Poliisikouluun + rikosrekisteri

Paula

Olen hakemassa poliisikouluun. Poikaystävälläni on valitettavasti rikosrekisteri. 15-17 -vuotiaana tehnyt kaksi huumausainerikosta ja 19-vuotiaana tuomio pahoinpitelystä. Nämä kaikki tehty noin 10 vuotta sitten ja ne ovat jo vanhentuneita rikoksia. Myöskin ylinopeussakkoja, maksettuja ja maksamattomia häneltä löytyy:( Korttikin ollut pariin kertaan kuivumassa. Olisinkin kysynyt teiltä, jotka olette hakeneet, että kuinka tarkasti poikaystävien ja puolisoiden taustat selvitetään? Kysytäänkö hakupapereissa heidän tietonsa? Emme asu yhdessä, mutta en halua enkä voi haastatelussa valehdella, etteikö minulla olisi poikaystävää. Tietääkseni ainakin vanhempien ja sisarusten taustat selvitetään? Heitänkö haaveet poliisinurasta samantien kaivoon? Itselläni täysin puhtaat paperit ja nyt harmittaa poikaystäväni menneet töppäilyt.

31

15925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä

Kysymyksesi perusteella olet älyllisiltä ominaisuuksiltasi täysin poliisin koulutukseen sopiva.

• Dekkari

Tuota sinähän sinne haet,ei poikaystäväsi.
      Totuus on paras työväline tässäkin.

• Paula

Aivan niin, minähän sinne kouluun olen hakemassa ja tuntuisi epäreilulta, jos poikaystäväni rikkeet olisivat este minun valinnalleni. Mutta koska lähisukulaisten rikosrekisteri voi olla este kouluun pääsylle (tiedän tapauksia), niin mietin tässä, että miten poikaystävän tai puolison rekisteri vaikuttaa hakuun...

• ---
        Paula kirjoitti:

Aivan niin, minähän sinne kouluun olen hakemassa ja tuntuisi epäreilulta, jos poikaystäväni rikkeet olisivat este minun valinnalleni. Mutta koska lähisukulaisten rikosrekisteri voi olla este kouluun pääsylle (tiedän tapauksia), niin mietin tässä, että miten poikaystävän tai puolison rekisteri vaikuttaa hakuun...

En ainakaan kauheasti mainostaisi poikaystäväsi menneisyyttä tai kertoisi hänestä. Suomi on pieni maa ja aina joku tuntee jonkun.

Ajattele kun joutuisit kuulustelemaan, postaamaan tai kirjoittelemaan sakkoja henkilölle, joka tietää poikaystäväsi menneisyydestä ja on ollut itse mukana vetämässä sitä kamaa hänen kanssaan...

Tosiasia on se, että näiden jälkeen sinusta aletaan juoruta ja sinuun ei välttämättä enää luoteta niin paljoa, vaikka et itse ole mitään tehnytkään. Kaikkein nolointa olisi se, jos poikaystäväsi vielä retkahtaisi.

Minä en tiedä kuinka tarkkaan ne syynäävät, koska itselläni ei ollut samaa ongelmaa. Tajuat tämän kielteisen suhtautumisen sen jälkeen, kun valmistut tähän ammattiin. Alkuun sitä suhtautuu itsekin paljon rennommin joihinkin asioihin, mutta jossain vaiheessa sitä kasvaa ammattiin sisään. Toki joukossa on poikkeuksiakin jotka eivät kasva ikinä.

Jokainen tuntee varmasti jonkun käyttäjän tai muuten vaan rosvon menneisyydestään (niin minäkin), mutta enää en voisi kuvitella liikkuvani heidän kanssaan, vaikka tavatessa saatan vaihtaa muutaman sanan.

• sedu
        --- kirjoitti:

En ainakaan kauheasti mainostaisi poikaystäväsi menneisyyttä tai kertoisi hänestä. Suomi on pieni maa ja aina joku tuntee jonkun.

Ajattele kun joutuisit kuulustelemaan, postaamaan tai kirjoittelemaan sakkoja henkilölle, joka tietää poikaystäväsi menneisyydestä ja on ollut itse mukana vetämässä sitä kamaa hänen kanssaan...

