Lakkiaiset, mummin asu, mistä pk-seudulla löytäisi kivan?

Mummeli xyz

Tuntuu, etten tiedä enää nykyisin Helsingin tai lähiseudun myymälöitä, enkä useinkaan löydä stockalta mitään, mistä pitäisin.
Vaaleanruskeat (ihonväriset) sukkahousut ja kengät, juhlat ovat kotona paritalossa, joten kengät ehkä jätetään eteiseen,
tarvitsisin nätin kesämekon tai vaalean jakkupuvun.
Mutta minne suunnistan?

47

1134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummeli vaan ,,,,

Miulla on ollu useampia lakkiaisia, omat lapset ja myöhemmin kaikki lapsenlapset, olen esiintyny tummansinsessä eli luulis mustaksi jakkupuvuksi ja valkonen kaukuspaita, lyyrät rivissä jakun kauluksessa,
      aivan tyytyväinen olen ollu vaatimattomaan asuuni, koska ikää on jo riittämiin, kenngät oli kauniit, mustat,
      kiilto sukkahousut ruskettuneen ihonväriset .
      Joissaki lakkiaisissa oli kukkamekko ja valkonen jakku, seki oli aivan kaunis asu.

• juhlija

Mene Itäkeskuksen Haloselle, sieltä oon aina löytänyt juhlavaatteita.

• En muista olisinko koskaan joutunut etsimällä etsimään juhlahamosta. Aina on ollut vaatekaapissa jotain sopivaa.

• Kiitoksia kaikille,

onhan vielä pari viikkoa aikaa.

Jatkokysymys:

Mikä on ollut uuden ylioppilaan mielestä mieluisin lahja?

• ´´

Niinkin realistinen asia, kuin raha, on ollut kaikkein mieluisin. Juhlija voi yhdistää halutessaan summia, ja ostaa, mitä tarvitsee tai haluaa.
        Tietenkin tuntuu arkiselta, mutta näin olen ilmeistä lukenut.

Tokihan vaikka koru on ikuinen muisto.

• kukat rahana

mummon kukkarolle sopiva r a h a summa,

nuorilla on rahan tarve suuri, raha paras lahja.

• Rimmir tänään

Jos ylioppilas jatkaa opiskelujaan ja teitä on monta lahjanantajaa suvussa niin ostakaa macintosh tietokone.

• Tuon Mac'in hän
        Rimmir tänään kirjoitti:

Jos ylioppilas jatkaa opiskelujaan ja teitä on monta lahjanantajaa suvussa niin ostakaa macintosh tietokone.

on jo saanut, sillä toiset isovanhemmatkin ovat synttärilahjoiksi rahoja antaneet kuten olen aina itsekin pienen rahasumman sinne tililleen onnittelujen kera laittanut. Vain lapsena niitä leluja ja kirjoja annoin. Makeisia en ole koskaan antanut.
        Kyllä yleinen mielipide näyttää olevan juuri tuo raha, eikä se ole niin kaukana se omakaan lakkiaispäivä, ettei sitä muistaisi sitä rahan puutetta! Kesätöiden palkat menivät sitten aina talvikuukausina vuokriin ja elämiseen opiskelukaupungisa.

• Mac'istä puheenollen
        Tuon Mac'in hän kirjoitti:

on jo saanut, sillä toiset isovanhemmatkin ovat synttärilahjoiksi rahoja antaneet kuten olen aina itsekin pienen rahasumman sinne tililleen onnittelujen kera laittanut. Vain lapsena niitä leluja ja kirjoja annoin. Makeisia en ole koskaan antanut.
        Kyllä yleinen mielipide näyttää olevan juuri tuo raha, eikä se ole niin kaukana se omakaan lakkiaispäivä, ettei sitä muistaisi sitä rahan puutetta! Kesätöiden palkat menivät sitten aina talvikuukausina vuokriin ja elämiseen opiskelukaupungisa.

En ole onnistunut tänne Silverlight'ia lataamaan enkä siis pääse Katsomoon? Onnistuitteko muut Mac'in haltijat?

• Yo-tutkinto
        kukat rahana kirjoitti:

mummon kukkarolle sopiva r a h a summa,

nuorilla on rahan tarve suuri, raha paras lahja.

50, jos pystyt antamaan. Moni nuori "uusii" tietokoneensa, jota tarvitaan jatko-opiskeluissa. Oma tyttö osti uuden koneen ja maksoi käteisrahalla.

• Pirre*

Täällä, pikkukaupungissa, oli täkäläinen ns. parempien vaatteiden liike ideoinut kahtena päivänä (perjantai ja lauantai) 20 prosentin alennuksen juhlamekkoihin, ja hikipäässä näkyivät myyjät läninkejä kiikuttavan sovituskoppeihin, kaupan ovi kävi tiuhaan tahtiin, - hieno idea.

• Stockalla sekoilin

vaatetankojen seassa, ja kyselin myyjältä mummin juhlavaa kesämekkoa tai vaihtoehtoisesti jakkupukua, ja olihan siellä, väsyksiin asti katselin ja lopulta jotain sovitinkin.
      Kaikki on niin silmiinpistävän erikoista nykyisin.
      Haluaisin noissa juhlissa olla tapeettiin sopiva, sillä en ole päähenkilönä nyt.

• 1943

Vuosiin en ole käynyt Helsingin keskustan liikkeissä. Tänään kävin, mm. Stockalla. En tarvitse mitään, mutta silmiinpistävää on se, että on kauniita, raikkaita värejä, joista pidän.

• Tapiolan Stockalla

oli monta (selvästikin) mummia etsimässä juhlavaatetta tänään heti aamuvarhaisella kauppojen avattua ovensa.
      Minustakin pukeutuminen heillä olisi oltava vaatimattomampaa kuin juhlan päähenkilöllä.

• 1943

Ei mumminkaan tarvitse mikään harmaa hiirulainen nurkassa olla. Hänhän kuuluu suvun arvostettuun vanhaan polveen. Kälyni oli lapsenlapsensa yo-juhlissa pukeutuneena turkoosiin jakkupukuun, joka sopii hänelle erittäin hyvin. Hänellä on ollut se monissa juhlissa. Jokainen pukeutukoon niin kuin itse viihtyy ja tulee hyvälle juhlatuulelle. Hyvä tunnelma tekee juhlan. Eikä aina tarvitse uutta ostaa.Valokuvien perusteella mulla näkyy olleen sama asu molempien lasteni yo-juhlissa.

• Empatiaa.

Lahjoitan 100€ nenäpäiväkerykseen ja annan tositteen kirjekuoressa ylioppilaalle. Uskon hänen ilahtuvan.

• kengät jalassa

Kenkiä ei jätetä juhlissa eteiseen vaan pidetään jalassa. Noin niinkuin neuvoksi.
      Juhlissa ollaan kengät jalassa sisälläkin.

• Tuo riippuu juhlien

järjestäjistä kokonaan. Juhlaetiketti onkin hyvä ohjaaja silloin,
        jos ihmisellä itsellään ei ole sosiaalisia taitoja.
        Juhlien luonne, esim. muodollisuus riippuu kokonaan juhlien järjestäjästä.
        Jos piikkikorot jalassa mennään kodin parketille, jättää juhlija muistot itsestään jälkeensä pienien kolojen muodossa.
        Varsinkin sukulais- ja ystävä-juhlissa noudatetaan samoja 'lakeja' kuin on aina syntymäpäivillä noudatettu.
        Sellaisista on kyse ylioppilasjuhlissakin, eikä juhlavuus vähene yhtään, päinvastoin, vain ''pönötys'' korkkareissa puuttuu, ja se on pelkkää plussaa.

.

• siististi siisti

Kurakelillä tulee olla toiset kengät sisäkäyttöä varten ellei sitten kengät ole olleet suojattuna esim kumikalosseilla. Piikkikorkoja kannattaa välttää, ettei pilaa niillä juhlakodin lattioita.

• 1943
        siististi siisti kirjoitti:

Kurakelillä tulee olla toiset kengät sisäkäyttöä varten ellei sitten kengät ole olleet suojattuna esim kumikalosseilla. Piikkikorkoja kannattaa välttää, ettei pilaa niillä juhlakodin lattioita.

Meidän ikäluokkamme on tottunut tuohon käytäntöön. Aina on ollut juhlakengät mukana. Miten lie nuoremmilla?

• Helsingissä ...
        1943 kirjoitti:

Meidän ikäluokkamme on tottunut tuohon käytäntöön. Aina on ollut juhlakengät mukana. Miten lie nuoremmilla?

omakotitalon eteisessä jos on monta mummoa kuoriutumassa takeistaan ja kumarassa vaihtamassa "juhlakenkiä" jalkoihinsa voi olla epäjuhlavaa ahtautta ja hankaluutta.

Jos teet fiksusti, aiheutat mahdollisimman vähän ruuhkaa siina pullonkaulassa, laitat jalkaasi helpot riisuttavat kengät ja työnnät ne syrjään,
        sekä astut antamaan ruususi ja lahjasi, halaamaan ja onnittelemaan päähenkilöä, 'juhlakalua',
        sekä kättelemään ja juttelemaan,
        aluksihan kaikki ovat vielä seisomassa, meille tulee noin kolmekymmentä läheisintä sekä ystäväpiiriläisiä.

• 1943
        Helsingissä ... kirjoitti:

omakotitalon eteisessä jos on monta mummoa kuoriutumassa takeistaan ja kumarassa vaihtamassa "juhlakenkiä" jalkoihinsa voi olla epäjuhlavaa ahtautta ja hankaluutta.

Jos teet fiksusti, aiheutat mahdollisimman vähän ruuhkaa siina pullonkaulassa, laitat jalkaasi helpot riisuttavat kengät ja työnnät ne syrjään,
        sekä astut antamaan ruususi ja lahjasi, halaamaan ja onnittelemaan päähenkilöä, 'juhlakalua',
        sekä kättelemään ja juttelemaan,
        aluksihan kaikki ovat vielä seisomassa, meille tulee noin kolmekymmentä läheisintä sekä ystäväpiiriläisiä.

Minne kiire? Eiköhän jokainen ehdi ajallaan. Opintoihini kuului sisustussuunnittelua ja muistan, että eteisessä pitää olla tuoli. Ja suvun miehet auttavat tietysti vieraita, ottavat takin, jos sattuu olemaan sellainen ilma. Jokainen tietysti tyylillään. Meidän suvun juhlissa osallistujilla on yleensä juhlakengät jalassa. Toiset tehköön omien tapojensa mukaan.

• bessie*
        Tuo riippuu juhlien kirjoitti:

järjestäjistä kokonaan. Juhlaetiketti onkin hyvä ohjaaja silloin,
        jos ihmisellä itsellään ei ole sosiaalisia taitoja.
        Juhlien luonne, esim. muodollisuus riippuu kokonaan juhlien järjestäjästä.
        Jos piikkikorot jalassa mennään kodin parketille, jättää juhlija muistot itsestään jälkeensä pienien kolojen muodossa.
        Varsinkin sukulais- ja ystävä-juhlissa noudatetaan samoja 'lakeja' kuin on aina syntymäpäivillä noudatettu.
        Sellaisista on kyse ylioppilasjuhlissakin, eikä juhlavuus vähene yhtään, päinvastoin, vain ''pönötys'' korkkareissa puuttuu, ja se on pelkkää plussaa.

.

Ylioppilasjuhlista ehkä hieman poikkeavat sukulais- ja ystäväjuhlista, vaikka juhlien luonne järjestäjästä riippuisikin. Kengät pois! olisi käytännössä kyllä aika mahdoton ajatus.

Parempiin pukeutuminen ei ole pönötystä ja tietenkin se ulottuu kenkiin saakka. Piikkikorkojen (metallisten) käyttäminen ei taida olla kovin yleistä. Juhliin pukeutuja varmasti miettii kenkäasian jo oman mukavuutensakin kannalta ja valitsee kengät joilla voi kävellä ja jotka tuntuvat hyviltä jalassa. Tuskin niillä saa tehtyä koloja parkettiin.

On enemmän hyvien tapojen mukaista valita jo alunperin kengät jotka eivät varmasti tärvele lattioita (eli ihan tavalliset, asuun sopivat kengät), kuin tassutella juhlissa sukkasillaan tai paljain jaloin.
        Tämän ikäisillä useimmiten on jo juhliin sopivia kenkiä ennestään. Jos uusia joskus tulen hankkineeksi, vien ne oikopäätä suutarille ja vaihdatan korkolaput pehmeisiin kumisiin.

• käy siellä

Vallilasta Waltterin kirppikseltä löytyy hyvää vaatetta.

• Sielläkö sinä käyt??

Ei ole tuttua minulle!
      Kutsujen alkamisajankohta on sama kaikille, kaikki tulevat ruusuineen, lahjoineen.
      Aivan hyvä, jos ymmärtää olla ruuhkauttamatta korkkareitten tuolilla istuen jalkoihinsa laittamisella! :DDD Vaikka uskon kyllä että komeat ovat.

• 1943

Pitää vain todeta, että onpa ongelmia. Pikajuoksijoitako niihin juhliin osallistuu. Tai ollaanko Pohjanmaalla, missä parikin sataa vierasta saattaa pikaisesti käydä? Juhlissamme on ollut lähes ysikymppisiä eikä kukaan ole tönäissyt nurin heitä. Jokainen on ehtinyt onnitella, myös nauttia talon tarjoilusta ja muiden seurasta.

• Talossa talon tapaan

Mene Kaarina Kivilahden boutiquehen...sieltä saat asuste kokonaisuuden ja tyylillä.
        Uskomatonta ettei omamaku riitä, ilmatteeksi saa vain pelastusarmeijasta.
        Ja kukaan ei korkkareilla teputtele minun kotonani, kuten joku tylisiti kertoili. Meillä ollaan sukkasilla. Minä sen niin päätän ja niin tehdään.
        Korostan kotonani, jos tilaisuus on muualla ns. yleisesti vuokrattavassa tilassa on asia eri.

• Ei stana,prekele
        Talossa talon tapaan kirjoitti:

Mene Kaarina Kivilahden boutiquehen...sieltä saat asuste kokonaisuuden ja tyylillä.
        Uskomatonta ettei omamaku riitä, ilmatteeksi saa vain pelastusarmeijasta.
        Ja kukaan ei korkkareilla teputtele minun kotonani, kuten joku tylisiti kertoili. Meillä ollaan sukkasilla. Minä sen niin päätän ja niin tehdään.
        Korostan kotonani, jos tilaisuus on muualla ns. yleisesti vuokrattavassa tilassa on asia eri.

YLIOPPILASJUHLISSA SUKKASILLAAN ???????

Oletko H*ullu.

• :))
        Ei stana,prekele kirjoitti:

YLIOPPILASJUHLISSA SUKKASILLAAN ???????

Oletko H*ullu.

Niinpä, haisevilla vaivaisenluisilla koivilla.

• Olette varmaan

huomanneet, että aivan yleisesti ihmiset ilahtuvat, jos heiltä jotain kysyy.
      Tänään Helsingissä parkkihallista poislähtiessäni kysyin naapuriauton mieheltä ajosuuntaa ulospäin, - ja hän selvästi ilahtui ja kertoi sen.

No en kyllä omaa mielipidettäni esittänytkään, koska se oli sama, lähdin vain ajelemaan. :D

• P.S.

Jotain pientä jutun juurta vain, ei mitään tärkeätä minullekaan.

• Tuo yxhän täällä

vaan alkoi hermosa menettää ihka ilma syytä.

• 1943

Ja kukahan se taas yritetään potkaista pois joukosta? Se on syrjintää, yksi kiusaamisen muoto. Tuli mieleen eilinen kävelyretki Länsi-Pasilassa. Kolme tosi pientä tyttöä pyöräili kevyen liikenteen väylällä. Ykskaks yksi syrjittiin pois. Eli pienenä se alkaa ja tuntuu jatkuvan, jos sellaiseen on taipumusta.

• jäi traumoja

tytöt on sellasia et kolmas on liikaa ja aikuiset naiset oli kans ennen työssä sellasia, et aina kolmatta syrjittiin ja nykyisin voi olla eri lailla, kaks naista yhdessä vieläkin alkaa vatsassa velloa..

• ummelia nauratti tuo

"Mene Kaarina Kivilahden boutiquehen...sieltä saat asuste kokonaisuuden ja tyylillä."

Minulla on pitkään ollut täysi työ, tai paremminkin vapaa-ajan harrastus pitää itseni kunnossa, olen lenkkeillyt - siitä muuten saakin sitten tosi paljon hyvää mieltä ja oloa . ja aivan ilmaiseksi! Kuntosali-tunteihin pidän kesätauon, koska pyöräilyäkn on taas ohjelmassa, ja uintiakin.

Kyllä tyylikkyys taitaa olla vaatteiden sisällä se olento tai siis siinä kokonaisihmisessä, minkä päällä jokin vaatekappale on.

Mutta pelkästään tyylikkyyden takia en tekisi luultavasti mitään, ellei se vaikuttaisi niin paljon hyvää omaan kokonaisolemiseeni, terveyteeni ja mielentilaani.

.

• Tuo kenkä-asia on

aika pieni tässä, siitä nyt ei kannata mitään kantoa kaskeen tehdä. Tilanteen mukaan toimitaan tietysti!
      Joidenkin ylioppilaskutsut ovat kodikkaammat, siellä mummi käy välillä pikkusiskon tai -veljen kanssa hänen makuuhuoneessaan yläkerrassa uusia rakennelmia ihailemassa, ja silloin sukkasilla on kiva sinne hipsiä.

Jos taas juhlat ovat jonkinlainen edustustilaisuus,
      varmaan kengät pidetään jalassa.

Isovanhempia on neljä hekin siellä yläkerrassa vierailevat jossain välissä.
      Kummeja on isompi joukko, samoin serkkuja ja tätejä, setiä, kälyjä ja lankoja, lisäksi ystäväpiiri.

Juhlien järjestäjästä kiinni tuollainen pikkujuttu..

• //

Narikkaanko juhlakenkiä suunnitellaan? Ollaan sitten myös vaikka alushameisillaan.

• isoäiti* juhlatuulel
        // kirjoitti:

Narikkaanko juhlakenkiä suunnitellaan? Ollaan sitten myös vaikka alushameisillaan.

Oudoissa juhlissa kuljette, kun kengät on aina mukana. Mulla ne on aina jaloissa.
        Nykyisin on todella kauniita juhlakenkiä ja hassua olisi jos niitä kainalossa vain kanneltaisiin

Jos kengät pyydetään riisumaan, niin täytyy tilalle antaa jonkunlaiset jalkineet kuten
        Japanissa tehdään kotoisissa oloissa, mutta juhlissa sielläkin ollaan juhlakengissä.

Nykyisin on juhlamekkoja hyvinkin alushameen näköisiä. Kantajasta on kiinni mikä näyttää hyvältä.

