Alkoholi + koira: kinka suhtaudutte

kännääjät

Mitä mieltä olette siitä, että koirien sopivuutta alkoholisteille kyseenalaistetaan?

28

1834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luomuhurtta

ei juoposta ole koiran hoitajaksi. Elukka vaatii päivittäin ruokintaa ja lenkitystä sekä sairauden ja vammojen tarkkailua ( siis huomiota eläimen käytöksestä, jotta pikkuvikakin huomataan). Miten känninine örveltjjä, joka pahimmillaan ei kastelee pöksynsä, kun ei tajuaa vessaan mennä, pystyihi huolhtimaan jostian muusta, kun ei pysty huolehtiin itsestäänkään!

• maikki

se pitääkin kyseenalaistaa!

• Ei välttis

kyllä jotkut pystyy koirastaan huolta pitämään. Pystyyhän ne autojakin ajamaan.

Mikä muuten on aloittajan mielestä alkkiksen määre? Perjantaikossu, keissi kaljaa päivässä vai joku muu määrä?

Jollekin se voi olla se ainoa syy miksi ei ryyppää itseään hengiltä.

• kännääjät

Tuttuni menetti koiransa, koska hän oli jatkuvasti juovuksissa, mutta silti hän lenkitytti koiraansa joka päivä pitkiä matkoja. Hän on puhdas alkoholisti, mutta pitää uloilusta ja otti koiran aina mukaansa. Eläkeläinen jo, mutta fyysisesti hyväkuntoinen. Hänestä valiteltiin eläinsuojeluviranomaisille ja aina kun viranomaiset tulivat käymään hänen luonaan, hän oli humalassa. Mutta hän lenkitytteli koiraansa humalatilasta huolimatta poikkeuksellisen ahkerasti, otti sen kauppareissuillekin mukaan. Hänen koira ei ollut yli- tai alipainoinen, eikä stressaantuneen oloinen, vaika tuttuni väliin sammuskelikin, mutta koira ei ulostanut sisälle, eli oli hyvin koulutettu. Hän sai koiranpitokiellon.

• Moni,
        kännääjät kirjoitti:

Tuttuni menetti koiransa, koska hän oli jatkuvasti juovuksissa, mutta silti hän lenkitytti koiraansa joka päivä pitkiä matkoja. Hän on puhdas alkoholisti, mutta pitää uloilusta ja otti koiran aina mukaansa. Eläkeläinen jo, mutta fyysisesti hyväkuntoinen. Hänestä valiteltiin eläinsuojeluviranomaisille ja aina kun viranomaiset tulivat käymään hänen luonaan, hän oli humalassa. Mutta hän lenkitytteli koiraansa humalatilasta huolimatta poikkeuksellisen ahkerasti, otti sen kauppareissuillekin mukaan. Hänen koira ei ollut yli- tai alipainoinen, eikä stressaantuneen oloinen, vaika tuttuni väliin sammuskelikin, mutta koira ei ulostanut sisälle, eli oli hyvin koulutettu. Hän sai koiranpitokiellon.

selväpäinen ja jopa selväjärkisenäkin pidetty henkilö saisi kyllä ottaa tuosta ukosta mallia. Ja nämä kitisijät hävetä.

• kännääjät
        Moni, kirjoitti:

selväpäinen ja jopa selväjärkisenäkin pidetty henkilö saisi kyllä ottaa tuosta ukosta mallia. Ja nämä kitisijät hävetä.

Voin sanoa, että näin on! Kukkahattutädit eivät ajattele nokkaansa pidemmälle, vaan heidän kainalossaan koiran on muka parempi olla kuin känniläisten kanssa lenkkeillessä :-(

• Kukkis?
        kännääjät kirjoitti:

Voin sanoa, että näin on! Kukkahattutädit eivät ajattele nokkaansa pidemmälle, vaan heidän kainalossaan koiran on muka parempi olla kuin känniläisten kanssa lenkkeillessä :-(

Mutta kuinka moni känniläisistä oikeasti lenkkeilyttää, hoitaa ja ei hakkaa?
        Jotkut eläinrakkaat alkoholistit eivät koiraa ota kun pelkäävät että se jää hoitamatta.
        Koirasta on yleensä iloa ja lohtua alkoholistille mutta koirankin kannalta tulee ajatella.

• kännääjät
        Kukkis? kirjoitti:

Mutta kuinka moni känniläisistä oikeasti lenkkeilyttää, hoitaa ja ei hakkaa?
        Jotkut eläinrakkaat alkoholistit eivät koiraa ota kun pelkäävät että se jää hoitamatta.
        Koirasta on yleensä iloa ja lohtua alkoholistille mutta koirankin kannalta tulee ajatella.

Kuinka moni selväpäinen sitten tietää koirista ylipäätänsä mitään?

Tunne henkilön, joka myös sai eläintenpitokiellon, koska hakkasi koiraansa usein ruoskalla. Hän muuten oli tuskin koskaan kännissä.

Taas kauheaa yleistämistä, tällä kertaa alkoholisteita.

Itse et ilmeisesti ole ikinä ollut kännissä, kun luulet sellaisen johtavan väkivaltaan ja aggressioon. Tai sitten pidät känniläisiä vihaisina siksi, että itse olet kännissä sellainen.

• Kukkis?
        kännääjät kirjoitti:

Tunne henkilön, joka myös sai eläintenpitokiellon, koska hakkasi koiraansa usein ruoskalla. Hän muuten oli tuskin koskaan kännissä.

Itse et ilmeisesti ole ikinä ollut kännissä, kun luulet sellaisen johtavan väkivaltaan ja aggressioon. Tai sitten pidät känniläisiä vihaisina siksi, että itse olet kännissä sellainen.

No hulluja on joka ikisessä ryhmässä, mutta se on totta että kännissä ollessa arvostelukyky sumenee ja estot poistuvat. Jos perhekin kärsii alkoholistista niin miksei sitten koirakin?
        Hallitsematonta kännäämistä ei tarvitse mielestäni puolustella.

• Määrittele kuitenkin
        Kukkis? kirjoitti:

No hulluja on joka ikisessä ryhmässä, mutta se on totta että kännissä ollessa arvostelukyky sumenee ja estot poistuvat. Jos perhekin kärsii alkoholistista niin miksei sitten koirakin?

Miten määrittelet "hallitsemattoman kännäämisen"? Onko se sitä että teet työsi ja työsi jälkeen avaat punkkupullon, ja kittaat sen ja kaveriksi ehkä toisenkin tai kumoat mäyräkoiran taikka pari olutta työpäivän päätteeksi? Vai onko se sitä että joka toinen viikonloppu otat perseet olalle? Ja siinä sekoillessasi teet vielä rikoksen tai pari. Annat naapurille luuvitosta ja toisen potkit nakkikioskilla sairaalaan. Käyt viikonlopun päätteeksi maanantaina poliisilta hakemassa nuhteet ja haet sossusta rahat seuraavan viikonlopun sekoiluun.

Molemmat ovat elävästä elämästä napattuja esimerkkejä. Kumpi on "hallitsematonta"?

• kännääjät
        Kukkis? kirjoitti:

Hän osaa kännissä ainakin kohdella koiraans hyvin, eli ulkoiluttaa, ruokkia ja rapsutella. Pelkkä humalatila oli kukkahattutätien ja viherpiiperöiden mielestä liikaa. Hänestä jopa liioiteltiin viranomaisille, että hän löisi koiraansa ja jättäisi sen ruokkimatta, mutta minä tunnen hänet läpikotaisin ja tiedän että se on ollut valhetta, jotta viranomaiset saataisiin ottamaan asia mahdollisimman vakavasti. Hänellä ei ole enää perhettä, vaan hän on leski. Koiraakaan hänellä ei ole, vaikka hän on mitä loistavin kohtelemaan koiraansa oikein. Pikku sammumiset eivät koiraa haitanneet, vaan koira otti aina samalla rennosti. Ne valittajat eivät käy päivittäin koirineen kuin pikku kusetuslenkillä, mutta tuo tuttuni lenkkeilytti koiraansa melkein jatkuvasti Pelkän juopottelun takia hänet tuomitiin. Hän haluaisi koiran, mutta kielto on voimassa 5 vuotta.

Helvetin kukkahattutädit ja viherpiipertäjät!

• Kukkis?
        Määrittele kuitenkin kirjoitti:

Miten määrittelet "hallitsemattoman kännäämisen"? Onko se sitä että teet työsi ja työsi jälkeen avaat punkkupullon, ja kittaat sen ja kaveriksi ehkä toisenkin tai kumoat mäyräkoiran taikka pari olutta työpäivän päätteeksi? Vai onko se sitä että joka toinen viikonloppu otat perseet olalle? Ja siinä sekoillessasi teet vielä rikoksen tai pari. Annat naapurille luuvitosta ja toisen potkit nakkikioskilla sairaalaan. Käyt viikonlopun päätteeksi maanantaina poliisilta hakemassa nuhteet ja haet sossusta rahat seuraavan viikonlopun sekoiluun.

Molemmat ovat elävästä elämästä napattuja esimerkkejä. Kumpi on "hallitsematonta"?

"Alkoholismi on riippuvuus, johon sairastunut tuntee pakonomaista tarvetta juoda alkoholia."
        -Wikipedia

Eri asia on tosiaan alkoholin suurkuluttajat, mutta mielestäni ollaan puhuttu alkoholismista.

• Kukkiss
        kännääjät kirjoitti:

Hän osaa kännissä ainakin kohdella koiraans hyvin, eli ulkoiluttaa, ruokkia ja rapsutella. Pelkkä humalatila oli kukkahattutätien ja viherpiiperöiden mielestä liikaa. Hänestä jopa liioiteltiin viranomaisille, että hän löisi koiraansa ja jättäisi sen ruokkimatta, mutta minä tunnen hänet läpikotaisin ja tiedän että se on ollut valhetta, jotta viranomaiset saataisiin ottamaan asia mahdollisimman vakavasti. Hänellä ei ole enää perhettä, vaan hän on leski. Koiraakaan hänellä ei ole, vaikka hän on mitä loistavin kohtelemaan koiraansa oikein. Pikku sammumiset eivät koiraa haitanneet, vaan koira otti aina samalla rennosti. Ne valittajat eivät käy päivittäin koirineen kuin pikku kusetuslenkillä, mutta tuo tuttuni lenkkeilytti koiraansa melkein jatkuvasti Pelkän juopottelun takia hänet tuomitiin. Hän haluaisi koiran, mutta kielto on voimassa 5 vuotta.

Helvetin kukkahattutädit ja viherpiipertäjät!

Sinä puhut hänestä ja hän olisi sen koiran saanutkin pitää jos asiat oikeasti olivat näin.
        Mutta kuinka moni alkoholisteista pystyy antamaan koiralle hyvät elinolosuhteet, oli minun kysymykseni.

• Tuon määritelmän
        Kukkis? kirjoitti:

"Alkoholismi on riippuvuus, johon sairastunut tuntee pakonomaista tarvetta juoda alkoholia."
        -Wikipedia

Eri asia on tosiaan alkoholin suurkuluttajat, mutta mielestäni ollaan puhuttu alkoholismista.

mukaan miltei 99% suomalaisista on alkoholisteja. Ei tule mieleen yhtään torppaa jossa ei olisi pakonomaista tarvetta nauttia alkoholia. Näin erityisesti jouluna ja juhannuksena. En tunne yhtään ihmistä jolla olisi alkoholipullo vain koristeena kirjahyllyssä. Mikäli se on täynnä, se yleensä ei ole kohta enää täynnä. Eli tarve juoda viinaa on pakonomainen. Mutta onko se sitten sairaus on eri asia.

Jos siis tuon määritelmäsi mukaan mennään, niin suomessa olisi vain muutama sata koiranomistajaksi kelpaavaa ihmistä?

• kännääjät
        Kukkiss kirjoitti:

Sinä puhut hänestä ja hän olisi sen koiran saanutkin pitää jos asiat oikeasti olivat näin.
        Mutta kuinka moni alkoholisteista pystyy antamaan koiralle hyvät elinolosuhteet, oli minun kysymykseni.

Minä en ainakaan ole huomannut, että alkoholin säännöllinen käyttö estäisi ihmisiä elättämästä koiria. Onko jokainen täysin raitis ihminen tietoinen siitä, ettei koiraa olla tarkoitettu koristeeksi?

• Kukkis?
        Tuon määritelmän kirjoitti:

mukaan miltei 99% suomalaisista on alkoholisteja. Ei tule mieleen yhtään torppaa jossa ei olisi pakonomaista tarvetta nauttia alkoholia. Näin erityisesti jouluna ja juhannuksena. En tunne yhtään ihmistä jolla olisi alkoholipullo vain koristeena kirjahyllyssä. Mikäli se on täynnä, se yleensä ei ole kohta enää täynnä. Eli tarve juoda viinaa on pakonomainen. Mutta onko se sitten sairaus on eri asia.

Jos siis tuon määritelmäsi mukaan mennään, niin suomessa olisi vain muutama sata koiranomistajaksi kelpaavaa ihmistä?

Halu on eri asia kuin pakonomainen tarve...

• Kukkis?
        kännääjät kirjoitti:

Minä en ainakaan ole huomannut, että alkoholin säännöllinen käyttö estäisi ihmisiä elättämästä koiria. Onko jokainen täysin raitis ihminen tietoinen siitä, ettei koiraa olla tarkoitettu koristeeksi?

"Onko jokainen täysin raitis ihminen tietoinen siitä, ettei koiraa olla tarkoitettu koristeeksi?"
        -Jaa-a, jokaisessa ihmisryhmässä on ihmisiä jotka eivät osaa/halua/välitä hoitaa eläintä hyvin, niin alkoholisteissa kuin täysraittissa

Kyllä alkoholia saa käyttää, ei koiran omistaminen pakota täysraittiuteen.

En ole kuitenkaan mielestäni kieltänyt alkoholisteilta koiraa vaan kysynyt kuinka moni alkoholisteista kykenee tarjoamaan koiralle hyvän elämän?

Mutta koska kysymystä kierrellään vastaan sitte itse:

-Tähän ei voi antaa yksiselitteistä vastausta koska alkoholismin tyypit vaihtelevat koska ihmiset ovat erilaisia. Jotkut voivat jopa kasvattaa koiria vaikka kärsisivät alkoholismista mutta jotkut taas eivät voi pitää ainuttakaan koska koiralle ei kyetä antamaan sen tarvitsemia tarpeita.
        Kuitenkin alkoholismi on sairaus joka yleensä pahenee ajan myötä, ja sen puhkeamisen takana on yleensä alkoholin liikakäyttö, mutta miksi ihmiset käyttävät alkoholia kohtuuttomasti? Onko heillä asiat järjestyksessä? Tuskin, suurella osalla on vaikeuksia joiden aiheuttamaa surua, stressiä, pelkoa ja/tai yms. ollaan peitelty alkoholilla koska se tunnetusti turruttaa mukavasti. Ihminen on siis sisäänpäin kääntynyt eikä välttämättä tilaltaan kykene ottamaan ulkopuolisia riittävästi huomioon.

• Suomessa
        Kukkis? kirjoitti:

Halu on eri asia kuin pakonomainen tarve...

on suomalaisilla pakonomainen tarve juoda alkohoolia, jos sellaista on näköpiirissä.

• Anonyymi
        kännääjät kirjoitti:

Bernhard isen pantatynnyristä on mukava tipautella whiskyä, kun joskus harvoin taskumatista loppunut.

• Anonyymi
        Tuon määritelmän kirjoitti:

72 vuotta takana joista viimeiset about ,40 v tuiskeessa enempi, vähempi.

Koiran kanssa otetaan lenkillä nuvooantavat jotta jaksamme laahustella kotiin lihapatojen äärelle.

Röyh ja hauh

• Rubi-koiran omistaja

No onhan alkkiksia, jotka huolehtivat lemmikeistään, vaikka olisikin alkoholiongelma. Se on ihan totta. Niinkuin on myös alkkiksia, jotka ei huolehi.
      Jos se alkkis kerran koirastaan huolehtii ja pystyy sille ruoat ostamaan ja viemään eläinlääkäriin, koska onhan se koira pakko sinne viiä, jos sen tila sitä ehdottomasti vaatii, niin miksi ei saisi pitää? Eihän se, että on alkoholiriippuvuus syntynyt, ihmisestä pahaa tee. Aina voi yrittää tehä asialle jotain, vaikka onhan siitä riippuvuudesta vaikea päästä eroon. Koira kyllä antaa paljon, itellä myös koira, vaikka en alkoholisti olekkaan enkä halua tulla enkä voisi ikinä antaa omaa koiraani pois. Se on mun henkireikä. Tietysti olen itekkin kotona tällä hetkellä ja ollut työttömänä, mutta se on tietenkin vähän eri asia ja kuitenkin tarkoitukseni on elää normaalia arkielämää ja mennä elämässä eteenpäi, ei niinkuin tehdä jotakin, mikä pilaa mun elämän tai niin edelleen.
      Joo ja samaa mieltä, noi kukkahattutädit vois mennä hoitoon, että vähän järkiintyisivät ja ne tulisi opettaa elämään ja olemaan niinku normaalit kansalaiset konsanaan eikä kyttäämään ihmisiä ikkunassa hieno päähine päässä hienojen, hyvin hoidettujen huonekasviensa kätköissä ja juoruilemaan muitten asioista, kun ei ole parempaakaan tekemistä!
      Koska noinhan se asia on! Niillä ei ole kunnon elämää.
      Vaikka itelläkin on paljon vapaa-aikaa, niin en minä silti rupea ajan kuluksi naapureitani tahi muita ihmisiä kyttäämään!
      Ei semmoinen ole oikein! Kuka väittäisi, että on kivaa, kun naapurin tätykkä kyylää sinua ikkunasta? ;)

• Hau hau

Kyllä tää on oikea koirapalsta. Haukutaan niin maan perusteellisesti.
      Kylläkin ihmiset toisiaan.
      Enpä ihmettele vaikka jo pikkulapset nimittelee jopa täysin vieraita aikuisia. Mistä kummasta ne tuonkin on oppineet?

• juopon akka+ hurtta

Koira vaatii päivittäisen hoidon. Juoppo, vaikka tuurijuoppo joka on kaks kuukautta selvänä, ja sitten vetää parin viikon putken, ei sovi yksin koiran hoitajaksi, koska ton putken aikana koira esin pannaan ulos ja unohdetaan pakkaseen 8 isäntä samuu tuntikausiksi, tai lähtee kaljanostoon, joutuu yöksi putkaan ja koira on yksin ulkona/ sisllä ilman ruojaa ja vesikin voi olla olemattomissa. Koiralle syätetään kännissä ollen mitä vaan, muovisista makkarankuorista alkaen, yms. Ja jos koira tarvitsee säännölliset lääkeet tai on allergian vuoksi tarkka ruokavaliosta, niin tuska siinä hurtalle tulee

• vai nniin

Entä maaseutujen häkeissä asuvat metsästyskoirat?

Ja oletko itse koskaan ollut kännissä?

• juupa nniin
        vai nniin kirjoitti:

Entä maaseutujen häkeissä asuvat metsästyskoirat?

Ja oletko itse koskaan ollut kännissä?

Koira joka on tottunut asumaan ulkona on täysin eri asia kuin pihalle unohdettu sisäkoira...
        Itse asiassa metsästyskoirilla on keskimääräisesti varmaan kaikista parhaimmat olot, ne eivät kärsi jalostuksen aiheuttamsta epämuodostumista, saavat hyvää sapuskaa, paljon virikkeitä ja liikuntaa.

Ja oletko itse ollut?

• kännääjät
        juupa nniin kirjoitti:

Koira joka on tottunut asumaan ulkona on täysin eri asia kuin pihalle unohdettu sisäkoira...
        Itse asiassa metsästyskoirilla on keskimääräisesti varmaan kaikista parhaimmat olot, ne eivät kärsi jalostuksen aiheuttamsta epämuodostumista, saavat hyvää sapuskaa, paljon virikkeitä ja liikuntaa.

Ja oletko itse ollut?

Olen itse ollut ja nytkin olen ottanut juuni 2 siideriä ja yhen oluen sekä energiajuomaa. Koiran kanssa on entistä hauskempaa lenkkeillä ja leikkiä, kun pihalla peuhaaminenkaan ei häpeilytä hiukan humalassa ollessa.

Se tuttuni koira oli rodultaan metsästyskoira, sillä sen oli jackrussellinterrierin ja glen of imaalinterrierin sekoitus.

Tuttuni ei unohdellut koiraansa ulos. Pelkkä humalassa oleminen sai ihmiset tekemään eläinsuojelurikosilmoituksia, vaikka he eivät tienneet, kuinka vastuullinen koiraihminen hän oli.

Häkkikoirien elämä on yleensä pelkkää koirien laiminlyöntiä.

Minäkin olen usein humalassa, mutta ikinä en unohda koiraani ulos, koska se on minulle todella rakas. Kävin tänään sen kanssa pitkällä lenkillä. Minä ja se tuttuni asumme molemmat rivitaloissa.

Oma koirani on espanjanvesikoiran ja shar pein sekoitus. Se menetti nyt parhaan kaverinsa :-(

• eddellineen
        kännääjät kirjoitti:

Olen itse ollut ja nytkin olen ottanut juuni 2 siideriä ja yhen oluen sekä energiajuomaa. Koiran kanssa on entistä hauskempaa lenkkeillä ja leikkiä, kun pihalla peuhaaminenkaan ei häpeilytä hiukan humalassa ollessa.

Se tuttuni koira oli rodultaan metsästyskoira, sillä sen oli jackrussellinterrierin ja glen of imaalinterrierin sekoitus.

Tuttuni ei unohdellut koiraansa ulos. Pelkkä humalassa oleminen sai ihmiset tekemään eläinsuojelurikosilmoituksia, vaikka he eivät tienneet, kuinka vastuullinen koiraihminen hän oli.

Häkkikoirien elämä on yleensä pelkkää koirien laiminlyöntiä.

Minäkin olen usein humalassa, mutta ikinä en unohda koiraani ulos, koska se on minulle todella rakas. Kävin tänään sen kanssa pitkällä lenkillä. Minä ja se tuttuni asumme molemmat rivitaloissa.

Oma koirani on espanjanvesikoiran ja shar pein sekoitus. Se menetti nyt parhaan kaverinsa :-(

No voi ny perhana, kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin sinä ja "tuttusi"...
        Ja onko koiralla kivaa jos olet usein humalassa? Koiran kanssa ei voi touhuta samalla tavalla kuin selvin päin, ja koirakin tietää että milloin omistaja on ottanut.
        Ja ei tuo sekoitus ole metsästyskoira...

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      5248
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3553
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2467
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      248
      1513
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      83
      1275
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      136
      1125
    Aihe