Tosiasia on se, että näiden jälkeen sinusta aletaan juoruta ja sinuun ei välttämättä enää luoteta niin paljoa, vaikka et itse ole mitään tehnytkään. Kaikkein nolointa olisi se, jos poikaystäväsi vielä retkahtaisi.

Minä en tiedä kuinka tarkkaan ne syynäävät, koska itselläni ei ollut samaa ongelmaa. Tajuat tämän kielteisen suhtautumisen sen jälkeen, kun valmistut tähän ammattiin. Alkuun sitä suhtautuu itsekin paljon rennommin joihinkin asioihin, mutta jossain vaiheessa sitä kasvaa ammattiin sisään. Toki joukossa on poikkeuksiakin jotka eivät kasva ikinä.

Jokainen tuntee varmasti jonkun käyttäjän tai muuten vaan rosvon menneisyydestään (niin minäkin), mutta enää en voisi kuvitella liikkuvani heidän kanssaan, vaikka tavatessa saatan vaihtaa muutaman sanan.

Tulet kohtaamaan uskomatonta painostusta ja vittuilua. En suosittele uravalintaa jos aiot pitää vielä miellyttävää poikaystävääsi!

• Ajattele

Siis sukulaistenkin taustat pengotaan?? Empä usko, taitaa olla jonkun henkilön selitys miksei päässyt poliisikouluun, kun omasta nuoruudesta on löytynyt jotain. Valitettavasti joudut painimaan omatuntosi kanssa poikaystävästäsi ja hänen, vaikkakin nuoruudessaan tehtyjä tekemisiään. Omana mielipiteenäni en kyllä ymmärrä rötöstelyn jatkumista edelleen. Ei sinäänsä joku pahoinpitely tai ylinopeus olisi ylivoimainen este, MUTTA huumausainerikos on paha, ko. asiasta tuomion saanut ei pääse edes lasten kanssa tekemisiin.

• ----

No sinne vaan rikastuttamaan suomen poliisivoimia. Oletko miettinyt että miten ne mahtavat poikaystäväsi taustan tutkia jos ette edes asu yhdessä tms. Ei sinua haastattelussa laiteta kirjoittamaan paperille listaa kavereista ym joiden taustat sitten tarkastetaan.
        Äly hoi...

• Derric
        ---- kirjoitti:

No sinne vaan rikastuttamaan suomen poliisivoimia. Oletko miettinyt että miten ne mahtavat poikaystäväsi taustan tutkia jos ette edes asu yhdessä tms. Ei sinua haastattelussa laiteta kirjoittamaan paperille listaa kavereista ym joiden taustat sitten tarkastetaan.
        Äly hoi...

Rikolliset huokaisevat helpotuksesta kun suomen tärkeä ja ripeä poliisi saa sinusta uutta verta. Toivottavasti paneudut työhösi.

• Mieti sitä

Sopiiko puoliso jolla on tuollainen menneisyys poliisin arvolle?

Ei se ainakaan meriitti ole.

• Vallesmanni

Juu, eihän poliisikouluun kannata edes pyrkiä, mikäli vanhemmilla tai esivanhemmilla on rikosrekisterissä merkintöjä.

Otetahan esimerkkinä vaikkapa Rannanjärvi, jos sukunimesi on Rannanjärvi, niin voit unohtaa poliisin ammatin. :)

• Supon edeltäjä

Tuo ei nyt pidä paikkaansa Supon edeltäjässä punaisessa valpossa iso osa työntekijöistä oli tuomittu eriasteisista rikoksista.

Lainaus punaisen valpon historiikista:

"Joka kymmenes henkilökuntaan kuuluva oli saanut aiemmin tuomion joko maan- tai valtiopetoksesta, ylimmmästä päällystöstä heitä oli joka kolmas. Brusiinin päällikköaikana palvelukseen otettiin myös lähes 80 henkilöä, joilla oli takanaan rikoksista saatu vankeustuomio."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Punainen_Valpo

