Syntymäaika-horoskooppi

...

No tämä asia on toki tiedetty aina. Niinsanotusti samanikäiset, ovat eriikäisiä. Itellä konkreettinen kuisto kansakoulusta. Ite olen syntynyt kesällä. Ja olen ilmeisimmin keskiverto ihminen vanhemmiten. Mun parina samassa pulpetissa istui kaveri, joka oli syntynyt tammikuussa. Meillä oli se koulunkäyminen aika erilaista. Mä en meinannut millään oppia lukemaan, mutta opin kumminkin, kun tein paljon hommia sen eteen. Ja pulpettikaveri keskittyi häiriköimään, koska se oli oppinut kotiopetuksella lukemaan viisvuotiaana. Ja sitten oli yks hikipääpinko, joka oli tullut kouluun kuus vuotiaana. Se pärjäs kyllä hienosti, mutta oli puolitoista vuotta nuorempi monia.

Minä kun en usko oikein mihinkään, en siis horoskoopeihinkaan. Mutta olen aina uskonut siihen, että sillä on vaikutusta ihmisen elämään, että niikuin sillä, että vuodenajalla on merkitystä asiaan. Onhan se sekin yks juttu, joutuuko vauvana palelemaan kylmässä pirtissä, tai kellistelemään ilman vaatteita auringossa., ihan varmasti vaikuttaa kehitykseen.

Asia kärjistyy täällä pohjoisissa oloissa, On se aina ollut tiedossa. Mutta nyt joku viimeinin tehnyt tukimusta asiasta:

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/347873/Loppuvuodesta syntyneet lapset jyrataan koulussa ja kaukalossa

Niin juu, mulla ens kuussa synttärit, ei vastaanottoa.

=DW=

18

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

Joo, naama sinisenä pit palella vielä maaliskuu, mutta sitten rupesi jo aurinko lämmittämään...:)

Mutta, tosi on että alkuvuoden lapset on koulussa vahvoilla, jo vahvemman fysiikankin takia, on ihan omasta perheestämme kokemuksia, kaksi ensimmäistä syntyi alkuvuonna ja viimeinen jolukuun puolessa välissä...harmitti ihan laittaa kouluun nuorinta kuusi vuotiaana...

Horroskoopit voi ottaa leikkinä..mutta vuosihoroskooppiin ehkä hieman uskonkin...eli kiinalaiseen..

• Minulla on molemmat loppuvuoden poikia.

Esikoinen oli edellä ikäisiään tietopuolisesti, mutta sosiaalinen kanssakäyminen ontui vielä ala-asteella. Kuopus oli hyvin sosiaalinen, mutta hitaampi ja otti kiinni kaverit vasta seuraavana kevänä.

Fyysisesti eivät olleet jääkiekkoilijatyyppejä vaan tykkäsivät urheilussa rauhallisista yksilölajeista.

• Ei tuo nyt mitään uutta ole. Pikkulapset ovat kasvuiässä. Sehän tarkoittaa että jos seitsenvuotiaan aivot siirrettäisiin aikuisten päähän, tavalliset 175-senttiset kyllä tallottaisiin noiden kaksimetristen jalkoihin, sen verran se vuoden ero koossa tekee.

Mie ite kuten jälkikasvukin on syntynyt kesällä, joten asia ei mainittavasti haitannut. Urheilu ei ole ollut harrastuksena kummallakaan.

• ||||

Kaikkea sitä joutilaat tutkivatkin.

Itse joulukuussa syntyneenä ei ole ollut moisia vammoja.

• Että semmoista

Ei mullakaan 23,12 syntyneenä halusin mennä kouluun ennenaikojani ja kävinkin muutaman kuukauden, mutta kun ei otettu tosissaan niin sitten jätin, opettajjat olis ottaneet mutta muut ei ja siihen jäi.
        No eipä sen väliä, hyvin olen pärjännyt, siitä huolimatta, vaikka en mikään tohtori olekkaan.

• äitemuori*

Kotona mäkin opin lukeen, eli veljeni opetteli tavaan ja mä opin siin sivus kuuntelemalla, mamma ei auttanu.
      Lukee osasin viisvuotiaana. Veli on syntyny joulukuus ja mä maaliskun lopus.
      Mä en oikeen osannu tavata, luin sillai suoraan. Luin lapsilleni paljon ja poikani oppi kirjaimet nelivuotiaana ja tajus lukemisen taidon/ilon jo paljon ennen kouluikää, tytär ei. Poika syntyny kesällä tytär joulukuus.

Onko noilla sitten jotain merkitystä, tutkimuksia on aina tehty, millon mistäkin.

• ...

Lukemisesta.

Niin juu, se pulpettikaveri oli oppinut lukemaan ylösalaisin, takaperin. Se oli istunut toisella puolen pöytää, kun sen siskoa oli opetettu. Ja toinen hupaisa tapaus on yks pimatsu, joka kirjoittaa kirjeensä peilikirjoituksena, takaperin. Mistä lie sen oppinut, ei hajuakaan. Osaa se kirjoittaa tavallisestikkin, mutta se nyt vaan mieluusti kirjoittaa silleen.

Mulla oli ongelmana lukemisen oppimisessa tavaaminen, se oli ääliömäistä, enkä oikein ymmärtänyt sen yhteyttä tekstiin tai puheeseenkaan. Iteasiassa en osannut lukea vielä toisellakaan luokalla, ope päästi mut läpi, kun olin kuitenkin muuten luokan parhaita. Sitten mä väänsin ja väänsin. Ja sitten opin lukemaan yllättäen suoraa. Se tavaaminen ei vaan sopinut mulle.

Noit oppimisasiat on ihmisillä niin erilaisia. Mä opettelen jotenkin päättelemällä ja miettimällä. Jotkut opettelee ulkoa. Asia ilmennyt konkreettisesti useasti. Noh, mä olen jonkun sortin nörtti. Mulla helppoa oppia ohjelmia ja muuta tietotekniikkaa, opettelen ite. Hyvin paljon ihmisiä, joille pitää kaikki selittää kädestä pitäen ja ne on ihan pihalla, jos vastaan tulee asia, mitä niille ei ole erikseen opetettu. Toisaalta, mun muisti on silleen hajamielinen, että en jaksa keskittyä koodaamiseen, vaikka se nyt ei periaatteessa ole tosiaankaan kuin kielitaitoa. Mutta kun kielen oppii korvaluulolta, koodit pitää muistaa. En mä vieraitakaan kieliä ole opetellut kielioppien ja ulkoluvun avulla, kuuntelemalla ja silleen.

Mutta siis aloitukseen palatakseni kyllä iällä on suuri merkitys lapsena. Ja tuntuu, että monet jää jostain syystä lapsen tasolle loppuiäkseen. Lieköhän sitä tutkittu tarkemmin, mutta älykkyyteenhän se liittyy. Hunkki on perehtynyt aiheeseen, se varmaan mieluusti selittää siitä :D

=DW=

• meeriamanda

Olen toki tyypillisesti lueskellut horoskooppimerkkejä...olen kaksonen - härkä välimain. Löydän kyllä itseni monista kohdin. Kaverini on jellona ja niin saakutti osuu määreet häneenkin.

Pääsin kouluun alle 7v , osasin lukea ilman tavailuja jo 5v tankkaavan isoveljeni ohella.
      Jotain lupaa siihen tarvittiin en vaan muista mistä sitä anottiin, muistan et opettajien kuuntelussa olin. Olin syksy - jouluun ekaluokalla ja siirrettiin tammikuussa alkavalle kevätlukujaksolle...toiselleluokalle. Näin ollen olin parivuotta nuorempi kuin luokkalaiseni.

Onnittelen nyt kuiteskin, ja ilman ´kyläilyä´ :D

• Näin on näreet

Joopa joo, jokainen tulkoon uskollan autuaaksi. Menetin jo kauan sitten uskoni kaikenlaisiin horoskooppeihin kuin ennustajiin ja tähtien lukijoihin. Elämä menee miten on määrätty, siihen uskon. Me emme vaan tiedä, miten se on määrätty ja helkkarin hyvä,että emme tiedä.

Jos olisin tiennyt tai joku olisi minulle kertonut kaiken sen, mitä tähän saakka on tullut eteen, en varmaan olisi jaksanut elää. Tulevasta en halua tietää ja ainoa, jonka tiedän, on kuoleman tulo joskus - ehkä piankin, kuka tietää. Se riittää. Oikein hyvä elämänohje juuri minulle on se vanha tuttu Carpe diem. Siihen voin jopa uskoa.

Toivoa voi silti aina ja lapsilleni toivon hyvää elämää, mitä muutakaan. Mutta utelemaan en sitä miltään taholta mene.

• Mul on heinäkuus synttärit.Tulee simmone luku,ku mää ittekki ole,pyäriä !

Meinasin laittaa lehteen ilmotukse:Mää PYSYN kotona,PYSY sääki ! T: ? 60vee

Saas ny nährä,kyl vissiin mukulil joku kaakkune tarttee väsätä,muute net ova ihmeissäs :)

Mun kummilikka kysys äitiltäs äitienpäivälahjatoivet...äitins oli vastannu :"Antaka mun olla rauhas !" Simmottis met naise ollaa erilaissii ja hyvä nii !

• Johtuuks kaikki sitten mistä, vai yhtään mistään.
      Naapurin mielestä mun olis pitänyt kärsiä lyhyydestä, aina olen pienikokoinen ollut.
      No menin sitten kouluun ja koulukaverit mua lohdutti siitä kun mun vanhemmat oli "vanhoja" ja sanoi ettei se mun syy ollut.
      Noo marraskuussa syntyneenä menin kouluun kuusi vuotiaana.

Heh vielä voisin listaa lisätä mistä kaikki mun "ongelmat" on lähtöisin.

Kyllä kaikille mun elämän koukeroille noita syitä löyty :))

Ai niin tosta palelemisesta vielä: Olin pari vuotias kun sain kamalan kuumeen.
      Silloin vielä teki lääkäritkin kotikäyntejä ja meille tuli paikallinen lastenlääkäri.
      Porukat kovalla pakkasilmalla oli mut hyvin lämpöseen pistäneet etten palele niin tää lääkäri avautti ensimmäiseks ikkunan ja kaikki lämpö mun ympäriltä otettiin pois. Alasti sitten vaan makasin kylmässä pakkas ilmassa. Oli sanonut että ensimmäiseks pitää saada lämpö laskemaan.
      Systeri sitä muisteli tässä vähän aikaa sitten, kun on sen verran vanhempi että hyvin sen kaiken muistaa.

• elokuinen eeva

Horoskoopit on perseestä. Ihan sama oletko syntynyt hiiren vai virtahevon kuussa, hah,

Onhan sillä eroa, jos kaksi lasta aloittaa koulun samaan aikaan ja toinen on syntynyt 2.1 ja toinen 20.12. Hitto vie, se toinenhan jo kävelee, kun toinen on viellä masussa. Piru vie, niillähän on melkein vuoden ikäero.

Aloituksesi oli asiaa, DW

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      813
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      773
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      5
      716
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      696
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      666
    Aihe