Olen kunnostamassa vanhaa Terhi375Sail venettä ja nyt olen maalaamassa sen pohjaa. Hempelin maalausohjeen mukaan antifouling maali pitää maalata primerin päälle kun se on vielä vähän nihkeä. Itse luin tämän ohjeen (ajatuksella) vasta kun primeri oli jo kuivunut. Pitääkö mun maalata pohja vielä 3. kerran ja tällä kertaa vetää pintamaali nihkeään pohjaan vai riittäisikö, että hion nykyisen primerin vähän karheaksi ja sitten maalaan sen pintamaalilla. Mielummin kyllä maalaisin sen nyt kunnolla kun paikkailisin sitä joka vuosi.
Terhin maalaus
10
3056
Vastaukset
- 13+10
Älä maalaa. Antifoulingia ei tarvitse pikkuveneisiin, vaikka pitäisit jostain syystä veneen vedessä ulkosaariston suolaisessa vedessä koko kesän, niin voit nykäistä sen rannalle kuukauden välein ja harjata pohjan puhtaaksi mikäli tarvitsee. Primeri riittää, ei sen päälle tarvitse mitään.
- 27
Ok neuvo, myrkkymaali on ikävää tököttiä joten sitä kannattaa välttää jos siihen on mahdollisuus. Mutta tosiaan pitää muistaa se pohjan puhdistus, mielestäni kuukauden välein ei ihan riitä - jos haluaa näkit irti helposti. Näin ainakin omassa kumiveneessäni jota vedetään veneen perässä.
- Terhisail
Se on totta, että täällä järvisuomessa ei mitään antifoulingeja tarvittaisi, mutta nyt paatti on tylsän harmaan värinen - joten ylimaalauksen teen vain ulkonäön vuoksi. Hempelin neuvonnassa kehotettiin käyttämään Hard Racing Xtraa jos ei halua, että pintamaali tahrii (ei liukeneva). Taidan vetäistä sillä.
- 10
Terhisail kirjoitti:
Se on totta, että täällä järvisuomessa ei mitään antifoulingeja tarvittaisi, mutta nyt paatti on tylsän harmaan värinen - joten ylimaalauksen teen vain ulkonäön vuoksi. Hempelin neuvonnassa kehotettiin käyttämään Hard Racing Xtraa jos ei halua, että pintamaali tahrii (ei liukeneva). Taidan vetäistä sillä.
Laita vaikka poly bestiä mielummin, jos järvellä olet.
- SpK
10 kirjoitti:
Laita vaikka poly bestiä mielummin, jos järvellä olet.
Joo, ei mitään järkeä laitaa hard racingiä eikä mitään muutakaan antifouling -maalia pikkuveneeseen näön vuoksi, varsinkaan järvellä.
2 komponentti polyuretaanimaali olisi paras ratkaisu. Toinen vaihtoehto olisi joku kiiltävä pintaepoksimaali. Eikä tarvitse olla venemerkkiä. Kolmas vaihtoehto olisi Miranol tai vastaava 1 komponentti alkydimaali.
- Miranol tms. halvin ja helpoin levittää ja sama maali käy myös kylkeen. Helppo ja halpa paikkamaalata naarmut vaikka vuosittain.
- Epoksipintamaali kestäisi parhaiten kulutusta, mutta ei kestä kovin hyvin UV säteilyä. Ei siis suositeltava vesilinjan yläpuolelle.
- Polyyretaanimaali olisi näön puolesta ja puhtaanapidettävyyden kannalta ylivoimainen ja käy myös kylkeen, mutta vaativa maalattava eikä halpaa. - optout
Terhisail kirjoitti:
En tiedä miten Hard Racing'in sopivuudesta ABS muoville mutta mielestäni Millie Xtra on erinomaista ja ihanan kallista lauta-aidan maalaamiseen.
- ei primeriäkään
et tarvitse myöskään primeriä ämpärimuoviin. Muovi ei päästä vettä läpi lasikuidun tapaan. Olet varmaan huomannut että ämpärissäkin vesi pysyy eikä imeydy muovin sisään. Tosin ei siitä varmaan haittaakaan ole, mutta ei hyötyäkään
- FF 27
N****n nyt tässä pilkkua. Muovit imevät vettä sisäänsä. Se miten paljon, riippuu ihan laadusta:
http://www.curbellplastics.com/technical-resources/pdf/water-absorption-plastics.pdf
Ämpärit ovat PP:tä, joka imee vettä vähän itseensä. Terhit ovat muistaakseni ABS:ia. Niin kauan kun pinta ehjä ei hätää. Isälläni on 70-luvun Terhi 440 verkkoveneenä ja hyvin pelittää edelleen. Vaneripenkkejä on jouduttu uusimaan. - terhisail
FF 27 kirjoitti:
N****n nyt tässä pilkkua. Muovit imevät vettä sisäänsä. Se miten paljon, riippuu ihan laadusta:
http://www.curbellplastics.com/technical-resources/pdf/water-absorption-plastics.pdf
Ämpärit ovat PP:tä, joka imee vettä vähän itseensä. Terhit ovat muistaakseni ABS:ia. Niin kauan kun pinta ehjä ei hätää. Isälläni on 70-luvun Terhi 440 verkkoveneenä ja hyvin pelittää edelleen. Vaneripenkkejä on jouduttu uusimaan.Moro,
kiitos asiantuntevista vastauksista. Koko maalausprojekti lähtikin siitä syystä, että liki 40 vuotta vanha ABS jolla oli karsean näköinen vaikkakin täysin ehjä. Ehkäpä tuo Poly best voisi olla toimivin ratkaisu tässä - taitaa olla silti parempi jos hieman hipaisee tuota nyt maalattua primeria ennenkuin vetäisee Poly Bestin pintaan, vai kuinka? - FF 27
terhisail kirjoitti:
Moro,
kiitos asiantuntevista vastauksista. Koko maalausprojekti lähtikin siitä syystä, että liki 40 vuotta vanha ABS jolla oli karsean näköinen vaikkakin täysin ehjä. Ehkäpä tuo Poly best voisi olla toimivin ratkaisu tässä - taitaa olla silti parempi jos hieman hipaisee tuota nyt maalattua primeria ennenkuin vetäisee Poly Bestin pintaan, vai kuinka?Itse hioin primerin 180 vesihiomapaperilla fairyvedellä sileäksi ennen hard racingia. Mutta mulla oli 5 kerrosta primeria ts. hiontavaraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1341552
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!501477Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka681103Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r921004- 108950
Ihana juhannusperinne
Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa51844Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa
Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s85800Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...57733- 59695
- 34676