Kielten opiskelu ulkomailla yliopistossa

Kielistä tykkäävä

Moi! Olen lukiossa ja opiskelen ruotsia, englantia, espanjaa ja italiaa. Mitään noista kielistä en osaa sujuvasti. Haluaisin jatkaa lukion jälkeen espanjan ja italian kielen opiskelua. Tietääkö joku, voiko espanjaa ja italiaa opiskella Italian tai Espanjan yliopistoissa? Olen yrittänyt etsiä vastauksia netistä, mutta en ole löytänyt.

22

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • student-

      Kyllä, Espanjan ja Italian yliopistoissa voi opiskella maan kieltä. Voit opiskella kieltä lyhyemmillä kesäkursseilla tai pidemmillä, usein lukukauden tai lukuvuoden mittaisilla kielikursseilla tai suorittaa kokonaisen tutkinnon filologiassa. Ehkä sinun kannattaisi ensin opiskella kieltä haluamassasi maassa hieman pitempään ja samalla miettiä sitä, haluatko suorittaa kokonaisen korkeakoulututkinnon ulkomailla. Voit kokeilla hakea vaikka Spanish (tai Italian) for Foreigners-kursseja eri yliopistoista. Espanjan yliopistojen sivuilla on tietoa kielikursseista ja yliopistoja voi etsiä vaikka täältä: http://yaq.es/centro

      Monet yliopistot järjestävät kielikursseja ulkomaalaisille, jotka haluavat hakeutua yliopistoon tai muuten vaan parantaa kielen osaamistaan, mutta se vaatii jonkin verran pääomaa, joten rahoitusta kannattaa miettiä. Kelan opintotukea saa vain tutkinto-opiskeluun ja opintojen on edettävä normaaliin tahtiin. Espanjan kielen alempi korkeakoulututkinto tunnetaan Espanjassa nimellä Grado en Estudios Hispánicos tai Grado en Español ja googlettamalla löytyy yliopistoja, jotka tätä tutkintoa tarjoavat. Ulkomaalaiset voivat yhtä hyvin hakea kyseisiin opintoihin. Muitakin vaihtoehtoja on, esim. kielitieteiden (Lingüística) opiskelu. Italiasta en osaa paljon sanoa, mutta luultavasti samantyyppisiä vaihtoehtoja on tarjolla.

      Hakuprosessi yliopistoihn onkin sitten asia erikseen ja se vaatii taustatyötä. Täältä on hyväa aloittaa: http://maatieto.net Sieltä löytyi mm. tällainen sivusto Italiasta:
      http://www.study-in-italy.it ja Espanjasta: http://maatieto.net/espanja/

      • Aloittaja.

        Mulla ei ole varaa erikseen mihinkään kielikursseihin yms. Haluaisin kyllä lähteä Italiaan yliopistoon opiskelemaan kieliä, ihan koko tutkinnon. Onko se edes mahdollista, jos rahaa ei nyt älyttömästi ole? Saanko kelasta opintotukea Italiaan (jos ja kun yliopistoon menen tutkintoa suorittamaan)?

        Niin turhauttavaa! Aamusta asti olen etsinyt vastauksia noilta yliopistojen sivuilta, mutta en vieläkään ole ymmärtänyt mitään. Päinvastoin, olo entistä sekavampi.

        Jos joku tietää, voiko Firenzen yliopistossa opiskella kieliä? Kiitos paljon!


      • Aloittaja.

        Mulla ei ole varaa erikseen mihinkään kielikursseihin yms. Haluaisin kyllä lähteä Italiaan yliopistoon opiskelemaan kieliä, ihan koko tutkinnon. Onko se edes mahdollista, jos rahaa ei nyt älyttömästi ole? Saanko kelasta opintotukea Italiaan (jos ja kun yliopistoon menen tutkintoa suorittamaan)?

        Niin turhauttavaa! Aamusta asti olen etsinyt vastauksia noilta yliopistojen sivuilta, mutta en vieläkään ole ymmärtänyt mitään. Päinvastoin, olo entistä sekavampi.

        Jos joku tietää, voiko Firenzen yliopistossa opiskella kieliä? Kiitos paljon!


    • student-

      Kelasta saa opintotukea ja -lainaa koko tutkinnon suorittamiseen ulkomailla, kuten jo alussa mainitsinkin. Kielikursseihin sitä ei tietenkään saa.

      Firenzestä löytyy italiaa sisältävät (ja italiaksi opiskeltavat) tutkinnot, eli Modern Literature ja Language, Literature and Intercultural Studies ja nettisivua voi lukea englanniksi Googlen kääntäjän avulla.

      Jos kielitaitosi ei ole riittävä, opinnoista tulee aika hankalat alussa...en tiedä, onko Italian yliopitoihin pakko suorittaa kielitestiä, mutta se on mahdollista.

      Sinun kannattaa kysyä neuvoa Italian Kulttuuri-Instituutilta Helsingissä, jotta pääset alkuun: http://www.iichelsinki.esteri.it/IIC_Helsinki

      Ehkä voisit harkita työharjoittelua tai au pair-vuotta Italiassa ennen opintojen alkua, jolloin kielitaitosi parantuisi ja opit kulttuurin? Mahdollisuuksia on, mutta ne pitää vain kaivaa kärsivällisesti esiin.

      • Aloittaja.

        Oletko siis sitä mieltä, että köyhä opiskelija, jolla ei olisi rahaa paljoakaan Italiaan lähtiessä, tulee pärjäämään siellä opintotuen ja -lainan varassa?

        Täytyykin ottaa tuonne, minkä linkitit, yhteyttä sitten kun opiskeluni ovat hieman ajankohtaisemmat.

        Haluaisin vain heti lukion loputtua yliopistoon, koska koen olevani ns. "liian vanha" yliopistoon, jos menisin vaikkapa au pairiksi vuodeksi. Silloin olisin 20,5v kun yliopisto alkaisi. Haluaisin kuitenkin sellaiseen paikkaan, jossa on melko samanikäisiä. Yliopistoihin italialaiset itse menevät kuitenkin suurinosa jo 17-18v. Ajatukseni kuulostaa varmaan naurettavalta! Mutta noin olen ajatellut, että nuorena haluaisin yliopiston käydä. :D


    • student-

      Opintotuen riittävyys riippuu paljon maasta ja paikkakunnasta ja tietysti omista rahankäyttötavoista. Jos olet säästäväinen ja tarkka rahankäyttäjä, opintotuki tietysti riittää paremmin. Italiasta en osaa sanoa muuta kuin että opintotukea- ja lainaa sekä asumislisää kyllä myönnetään sinnekin koko tutkintoon.

      Olen itse aloittanut yliopiston ulkomailla (Euroopan maa, sen tarkemmin en kerro) 21-vuotiaana ja hämmästyin, koska kurssilla oli paljon minua vanhempia opiskelijoita, enkä todellakaan ollut vanhimmasta päästä! Joten todennäköisesti kursseilla on myös vanhempia opiskelijoita, eikä 20-21 -vuotiaana ole vielä liian vanha aloittamaan opintoja. Ja jos kielitaitosi ei riitä, joudut joka tapauksessa petraamaan sitä ennen opintojen alkua. Voithan mennä maahan vaikka kesäksi, esim. noihin au pair-hommiin.

      • Aloittaja.

        Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla missä sä olet ollut! Oliko se pitkä ja raskas prosessi, kun ulkomaille lähdit opiskelemaan? Oliko sulla huippu arvosanat lukion todistuksessa? Osasitko itse maan kieltä sujuvasti? Oliko kyseisessä yliopistossa myös muita ulkomailta tulleita?

        Kiva olisi kuulla tollaisis kiinnostavia juttuja, kun en ketään tunne, joka olisi ulkomailla opiskellut.


    • student-

      No tästä varmaankin mut joku tunnistaa, mutta olkoon, jos siitä on jollekin apua. Olen siis opiskellut koko tutkinnon Portugalissa ja opiskelin vieraita kieliä (englantia ja ranskaa). Halusin alunperin Espanjaan, joten olen hieman perehtynyt siellä opiskeluun, vaikken sinne loppupeleissä sitten mennytkään. Opiskelemaan pääsy oli hieman monimutkaista, enkä päässyt haluamaani yliopistoon, mutta pääsin muualle ja olin kyllä loppujen lopuksi tosi tyytyväinen opintoihini, sillä pääsin sieltä vielä vaihtoonkin.

      Mulla oli lukion arvosanat ja yo-kirjoitukset semmoista vähän parempaa keskitasoa, missään tapauksessa ei huiput arvosanat, mutta tärkeintä opiskelemaan pääsyssä olikin oma motivaatio. En osannut maan kieltä, mutta osasin sujuvaa espanjaa ja sillä pääsin alkuun ja opettelin portugalin ihan itsenäisesti opintojen alussa, kielikoetta ei ollut. Jonkin verran oli ulkomaalaisia opiskelijoita ja kaikki Afrikan portugalinkielisistä maista ja Brasiliasta. Muita eurooppalaisia koko tutkinnon suorittajia ei ollutkaan, ainoastaan muutamia vaihto-opiskelijoita. Mulla on blogi, jossa olen jonkin verran kertonut omia kokemuksia ja sitä voi etsiä Blogilistan Portugali-avainsanalla, en viitsi linkata suoraan :)

      • Aloittaja.

        Itse asiassa voisin kohta etsiskellä blogilistalta sun blogia, toivottavasti löydän. :D Mutta oli kiva lukea edes ton verran sun kokemuksista! Opiskelitko jotain suht. "haastavaa" esim. lääketiedettä tai oikeustiedettä? Oliko sulla paljon rahaa kun sinne opiskelemaan lähdit? Pärjäsitkö itse hyvin opintotuella, pitikö sun ottaa lainaa? :)


      • Aloittaja.
        Aloittaja. kirjoitti:

        Itse asiassa voisin kohta etsiskellä blogilistalta sun blogia, toivottavasti löydän. :D Mutta oli kiva lukea edes ton verran sun kokemuksista! Opiskelitko jotain suht. "haastavaa" esim. lääketiedettä tai oikeustiedettä? Oliko sulla paljon rahaa kun sinne opiskelemaan lähdit? Pärjäsitkö itse hyvin opintotuella, pitikö sun ottaa lainaa? :)

        Sori, oon vähän väsynyt. Siis sähän kerroit, että kieliä opiskelit. :D Siis opiskelitko yliopistossa vaan noita kieliä? Mikä tutkinto se oli ja kauanko se kesti?


    • student-

      Opiskelin enkkua ja ranskaa ja se oli alempi korkeakoulututkinto, joka kesti siihen aikaan neljä lukuvuotta, nykyään tutkinnonuudistuksen jälkeen melkein kaikki alemmat korkeakoulututkinnot Euroopassa ovat kolmivuotisia (paitsi esim. Espanjassa). Halusin nimenomaan opiskella pelkkiä kieliä.

      Opintotuella ja lainalla tuli ihan ok toimeen, ei ollut kovin kallis maa, joskaan ei mikään hullun halpa. Veikkaan, että Italian kaupungit ovat kalliimpia, etenkin Rooma.

      • Aloittaja.

        Okei! Ootko vieläkin opiskelemassa? Mihin ammattiin aiot valmistautua tai olet valmistunut?

        Yritin etsiä sun blogia. En varmaankaan löytänyt oikeaa. Onhan noita monia... Voitko kertoa milloin olet päivittänyt blogiasi viimeksi? Haluaisin lukea lisää sun kokemuksista. :)


    • student-

      Se on toi viidentenä oleva tällä hetkellä. Olen hakemassa jälleen opiskelemaan (kääntämistä, josta myös aikanaan valmistuin).

      • Aloittaja.

        Okei, kiitti! Miks et muuten päässyt sinne Espanjaan opiskelemaan, mihin alunperin halusit? Eikö arvosanat riittäneet, vai mistä se oli kiinni?