• Itse kokenut

Jos sinä haet poliisikouluun, sinun taustasi tarkistetaan. Huomaa! Ei laiteta kirjoittamaan mitään mihinkään paperille, niin kuin joku väitti, vaan ne tarkistetaan poliisin omasta rekisteristä. Mikäli elät avo/avioliitossa, myös puolisosi taustat tarkistetaan. Jos sinulla sattuisi olemaan lapsia, myös heidän taustansa, sisarustesi taustat, vanhempiesi taustat. Toisin sanoen kaikki lähisukulaiset. Jos sieltä löytyy esim. huumausaine rikos, tai muuta vastaavan tasoista, on erittäin epävarmaa, että pääsisit. Ja itselläsi ei saa olla ollut koskaan kuin korkeintaan parkkisakkoja tai ylinopeussakkoja ja niitäkin max. 3 vuodessa, eikä jatkuvasti. Jos niitä on vuodessa 4 tai yli, tai joka vuosi usean vuoden ajan, et voi päästä. Juuri sen takia, että ei tulisi "kyseenalaista mainosta" Suomen poliisille, kaikki tarkistetaan jo etukäteen. Sinusta ei varmasti olisi kovinkaan kivaa, jos esim. puolisosi asioita käsiteltäisiin työpaikallasi? Juuri se pyritään estämään taustojen tarkistamisella. Moni nuori ei näy ymmärtävän, että päästessään poliisin kirjoihin, he ovat menettäneet monta ammattia, kuten esim. poliisi, puolustusvoimat, rajavartiolaitos, jopa vartija noin alkajaisiksi. Ja riippuen rikoksesta merkintä "seuraa" pidemmän tai lyhyemmän ajan. Kannattaa siis todella miettiä sen poikaystävän suhteen. Voit joutua valitsemaan joko poikaystävän tai ammatin. Totuudessa sinun kuitenkin kannattaa pysyä, sillä kerroit tai et, valheesta jäät kiinni, sillä taustasi tarkistetaan. Ja jos valehtelet ja jäät kiinni, et voi enää koskaan päästä millekään mm. edellä mainistuista aloista ja ammateista. Mieti siis hyvin tarkkaan.

• ylietsivä Kotelo

Et tainnut päästä poliisikouluun..

Miten ihmeessä parkkisakot vaikuttaisivat valintaan? Pysäköintivirhemaksut, kuten poliisi asian sanoisi, ovat hallinnollisia maksuja kaupungille. Ei niistä mitään tietoa mene poliisin rekistereihin. Eikä poliisikoulu voi ryhtyä tarkistelemaan jokaisen kaupungin pysäköinninvalvojalta, että on NN tai hänen lähiomaisensa hallinnassa oleville ajoneuvoille määrätty pysäköintivirhemaksuja.

Vanhempien, sisarusten ym. taustat EIVÄT vaikuta sinun valintaasi poliisikouluun! Rikosoikeudellinen vastuu rajoittuu ainoastaan tekijään itseensä. Ole hyvä ja usko, ettei esim. sisarusten rötökset voi vaikuttaa sinun pääsemiseen poliisikouluun(kaan)!

Poika-/tyttöystävästä voi kylläkin koitua ongelmia, jos asutte yhdessä ja teillä käy useinkin poliisit tekemässä kotietsintöjä ym. Silloin saattaa sinusta olla poliisin tietojärjestelmissä useita merkintöjä, kuten kuulustelut syylliseksi epäillyn asemassa ym. Näillä alkaakin jo sitten olla vaikutusta.

• Paulalle
        ylietsivä Kotelo kirjoitti:

Et tainnut päästä poliisikouluun..

Miten ihmeessä parkkisakot vaikuttaisivat valintaan? Pysäköintivirhemaksut, kuten poliisi asian sanoisi, ovat hallinnollisia maksuja kaupungille. Ei niistä mitään tietoa mene poliisin rekistereihin. Eikä poliisikoulu voi ryhtyä tarkistelemaan jokaisen kaupungin pysäköinninvalvojalta, että on NN tai hänen lähiomaisensa hallinnassa oleville ajoneuvoille määrätty pysäköintivirhemaksuja.

Vanhempien, sisarusten ym. taustat EIVÄT vaikuta sinun valintaasi poliisikouluun! Rikosoikeudellinen vastuu rajoittuu ainoastaan tekijään itseensä. Ole hyvä ja usko, ettei esim. sisarusten rötökset voi vaikuttaa sinun pääsemiseen poliisikouluun(kaan)!

Poika-/tyttöystävästä voi kylläkin koitua ongelmia, jos asutte yhdessä ja teillä käy useinkin poliisit tekemässä kotietsintöjä ym. Silloin saattaa sinusta olla poliisin tietojärjestelmissä useita merkintöjä, kuten kuulustelut syylliseksi epäillyn asemassa ym. Näillä alkaakin jo sitten olla vaikutusta.

Poikaystäväsi rekisteri ei vaikuta mitään, varsinkin kun nuo vakavemmat rikkeet ovat jo vanhentuneet. Itselläni oli sama tilanne viitisen vuotta sitten, avomiehelläni yksi juttu ollut oikeudessa ja siitä sakkotuomio ja merkintä rikosrekisteriin. Otin suoraan yhteyttä silloin hakiessani poliisikouluun ja siellä sanottiin, että ei vaikuta hakuun. Poliisilaitoksen haastattelussa kerroin myös haastattelijalle asiasta, koska haastattelussa tuli ilmi, että asun avoliitossa. Haastattelijakin sanoi minulle, että avomiehen nuoruuden hölmöilyt eivät vaikuta millään tavalla siihen tuleeko minulle kutsua valintakokeeseen vai ei. Ja kyllähän se kutsu tuli :)

Se on kumma mitä tekopyhää porukkaa täällä palstalla kirjoittelee ja suurin osa on valmiita tuomitsemaan ihmisen parin nuoruuden virheen takia. Jos ihminen tekee nuorena tyhmyyksiä, esim polttaa pilveä tai joutuu baarissa tappeluun, ja niistä tulee rangaistukset, ne kärsitään ja hyvitetään. Elämä voi paljonkin muuttua vuosien myötä ja jokainen voi muuttua oman halunsa mukaan ja elää kaidalla tiellä. Toisaalta kuka tahansa kaidalla polulla elävä aikuinenkin voi tehdä virheen, kuka tahansa näistäkin sinulle vastanneista. Eniten naurattaa vastaukset, joissa kauhistellaan poikaystäväsi liikennesakkoja. Hoh-hoijakkaa :) varmaan me kaikki ollaan joskus ajettu ylinopeutta. Se on tietysti totta, että poliisikouluun hakiessasi sinun sakkosi tarkastetaan, mutta sanoitkin viestissäsi, että sinulla ei niitä ole.

Jos olet varma, että voit luottaa poikaystävääsi ja hän on töppäilynsä töppäillyt ja ne ovat menneitä, niin sinulla ei ole mitään syytä heittää ammattihaaveitasi hukkaan.

Hae rohkeasti kouluun ja tsemppiä!

• Tosikko
        Paulalle kirjoitti:

Poikaystäväsi rekisteri ei vaikuta mitään, varsinkin kun nuo vakavemmat rikkeet ovat jo vanhentuneet. Itselläni oli sama tilanne viitisen vuotta sitten, avomiehelläni yksi juttu ollut oikeudessa ja siitä sakkotuomio ja merkintä rikosrekisteriin. Otin suoraan yhteyttä silloin hakiessani poliisikouluun ja siellä sanottiin, että ei vaikuta hakuun. Poliisilaitoksen haastattelussa kerroin myös haastattelijalle asiasta, koska haastattelussa tuli ilmi, että asun avoliitossa. Haastattelijakin sanoi minulle, että avomiehen nuoruuden hölmöilyt eivät vaikuta millään tavalla siihen tuleeko minulle kutsua valintakokeeseen vai ei. Ja kyllähän se kutsu tuli :)

Se on kumma mitä tekopyhää porukkaa täällä palstalla kirjoittelee ja suurin osa on valmiita tuomitsemaan ihmisen parin nuoruuden virheen takia. Jos ihminen tekee nuorena tyhmyyksiä, esim polttaa pilveä tai joutuu baarissa tappeluun, ja niistä tulee rangaistukset, ne kärsitään ja hyvitetään. Elämä voi paljonkin muuttua vuosien myötä ja jokainen voi muuttua oman halunsa mukaan ja elää kaidalla tiellä. Toisaalta kuka tahansa kaidalla polulla elävä aikuinenkin voi tehdä virheen, kuka tahansa näistäkin sinulle vastanneista. Eniten naurattaa vastaukset, joissa kauhistellaan poikaystäväsi liikennesakkoja. Hoh-hoijakkaa :) varmaan me kaikki ollaan joskus ajettu ylinopeutta. Se on tietysti totta, että poliisikouluun hakiessasi sinun sakkosi tarkastetaan, mutta sanoitkin viestissäsi, että sinulla ei niitä ole.

Jos olet varma, että voit luottaa poikaystävääsi ja hän on töppäilynsä töppäillyt ja ne ovat menneitä, niin sinulla ei ole mitään syytä heittää ammattihaaveitasi hukkaan.

Vai että tekopyhää porukkaa!

Poliisithan ovat lähtökohtaisesti sitä mieltä, että kaikki valehtelevat, mutta poliisi ei vain pysty sitä todistamaan. Eikä kyse ole mistään nuoruuden hairahduksista, jotka voitaisiin sovittaa. Pysyt ikuisesti rikollisena, kun kerran olet nimesi saanut poliisin kirjoihin, mottona: kerran rikollinen, aina rikollinen!

Eikä epäiltyjen listalle joutuminen edellytä välttämättä, että olisi ollut poliisin kanssa missään tekemisissä, vaan jo pelkkä asuminen tietyllä alueella tai jopa syntyperä riittää luomaan poliiseille vahvan olettamuksen henkilön rikollisista taipumiksista. Eikä sitä asennetta muuteta millään haastattelussa annetuilla näennäisen näppärillä vastauksilla.

• terhis86
        Paulalle kirjoitti:

Vaikuttaako, jos on itse kerran kokeillu kannabista ja kertoo siitä polisiin haastattelussa? Kokeillessani olin 15-vuotias ja nyt 23. Jos jollakulla olisi tarkempaa tietoa niin se olisi hyvä.

• hahhahhaaaaa voi vit
        Paulalle kirjoitti:

"Jos olet varma, että voit luottaa poikaystävääsi ja hän on töppäilynsä töppäillyt ja ne ovat menneitä, niin sinulla ei ole mitään syytä heittää ammattihaaveitasi hukkaan."

- miten siitä voi varma olla?

• rrr

tutkitaan, ei sun poikaystävän. poliisi haastattelee sua alkuvaiheessa, ja sit saat allekirjoittaa suostumuksen siihen, että sun taustat tutkitaan. sun jätkäkaverin taustat eivät tule esille mitenkään, ellet sitten itse puhu niistä.

• haaappo

Tietäsittepä vaan, kuinka laajoja turvallisuusselvityksiä nykypäivänä tehdään.

• selvitys
        haaappo kirjoitti:

Tietäsittepä vaan, kuinka laajoja turvallisuusselvityksiä nykypäivänä tehdään.

Mitä tarkoitat laajalla turvallisuusselvityksellä? Poliisin perustutkintokoulutukseen hakeville tehdään ns. perusmuotoinen turvallisuusselvitys, joka ei ole mitenkään mahdottoman "laaja".

Asiasta on SM antanut ohjeen nro SM-2002-2132/Tu-43, joka löytyy SM:n sivuilta:
        http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/C4049CDB81D36B4BC2256D17002BB3E6/$file/turvallisuusselvitysopisk.pdf

• tietäjä

ei sillä mitään väliä mitä rekistereitä äijälläs on,SINÄ sinne haet, ei SINUA tuomita koskaan muiden töppäilyistä! sinä haet sinne, ei ne sun miehes tiedoista välitä, ne haluaa faktaa SINUSTA!!!! vaikka kertoisit miehes nimen, ne ei kato mistään että mitä SE on tehny nuoruudessaan, ei se niitä kiinnosta ku SE ei sinne hae!! nyt vaan menet sinne kouluun, mutta vaikka mä olenkin ongelma nuori, niin älä mua vie sit putkaan, okka?? :)

• Poliisiksi hakenut

Jos vanhempasi olisivat tehneet rikoksia, se ei vaikuta ainakaan vanhemmalla iällä poliisiksi hakiessa; koska et ole voinut vanhempiasi valita. Nuorena henkilönä poliisiksi pyrkiessä em. seikka saattaa periaatteessa vaikuttaa, koska omasta rehtiydestä elämässä ei ole näyttöjä, eli ei tiedetä minkä polun nuori valitsee aikuistuttuaan, elikä ottaako vanhempien rikosuran vai sen rehdin tien, jossa otettu oppia vanhempien virheistä mja siksi eletään siivosti.
      Sama homma muissa sukulaisissa. Sukulaisiaan ei voi valita!

Mutta poikakaverin olet itse valinnut. Olet ottanut kriminaalin, väkivaltataustaisen huumeisiinkin sekaantuneen rattijuopon, eli arvomaailmassasi tällainen toiminta siis on ok. Sovitko siis poliisiksi arvomaailmasi puolestakaan, kun rikollinen seura on sinulle ok? - voit ihan hyvin olla joku identiteettivammainen kahju, joka haluaa vain valtaa tai muuta hyötyä hakeutumalla poliisiksi.

- Yleensäkin poliisiksi hakeutuu Napoleon-syndroomaa potevia naisia ja miehiä. Ikävä kyllä seula ei saa näitä vallanhakuisia identiteettiongelmaisia kyrpiä rankattua pois, eli niitä muutama sitten livahtaa sisäänkin poliisin ammattiin. On väärin kun kansalaisten luottamusta nauttiva henkilö on tällainen em. tyyppinen henkiö.

Mutta pitää muistaa se, että varmasti jokainen meistä tekee elämssään rikosoikeudellisesti rangaistavan teon, mutta vain murto-osa jää kiinni. On siis paska tuuria kun jää kiinni, mutta virheitä tulee ja virheistä terve ihminen oppii. Yksi pieni vuosien takainen rikos siis ei käsittääkseni ole este, kunhan se on se yksi rikos, eikä kyse ole omaisuus- tai henkilön ruumiilliseen koskemattomuuteen kajoavasta rikoksesta.

• maalaisjärkeilijä

"kunhan se on yksi rikos" ?

Miksi se olisi niin tarkkaa, juuri yksi rikos? :D
        Eiköhän pointti ole se, että vaikka hölmöilty olisikin, niin saatat silti olla kypsynyt. Huom. saatat.

• Maalaisjärkeä kehiin

Olen käsittänyt, että edes oma vanha rikosrekisteri ei ole este poliisiksi pääsylle välttämättä(ellei jotain todella vakavaa ole). Jos tutkinnoissa vakuututaan siitä, että sinä olet esim. kypsynyt entisajoista, sinut voidaan ihan hyvin valita. Toki moni kiilaa helposti ohi tuossa vaiheessa, mutta jos muuten olet pätevä, se ei ole _välttämättä_ este. Sitä ei mainita missään vaatimuksissa, joten rikosrekisterin omaavia hakijoita ei haluta torjua tsekkaamatta pätevyyttä muutoin. Muutoin kai mainittaisiin, että jos sinulla on rekisteri, älä vaivaudu. Vai? Säästyisi resursseja pääsykokeiden osalta yms? Nykyäänhän säästetään kaikessa mahdollisessa, miksei tuossa kohtaa karsittaisi epäpäteviä hakijoita ja säästettäisi pääsykokeen pitäjän aikaa?

Poliisi ei pidä tietokantaa ihmisten seurustelukumppaneista, eikä varmaankaan ole kiinnostunutkaan siis kyselemään onko sinulla poikaystävää. Tämä homma menee hyvin byrokraattisesti: Kaikki rekisterissä olevat tiedot, kuten avopuliso, merkkaavat jotain. Tuossa vaiheessa voisi niin helposti valehdella, että eivät he ala pääsykokeissa käyttämään tolkuttomia resursseja selvittääkseen, seurusteleeko joku vai ei. Tarkoittaa sitä, että ei sitä myöskään todennäköisesti kysytä. Maalaisjärki?

Myöskin poliisi on poliisi vain virassaan, turhaan porukka täälä huutelee että "et ole soveltuva poliisiksi, jos hyväksyt tuttavan/poikaystävän menneisyyden/paheet."
      Poliisi on poliisi töissä, vapaa-aika on hänen oma asiansa. Voisin kuvitella, että poliisi, joka vapaa-ajallakin leikkii poliisia, tulee kokemaan jonkinnäköisen burn outin ennenpitkää. Ei rakennusmieskään ala varmasti korjaamaan lohjennutta seinää viikonlopun bileissä.
      PoliisiKIN saattaa tiedostaa, että on ihmisiä, jotka eivät synny samalle viivalle muiden kanssa, ja jotka ovat saattaneet töppäillä nuoruudessaan. Vai väittääkö joku täällä olleensa kaikinpuolin nykyisellä henkisellä tasollaan jo teinivuosina/lapsena/kymmenen vuotta sitten? Vaikka työpaikalla ei varmaan hyvällä katsottaisikaan poliisia, joka kaveeraa rikollisen kanssa, ei poliisilla ole velvoitetta/syytä/what evö puuttua tällaiseen(ääritapaukset toki asia erikseen).
      Eri asia jos itse poliisina töppäilet, se menee ihan eri perspektiiviin, koska sinulle on annettu virka, joka sisältää suuren vastuun.

• sfesfde

Pieniä rikkeitä voidaan jättää huomiotta hakuprosessissa, mutta jos henkilöllä on rikosrekisteri (Saanut ainakin ehdonalaisen tuomion) tarkoittaa se käytännössä aina että matka pyssää jo ennen pääsykokeita.

• aiemman viestin kirj
        sfesfde kirjoitti:

Pieniä rikkeitä voidaan jättää huomiotta hakuprosessissa, mutta jos henkilöllä on rikosrekisteri (Saanut ainakin ehdonalaisen tuomion) tarkoittaa se käytännössä aina että matka pyssää jo ennen pääsykokeita.

Joo, uskon myös että ehdonalainen voi olla jo sen verran vakava asia, ettei sen jlk ole enää pääsyä.

• 9+14
        sfesfde kirjoitti:

******i (Saanut ainakin ehdonalaisen tuomion) ****

Mistä maasta on nyt kyse ? Suomessa ei ole sellaista, kuin ehdonalainen tuomio.
        Suomessa on kyllä ehdonalainen vapaus ja ehdollinen tuomio. Edellinen tarkoittaa sitä, että pääsee vankilasta pois määrätyn ajan kuluttua. Jälkimmäinen taas sitä, että saatua vankeustuomiota ei panna täytäntöön, vaan saa suorittaa sen vapaalta jalalta.

• ei haitannu ei
        9+14 kirjoitti:

******i (Saanut ainakin ehdonalaisen tuomion) ****

Mistä maasta on nyt kyse ? Suomessa ei ole sellaista, kuin ehdonalainen tuomio.
        Suomessa on kyllä ehdonalainen vapaus ja ehdollinen tuomio. Edellinen tarkoittaa sitä, että pääsee vankilasta pois määrätyn ajan kuluttua. Jälkimmäinen taas sitä, että saatua vankeustuomiota ei panna täytäntöön, vaan saa suorittaa sen vapaalta jalalta.

Ei se punaisen valpon aikana haitannut vaikka oli vankeustuomioita. Iso osa palkatuista polliiseista oli suorittanut vankeustuomion aikaisemmin elämässään.

Näin sanoo punaisen valpon historiikki:
        "Joka kymmenes henkilökuntaan kuuluva oli saanut aiemmin tuomion joko maan- tai valtiopetoksesta, ylimmmästä päällystöstä heitä oli joka kolmas. Brusiinin päällikköaikana palvelukseen otettiin myös lähes 80 henkilöä, joilla oli takanaan rikoksista saatu vankeustuomio."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Punainen_Valpo

Poliisikoulun haku voi Suomessa tyssätä jo huonoon tuuriin eli siihen, että joutuu parin virkaintoisen poliisin pahoinpitelemäksi, jotka sitten väärentävät sinulle päälle vielä tuomion asiasta. Näin on tapahtunut muutumalla ystävälleni. Tavallisella ihmisille kun ei ole oikeusturvaa tälläisissä tapauksissa kuin poikkeus tapauksissa.

• Anonyymi

"Vai väittääkö joku täällä olleensa kaikinpuolin nykyisellä henkisellä tasollaan jo teinivuosina/lapsena/kymmenen vuotta sitten?"

Ennen olin kyllä kovinkin paljon korkeamalla tasolla. Sitten päätin pyrkiä, no en taida kehdata sanoa että minne, ja pääsinkin sisälle ... Mutta seura tekee kaltaisekseen, kuten sanotaan ...

• Anonyymi

On poliisitkin tehneet rikoksia virka-aikana, tuomittu vankilaan ja jonku vuoden päästä pääsevät virkaansa takaisin.

Ihminen voi muuttua ja moni muuttuukin iän myötä.

• Anonyymi

Kusta paskalakissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      65
      2252
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      222
      2127
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      119
      1441
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      17
      1196
    5. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1190
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      104
      1061
    7. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      959
    8. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      949
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      899
    10. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      875
    Aihe