Sosiaalityön opiskelun vaativuus

- pärjäisinkö?

Hei! Haluaisin opiskelemaan sosiaalityötä. Mietityttää vaan, kuinka vaativaa opiskelu on. En ole niinkään huolissani sisäänpääsystä, sillä olen kyllä hyvä pänttäämään suppeaa määrää kirjallisuutta. Mutta se käytännön opiskelu: onko kamalan laajoja tenttipaketteja, jotka pitää sisäistää yhdellä lukemalla? Entä onko paljon englannninkielistä kirjallisuutta ja jos, niin tottuuko sanastoon, vaikka englanti ei olisi kovin hyvin hallussa (itse kirjoitin C:n; muuten kirjoitukseni menivät paremmin)? Entä onkohan opiskelussa haittaa siitä, että en ole mitenkään erityisen paljonn yhteiskunnallisia tapahtumia seuraava ihminen - tarvitaanko tententeissä esim. paljon soveltamistaitoa?

Ja niin, sosiaalityöntekijöiden työtilanne on ilmeisesti ihan hyvä?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

11

558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moving my feet

      Ei ole vaikeaa. Päinvastoin, sosiaalityöhön suhtaudutaan monesti hiukan vähätellenkin ja sitä pidetään helpompana aineena yhteiskuntatieteellisessä. Luulen että sisäänpääsy tulee olemaan suurin haasteesi - mikäli Stadiin, Tampereelle tai Turkuun halajat.

      Töitä kyllä riittää, mutta kuulemma työ on henkisesti todella kuormittavaa. Kiire on kova, työssä ollaan rankkojen asioiden äärellä ja kuntien huippuunsa viritetty budjettikuri ei ainakaan helpota sosiaalityöntekijöiden toimintaa.

    • Sos.työn fuksi

      Eipä ole kovin vaikeaa mustakaan. Englantia tosin tarvitsee jonkin verran osata, sillä tenttikirjoja on englanniksi (ja jopa ruotsiksi, mutta ne on yleenä vapaaehtoisia suomen- tai englanninkielisen kirjallisuuden kanssa). Mutta sitä ei kannata säikähtää, ei muutkaan sitä enkkua täydellisesti osaa.

      Sisäänpääsy on kyllä vaikeaa, eli kannattaa hakea tuon em. kolmion ulkopuolelle, jos halajaa varmemmin paikan saada

    • CQTools

      Semmoista lässytystähän se on. Eiköhän noista opinnoista normaalijärjellä selviä.

    • onneton tyllerö

      Onko täällä ketään, jolla sosiaalityön opiskelu syystä tai toisesta takkuilee (kuten itselläni)?

      • louie

        No opiskelu sinänsä ei takkua, melko helppoa on ollut näin alussa, mutta vähän on kyllä alkanut pelottaa tuo tuleva työura sossuna. Mitä enemmän saan tietoa sosiaalityöntekijöiden arjesta, sitä enemmän mua pelottaa että kannattaako niin vaativaan ja stressaavaan hommaan ryhtyäkään.

        Parin sivuaineen (mm. psykologua, sosiaalipsykologia) kurssit ovat vaikuttaneet mielenkiintoisille, ja kyllähän sitä aina välillä miettii että pitäisikö sittenkin vaihtaa vielä...


    • 9+10

      Miten haasteellinen on sosiaalityön metodologinen puoli?

    • 9+10+11

      Eka kunnon harjoittelu on se kohta missä moni nuori ihminen jättää sossun haaveet sikseen. Kokemukset voivat olla etenkin suojattua elämää viettäneille niin rankkoja.

      • kamaluus

        Miettikää nyt hyvät ihmiset tarkkaan haluatteko alalle. Opiskelu on helppoa, mutta itse työ... Kuntapuolella todella kuormittavaa, kahden ihmisen työt tehtävänä mullakin eli täysin kohtuuton työmäärä, aikarajoja mahdoton noudattaa jne. Mulla alle 2v työkokemusta ja työuupumus diagnosoitu.


      • louie
        kamaluus kirjoitti:

        Miettikää nyt hyvät ihmiset tarkkaan haluatteko alalle. Opiskelu on helppoa, mutta itse työ... Kuntapuolella todella kuormittavaa, kahden ihmisen työt tehtävänä mullakin eli täysin kohtuuton työmäärä, aikarajoja mahdoton noudattaa jne. Mulla alle 2v työkokemusta ja työuupumus diagnosoitu.

        Minkälaista työtä teet? Lastensuojelua?


    • 7347274

      Lainaan vähän teidän keskustelua!

      Hieman epäselvää: löytyy Sosiaalityön tutkinto joka perustuu kandidaattitutkinnosta ja sitten maisteriopinnoista ja sitten löytyy sosionomi joka on AMK tutkinto.

      Onko sosionomi ja sosiaalityön tutkinto rinnastettavia? eli saako sosiaalityön kandidaattipapereilla tehdä esimerkiksi. töitä sosiaaliohjaajana vai pitääkö se nimenomaan olla sosionomi(AMK)?

    • Sos.työn opiskelija

      Yliopiston kanditutkinto ei missään nimessä ole sama kuin sosionomin koulutus. Eroaa merkittävästi toisistaan.
      Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista:
      6 §
      Sosiaaliohjaaja

      Kelpoisuusvaatimuksena sosiaaliohjaajan tehtäviin on tehtävään soveltuva sosiaalialalle suuntaava sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe