Matti Salminen: Yrjö Kallisen elämä & totuus

alvari.raappavaara

Harvalla tämän palstan lukijalla on henkilökohtaista kokemusta Yrjö Kallisen puhujanlahjoista. Korkeintaan on tavannut jonkun, joka on Kallista kuunnellut. Niin minäkin.
Mikä mies tämä Oulun lahja Suomen hengenelämälle oikein oli, kun hänestä vielä yli sata vuotta syntymän jälkeen uusia kirjoja väsätään, kysyy teinix. Vaikka monta on jo kirjoitettu.
No, minimifaktat löytyy Wikipediasta ja syventävä osuus kirjastosta. Lyhyt tiivistys:

Vuonna 1886 syntynyt Kallinen työskenteli kansakoulun käytyään pitkään Keisarillisen Rautatielaitoksen palveluksessa. Samalla hän oli aktivi Teosofisessa Seurassa ja Sosialidemokraattisessa puolueessa, kunhan se ehdittiin perustaa. Vuoden 1918 sisällissodan aikana hän yritti Oulussa rauhanomaista aseleposopua rintamien välille, verenvuodatuksen välttämiseksi. Pasifisti kun oli asenteeltaan. Eihän se Marskille passannut, joten vainaita tuli kun Oulua vallattiin. Tämä vei Kallisenkin pikaoikeuden eteen ja neljällä kuolemantuomiolla sovittelija palkittiin. Liki neljän nälkäisen vankilavuoden jälkeen Kallinen vapautui ja pääsi töihin Edistysmielisen osuusliikkeen (R.I.P.) valistusosastolle matkasaarnaajaksi. Osuusliikeaate olikin neljäs Kallisen ajattelun peruspilari. Viides oli looginen kieltäytyminen tottelemasta mitään hierarkiaa tai organisaatiota, jos ajatus ei sovi omaan maailmankäsitykseen. Todellinen anarkisti ja toisinajattelija siis. Joka kohosi viime soten jälkeen myös puolustusministeriksi. Käveleväksi paradoksiksikin kutsuttiin ukkoa joskus.

Matti Salminen lähestyy kohdettaan hieman eri vinkkelistä kuin edelliset elämäkerturit. Hän ei niinkään kaivele esiin mitä muut ovat Kallisesta sanoneet, vaan etsii lukuisista arkistoista Kallisen alkuperäistä ääntä ja tekstiä. Löytäen monia ennen julkaisemattomia kirjoituksia, joista monen ovat liki profetiamaisia kirkkaan älykkäässä analyysissään tosiolevaisen olemuksesta ja maailmanmenosta yleensä ja erityisesti. Pitkät lainaukset tekevät kirjasta hetkittäin raskaslukuisen. Aihe on kuitenkin niin mielenkiintoinen, että Kallisen kirjeetkin kahlaa läpi ilolla. Niin, joskus maailmassa ihmiset kirjoitteli semmoisia paperisia kirjeitä toisilleen, aatella!

Mikään helppo luonne ja jeesmies Kallinen ei ollut. Salmisen kirjan perusteella voisi sanoa jopa änkyräksi. Tai positiivisessa mielessä: älyllisesti ja moraalisesti rehellinen mies. Oppositiossa Kallinen oli niin demarien kuin teosofienkin johtajien kanssa, vaikka pysyi jäsenenä molemmissa. Ajallista perspektiiviä kirjan aikakaareen antaa paitsi sisällissota -18 myös visio Jiddu Krishnamurtin ympärille perustetun teosofisen Idän Tähti-järjestön lopettamisesta. Jiddu-poika lopetti palvonnan ja organisaation itse, yhdellä puheella vuonna 1929, ja Kallinen oli paikalla.
Salminen käsittelee myös ennen tutkimatonta puolta Kallisen elämästä. Hänen tutkimustensa mukaan selibatismi ei kuulunut Kallisen suosikki-ismeihin. Vaikka avioliiton rauhaisaan satamaan hän ankkuroitui vasta kuuskymppisenä.
Rohkenen suositella jos elämään mahtuu muutakin kuin Idols ja MM-lätkää.

1

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuorenpeikkolainen

      Joe ei tästä kirjasta muuta iloa ollut, niin antikvariaateista Kalliset myytiin poies hyllyä lämmittämästä. Etsin hukkaamani kirjastokirjan korviketta lukuisista paikoista, ja sama vastaus: Oli ja meni kun Salminen ilmestyi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1415
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1215
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      168
      922
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      29
      889
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      167
      789
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      49
      752
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      36
      635
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      595
    Aihe