Kuinka oppia kirjoittamaan!

32

Hei,
tarvitsen apuanne ja olen hyvin kiitollinen, jos sitä minulle suotte.

Minä haluan oppia kirjoittamaan, mutta en tiedä, kuinka minun tulisi menetellä. Tarkoitan kirjoittamisella nimenomaan akateemista kirjottamista, en fiktiivista. Toki sekin olisi jotain, jos oppisin kirjoittamaan parempaa fiktiota, mutta se ei ole prioriteettini. Haluan päästä opiskelemaan yliopistoon, joten kykyni kirjoittaa fiktioita ei ole erityisen relevantti tai hyödyllinen. Keskustellaan siis ensisijaisesti siitä, miten oppia paremmaksi kirjoittajaksi akateemisessa mielessä, miten kirjoittan selvemmin ja tarkemmin.

Olen täysin tietoinen siitä, että ihminen oppii sitä, mitä tekee. Jos haluan oppia kirjoittamaan, minun on kirjoitettava - niin yksinkertaista se on! Valitettavasti asia on niin, että kirjoittaminen ei ole kovin homogeeninen käsite ts. "Kirjoita, niin opit kirjoittamaan" ei ole kovin kelpo neuvo. Toki se on hyvä lähtökohta, mutta ennen kuin voin alkaa toteuttaa em. neuvoa, minun pitäisi tietää ainakin kaksi juttua. Ensinnäkin minun pitäisi tietää, kuinka paljon täytyy kirjoittaa päivässä, jotta jonkinlaista kehitystä olisi mahdollista nähdä. Onko minun kirjoitettava esim. viisi tuntia joka päivä vai riittääkö puoli tuntia? Ja kumpi on relevantimpi mittari aikaisemmin mainitsemani neuvon suhteen: miten paljon kirjoitan ajallisesti vai määrällisesti mitattuna, eli pitäisikö minun mitata päivittäistä kirjoitusmäärääni tunneissa vai sivuissa? Toinen asia, joka olisi kiva tietää, on se, että mikä on paras tapa harjoitella kielioppia. Minulla on sellainen olo, etten vieläkään hallitse edes kieliopin perusteita - pilkut menevät minne sattuvat, lause- ja virkerakenteet ovat paikoitellen hieman outoja, lauseenvastikkeiden tunnistaminen on haastavaa, yhdyssanojen kanssa on vaikeuksia.*

Olen 19-vuotias, enkä juuri tällä hetkellä opiskele yhtään mitään. Olen periaatteessa vähän tuuliajolla, joten tämän aiheen osatarkoitus on se, että löytäisin elämälleni jonkinlaisen suunnan. Mikään ei ole rasittavampaa kuin nähdä muiden menevän elämässä eteenpäin, samalla kun itse on jäänyt paikalleen.

*Jos näette viestissäni kielioppiin tai oikeinkirjoitukseen liittyviä virheitä, niin olkaa hyvä ja korjatkaa ne. Kertokaa minulle, mikä meni pieleen ja miksi. Olisin hyvin kiitollinen, jos voisitte auttaa minua kohti parempaa kirjoittamista. Niin, ja jos joku osaa selittää minulle miten tunnistaa lauseenvastikkeet, olisin hyvin kiitollinen.

4

672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gjfjhgjhgj

Jos haluat oppia kielioppia, niin lue fiktiota tai aikakauslehtiä. Ammattikirjoittajat osaavat kirjoittaa.

Kirjoitustaidolla ei ole merkitystä yliopistoon pääsemisen tai siellä menestymisen kannalta, jos et hakeudu opiskelemaan kirjoittamista. Viestisi on kirjoitettu paremmin kuin 90% tieteellisistä artikkeleista.

• Sivusta_katsoja

"Kirjoitustaidolla ei ole merkitystä yliopistoon pääsemisen tai siellä menestymisen kannalta, jos et hakeudu opiskelemaan kirjoittamista."
        Minun on hyvin, hyvin vaikea uskoa tuota. Ajattelu on aina kielen käyttöä ja soveltamista. Miten ihmeessä joku voisi menestyä akateemisessa maailmassa, jos hän ei hallitsisi ajattelun jaloa taitoa?

• 4+2

Tärkeintä on osata kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä. Eli ei turhia sivistyssanoja, ei mammuttilauseita, ei siis ns. hienostelua. Eli ei mitään lakitekstiin viittaavaa, josta eläinkään ei ota selvää.
      Opettele karsimaan ja tiivistämään olennaiseen.
      Kirjoita päivässä vaikka yksi selostus lukemastasi kirjasta tai elokuvasta ja tiivistä se sitten mahdollisimman lyhyeksi, kuitenkaan lukemisen siitä kärsimättä.
      Lue tieteellistä tekstiä, esim. väitöskirjoja netistä tai laadukkaita graduja. Sitten opit erottamaan laadukkaan tyydyttävästä.
      Pilkkusännöt on hyvä osata.
      Siitä se lähtee.

• fdsafdsafdsafdsafdsa

Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, mutta eri asia on se, mitä pitäisi kirjoittaa: yhteiskunnallisia esseitä, tieteellistä tekstiä, analyysia taiteesta vai kirjaesitelmiä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe