Mikä ihmeen streptokokki B?

mitähätäh?!!

Kävin neuvolassa, jossa otettiin emättimestä streptokokki B näyte. Ihmettelin mikä kumma se oikein on ja terkkari sanoi vaan jotain ympäripyöreästi, että joillakin todetaan raskaana ko baketeeri ja ei tarvitse hoitaa, mutta synnytyksessä laitetaan sitten tippa kun on riski et tarttuu vauvaan. Niin siis mikä tarttuu? Olen googlettanut aiheesta, mutta en nyt kyllä ymmärrä. Tuolla puhuttiin jostain sukupuolitaudistakin, mutta miten helkutissa voi saada yhtäkkiä muka jonkun sukupuolitaudin raskaana? En siis tiedä tulosta vielä, mutta olen ihan äimänä tämän koko näyteen kanssa kun en tajua miksi tuollaista seulotaan, mikä se on ja miksi ja miten minulla ko tauti olisi jos kerta on sukupuolitauti vai onko? Esikoisen aikana vielä pari vuotta sitten tällaisesta ollut vielä tietoakaan...

6

623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tammimamma

Ei toi oo sukupuolitauti. Se on bakteeri, joka joillain ihmisillä on elimistössään ja se saattaa aktivoitua raskauden aikana. Ja siis on melko yleinen. Vastasyntyneelle lapselle se on vaarallinen ja siksi se testataan. Mulla toi oli positiivinen ja synnytyksessä laitettiin antibiootti tippaan. Ei sen kummempaa.

• eivaravenettäkaada

Kaverin lapsi sai streptokokki B:n synnytyksen yhteydessä ( synnytys päätyi lopulta muista syistä hätäsektioon).. puolitoista viikkoa synnytyksen jälkeen vauva sairastui tuon tartunnan seurauksena vakavaan yleisinfektioon ja oli tehohoidossa parin viikon verran.. oli hyvin lähellä, ettei vauva olisi kuollut (syntyi muutenkin ennen aikaisesti ja syntymäpaino oli 1980 g).

Onneksi vauva selvisi vaurioitta sairastumisesta, vaikka vakava tilanne olikin. Nyt on 3-vuotias iloinen lapsi.

Ihan hyvä siis, että testaavat... :)

• ................

Keneltä tuo sitten testataan? Kun eihän sitä kaikilta oteta.

• ap

No kun meillä terkkari sanoi, että otetaan kaikilta tammikuusta alkaen...

• lkjhugtfffffffffffff

Kiva, tietää. Millähän viikoilla tämä koe otetaan? Itse olen rv 27 eikä kukaan ainakaan vielä ole puhunut mitään tämmösestä..

• tammimamma

Mulla otettiin viimeisessä lääkärineuvolassa oisko ollu rv36. Ei kannata testata aikaisemmin, koska vaikka sulla olis se positiivinen rv27, niin se ei silti välttämättä synnytyksessä oo aktiivisena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4456
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2531
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2364
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1825
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1712
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1563
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1387
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1257
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe