lihakarjan kasvatus?

asghags

Pystyykö opiskelija hankkimaan tienestejä kasvattamalla jonkinlaista lihakarjaa?
Kuinka paljon keskimäärin jää voittoa per sonni jos teurastusikä n. 15kk? Onko totta että käteen jää vain - 200 väliltä tappio/voittoa per sonni?
Kuinka monta tuntia päivittäin menisi hoitoon?

Mieluummin paiskisin töitä oman karjan kanssa kuin menisin kaupan kassalle.

21

844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navettapiika

      Olisko sulla maata ja navettaa missä kasvattaa? Tuolla oppimäärällä en suosittele. Alkuun tarvitaan rahaa, opintotuella et montaa sonnia osta saati sille evästä. Taitaa se kaupan kassa olla varmempi tulonlähde, sorry vaan.

    • ???????

      Ajatus on muuten ihan hyvä, mutta tosiasia vaan on, että lihankasvatus nautapuolella on erittäin voimakkaasti volyymilaji, eli se ei ole sivutoimisena puuhastelua.

      Tarvitaan iso tila, paljon karjaa, kovat kone-investoinnit, on isot rehulaskut jne...
      Tämän kaiken hallitsemiseen tarvitaan myös ammattihenkilö, ei ole opiskelijan sivutoimena pyöritettävissä.

      Mikäli karjankasvatus kiinnostaa, niin mene töihin jollekkin suurelle sonnikasvattamolle.
      Saat samalla käytännön oppia opiskelun jatkeeksi.

    • Päätoiminen

      Ekana tulee mieleen puitteiden lisäksi se, että ensin on vaan menoja, ja sitten vasta myöhemmin tuloja. Ensin ostaa vasikat, niille rehut, terveydenhoidon ym. ja vasta sitten reilun vuoden päästä on niitä tuloja, ja silloin näkee, jäikö mitään kun kulut on katettu.

      • Tervejärkinen mies

        Mistä johtuu että haluat alkaa massamurhaaksi. Oletko empatiakyvytön psykopaatti vai laskelmoiva tappaja? Itse olen sitä mieltä että ne jotka murhaavat eläimiä voivat murhata myös ihmisiä...

        Mene hoitoon, emme tarvitse toista Breivikiä.


      • Päätoiminen
        Tervejärkinen mies kirjoitti:

        Mistä johtuu että haluat alkaa massamurhaaksi. Oletko empatiakyvytön psykopaatti vai laskelmoiva tappaja? Itse olen sitä mieltä että ne jotka murhaavat eläimiä voivat murhata myös ihmisiä...

        Mene hoitoon, emme tarvitse toista Breivikiä.

        Ketähän tarkoitat, menikö väärään luukkuun vastauksesi, sitäpaitsi ainakin Päätoiminen on nainen...


      • ????????
        Tervejärkinen mies kirjoitti:

        Mistä johtuu että haluat alkaa massamurhaaksi. Oletko empatiakyvytön psykopaatti vai laskelmoiva tappaja? Itse olen sitä mieltä että ne jotka murhaavat eläimiä voivat murhata myös ihmisiä...

        Mene hoitoon, emme tarvitse toista Breivikiä.

        Aika vaikeeta se on lihan syöminen, jos eläintä ei ensin tapeta.


      • jämpi on näin
        Tervejärkinen mies kirjoitti:

        Mistä johtuu että haluat alkaa massamurhaaksi. Oletko empatiakyvytön psykopaatti vai laskelmoiva tappaja? Itse olen sitä mieltä että ne jotka murhaavat eläimiä voivat murhata myös ihmisiä...

        Mene hoitoon, emme tarvitse toista Breivikiä.

        Ihminen on lihansyöjä.

        Ihminen on syöny lihaa ainakin 250 000 vuotta, vilja tuli ruokavalioon noin 10 000 vuotta sitten, kumpikohan on lähempänä ihmisen oikeaa ravintoa.


      • el Begu
        Tervejärkinen mies kirjoitti:

        Mistä johtuu että haluat alkaa massamurhaaksi. Oletko empatiakyvytön psykopaatti vai laskelmoiva tappaja? Itse olen sitä mieltä että ne jotka murhaavat eläimiä voivat murhata myös ihmisiä...

        Mene hoitoon, emme tarvitse toista Breivikiä.

        Voi jeesus mitä puhetta! Jos olet yli kymmenen vanha, niin mene hyvä ihminen ittees! Muussa tapauksessa jatka kasvamistasi huolettomana kuin vasikat kevät laitumella....


      • No -
        Tervejärkinen mies kirjoitti:

        Mistä johtuu että haluat alkaa massamurhaaksi. Oletko empatiakyvytön psykopaatti vai laskelmoiva tappaja? Itse olen sitä mieltä että ne jotka murhaavat eläimiä voivat murhata myös ihmisiä...

        Mene hoitoon, emme tarvitse toista Breivikiä.

        No tuota - teurastamossa on työntekijät ja eläinlääkärit. Eiköhän ne osaa työnsä hyvin.


      • Hhmmn...
        Tervejärkinen mies kirjoitti:

        Mistä johtuu että haluat alkaa massamurhaaksi. Oletko empatiakyvytön psykopaatti vai laskelmoiva tappaja? Itse olen sitä mieltä että ne jotka murhaavat eläimiä voivat murhata myös ihmisiä...

        Mene hoitoon, emme tarvitse toista Breivikiä.

        Entä eläinlääkärit, jotka joutuvat murhaamaan koiria, kissoja jne.


      • mietio sitä
        Hhmmn... kirjoitti:

        Entä eläinlääkärit, jotka joutuvat murhaamaan koiria, kissoja jne.

        Ehkä ...

        Ei pitäisi syödä koiria ja kissoja.


      • mieti sitä
        jämpi on näin kirjoitti:

        Ihminen on lihansyöjä.

        Ihminen on syöny lihaa ainakin 250 000 vuotta, vilja tuli ruokavalioon noin 10 000 vuotta sitten, kumpikohan on lähempänä ihmisen oikeaa ravintoa.

        Ihminen on.

        Kypsennetyn ruuan sekasyöjä.

        Pelkillä raaoilla kasviksilla ihminen ei vaan pysy elossa.


      • toivotaan toivotaan
        No - kirjoitti:

        No tuota - teurastamossa on työntekijät ja eläinlääkärit. Eiköhän ne osaa työnsä hyvin.

        Toivottavasti osaavat, muutenhan eläin kärsii.


      • eläimet on ruokaa
        Tervejärkinen mies kirjoitti:

        Mistä johtuu että haluat alkaa massamurhaaksi. Oletko empatiakyvytön psykopaatti vai laskelmoiva tappaja? Itse olen sitä mieltä että ne jotka murhaavat eläimiä voivat murhata myös ihmisiä...

        Mene hoitoon, emme tarvitse toista Breivikiä.

        jos kerta oot mies nii oot kyll täyshomo jos eläimiä ei sais syödä eikä teurastaa sun mielestä


      • eläimet on ruokaa
        eläimet on ruokaa kirjoitti:

        jos kerta oot mies nii oot kyll täyshomo jos eläimiä ei sais syödä eikä teurastaa sun mielestä

        vastaus Tervejärkinen mies :
        eläimet on ruokaa
        27.12.2012 11:33
        0

        jos kerta oot mies nii oot kyll täyshomo jos eläimiä ei sais syödä eikä teurastaa sun mielestä


    • huhhahheimersuja2

      Tokihan pärjäät aloita vaan rohkeasti.
      Ihan ensin tukiais papereita väsäämään. Vasikathan saat kätevästi eläin luotolla, maksat sitten teurastilistä. Rehukin on ilmaista senkun pellolta kerää. Vasikat viihtyy hyvin keskenään päivät käyt vaan iltasella vähän rapsuttelemassa niitä. Kesällä ne etsii itse ruokansa pellolta kun teet hyvät aidat ja laitat niille vesipaikan.
      Rahastahan ei ole huolta sitä alkaa tulla heti kun tukijais hakemukset on käsitelty. Rahaa riittää reilusti rillutella opiskelun ohessa Käyt vaan pyytämässä kunnasta lomitajia töihin, sinullahan on vuosiloma ja saat opiskelun takia sijaisapua niinpaljonkuin haluat, eikä maksa mitään eihän opiskelijalla ole tuloja.
      Puolentoista- kahdenvuoden kuluttua onkin tilin aika sitten voit ostaa mersun ja mitä mieli tekee.

      • Muamuija

        Satuosasto taitaa olla ihan toisen otsikon alla?


    • niimpäniiin

      Onko sulla maatila, jos ei ole niin homma vaikeutuu aikalailla.
      Jos on, niiin elukkoja kyllä saa, vaikka velaksi.

      • Elä ruppea elä

        Harva vuolee kultaa enää maataloudella. Rahaa pitää riittää muuhunkin kuin karjan ylläpitoon. Asuinrakennuskin tarvii monesti remonttia ja uutta maalia pintaan.


    • hullua hommaa

      Italiassa ne ei muuta teekkään kun vuolee kultaa maataloudella. Ei ne mitään viljele mutta tukiaisia nostaa paperilla ja toiset maksaa ja kukaan ei käy katsomassa viljelläänkö oikeasti mitään.

      • Varmastijuu

        Sielläpä onkin mafia. Kukaan ei uskalla mennä tarkastukselle ja kaikki on lahjottu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe