Miksi saari ei "kelpaa"

hienoa

No siksi kun niitä ei ole myynnissä ja jos on niin myyjä on tullut hulluksi kun myy ja ostajaehdokas myös kun kuulee hinnan ja pankinjohtajakin tulee hulluksi kun joutuu kertomaan asiakkaalle , ettei sinulla ole kohteeseen rahallisesti mitään realista mahdollisuutta, ne on paratiiseja ja siksi hinnat on pilvissä , kertoen samalla hikoillen , et osta mantereelta rantatontti niitä saa puoli ilman ja rahoituksen saat heti, näinhän se menee.

106

5505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23462

      Tyhmä maksaa saaresta varsinkin suomessa koska asumattomia saaria on tuhansia ja jm oikeudella saa niissä tilapäisesti yöpyä.

      Jopa 100 metrin päähän mökkitontista voi pistää veneen parkkiin.

      • entinen saarilainen

        Sempä takia kannattaa pystyttää niitä paskahuusseja ympäri saarta, silloin koko saari on pihapiiriä. Ja siitä on myös se hyöty että paskalle ei koskaan ole pitkä matka.

        Toinen vaihtoehto on ostaa se hehtaarin parin saari jolloin rakennuksista ei koskaan tule enempää matkaa.


    • Punaisesta torpasta

      Saaritontteja ei ole myynnissä, koska niitä ei kukaan järkevä halua ostaa. Saari - vaikka vesimatka olisi kuinka lyhyt - on hankala paikka elää ja varsinkin rakentaa. Joka ikinen nikale, joka rakentamisessa tarvitaan, pitää kuljettaa joko talvella jään yli (joka varsinkin kapeissa salmissa on usein liian heikkoa järeille ajoneuvoille) tai kesällä jonkinlaisella veneellä. Sähköjen ja vesijohtojen vetäminen saareen tulee kalliiksi, jos on ylipäätään mahdollista.

      Myrskyllä (joita on keskikesälläkin) jää helposti saaren vangiksi, ellei vene ole tosi iso. Olin kerran viikon lainamökissä saaressa, ja se kokemus riitti. Meillä oli käytössä pieni vene, jolla ei uskallettu lähteä mantereen puolelle ostoksille myrskyn vuoksi. Onneksi isäntäväellä oli hyvät kuivamuonavarastot.

      Varsinkaan ympärivuotista mökkiä haluava ei rakenna saareen, kelirikkoajat ovat milloin sattuu ja haittaavat mökkeilyä pitkään.

      • puupäää

        Edellisen kirjoitti tyypillinen uusavuton


      • Emävale

        Enpä olekaan aikaisemmin viikon kestäneistä myrskyistä!

        En usko, että kirjoitat totta.


      • Punaisesta torpasta
        Emävale kirjoitti:

        Enpä olekaan aikaisemmin viikon kestäneistä myrskyistä!

        En usko, että kirjoitat totta.

        Missä kohtaa väitin, että myrsky kesti viikon? Kirjoitin, että olimme viikon mökillä, josta ei myrskyn aikana päästy pois. Tarkennetaan nyt sen verran, että myrsky kesti kaksi päivää, juuri sellaisessa tilanteessa, kun tuoreet ruokatarpeet olivat loppuneet.

        Jos se on uusavuttomuutta, että haluaa päästä liikkumaan silloin kuin haluaa (vaikka kelirikkoaikana), sitten olen uusavuton. Meillä on talviasuttava mökki, jonne voi mennä ihan milloin vain siltä sattuu tuntumaan. Saareen ei niin vain mennäkään.


    • kaavilta

      Eihän aloittaja mistään tontista puhu , vaan omasta saaresta, niitä ei ole myynnissä kun niistä ei haluta luopua, toiseksi uusavuttomuus periytyy ja jollekkin ei käy mikään, kun on niin saamaton tollo .Saaresta on todella helppo lliikkua asioille, jotkut vaan tekee siitä niin ison numeron , kun täytyy varoa kravattia, ettei se jää perämoottorin vauhtipyörän väliin, eikä emäntä voi luopua korkokengistään edes lomalla. Onhan se tietysti helpompaa siellä rannoilla olla jos kaiken työn teettää jollain ulkopuolisella ja on peukalo keskellä kämmentä

      • mukavuuden haluinen

        No selvähän se on että saaresta on hankakla liikkua asioille, tarvi veneen, kivaa puuhaa eisimerkiski vesisateella, myrskystä puhumattakaan.

        Vanhemmilla oli aikoinaan mökki kylläkin järven rannassa, mutta niin että autotie tuli järven toiselle puolelle, josta sitten mentiin tavaroiden kanssa pikkkuveneellä järven yli mökille. Kyllä oli suuri helpotus kun myöhemmin rakennettiin tie mökille. Mökkeily helpottui satakertaisesti. Tosin miinuksena pitää mainta että sitten tuli myös ei aina niin mieluisat yllätyrvieraat ja varkaatkn pyöri joskus nurkilla katsomassa olisiko mitään varastettavaa.

        Itse olen niin "uusavuton" että jos hankin mökin niin siellä pitää olla mukavuudet (sähkö, vesi ja tie pihaan). Mukavuuden halu ei ole avuttomuutta... olisiko enemmänkin toisin päin, avuttomat tyytyy vähempään. En suoraan sanottu voi käsittää miksi joku lähtee kärvistelemään johonkin mökkiin askeettisiin oloihin. Kai se on jotain survivalmeininkiä, saadaan tyydytystä kun pärjätään lähes luonnon armoilla. Itse tyydytän nuo tarpeet metsästysreissuilla ja voin asua muutaman päivän erämaamökissä Lapin kairassa, mutta peheen kanssa en sellaissa haluaisi lomailla, enkä saaressa.

        Veneilystä tai kalastuksesta en ole lainkaan kiinnostunut, joten sen puoleen minun mökkinin voisi sijaita vaikka pellon reunassa, en tarvi edes vettä tontin reunalle. Uimapaikka tosin saisi olla kävelymatkan päässä.

        Mutta toistaiseksi en kaipaa mökkiä, kotona on kaikki mitä tarvitsen.


      • mk
        mukavuuden haluinen kirjoitti:

        No selvähän se on että saaresta on hankakla liikkua asioille, tarvi veneen, kivaa puuhaa eisimerkiski vesisateella, myrskystä puhumattakaan.

        Vanhemmilla oli aikoinaan mökki kylläkin järven rannassa, mutta niin että autotie tuli järven toiselle puolelle, josta sitten mentiin tavaroiden kanssa pikkkuveneellä järven yli mökille. Kyllä oli suuri helpotus kun myöhemmin rakennettiin tie mökille. Mökkeily helpottui satakertaisesti. Tosin miinuksena pitää mainta että sitten tuli myös ei aina niin mieluisat yllätyrvieraat ja varkaatkn pyöri joskus nurkilla katsomassa olisiko mitään varastettavaa.

        Itse olen niin "uusavuton" että jos hankin mökin niin siellä pitää olla mukavuudet (sähkö, vesi ja tie pihaan). Mukavuuden halu ei ole avuttomuutta... olisiko enemmänkin toisin päin, avuttomat tyytyy vähempään. En suoraan sanottu voi käsittää miksi joku lähtee kärvistelemään johonkin mökkiin askeettisiin oloihin. Kai se on jotain survivalmeininkiä, saadaan tyydytystä kun pärjätään lähes luonnon armoilla. Itse tyydytän nuo tarpeet metsästysreissuilla ja voin asua muutaman päivän erämaamökissä Lapin kairassa, mutta peheen kanssa en sellaissa haluaisi lomailla, enkä saaressa.

        Veneilystä tai kalastuksesta en ole lainkaan kiinnostunut, joten sen puoleen minun mökkinin voisi sijaita vaikka pellon reunassa, en tarvi edes vettä tontin reunalle. Uimapaikka tosin saisi olla kävelymatkan päässä.

        Mutta toistaiseksi en kaipaa mökkiä, kotona on kaikki mitä tarvitsen.

        Itse ollut mäkillä koko ikäni ja haluan että mökillä ei ole niitä kaupungin mukavuuksia ja asioiden eteen täytyy tehdä jotain koska ei se muuten mikään kesämökki ole. Sähköt on mokillä mutta ensimmäset 20v ilman ja hyvin pärjättiin mutta sähköjen tulon myötä käyntiaiak piteni. Vettä ei meidän mökillä ole koskaan kannettu koska on rinteessä. Vesi pumpattu saunan nurkalle tynnyriin ja siitä putkea pitkin saunaan ja mikään ei voita kunnon puuceetä ja saa luonnon rauhassa käydä asioilla. Kaikki muut toimmii puulämmitteisesti ja se polttopuiden teko on hyvää hyötyliikuntaa että silleen. Olen ollut selliasissa mökissä missä on kaikki mukaavuudet ja yleensä ne jotka niitä kayttävät eivät muuta tee kun ryyppäävät kun ei ole muuta ajanvietetttä.


    • Saaresta
    • myyntihinta 10000000

      No, mullapas on saarimökki Päijänteellä keskellä Judinsalonselkää.

      • mökkisaaressa

        No, mullapas on saarimökki Päijänteellä keskellä Judinsalonselkää.

        no eihän voi olla,koska judin selkä on pelkkää vesistöö!


    • Merkarhu

      On vaan niin simppeli, kun pääsee autolla pihaan. Kaikenlaista kamaa tulee tuonne mökille roudattua aina, joten liian työläs on saaritontti. Tokihan siinä saaressakin oma hohtonsa on, mutta manner vie voiton kätevyydessä.

      Ja mitä tulee naapureihin, niin onhan ne vastarannan naapurit saaritontillakin, ellei se sitten ole merellä...se tontti...

    • eenokki

      Monellako mannermökillä on vesi joka puolella? Pieni saari paras ,aurinko paistaa aamusta iltaan jollekin puolelle saarta, aina näkyvissä eikä juurikaan itikoita tai mäkäröitä. Jne jne.

      • Ei kiitos enään

        Jatkuva tuuli vonkuu nurkissa , kaksi kertaa vuodessa pitkät ajat kulkeminen poikki , tavaran tuonti ja vienti erittäin hankalaa , jos oma jätevesisysteemi niin joutuu ajamaan lietteet mantereelle ihanan hankalasti jäitä myöten kun kesällä ei uskalla ottaa riskiä lautan kaatumisesta ja paskan leviämisestä veteen. Roskien kanssa ainainen kuskaaminen säkkejä veneellä mantereelle. Useinkaan ei tule lähimaille mitään kulkuoikeutta/rasitetta autolle ja sitä voi joutua pitämään kaukanakin rosvojen näpelöitävänä. On tämä kaikki koettu ja voin sanoa ihan rehellisesti että kiitti, mulle riitti !


      • Kukkikoon jokakukka

        No sehän siinä mannertontissa just on ideana, että vettä ei ole jokapuolella. Ittelläkin noita lapsia on, niin eipä tulis mittää nuitten kans, jos pitäs veneeseen koko poppoo tavaroineen rahdata, saatikka polttopuuhuolto yms.

        Talvisin mökille meno vasta mielenkiintoista, jos jäätilanteet, kuten kahtena edellistalvena. Jollekkin sinkulle omiaan, mutta ei perheellisen juttu.
        Oishan noita saaritontteja ollu huokeella saatavilla näillämain, ku mökin paikkaa etsin, mutta ei onneks siihen alettu. Nytkin tultiin tänne saunomaan illaksi ja tässä kohtapuolin kotiin mennään, kun aamulla töihin meno...

        Ps: aurinko paistaa myös mantereella.


    • V. eneilijä

      Minulle saari kelpaa. Jos joskus hankin mökin, niin se on ilman muuta saaressa.

      Olen veneillyt merellä pienen ikäni, enkä vielä koskaan ole lähtenyt minnekään muualle kuin saareen. Saaren rauha ja jylhä luonto ovat minun mieleeni.

      Valitettavasti rahavarat eivät vielä riitä mökin ostoon.

      • jos veneilee

        Jos veneily on mieluista, niin sitten saarimökki on tietysti sellaiselle sopiva.


      • tosi on ja löytyy

        Ei saari mökit kalliita ole.


    • Hauskoja nämä

      On se aina yhtä hauska lukea näitä viihdyttäviä saari or die vuodatuksia. Valitettavan mielikuvituksetonta ja kirjoittajat on helppo tunnistaa vakionaurettavuuksista

    • Yleistäen

      Vaan tosiasia on se, että asiat eivät ola näin mustavalkoisia. On saarimökkejä sähköillä ja kunnallisilla vesijohdoilla ja vastaavasti mannermökkejä ilman mitään mukavuuksia. Kuka nyt mitäkin mökiltään haluaa.

      Minusta merellä saari on parempi. Järvellä ranta. Näin yleistäen.

      Mökki voi olla kiva saaressa tai rannassa. Paikka ja mökki ratkaisee.

    • B.O.Ring

      Kerran olin ihan koko kesän saaressa. Saari oli niin iso ettei sitä eroittanut mantereen mökkeilystä mitenkään. Paitsi kun piti päästä mökiltä pois, kauppaan tms. Siirtyminen saaresta mantereelle aina veneellä. Voi sitä vtutuksen määrää kun oli myrskyjä jolloin oltiin nalkissa joko saaressa tai mantereen puolella.

      Kukin tyylillään mutta ei kiitos.

    • halvalla menee

      tuolta saaritontti edullisesti et-suomessa vain n 60 km tampereelta.. katso tontit----Haluatko rauhallisen piilopirtinpaikan saaressa?

      ei paha hinta-- luonnonkaunis..

      • Ääääöääö

        Yöh! Nou tänks!!


      • Hööööhhh

        No miksi et itse sinne rakenna myymisen sijaan?


      • myyjä ite
        Hööööhhh kirjoitti:

        No miksi et itse sinne rakenna myymisen sijaan?

        ja jos minua tarkoitat--asun n 8000 km päässä,eli matka hiukan pitkänlainen-- ,tuossa syy myymiseen


    • Oili -38

      Muutan rovaniemelle, muuten kyllä rakentaisin, ihana paikka , vain kaksi tonttia saaressa, enkä mantereelle rakentais koskaan, sen verran olen mukavuudenhaluinen ja rauhaa rakastava .

    • esko.

      Itsellä on mökki sekä saaressa, että mantereella.
      Kyllä se vaan niin on , että tänäänkin lähdetään saareen viettämään laatuaikaa.

    • saari ja meren ranta

      Molemmissa on puolensa. Mulle oikeastaan se on vaan tärkeintä, että ollaan meren rannalla, järvet ja sisävedet ei natsaa. Makuasioita nämäkin.
      Saaressa saa olla enempi rauhassa, mutta on riippuvaisempi säätilasta ja se tavaroiden raahaaminen.. ensin kaupasta autoon..sitten veneeseen..sitten mökkiin ..ja sama toiseen suuntaan. Näin vanhemmalla iällä kun ollaan jo eläkkeellä, suosiolla jätän saaren nuorisolle perheineen, me mamman kanssa jäädään mieluusti mantereelle.

    • Eikö kelpaa"

      Velaton myyntihinta 990 000,00 €
      Myyntihinta 990 000,00 €
      Talon ja tontin tiedot
      Rakennuksen tyyppi Vapaa-ajan asunto
      Uudiskohde Ei
      Rakennusvuosi 2010
      Huoneistojen lukumäärä 1
      Kerrosten lukumäärä 1
      Rakennusmateriaali Puu , lämpöhirsi
      Tontin pinta-ala 7750 m²
      Tontin omistus Oma
      Tontin kuvaus Oma saari

    • kuikkaus

      Pääasia on että on mukava paikka , eikä aina verrata ja mollata muita, hyvää kesää

    • Maalle takaisin

      Maaseudun paskapelloilta geeninsä saanneet pysyisivät mieluummin synnynsijoillaan missä löytyy tilaa.Pitäisimme saaremme ja rantamme mieluummin kirkasvetisinä,mitkä ovat näin säästyneet,koska emme ole koskaan saanneet mitään tukipalkkioita.olemme olleet vain onnellisia saada olla rauhassa rannoillamme,miltään naamatauluilta.

    • Pohjan akka

      Ihanteena olisi että saaret pysyisivät vanhoilla saaristolaisilla sukuineen jotka ovat ymmärtäneet hoitaa myös ympäristöä siellä iät ja ajat.On irvokasta ajatella sinne muutavan asukkaita joilla ei ole mitään käsitystä haavoittuvasta merestä sen kirkkaudesta ja sen asukkaista sekä muusta luonnosta joka voi olla kituikasvuisempaa ja hitaasti uusiutuvaa.Kauniit luonnonkukat rannoilla ei soisi myöskään hukkua paskaan vaan puhkeaisi taa joka vuosi kukkaan.Jos käsittää vähääkään saariston voi saada antaa jatkaa myös elämäänsä rauhassa.Painaisitte lLapinsuuntaan ja keskisuomeen ja itään? Siellä löytyy monelle tutunpaa maata tonteiksi ja reviiriä omiksi ja sukunsa tarpeiksi.

      • k.asybkbs

        Akka ottaa vaan toisellekin jalalle.. kippis!


      • Kyösti Ykkönen
        k.asybkbs kirjoitti:

        Akka ottaa vaan toisellekin jalalle.. kippis!

        KesäHuvilat/Willat ovat saaressa.

        Mökkejä on mantereella, - autoileville ylipainoisille perheille.

        Nykyisin ei ole enää kelirikkoaikoja , saareen pääsee ympäri vuoden , jos niin haluaa.

        Myrskyt eivät pidättele mantereella eikä saaressa , jos niin haluaa.

        Kaikki mukavuudet saaressa, jos niin haluaa.

        Jos sinun on pakko mökkeillä savisen pellon kulmalla hyttysten ja varkaiden kanssa mantereella, mökkeile vaan , mutta älä katkeroidu niille jotka viettävät friittidiä raikkaassa meri-ilmassa. Kippis ja heeeiii....


      • Yrjö Kakkosesta
        Kyösti Ykkönen kirjoitti:

        KesäHuvilat/Willat ovat saaressa.

        Mökkejä on mantereella, - autoileville ylipainoisille perheille.

        Nykyisin ei ole enää kelirikkoaikoja , saareen pääsee ympäri vuoden , jos niin haluaa.

        Myrskyt eivät pidättele mantereella eikä saaressa , jos niin haluaa.

        Kaikki mukavuudet saaressa, jos niin haluaa.

        Jos sinun on pakko mökkeillä savisen pellon kulmalla hyttysten ja varkaiden kanssa mantereella, mökkeile vaan , mutta älä katkeroidu niille jotka viettävät friittidiä raikkaassa meri-ilmassa. Kippis ja heeeiii....

        Ja kerrotko mikä on Suomen ehkä kuuluisin Huvila/Willa alue ja missä se sijaitsee?

        Mikä on kulutus kehäkolmosella veneelläsi? Aika korkealla prosentilla saarelaisetkin ajaa satamaan autolla jossa alkaa roudaus veneeseen jne. Meillä vene laiturin vieressä jos iskee into veneilyyn.

        Heh. Huumorintaju on perusedellytys saaren vengeille.

        Heh.

        Jos sinun on pakko mökkeillä kivisellä kalliolla lokkien ja villapaita koko kesän saarella, mökkeile vaan, mutta älä katkeroidu niille joiden mökkielämä sisältää muutakin kuin meri-ilmaa.


      • idioottiAkka?

        Eipä niitä saaritontteja kukaan väkisin vie jos ei niitä joku kaiken ymmärtävä ja aina oikein toimiva saaristolainen sukuineen myy. Ja luulenpa vaan että ne saaristolaisten jälkeläiset on enemmistönä herkkää luontoa tallaamassa.


    • Saarelainen kesäisin

      Mökki saaressa on parasta mitä ihmisellä voi olla. Oman mökkini rakensin ulkosaaristoon, vanhemmiltani perimään saareen. Luonto on mahtavan karun kaunis. Ei mitään vehreää peltomaisemaa, vaan kiveä ja kalliota. Luonnossa näkyy luonnon armottomuus ja syysmyrskyt, ihan kuten pitääkin.

      Mitään en ole jäitä pitkin sinne vienyt. Joka ikisen laudan olen sinne veneellä kuljettanut ja hommaa on totisesti riittänyt. Ja kun mökki on "valmis", niin sitä osaa tosiaankin arvostaa. Eikä vain itse, kyllä tästä on kehuja vierailta tullut. Valmis lainausmerkkeinä siksi, että koko ajan kehittelen ja rakentelen tänne jotain lisää.

      Tänne ei tule kutsumattomia vieraita koskaan. Vaikka jollakulla joku vene mantereella olisikin, ei tänne uskalla kuka tahansa järvimökin kasvatti lähteä ulkosaaristoon ajamaan. Pitää tuntea kivet ja karikot, mutta ennen kaikkea tulee tuntea meri. Tänne pääsemiksi pitää osata kulkea merellä.

      Myöhäinen kevät, aurinkoinen kesä ja syysmyrskyt ovat kaikki yhtä tärkeitä. Jotakuta pelottaa myrskyävä meri ja on toki syytäkin pelottaa, jos se on vieras. Itse en paljon tiedä hienompaa hetkeä kun istua takkatulen lämmössä mökille, ottaa lasi punaviiniä ja katsoa kun syysmyrsky nostaa vedenpinnan melkein perustuksille asti ja sade todellakin piiskaa ikkunoita. Sähkö saadaan paneeleilla ja agrigaatilla tarvittaessa, mutta jätän sähkönkäytön ihan minimiinsä. Ehkä kerran tulee kesässä joku leffa illalla katsottua, mutta muuten puuhaa riittää ihan omasta takaa.

      Jos olisin kesämökiltäni halunnut helppoutta, niin olisin varmaan ostanut jonkin lomaosakkeen tai jäänyt vain kesäksi kaupunkiin. Moni ei-saarelainen ei sitä ehkä tajua, mutta se juttu on nimenomaan siinä että täällä ei kuulu olla kuten kaupungissa. Pitää arvostaa luontoa, merta ja pitää olla valmis tekemään töitä tämän eteen.Ja sinä päivänä kun minä ostan polttopuut valmiissa kuutiossa, niin viekää samantien hautaan :D

      • tikkanenkäki

        Se oli hienoa tekstiä, näkee että saaressa nauttii joka solulla, nykyään todellakin ei mikään estä kulkemista minne haluaa mennä, ne ottaa kantaa jotka hyvin pitkälle on avuttomia ja väsyneitä mantereen mökkiin , itikoihin , meluun , autojen hurinaan , vieraiden virtaan, ne ei tajua sitä tunnetta kun luonto on käsin kosketeltavan lähellä ja rauha on rikkomaton, meinaa taas tulla tippa linssiin, on se niin mahtavaa , melkein kuin olis tullut parat...korjaan.paraisille


      • Keskustelet itsesi
        tikkanenkäki kirjoitti:

        Se oli hienoa tekstiä, näkee että saaressa nauttii joka solulla, nykyään todellakin ei mikään estä kulkemista minne haluaa mennä, ne ottaa kantaa jotka hyvin pitkälle on avuttomia ja väsyneitä mantereen mökkiin , itikoihin , meluun , autojen hurinaan , vieraiden virtaan, ne ei tajua sitä tunnetta kun luonto on käsin kosketeltavan lähellä ja rauha on rikkomaton, meinaa taas tulla tippa linssiin, on se niin mahtavaa , melkein kuin olis tullut parat...korjaan.paraisille

        kanssa (monologeja) useissa avauksissa, oletko viettänyt hiukan liikaa aikaa eristyksissä siellä saaressasi? Annat kuvan todella yksinäisestä ihmisestä


      • hani hani sano kani
        Keskustelet itsesi kirjoitti:

        kanssa (monologeja) useissa avauksissa, oletko viettänyt hiukan liikaa aikaa eristyksissä siellä saaressasi? Annat kuvan todella yksinäisestä ihmisestä

        Kuulehan , olen siellä sun täällä ja harrastuksia riittää, mutta väliin kuiteskin paratiisiin huilaamaan ja parantelemaan maissa saamia itikanpuremia, kovasti kyttää jaksat sanaa paratiisi , mutta sehän on oma ongelmasi , ps muista ottaa ohvia pari ämpärii mökille mukaan ja hyvä ja avoin mieli... toisaalta on mukava olla yksinkin mökillä , kuin jonkun tunarin kanssa.. ei tarvi hoitaa ja passata että on kivaa ja hauskoo, yht aikaa


      • jutska.

        Joo,niin vahvasti tunnejuttuja, että niitä on joskus aivan turha selittää muille.
        Itse asun järven rannalla vakituisesti.
        Tontilla on talon lisäksi hirsimökki, joka toimii vierasmajana ja rantasaunana.
        Lisäksi Lapissa on rivari hiihtokeskuksessa.
        Sitten on mökki saaressa suurella keskisuomalaisella järvellä.
        Kyllä se saarimökki vaan kiehtoo, ei voi mitään.
        Siellä on kiva olla joko itsensä kanssa tai viettää vaimon kanssa laatuaikaa.
        Mökillä saaressa on toimiva aurinkosähkö eli tarvittaessa saa mukavuuksiakin.
        On kuitenkin uskomattoman hienoa istua kesä- tai syksyönä laiturilla tai terassilla saunan päälle ja kuunnella luontoa. Ja se onnistuu saaressa ( toki,toki muuallakin) , mutta saaressa on ihan oma tuntuma.
        Mutta: Hyvää kesää kaikille, älkää olko ahdasmielisiä, ladatkaa akkujanne ja nauttikaa siitä, mitä teillä on, kaikella on puolensa.


      • 'Nimimerkki'
        jutska. kirjoitti:

        Joo,niin vahvasti tunnejuttuja, että niitä on joskus aivan turha selittää muille.
        Itse asun järven rannalla vakituisesti.
        Tontilla on talon lisäksi hirsimökki, joka toimii vierasmajana ja rantasaunana.
        Lisäksi Lapissa on rivari hiihtokeskuksessa.
        Sitten on mökki saaressa suurella keskisuomalaisella järvellä.
        Kyllä se saarimökki vaan kiehtoo, ei voi mitään.
        Siellä on kiva olla joko itsensä kanssa tai viettää vaimon kanssa laatuaikaa.
        Mökillä saaressa on toimiva aurinkosähkö eli tarvittaessa saa mukavuuksiakin.
        On kuitenkin uskomattoman hienoa istua kesä- tai syksyönä laiturilla tai terassilla saunan päälle ja kuunnella luontoa. Ja se onnistuu saaressa ( toki,toki muuallakin) , mutta saaressa on ihan oma tuntuma.
        Mutta: Hyvää kesää kaikille, älkää olko ahdasmielisiä, ladatkaa akkujanne ja nauttikaa siitä, mitä teillä on, kaikella on puolensa.

        Palstalla paistaa aina läpi oma maa mansikka tyyppinen ajattelu eli sitä kehutaan mitä omistetaan ja haukutaan jostain ihmeellisestä syystä asioita joita toiset arvostaa ja sitä kautta hankkii myös omistukseensa. Mitä helvetin merkitystä sillä on mitä muut omistaa jos itsellä on omia mieltymyksiä vastaava mökki ympäristössä joka on edelleen valittu omien mieltymyksien mukaan?

        Itse en viihdy mantereella enkä saaressa muutoin kuin saunailtoina. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mökiltäkin (mantere) täytyy satunnaisesti "karata" lähiympäristöstä löytyville koskiosuuksille. Mökillä on omat juttunsa mutta itselle koskikalastus on iso henkireikä. Hulluksi asian tekee edelleen se, ettei järvikalastus vastaavasti kiinnosta laisinkaan. Saunaa odotellessa voi laiturilla istua ongella mutta siinäpä se. Miettinyt jopa "kakkosmökkiä", pienempää koskien läheisyydestä jonne mennä viettämään toisenlaista tapaa mitä mökkeilyyn tulee. Täydellisen idioottimainen ajatus hyvin monelle mutta esimerkkinä, kaikille mökkeily ei tarkoita samoja asioita.


    • Kalle Koo. S

      Saarimökki Suur-Saimaalla, parempi kuin paratiisi, uskoisin.
      Nyt lähtee kolmas kesä omalla saarimökillä.
      Aivan mielettömän upeeta.
      Kuka nauttii mistäkin. Me nautimme tästä !

    • voi että juu

      Sanat eivät riitä kertomaan , tuskin niitä tarvitaan, riittää kun saaressa olla mä saan... lauloi pasi kaunisto.. lieko kokenut saaren unohtumattoman tunnelman, vapauden tunteen, kuunsillan elokuussa, itikan ininän ,no asiaan eihän niitä ole par... siis saaressa, no ei näistä tiedä...

    • itikan ininä

      eikö kukaan leiki sinun kanssasi?

    • tsättikaverille

      Ei leiki, otan asiat vakavasti ja rakentavasti, kuitenkin muut huomioiden ja välittäen, kaikki kukat saa kukkia, kaikkien toiveita pitää kuunnella, tosin saaria ei riitä kaikille joten toiset saa kärsiä itikoista ja pihaan karauttaneista vieraista, naapureista jne, toisin kuin parat.... paraisilla , siellä rauha on järkkymätön, luonto on silmien edessä, lintujen soidinmenot huumaa , tajunnan meno on lähellä, onnentunne lamaannuttaa kaiken maallisen, rentouttaen mielen, kehon kaiken, olenhan paratiisissa, jonne vain harvoilla on mahdollisuus päästä, no ehkä jo seuraavassa elämässä , tai sitä seuraavassa, jos elää nuhteettomasti ,niinkuin minä teen, kivaa päivää sinulle kulta pieni

    • oma mansikka

      No siksi kun niitä ei ole myynnissä ja jos on niin myyjä on tullut hulluksi kun myy ja ostajaehdokas myös kun kuulee hinnan ja pankinjohtajakin tulee hulluksi kun joutuu kertomaan asiakkaalle , ettei sinulla ole kohteeseen rahallisesti mitään realista mahdollisuutta, ne on paratiiseja ja siksi hinnat on pilvissä , kertoen samalla hikoillen , et osta mantereelta rantatontti niitä saa puoli ilman ja rahoituksen saat heti, näinhän se menee.

      • muu mustikka

        Samaa mieltä edellisen kaa


    • oma muu muu

      itikan ininä
      31.5.2012 21:12
      0
      Sulje
      eikö kukaan leiki sinun kanssasi?

      • lillukan orsi

        Sinä jaksat leikkiä , siitä kiitos.. vahinko vaan kun ruikutat siellä mantereen rannoilla, kera hyttysten , punkkien, paarmojen vielä päälle passaat vieraitas, ei oo helppoa olla, no ehkä joskus on mahdollista, ehkä kuitenkin jää haaveeksi..sen kerroin jo avauksessa


    • Lapsi vai lapsenmiel

      Itseasiassa yhdellä repputyömaalla oli "punkkivaara" ja se oli saaressa. Edelleen kyllä sieltäkin löytyi niin hyttyset kuin paarmatkin. Niiden kirkuvien lokkien lisäksi. Onneksi sieltä pääsi viikonlopuksi mantereelle ihmisten pariin.
      Ns. luontokokemus myrskyllä ukkostaessa oli kieltämättä elämys saaressa. Kuten myös se, ettei saareen joko päässyt tai sieltä pois yms. Kiintiö tuli täyteen yhdessä kesässä. Ei koskaan enää mutta jokainen tyylillään, ei ole minulta pois. Jokaisella paikalla on niin hyvät kuin huonotkin puolensa mutta faktat faktoina. Saarimökkeilyä täytyy puolustella ja selitellä muille sekä itselle, niin paljon negatiivisia puolia siinä on. Ainahan kaikki omaansa kehuu mutta olisi edes yhden kerran hauska kuulla myös totuus asioista. Kaikki tietää miten vittumaista kamojen roudaus saareen silloin kun ilmat antaa niin paljon myötä että sinne edes pääsee yms. Sama tarina manteremökkien kanssa eri ongelmineen.

      • Azumutti 540

        Mikä ihme 'laukkuryssä' sie out? Mitä ihmeen kamaa sinä olet sinne kuskannut kun noin on jäänyt vitutus päälle?
        Ihan samat ruokareput varmaan tarvitaan pellonkulmassa kuin saaressakin.
        Ei meillä mitään 'kuskattavaa' jatkuvasti ole , selkä suorana kävelen veneeseen , ja veneestä pois. Laiturissa on neliöitä riittävästi ja tukevuutta myös. Selkä suorana ja file-kassi kädessä se minä poika kävelen terassille ja siitä sisään. laitan ostokset jääkaappiin,,, siinä se sun raahamisesi on. Missä ihmeen telttamurjussa sä oot asunut?
        Ei vaan voi ymmärtää.


    • höperöööö

      Ovat kateellisia kun toiset saa olla paratiisisaarella , toiset jossain pellonkulmassa jo hon lietelanta antaa aromit piiiiiitkäääään

    • Surullista seurattav

      Lantaa voi levittää monella tavoin. Yksi niistä on vertauskuvannollisesti vääntää aamupaska suomi24:lla kuten sinun aamurutiineihisi kuuluu (klo 04:26 netissä??).

    • röpöti

      No saaressa ei malta nukkua, vaan herätä päivään iloisena siitä, ettei tarvi olla mantereen rantatontilla itikoiden syötävänä, asiaan palatakseni jälleen , oma saari on paratiisi, vain todella harvat ja valitut niistä pääsee nauttimaan, on sanoinkuvaamaton nautinto asustella saaressa, olla osa luointoa, tuntea saaren lumous joka valtaa mielen , sen harmonia, tunne on kuin olis lottovoittaja, omistaa nyt oma "monaco"olla siellä rainerina, tessutella, ilman ohvin tuoksua iholla , olla vapaa ja melkein tajunnan rajamailla sitä tarttuu läppäriin ja koittaa välittää tunnelmia eetteriin, onnesta ja hyvin nukutun yön jälkeen sitä jaksaa taas kuin "duraselin pupu" rummuttaa rumpua ja tessutella rinta rottingilla... Voiko ihanammin päivän enään alkaa , onko ihananpaa aamua kuin tää...että mä oon vaatimaton ja ihana ihminen, kaikkien kaveri ...anteeksi (tää oli vaan jäniskevennys tosikoille)

    • kakki kaveri ...

      eikö kukaan leiki sinun kanssasi?

    • hanille

      Hitto miten kivaa, kun saa valita kaverit, voi että kun toisia jurppii, mä kyl ossaan olla mukava, rento, kaiken osaava, ja ymmärrän myös sinunkaltaisia ... onneksi sinä jaksat leikkiä mun kaa, voisin sut viedä vaikka vihi... saar.. saarenmaalle ja olla sun vaan täysillä, olis meitil kivaa pelehtiessä, voi että

    • halipula seis

      Nimimerkki hanille, voitko olla mun kaa, haluaisin sinne paratiisiin, miten voitais vaihtaa osoitteita, tiedän että olet noin 40v mies, ehkä jo piankin tavataan, samat on minunkin tunteet

      • herra 47..

        No jonossa on jo ehdokkaita, olet nyt vuoronumero 36, mutta katsotaan, voi olla että menee lopuksi arvontaan


    • äpuyte

      Ei ihan heti uskois, että aikuiset ihmiset täällä kirjoittelee. No, toiset ehkä vähemmän lääkityksen alla, kuin kunto vaatis.
      Saari tai ranta, mitä ihmeen väliä? Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä.
      Minulla ehdottomuus on rantamökki, hyvän tien päästä, ihan vaan sen takia, että satun sairastamaan vakavaa sairautta, joka joskus johtaa pikaisiin ambulanssikyydityksiin. Saahan sellaisen toki saareenkin, mutta vie aikaa.
      Saarimökki, ihan omalla saarella, kallioisella sellaisella. saattaisi muutoin olla unelmien paikka.

    • Mökkiläinen

      Meillä saarimökki ja aivan paras paikka siinä mielessä, että saa olla rauhassa kylään tunkevilta sukulailta ja ystäviltä. Yksikään auto ei päräytä pihaan yllättäen. :))) Oma vaivansa sinne on veneellä kulkea, mutta siellä vallitseva rauha palkitsee vaivat. Seurustelen mielelläni muiden kanssa kotioloissa ja töissä, mutta mökki on meille paikka, missä levätä ja kerätä voimia ja puuhastella kaikenlaista. Jos jonkun sinne kutsumme, niin se on tarkkaan harkittu.

    • Meri

      Jo pelkkä saareen saapuminen on elämys. Luonnosta ja rauhasta puhumattakaan...

    • sykettä

      Saari on parasta mitä lomailia voi kuvitella, pelkkää plussaa kaikki, turha niitä on kerrata, viestiketjun aloittaja kiteytti kaiken, siihen on turha mitään lisätä.

    • Rahakkaiden hommaa

      Lomailijalle saari voi olla elämys kun joku on sinne aikanaan raahannut hirret ja muut rakennustarvikkeet. Ja ennen aggrekaattiaikaa käsin porannut sahannut jne. mökin valmiiksi. Itse olen ajanut mannertontille hirret sadan kilometrin päästä tavallisella peräkärryllä. Ja paljon muuta aina sitä myötä kun rahavarat on sallineet. Itku olisi tullut jos kaikki kama olisi pitänyt saareen roudata ilman kalliiden kuljetusfirmojen apuja. Venekin olis tarvittu mutta miten siihen olis hirret kuormannut.

    • rimpeläinenn

      saareen voi viedä helposti tavaraa esim kevättalvella moottorikelkalla , autolla jne kesällä vene on kätevä, on tietysti ihmisiä jotka ei muuta osaa tai jaksa kuin kirjoittautua hotelliin ja ymmärrän kyllä heitäkin, nämä asiat on valintoja

    • oijoi

      -Eli ensin auton peräkärryyn moottorikelkka jonka jälkeen yhdistelmä mantereen satamaan?
      -Seuraavaksi kelkka kyydistä pois jonka jälkeen lähdetään ajamaan kohti rautakauppaa tms. (joka on toivottavasti alle sadan km:n päässä)?
      -Sen jälkeen ajellaan katiska tms. peräkärryssä takaisin satamaan jonka jälkeen kuorma puretaan kelkan perävaunuun?
      -Päivän lopuksi hyvällä onnella saavutaan saareen jossa puretaan kuorma ja toistetaan sama muutamia satoja kertoja??

      on tietysti ihmisiä jotka ei muuta osaa tai jaksa kuin käyttää lomansa rahtaukseen ja ymmärrän kyllä heitäkin, nämä asiat on valintoja

      • älyvälkky

        Tässä edellä tyypillinen avuton joka ei luovu kravatistaan edes vapaaajallaan, kaikki on vaikeaa , ajellaan vaan katiska kärryssä ympäriinsä, esim haetaan katiska erikseen sadankilometrin päästä, kun ne on tänäpäivänä kokoonmeneviä, eli menee auton peräronttiin kerralla ainakin kymmenen, hyvällä onnella tosiaan , tuollaisella asenteella ja järjenjuoksulla se on tosiaan "onnella ajelua" no ole siellä mantereella hyttysten seurassa , se on sinulle aivan oikein , saaret on ihmisille jotka nauttivat luonnosta, vapaudesta ja rauhasta. ps itsellä menee noin 10 minuuttia , kun saavun rantaan ja olen mökillä, eli kylmälaukku ja vaatekassi käteen ja veneeseen ja katiskat ja verkot on jo siellä


      • tyypillinen avuton
        älyvälkky kirjoitti:

        Tässä edellä tyypillinen avuton joka ei luovu kravatistaan edes vapaaajallaan, kaikki on vaikeaa , ajellaan vaan katiska kärryssä ympäriinsä, esim haetaan katiska erikseen sadankilometrin päästä, kun ne on tänäpäivänä kokoonmeneviä, eli menee auton peräronttiin kerralla ainakin kymmenen, hyvällä onnella tosiaan , tuollaisella asenteella ja järjenjuoksulla se on tosiaan "onnella ajelua" no ole siellä mantereella hyttysten seurassa , se on sinulle aivan oikein , saaret on ihmisille jotka nauttivat luonnosta, vapaudesta ja rauhasta. ps itsellä menee noin 10 minuuttia , kun saavun rantaan ja olen mökillä, eli kylmälaukku ja vaatekassi käteen ja veneeseen ja katiskat ja verkot on jo siellä

        tässä taas. Kravattia en omista mutta työkalupakeista mitä mielenkiintoisempia sepän tuotteita joiden pääasiallinen käyttötarkoitus lienee hirrenveisto? Paha sanoa kun järjenjuoksua ei älyvälkyn älynväläyksen perusteella ole...Jos ne onkin verkonpainoja?
        Käytän aikani omasta mielestäni hiukan kehittävämmin kuin veneessä istumiseen. Itseasiassa vene löytyy mutta on edelleen trailerin kyydissä varaston takana. Jos minä haluan nauttia listaa jonka esitit, otan mieluummin prätkän tallista. Vaihtoehtoja löytyy, mökit on vain yksi niistä. Keksi itsellesi jokin harrastus ettei pinna ole aina noin saatanan tiukalla (palstan vakiovalittaja).


      • roooooom
        tyypillinen avuton kirjoitti:

        tässä taas. Kravattia en omista mutta työkalupakeista mitä mielenkiintoisempia sepän tuotteita joiden pääasiallinen käyttötarkoitus lienee hirrenveisto? Paha sanoa kun järjenjuoksua ei älyvälkyn älynväläyksen perusteella ole...Jos ne onkin verkonpainoja?
        Käytän aikani omasta mielestäni hiukan kehittävämmin kuin veneessä istumiseen. Itseasiassa vene löytyy mutta on edelleen trailerin kyydissä varaston takana. Jos minä haluan nauttia listaa jonka esitit, otan mieluummin prätkän tallista. Vaihtoehtoja löytyy, mökit on vain yksi niistä. Keksi itsellesi jokin harrastus ettei pinna ole aina noin saatanan tiukalla (palstan vakiovalittaja).

        no prätkähän minultakin löytyy yamahan 1300 kuutioinen matkapyörä, laukkusarjalla , no käännetää tää keskustelu moottoripyöräilyyn sitten , itse lähden norjaa kiertämään viikonpäästä, olipas sattuma et molemmat harrastaa samoja juttuja , nyt pyörässä 35000km varmaan olis paljon enemmän jos olis mökki mantereella, mut kun ei oo... vaan saaressa


      • pappakatteet ja..
        roooooom kirjoitti:

        no prätkähän minultakin löytyy yamahan 1300 kuutioinen matkapyörä, laukkusarjalla , no käännetää tää keskustelu moottoripyöräilyyn sitten , itse lähden norjaa kiertämään viikonpäästä, olipas sattuma et molemmat harrastaa samoja juttuja , nyt pyörässä 35000km varmaan olis paljon enemmän jos olis mökki mantereella, mut kun ei oo... vaan saaressa

        Ai että manteremökit on kädettömille ja jätkällä on laukkusohva ??


    • Rahakkaiden hommaa

      Kun illalla työpäivän päätteeksi lastaa peräkärryyn 300-500 kiloa hirsiä. Ajelee ne tontille 2h. Purkaa siellä ja ajelee kotiin toiset 2h. Parhaana viikonloppuna 3 reissua. Yhteensä 10. Onneksi sentään kaveri lastaamassa lähtöpäässä. Tässä on tietysti vaan runko mökille. Ihan riittävästi puuhaa ilman merimatkaa. Ja pikkusen tulee hiki enempi kuin hotelliin kirjautuessa. Toki jos rahaa olis niin nosturiautollahan nuo olis viety.

      • Saarirakentaja kans

        Eikö se autolla ajo maksa mitään???

        Itse veistin mökin yli sadan kilometrin päässä meren saaritontista. Purin 150 mm pelkkahirret kuuden hirren nippuihin ja tilasin mökkipaikkakunnan KTK:lta nosturillisen rekan hakemaan. Perille päästyä rekka lauttayrittäjän lautalle ja saaren rannassa rekka purki kuorman suoraan lautalta rantaan. Koko lysti maksoi viitisen vuotta sitten alle tonnin, josta suurin kuluerä oli rekkarahti.

        Nyt mökki on pystyssä ja erittäin tyytyvisiä ollaan oltu saaressa.


    • ihan yksin

      mulla on naapurin kaa puokiin ostettu oma saari n. 15 hehtaaria naapuri vaan sijoitti ei edes meinaa rakentaa tänne mökkiä

    • frooooom

      Saareen rakentaminen on helppoa, ei tarvi tehdä teitä, kuljetus onnistuu helposti talvella, että kesällä, saat paikan jossa viihdyt, saat olla rauhassa luonnon keskellä, ainoa häiriötekiä on jatkuva nautinto....ja niin suurta määrää euroja ei löydy räikköseltäkään et omasta paratiisista luopuisimme, ei edes käsirahaa. On tää upeeta

      • booooring

        On se. Niin upeeta että ajattelit laukkusohvallasi lähteä saaren sijaan norjaan heh heh.
        Nyt sulla menee jo vanhojen latteuksien latomisen puolelle joten eikö olisi aika uudelle saariparatiisiitikkafree avaukselle?

        Siksikö moottorbikenkin pitää olla pappakatettu ettei itikat inise? Jos veneellä mökille saapuminen on merkki alfauroksesta, mikä on laukkusohva pappakatteilla? Invamopo
        Onko karvatti sävy sävyyn muovikatteiden kanssa?


    • frooooommm

      Miksi yamaha 1300, ei ole myynnissä ,No siksi kun niitä ei ole myynnissä ja jos on niin myyjä on tullut hulluksi kun myy ja ostajaehdokas myös kun kuulee hinnan ja pankinjohtajakin tulee hulluksi kun joutuu kertomaan asiakkaalle , ettei sinulla ole kohteeseen rahallisesti mitään realista mahdollisuutta, ne on matkapyöriä ja siksi hinnat on pilvissä , kertoen samalla hikoillen , et osta vanha pappatunturi ,niitä saa puoli ilman ja rahoituksen saat heti, näinhän se menee...................................................... ja sama tilanne on yamaha 1300 kohdalla mopoon verrattuna

      • nomaha

        Sillä jaappanialaisella keski-iän ohittaneille suunnatuilla pihisevällä pappakatetulla muovimopollako sinä soudat saareen?


    • Tekkeekö mieli?

      Joku on pahasti kateellinen saarimökkiläisille...

      • Heh,

        tai sitten saarimökki vaihtui mantereen vastaavaan? Molemmissa hyvät ja huonot puolensa joiden perusteella kukin tekee valintansa. Entisenä saarimökkiläisenä en todellakaan kaipaile saarimökin perään mutta ei ole minulta pois jos sinä saarimökissäsi viihdyt. Vapaa maa. Toisaalta en myöskään tee avauksia joiden päätarkoitus on haukkua saarimökkiläisiä.


    • Plussa+

      Samalla käsialalla kirjoitetut tekstit saaneet huomattavan paljon plussia. Vaikuttaa siltä, että saarelaisia haukkuu yksi ja sama kirjoittelija, joka peukuttaa omat kirjoituksensa joka kerta kun haukkuu lisää.

    • soitaparanoid

      Vaikuttaa siltä että kärsit mm. harhoista.

    • minävaantaas

      paratiisi tai ei, mutta autolla pitää päästä pihaan, muuten se on taantumuksellista, eikä kakkoskotia voi käyttää rospuutta aikaan esim. työssäkäyntiin.
      ei ikinä mökkiä saareen jos minulta kysytään.

    • Ihana loma taas

      Mökkiriitoja toisten mökkiläisten kanssa täyteen rakennetuilla rantatonteilla ei voi välttää, on tieriitoja, radiot pauhaa, metelöidään, tukitaan tiet, rakennetaan liian lähelle, kaikesta tulee sanomista, ei tervehditä muita, toista se on omass.... saarressa on pesiviä lintuja, joten koiria ei pidä pitää irrallaan, siellä on lintujen olla rauhassa, olla vapaita, katsoa auringon laskua, voi että menee ihan kananlihalle , niinkuin kukko, oho meni vähän överiksi... ihanaa aikaa saaressa , kyllä taas jaksaa lomailla täysillä

    • Joe N rannasta

      sieltähän se tuli. saaressa on ihan samat ongelmat kuin mantereella. ei voi pitää koiraa irti... no karkumatka voi jäädä lyhyemmäksi ellei koira ole kova uimari :) . saariakin on monen kokoisia. saaressa voi olla kymmeniä mökkejä ja osa vielä ilman omaa rantaa. kumpi sitten mukavampaa. riidellä saaressa vai mantereella. itselläni on tontti joen rannassa koska järven ja meren rannat alle 2h ajomatkan päässä olivat liian kalliita. jos nyt ostaisin tonttini, olisi sekin jo liian kallis. saaritontit hylkäsin aikanaan koska olisi pitänyt ostaa vene, hankkia laituri- ja autopaikka mantereelta. ja kaikki ne käytännön hankaluudet jotka täälläkin on mainittu, erityisesti rakentamisen aikana. nyt ei mökkinaapureiden kanssa ole riitaa. yhdessä hoidetaan tieasiat ja muutenkin. jos tarvitsen maa-ainesta tontille niin soitto naapurille riittää, lasku tulee perästä.

    • paatoksella

      Oliko alkuperäinen kysymys miksi saaritontti ei " kelpaa" , mielestäni se oli , miksi saari ei "kelpaa", niillähän on selkeä ero, minulle kyllä saari kelpaa, sehän on paras paikka lomanviettoon,Saaressa ei todellakaan ole muuta" häiriötekiää" , kuin jatkuva nautinto, uskomaton harmonia, helppo tulla ja mennä olla ja nauttia, ei ötököitä, yllätysvieraita, ei naapureita, ei mitään negatiivista, ei sitten mitään.. vain olvin sihahdus rikkoo illan hiljaisuuden, lempeän tuulen hyväillessä kasvoja , havahdun joutsenen siipien suhinaan, taidan ottaa luonnon kunniaksi konjakin ja viettää hiljaisen hetken .

    • Lupaat vaan

      (hiljainen hetki)

      Missä sisämaan pikkujärven saaressa sulla mökki on (lempeä tuuli)? Meillä OLI saarimökki merellä ja en käyttäisi sanaa lempeä tuuli mitä puhureihin merellä tulee. TULI. Itikoita kyllä oli (iso saari) ja varsinkin niitä perkeleen lokkeja KRÄÄK KRÄÄK!!

      Kerro nyt jo lopultakin vakiomantrojen sijaan mikä ero on siinä, onko mökin rannassa vene vai mennäänkö mökille veneellä? Meidän saarimökki oli niin suuressa saaressa ettei eroa voinut muuten havaita kuin edellisellä tavalla.

    • merituuli...........

      Tulee vielä tsumani,pyörremyrsky ,sit ei saarta ole enään.

    • meterooki

      jos tulee noin kova tsumani,niin on muuallakin paljasta

    • Joonathan

      Riippuu niin paljon paikasta - Asiat eivät ole aivan niin mustavalkoisia kuin moni asian täällä näkee. Harvalla kun on kokemusta siitä toisesta vaihtoehdosta...

      Meillä edellinen mökki oli ihan kohtuullisen kokoisen järven rannassa Pirkanmaalla. Ihan kiva paikka toisaalta, mutta metsäisellä tontilla oli aina hirveästi hyttysiä. Luonnonrauhaakin oli kun ihan lähellä ei ollut muita mökkejä, mutta tälle taas vastapainona oli mahdottoman pitkä hiekkatie perille, jota ei aurattu, jollei itse omalla kustannuksellaan olisi aurauttanut. Näin ollen koko talven aikana mökille ei ollut mitään mahdollisuutta päästä. Järven vesi oli puhdasta, mutta ikävän tummaa.

      Nyt mökki on Uudenkaupungin saaristossa ja vastoin monen käsitystä mökkeilykausi on paljon entistä pidempi, vaikka kelirikkoaikaan ei mökille olekaan mahdollisuutta päästä. Kelirikkokausi käytännössä estää mökille pääsyn parina viikonloppuna myöhään syksyllä tai jopa vasta tammikuussa, jolloin ei sinne muutenkaan mieli tekisi. Alkukeväällä jäät ovat vähän pidempään heikkoja, joten kelirikko haittaa käytännössä noin neljänä viikonloppuna mökille pääsyä. Meren jäällä on talvisin lunta niin vähän, että jäätä pitkin mökille on helppo päästä jalkaisin ja jäiden kantaessa autolla. Varsinkin kevättalvella käymme mökillä lähes joka viikonloppuna. Avovesikausi on pitkä ja silloin tietenkin mökille pääsee milloin vain haluaa ja ehtii.

      Kalliosella saaritontilla ei ole hyttysiä ja masemat ovat kertakaikkisen upeat. Vesi on puhdasta ja kirkasta. Ainakin minulle paikka on aivan täydellinen hiljentymisen ja latautumisen tyyssija.

      Toki mantereeltakin löytyy aivan varmasti yhtä hienoja paikkoja ja hienompiakin, mutta päädyimme tällä kertaa saareen, koska mökkin ostamisen aikoihin sopivia rantapaikkoja ei tullut vastaan. Oikeastaan alussa pääasiassa etsiskelimmekin vain mannerpaikkoja ja tämä saaripaikka tuli vastaan oikeastaan vahingossa.

    • Sama tarina

      mutta käänteisesti. Saari vaihtui mantereen vastaavaan. Ei tarvitse enää selitellä kautta todistella muille (itselle?) kuinka ihanaa on istua paatissa kaatosateessa huutavien kakaroiden ja kauppakassien kanssa matkalla mökille. Voi sitä lomariemua kun satamassa olet odottanut autossa tuntikausia jotta ilmat muuttuisi edes hetkellisesti sellaiseksi että veneeseen kipuamista voisi edes harkita.Tai sitten kaikki eivät ole niin onnellisessa asemassa että aina paistaa aurinko yms. latteuksia joita täällä viljellään? Suomen kesä on taas näytänyt luonteensa ja voin sanoa ettei ole ikävä saareen.
      Edellisen purkauksen tavoite ei ollut luoda mielikuvaa saaresta huonona lomapaikkansa mutta omat kokemukset ovat mitä ovat ja jos sen julki tuominen on jollekkin ongelma, ei voi mitään. Omat huonot puolensa on mantereellakin mutta käyttöaste on nyt huomattavasti kasvanut. Ei sopinut meille joten päädyimme myyntiin.

      Valtatieltä päällystetylle sivutielle jota 6km jonka jälkeen soratietä 1km. Kokonaisen kilometrin pituinen ja aurataan säännöllisesti. Tie on kaksi vuotta sitten kunnostettu.
      Vesi on ystävällisen tummaa mutta niemenokassa ei hyttyset kiusaa. Eikä naapurit. Niitä ei ole.

      Hyvät kesät ja lomat oli mökki saaressa, mantereella tai haaveissa.

    • äläruokitrollia

      http://www.kraateripiru.net/uudet/trolli.png

    • Miksi saari ei "kelp

      viestejä, jotka näyttävät kokemattoman tai lapsellisen kirjoittajan postaamilta, on syytä epäillä, sillä tyhmää esittäviä trolleja esiintyy keskustelupalstoilla ja irkissä jatkuvasti. Trollaukseen voi liittyä myös viestien massalähetystä, jolloin trolli lisää foorumeille tahallaan useita samoja puheenvuoroja toisten keskustelijoiden ärsyttämiseksi.[2]

    • Irti arjesta

      Myrskyluodon maijana omassa saaressa asumme, nyt on vuosia 12 takana, saareen meno on seuraavanlainen, ajetaan maissa auto laiturille ja nostetaan tavarat isoon katettuun busteriin,, peruutetaan autoa 30 metriä ja lukitaan ovet , sit kävellään veneelle ja ajetaan saareen, aikaan rantaan tulosta mökille saapumiseen meni noin 20 minuuttia. Mökin ostin avaimet käteen kaupalla, jolloin myyjä hoiti kaiken rahtausta myöten, hirret tuotiin yhteysaluksella, samoin muutkin tarvikkeen , hintaa kuljetus nosti aikoinaan vain noin 10%. Talvella sama matka tehdään moottorikelkalla, joka tuodaan rantaan tilavalla kuomullisella peräkärryllä ja se on aina kotona tallissa valmiina lähtöön, ei huolia teiden aurauksista, eikä tarvi ajella pölysiä mökkiteitä, nämä on valintoja, eikä kaikki sovi kaikille ,meille tämä on juuri se oikea paikka josta ei luovuta koskaan .

    • KJLLÖlö

      Tottahan meillä on kaikilla katetut busterit ja moottorikelkat kerrostalon verkkokellarissa odottamassa että sopiva saatitontti löytyy....

      • KJLLÖlö

        Niin ja tietysti 110 % säästötillä.

        No ainut kuitenkin mistä olen katkera niin nuo pirun hyttyset ovat riesana suon laidassa olevalla tontillani.


    • Siiinnneeraaake...

      Saaren jos mä saaiiisiiin..

    • Irti arjesta

      On ne upeita lomanviettopaikkoja, etten sanois...kel onni on hän onn...

    • ErakkoElukka

      Kunpa saisinkin ostettua pienen saarimökin tai -tontin jostain ulkosaariston laitamilta. Mahdollisimman kaukana sivistyksestä ja palveluista.

      Sellaista ei tahdo löytyä millään etsinnästä huolimatta. Mahdollisimman etäältä muista ihmisistä pienessä mökissä saisi olla oikeasti olla rauhassa.

    • mökilläpuuhastelija

      Saarimökkien huono puoli on, ettei sinne tahdo turvallisesti päästä juuri jäiden tultua ja taas jäiden lähtiessä. Ei tietysti haittaa jos käy vain kesällä.
      Minulla on epävirallinen oikeus käyttää yhtä vanhaa saarimökkiä sillä ehdoin, että olen sitä pitänyt kunnossa. Omistaja pariskunta on jo iäkästä eivätkä käy mökillä kovin ahkerasti, mutteivät viitsisi rakkaasta saaresta luopuakkaan. Ylläpitoon kuuluu lähinnä käpyjen oksien ja neulasten haravointia (hiekka maa ja avokallio joten ei ruohoa) ja pientä fiksausta. Saunan lattia lauteet ja rappuset on tullut uusittua mutta muuten on vain voinut naattia.

    • KerppoKa

      Jos joku saarimökin hankintaa miettii, niin kannattaa miettiä pitkään ja hartaasti. Vanhemmilta siirtynyttä saarimökkiä kymmenkunta vuotta ylläpitäneenä voin kertoa, että monet kerrat on tullut mieleen, mitkä kaikki asiat olisivat paljon, todella paljon helpompia, jos mökki olisi mantereelle. Kaikenlaisen isomman tavaran tuominen on erittäin hankalaa, kauhulla odotan että milloin pitää jotain isompaa remonttia tehdä ja pitää saada enemmän tavaraa saareen.

      Tai siis onhan se remontti tulossa kohta. Saari on Savonlinnassa, siellä pitää kantomökkiläistenkin viritellä saostuskaivot ja imeytyskentät, kovasti pitäisi saada soraa saareen parin vuoden sisällä kuskattua, siihen sitten päälle itse saostuskaivo tai kaivot. Rahaa palaa aivan eri tavalla kuin jos mökki olisi mantereella.

      • eikaikilleongelma

        En itse näitä ongelmia omassa perintömökissä ole mitenkään ylitsepääsemättömiksi nähnyt.

        Saaressa saa olla ruahassa, mitä mökiltä usein haetaan. Yksikään yllätysvieras ei ole vielä tullut käymään vuosikymmenien saatossa.

        Itse saarimökin isoimmaksi ongelmaksi katson kulkemisen pimeällä. Perille ei yksinkertaisesti pääse pimeään aikaan.

        Isojen tavaroiden kuljetukset ovat onnistuneet talvella jäätä pitkin, veneellä hinaamalla, tai muuutamia kertoja lautalla.


      • Tolkun_MIes85

        Ei tuossa mitään järkeä ole. Saostuskaivot pitää ohjeitten ja määräysten mukaan tyhjentää loka-autolla ainakin kerran vuodessa. Miten sinne saareen muka loka-auto tulee, lautallako?


    • Niilo1964

      Saarimökki kannattaa ostaa isolta vesistöltä, jos haluaa, että paikan arvo säilyy. Pienillä vesistöillä olevat ei kannata. Jos saarta ostaa niin ei ilman sähköä ja sisälle tulevaa pesuvettä.
      Mielellään sen verran iso saari, että on polttopuut omasta takaa. Saimaa ja Puula omia suosikkejani. Rakennusoikeutta ei tunnu olevan kenelläkään...se nostaa arvoa huimasti.

      • SuosittelenEhdottomasti

        Myös meren saaret ovat yleensä hyvä sijoitus. Merellä myös hyvin tarjolla lauttoja esim. rakennustarpeiden kuljettamiseen. Isommissa saarissa yleensä myös sähkö ja kaupunkien lähistöillä tarjolla usein myös painevesi.

        Merellä saaressa saat olla rauhassa, mutta sinun ei silti tarvitse mennä kauas periferiaan.


    • insinjöör

      Saaressa ollut sähköistetty mökki jo toistakymmentä vuotta,laajennettin ja tehtiin talviasuttavaan kuntoon.toki tavaroiden kuljettaminen on erillaista kun mantereen mökille,mutta talvella pääsee hyvin jäitä myören,jos kovin tarvetta kesällä lautalla,tai toinen vene hinaukseen,ja tavarat siihen,tämä elämäntapa on puhtaasti asennoitumis kysymys.Rospuuttokaan ei ole ongelma, syksykylmillä ei haluja lähteä mökille,jäät tulee sopivasti joulukuussa,loppupuolella?jolloin talvimökkeilyn voi aloittaa,keväällä jäät lähtee n1 vkon aikana johtuen varmaankin ilmaston muutoksesta?käynti katkoksia ei siis juurikaan tule.moottorikelkka ja mönkijä on hyvä olla,joku voi käyttää hydrokopteriakin,mutta se on melkoisen turha laite ottaen käytön huomioon,ja sohjossa sitten kiinni! saarimökeille harvoin eksyy kutsumattomia vieraita,eikä kannata mennäkkään,se nimittäin kiinnittää muiden huomion,jos lähistöllä yhtään elämää!Näin ainakin meillä ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe