Liesi valovirralle?

Uuniton

Hankinnassa uusi liesi. Talossa 230V jännite. Mökkiliedeksi kutsuttua 24cm leveällä uunilla varustettua en osta- on kalliimpikin kuin tavalliset tarjousliedet! Mutta siis- tavallisen(380V) lieden voi kytkeä 230V jännitteelle. Ymmärtääkseni jotain kiskoja poistamalla rajoitetaan tehonkulutusta, eli jos uuni laitetaan päälle, silloin ei voi käyttää keittolevyjä. (Tämä rajoitettu käyttö ei minua haittaa) Myyjät eivät tunnu tietävän asiasta juuri mitään, netistä olen etsinyt tietoa huonolla menestyksellä. Joissain teknisissä tiedoissa kyllä mainitaan vastuksien tehot ja kytkentäjännite vaihtoehdoksi 230V. Onko nyt niin että kaikki markkinoilla olevat liedet voi kytkeä alemmalle jännitteelle? Te mökkiläiset varmaan osaatte neuvoa..!

5

4426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liedellinen

Mulla on mökillä valovirtaliesi pienellä uunilla. Kaksi levyä, pöytämalli.
      Ei se mielestäni ainakaan aikoinaan niin hirveän kallis ollut...
      Yksi vaihtoehto on tietysti myös kaasulevyt ja hella.... mitä ne taas kalliita lienevät... siis sellaiset uunilliset...?! Kaasulevyt olisivat kyllä kaikkein parhaimmat, uunin käyttö kyllä aina arveluttaa...

• 2. mokkiläinen

Kaikkien liesien elementti jännite on 230V.
      Mutta kaikissa ei ole tehonrajoitustoimintoa ja lisäksi liesi vaatii tällöin 20A sulakkeen ja 6mm2 ryhmäjohdon.

• Uuniton

..tarkoitus olisi laittaa normaali(380V) liesi 230V jännitteelle 16A sulakkeen perään, käytettävien vastuksien määrää rajoittamalla. Silloin esim. uuni(2000W) ja yksi keittolevy(1000W tai 1500W) voisi olla samaan aikaan päällä. Voiko lieden kytkeä näin ja jos niin mistä saan tietoa asiasta?

• slu

edellinen kommentti vastasi tähän, jos käytät valovirtaa, sulake 20 A ja virtajohto 6 mm2. Eikös lieden takana ole yleensä kykentäkaavio (jos on mahdollista) käyttää 230 jännitettä. Ei muuta kun liesikauppaa tutkailemaan.

• Uuniton
        slu kirjoitti:

edellinen kommentti vastasi tähän, jos käytät valovirtaa, sulake 20 A ja virtajohto 6 mm2. Eikös lieden takana ole yleensä kykentäkaavio (jos on mahdollista) käyttää 230 jännitettä. Ei muuta kun liesikauppaa tutkailemaan.

Pääsulakkeena on tällä hetkellä 20A, tarkoitus olisi laittaa 25A, kunhan syöttöjohdon koko on varmistettu/vaihdettu riittäväksi. Suunnitelmissa oli laittaa sulaketauluun liettä varten se 16A sulake. Mutta kaippa samalla vaivalla sitten asentuu myös 20A, ei kai sille mitään estettä ole? Onkohan niissä liesissä vain yksi vaihtoehto alemmalle jännitteelle kytkemiseksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      280
      2898
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      48
      2284
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      347
      1987
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      114
      1723
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      105
      1654
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1365
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1307
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1243
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1179
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1161
    Aihe