• Ravintoloissa pide-
        // kirjoitti:

tään juhlia, sinne juhlakengät mukaan! Tai teattereihin, oopperaan!

Ei kotiin.

• juhlakengät

Juhlat ovat juhlat ja niissä ollaan kengät jalassa. Uskon että K Suonperäkin noin sanoo, kun tuntee etiketit. Häät, rippiäiset, lakkiaiset, syntymäpäivät, ristiäiset jne... kengät on jalassa. Ei kai kukaan kulje likaisilla kengillä vaan katsoo että kengät on kunnossa.

• /&%(

Ollaan aivan rauhallisesti,ilman paniikkia!!
      Tuntuu aika jäykältä juhlimiselta tuollainen.

• Salli Oorela.

Vihtu. 50.ssä ylioppilasjuhlissa mukana olleena en ole koskaan törmännyt siihen, että vieraita kävelytetään sukkasillaan.

Älkää aikauiset jauhako p.askaa.

• meeriamanda

Monissa yo-juhlissa upeissa hinostoalueella olen ollut yhtenä tarjoilijoista, ja jokaiset saivat tossukat eteisessä jalkaansa...kun näin kasvot tulijoilla ... olivat lehdistä taidemaailmasta tuttuja.

Samaisessa perheessä olin 3 yo-passarit tekemässä ...aina oli sama käytäntö.
        Kysyin tokakerralla talon rouvalsta syytä miksi näin, hän sanoi ettei kotiinsa tuoda ulkopuolelta ihmisten ja eläinten jätöksiä.

Itsellenikin on itsestään selvänä ero missä olen kengät jalassa ja missä en.

Riippuukohan siitä millaisia ystäviä tapailee?

• mononomo
        meeriamanda kirjoitti:

Monissa yo-juhlissa upeissa hinostoalueella olen ollut yhtenä tarjoilijoista, ja jokaiset saivat tossukat eteisessä jalkaansa...kun näin kasvot tulijoilla ... olivat lehdistä taidemaailmasta tuttuja.

Samaisessa perheessä olin 3 yo-passarit tekemässä ...aina oli sama käytäntö.
        Kysyin tokakerralla talon rouvalsta syytä miksi näin, hän sanoi ettei kotiinsa tuoda ulkopuolelta ihmisten ja eläinten jätöksiä.

Itsellenikin on itsestään selvänä ero missä olen kengät jalassa ja missä en.

Riippuukohan siitä millaisia ystäviä tapailee?

Kukin elää kotonaan omilla laeillaan ja laillaan.
        Miksi ostetaan ja suunnitellaan juhlakenkiä, jos niitä ei saa käyttää?

Tuleepa mieleen Pirren kirjoitus, jossa hän kirjoitti, että nykyisin suositellaan siedätyshoidoksi lapsille eteisen kenkien nuoleminen.

• Koti on koti!

Siellä ei ole kivaa, jos ulkokengillä porskutetaan.
      Ja n.s. juhlakenkien vaihtamisoperaatiot varsinkin yli 6-kymppisillä vie juhlavuutta tilaisuudesta!

- Kuka katselee kenkiä silloin kun malja kohotetaan? - Ei kukaan!

On aivan eri asia, jos juhlat ovat ravintolassa tms tilassa!

• Olin kastetilaisuudessa. Wessareissulla kevyt hamoseni oli jäänyt kriittisesti ylös. Mieheni huomasi ja oikoi hameeni. Hämmennyksissäni kerroin vieressä olleelle kastepapille mokastani. Hän alkoi nauramaan ja osoitti kenkiään sanoen, minulla on eriparikengät jalassa. Niinpä olikin, toisessa musta avokas ja toisessa hyvin tummansininen avokas.

Ei kukaan katso kenkiä ; )

Hollannissa ihmiset vierailevat juhlissa ja arjessa pitäen kengät jaloissaan.

• Puukengät?

........?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe