkkunainen ja sukuni on tässä samassa pikkukaupungissa.
      Onnekseni olemme hyvin vähän tekemisissä, koska jos olisimme voisi meidänkin suvusta joku sanoa samoin.

Aikoinaa sain tädiltäni tuliaisia kun hän kävi paljon ulkomailla.
      Sitten alkoi tulla lahjoja muutenkin, hänellä tuota tavaraa on hyvin paljon kun on lapseton.
      Sanoin etten tarvitse kun minulla on kaikkea.
      "Mutta kun minä haluan antaa" tuli hyvin näpäkästi vastaus.
      En sitten enää siihen puuttunut.
      Tuli joku erimielisyys sitten hänen kanssaan, en ihan ollut jostain samaa mieltä.
      Sieltä tulikin heti vastaus, " Ja niin paljon kun minä olen sinulle kaikkea antanut"

No arvaat kyllä että sen jälkeen emme ole olleet kun silloin tällöin puhelimitse yhteydessä.

Sukuaan ei voi valita mutta sen kyllä voi kuinka paljon on heidän kanssaan tekemisissä.

Ja en muuten pyydä yhdeltäkään sukulaiseltani yhtään mitään, tulen omillani toimeen.

Sisareni perhe on sitten eri, heidän kanssaan jaamme kaikkea puolin ja toisin.

• Hei kun keikuskelen

Ikävää, jos sinua pyydetään sinne sun tänne ja tuonne.... jos et sitä haluaisi.

Kallistun siihen suuntaan, että sukusi on poikkeus.

Tässä aloin oikein miettimään omaa sukuani, mieheni sukua, ystäväni sukua ja joitakin muita tuttuja, jotka asuvat yksin. En ole havainnut, että käyttäisivät sukulaisia hyväkseen.

Ehkä voisit kertoa näille sukulaisnaisille, jos itsellesi kertyy kustannuksia. On tietysti selvä asia, että kustannukset pitäisi maksaa avun pyytäjä, eikä suinkaan antaja.

Olet ehkä niin KILTTI, että menet auttamaan aina, kun joku apua pyytää.
      Aina ei tarvitse olla niin kiltti. On otettava huomioon, että voihan sinullakin olla jotakin muuta menoa tai tekemistä tai sinua ei yksinkertaisesti huvita mennä auttamaan joissakin asioissa. Tällaisissa tapauksissa voit aivan hyvin kieltäytyä. Jos avun pyytäjä siitä loukkaantuu, niin sille ei voi mitään.

Itseäni kyllä pistää vihaksi kaikkinaiset hyväksi käyttämiset.
      Jos jossakin apua tarvitsen, niin Maksan siitä aina joko selvällä rahalla tai tavaralla tai sitten teen hänelle jotakin palvelusta vastalahjaksi.

• Rimmir tänään

No kuuluisihan se jo yleissivistykseen tankata vähintään puolitankkia polttoainetta ja pistää muutama kymmenen euroa käteen tehdystä työstä jota itse on tahtonut. Tai antaa vaikka lahjakortti johonkin kauppaan vaikka "avunantajana" on sukulainen.

Täällä onneksi saa nykyään poistaa verotuksessa ulkopuolisen avun ja saatuun laskuun on työn/palveluksentekijä jo sisällyttänyt matkakorvauksetkin.
      Eikö Suomessa enää ole sitä "aviomies" palvelua. Perusta itsellesi firma ja laskuta, niin turhanpäiväiset avunpyynnöt jäävät unholaan.

• Kyllä meidän suvussa sukulaiset ovat auttaneet toisiaan, jos ovat voineet.

Vastentahtoisen auttajan sijaan palkkaan ehdottomasti ammattilaisen mieluummin kuin että saisin tietää saamani avun olleen auttajalleni rasite ja että hän näkee minussa auttaessaan vain itsekkään hyväksikäyttäjän. Tietävätkö sukulaisesi mitä oikeasti ajattelet heitä auttaessasi?

• Juoksija.....

Itse olen saanut sen tyyppisen kasvatuksen, että ensin omillaan ja jos apua tarvitaan se huomioidaan. Olen yrittänyt huomioida - silloin harvoin kun "kaveri"apua pyydän keltään - tai sitten vastavuoroisesti - sehän toimii hienosti.

Mitä ihminen ajattelee juoksuttaessaan nyt vaikka minua maksutta. Tekeekö se ikäänkuin mielessään hyvän tilin?

Niin enkä nyt mitenkään näyttele edes etteikö "v..a".

• Hei kun keikuskelen

Ihan saman tyyppisen kasvatuksen minäkin oon saanut, että pitää omillaan pärjätä. Tai pyrkiä siihen. Joskushan sitä tietysti on pakko pyytää apua, mutta kuten tuola aikaisemmassakin vastauksessa kirjoitin, niin maksan saamastani avusta. Tai tosiaan teen vastapalveluksia. Ja näitä apuja pyydän/annan ihan-ihan lähipiirissä.

Sinulla ei varmaankaan ole mukavaa auttaa sellaista, joka juoksuttaa maksutta.
        Hän ei ilmiselvästi ota huomioon sinun omaa aikaasi, eikä välitä, vaikka osoitat jollakin tavalla, että sinua harmittaa.

Vastaavassa tilanteessa ottaisin asian puheeksi ja kertoisin, että "nyhän sää meet liian pitkälle pyytelyjes kera. En ole mikään juoksupoika" ... tai jotakin vastaavaa.

• En vieläkään osaa vastata tuohon mitään.

Sisareni juoksutti itseäni perheellisenä kun olin sinkku ja olin ikäänkuin aina käytettävissä lapsenvahdiksi ilman omaa elämää, kun hän halusi miehensä kanssa tansseihin tms. huvittelemaan. Hänen lapsensa katsoivat joskus puolestaan minun lapsiani. Kyllä siitä jonkun korvauksen sai, mutta ei mitään kunnon palkkaa.

Nyt yksinäisenä - taas - minua ei auta kukaan, ei edes omat kakarat.

Äitimme juoksuttaa kaikkia. Sillä tavoin hän taas pystyy elämään omillaan ja saa välillä juttuseuraa, kun suku auttaa. Sisartani se on välillä risonut ja itse pidän paremmin puoleni äidin kanssa. En mene ihan kaikkeen mukaan. Hän on vanha mutta pärjäävämpi kuin antaa ymmärtää.

Minä ajattelen suvun apua sellaisena, että samalla on joku syy pyytää käymään, jos haluaa nähdä sukulaisiaan. Helpommin tulevat kylään, jos heille keksii jonkun tehtävän :) Lähtisitkö mieluummin "vain kahville" vai olisiko sinulla samaan aikaan aina jokin tärkeämpi meno? Minun kokemukseni mukaan kaikilla sukulaisillani on aina jotain tärkeämpää kuin luonani kyläily, mutta hekin tulevat, jos ehdottomasti tarvitsen juuri heidän apuaan. Harvemmin kyllä vaivaan heitä. Asioissa on monta puolta.

• Kyllä sulla pitäis olla kanttia ajoissa sanoa ettet tykkää tilanteesta.
        Jos vedätät tilannetta ja annat pahan olosi kasvaa niin silloin voi käydä niin että et pysty sitä asiallisesti sanomaan vaan annat tulla vielä ylimääräistäkin.
        Ja niistä tilanteista ei hyvä seuraa.

Tuohon mitä ihminen ajattelee juoksuttaessaan niin ehkä hän ajattelee että kyllähän pyytää saa eri asia on onnistuuko siinä, ja hän/he näyttää onnistuneen.

Sun pitäis nyt vaan ottaa vastuu ihan itelles.

• Ilmeisesti oot miespuolinen? Se ei tainnut selkeesti käydä ilmi, mutta oletus.
      Ei silti oikeuta moiseen "hyväksikäyttöön" ketään.. mitä jos joskus vetoat omiin kiireisiin, vaikka sitte pieni valkoinen valhe lipsahtaiskin.
      Sen jälkeen, kun äitini eli leskenä n. 10 vuotta, ei oo apua pyydelty.. ei tainnut hänkään pyytää, välimatkaa kuitenkin.. mutta oli itsestään selviä asioita, joissa autoin, jos pystyin; oli aikaa olla esim. kuskina ja tukena, usein terveyteen liittyvissä asioissa.
      Niin kauan, kun itellä terveyttä, työtä, sen myötä varaa, käytän mieluiten ammatti-ihmisiä asioissa, joita en ite pysty tekeen.

• Vähän toisenlaisiakin kokemuksia. Totiseen tarpeeseen tuleva apu ei tahdo onnistua ilman rahallista korvausta (vähistä varoista). Olenkin sanonut, että jos ei ilmainen työ kelpaa, jää apu saamatta.

• Rattus sp.

Älä nyt kaikkia leimaa :). Yksin olen pärjäillyt ja hyvin.. Toivottavasti huomennakin kun opettelen uuden asian tekemistä. Autan mielelläni vanhempiani ja ystäviäni. Siinä se raja menee. Muuhun ei voimavarani edes riittäisi, kun on omakin elämä elettevänä.

Toisaalta en edes pyydä mielelläni apua, sillä en halua jäädä kiitollisuudenvelkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      550
      2112
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      386
      1709
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1539
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1408
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1116
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      56
      1092
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      118
      1077
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      858
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      12
      833
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      823
    Aihe