    • student-

      En vaan halunnut hakea sinne, koska siihen aikaan olisi pitänyt suorittaa paikallinen pääsykoe Selectividad ja siihen olisi pitänyt kai valmistautua (joka olisi vaatinut aikaa ja rahaa). En myöskään löytänyt oikeasti kiinnostavia yliopistoja ja opintoja Espanjasta, joten kiinnostuinkin naapurimaasta. Nykyään EU-kansalaiset voivat muuten hakea oman maan ylioppilaskokeilla suoraan espanjalaisiin yliopistoihin, ennen ei ollut sitä mahdollisuutta.

      • Aloittaja:)

        Tiedätkö, voiko melkein missä tahansa yliopistossa opiskella vain kieliä nykyään? Mikä sen sun tutkinnon nimi oli, kun opiskelit vaan englantia ja ranskaa? Jotenkin tuntuu hassulta, että pelkkään kielten opiskeluun saisi opintotukea ja lainaa? Eihän se kuitenkaan suoraan ammattiin johda(?).
        Ja olitko siis itse opiskelemassa kieliä YLIOPISTOSSA?


    • student-

      Kielistä voi suorittaa yliopistotutkinnon aina tohtoriksi asti ja kyllähän kielistä valmistuu opettajia ja kääntäjiä. Mistä muuten ajattelit, että kieltenopettajat valmistuvat? :) Onhan sinunkin kieltenopettajasi lukiossa vähintään maistereita. Kielten opiskelu yliopistotasolla ei ole sama asia kuin esimerkiksi lukiossa, vaan yliopistossa opiskellaan sillä vieraalla kielellä esim. kulttuuria ja kielitieteitä.

      • Aloittaja:)

        Täytyykö minun siis jo yliopistoon mentäessäni osata sujuvaa italiaa ja espanjaa? Italiaa osaan nimittäin jonkun verran, mutta espanjaa en yhtään. Eikö yliopistossa voi aloittaa uusia kieliä täysin alkeista? Osasitko itse silloin sujuvaa englantia ja ranskaa?


      • Aloittaja.
        Aloittaja:) kirjoitti:

        Täytyykö minun siis jo yliopistoon mentäessäni osata sujuvaa italiaa ja espanjaa? Italiaa osaan nimittäin jonkun verran, mutta espanjaa en yhtään. Eikö yliopistossa voi aloittaa uusia kieliä täysin alkeista? Osasitko itse silloin sujuvaa englantia ja ranskaa?

        Siis luitko sinä englannin ja ranskan filologiaa?
        Oliko sinne yliopistoon helppo päästä? Oliko korkeat vaatimukset (lähinnä yo-todistukset ja lukiontodistuksen osalta)?


    • opex

      Kysy omalta italian ja espanjan opettajaltasi, miten noiden kielten opiskelussa kannattaisi edetä. Sinun kannattaisi luultavasti pyrkiä Suomessa yliopistoon ja hakeutua sitten aikanaan vaihtoon.
      Kielten opiskelu yliopistossa on aivan erilaista kuin lukiossa. Siihen kuuluu kielen teoriaa, historiaa, kielioppia eri kantilta, kirjallisuutta, myös kääntämistä, puhumista...
      Yliopistossa ei käytännössä voi aloittaa aivan uutta kieltä, jos sitä haluaa opiskella pää- tai sivuaineena.

    • Yilvina

      Heippa!
      Mites, olen vaihtarivuoden viettänyt Belgiassa ja kun lukion saan loppuun niin huokuttelisi Brysselissä opiskelu. Kun kerran sujuvaa ranskaa puhun, olisiko ranskaksi kielten opiskelu (enkkua ja saksaa kumpaakin osaan, enkkua täysin sujuvasti ja saksaakin kunhan taas hiukan sitä käytän), vai onko mahoton ajatus? Motivaatio 110%.

    • dksmdflsmlf

      Onnistuuhan tuo, tsekkaa esimerkiksi Université Libre de Bruxelles (ulb.be) tai ISTI (www.isti.eu). ULB on enemmän filologiaa (kirjallisuutta & kulttuuria) ja ISTI kääntämistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      452
      4901
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1357
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe