Kävin neuvolassa, jossa otettiin emättimestä streptokokki B näyte. Ihmettelin mikä kumma se oikein on ja terkkari sanoi vaan jotain ympäripyöreästi, että joillakin todetaan raskaana ko baketeeri ja ei tarvitse hoitaa, mutta synnytyksessä laitetaan sitten tippa kun on riski et tarttuu vauvaan. Niin siis mikä tarttuu? Olen googlettanut aiheesta, mutta en nyt kyllä ymmärrä. Tuolla puhuttiin jostain sukupuolitaudistakin, mutta miten helkutissa voi saada yhtäkkiä muka jonkun sukupuolitaudin raskaana? En siis tiedä tulosta vielä, mutta olen ihan äimänä tämän koko näyteen kanssa kun en tajua miksi tuollaista seulotaan, mikä se on ja miksi ja miten minulla ko tauti olisi jos kerta on sukupuolitauti vai onko? Esikoisen aikana vielä pari vuotta sitten tällaisesta ollut vielä tietoakaan...
Mikä ihmeen streptokokki B?
6
623
Vastaukset
- tammimamma
Ei toi oo sukupuolitauti. Se on bakteeri, joka joillain ihmisillä on elimistössään ja se saattaa aktivoitua raskauden aikana. Ja siis on melko yleinen. Vastasyntyneelle lapselle se on vaarallinen ja siksi se testataan. Mulla toi oli positiivinen ja synnytyksessä laitettiin antibiootti tippaan. Ei sen kummempaa.
- eivaravenettäkaada
Kaverin lapsi sai streptokokki B:n synnytyksen yhteydessä ( synnytys päätyi lopulta muista syistä hätäsektioon).. puolitoista viikkoa synnytyksen jälkeen vauva sairastui tuon tartunnan seurauksena vakavaan yleisinfektioon ja oli tehohoidossa parin viikon verran.. oli hyvin lähellä, ettei vauva olisi kuollut (syntyi muutenkin ennen aikaisesti ja syntymäpaino oli 1980 g).
Onneksi vauva selvisi vaurioitta sairastumisesta, vaikka vakava tilanne olikin. Nyt on 3-vuotias iloinen lapsi.
Ihan hyvä siis, että testaavat... :) - ................
Keneltä tuo sitten testataan? Kun eihän sitä kaikilta oteta.
- ap
No kun meillä terkkari sanoi, että otetaan kaikilta tammikuusta alkaen...
- lkjhugtfffffffffffff
Kiva, tietää. Millähän viikoilla tämä koe otetaan? Itse olen rv 27 eikä kukaan ainakaan vielä ole puhunut mitään tämmösestä..
- tammimamma
Mulla otettiin viimeisessä lääkärineuvolassa oisko ollu rv36. Ei kannata testata aikaisemmin, koska vaikka sulla olis se positiivinen rv27, niin se ei silti välttämättä synnytyksessä oo aktiivisena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734456- 332531
- 402364
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211825Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401712Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 821563
- 1511387
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231257Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155