Kukaan hakenut tänä keväänä tähän koulutusohjelmaan? Onko valintakoekutsu jo saapunut? Mua alkaa jo pelottamaan, ettei sitä tulekaan :( Missään ei oikein tunnu löytyvän mitään juuri tästä koulutusohjelmasta, eikö sinne hakeneet pyöri näillä sivuilla ollenkaan. :D
Turun AMK, journalismi
42
2591
Vastaukset
- Sleeplessinturku
Ei oo mullekkaan tullut....
- jou
eipä ole tännekkään kolahtanut....
- Viime vuoden kokelas
Viime vuonna tulivat juuri näinä päivinä, mahtoikohan olla 24.5., eli kyllä se sieltä pian tulee!
- journalissst
Viime vuoden kokelas: Oikeastiko!? on vielä toivoa siis ehkä... :D
Muutamalta epäviralliselta taholta oon lukenut että taideakatemian kutsut postitettiin 15.5., joten senpä vuoksi on vähän huolettanut.
Mutta ahh ihanaa lukea täältä edes muutamia tällaisia kommentteja! - tijuana
Kertokaas edellisvuosien kokelaat vähän pääsykokeistakin (ja ei, ei ole kutsua vielä tullut minullekaan). :-)
- Viime vuoden kokelas
Kyllä, viime vuonna itselle tuli kirje 24.5.! Eli huomenna tai ensi viikon alussa sopii tarkkailla postiluukkua :)
Journalismin pääsykokeissa oli yksi juttutehtävä, jossa aineistosta piti kirjoittaa (todella) lyhyt uutinen. Huvittavaa oli kun eräs opettajista paasasi, ettei ammattitoimittajatkaan välttämättä selviytyisi tehtävästä. Tehtävä oli kyllä melko haastava, kun aineistona oli virallisen tahon julkaisema lakiuudistus (koski paloturvallisuutta).
Toisena oli sadan kysymyksen avovastaustehtävä. Käsittelivät laidasta laitaan yleistietoon liittyviä asioita. Suosittelen tarkistamaan kaikki Idols-, Euroviisu- ja Miss Suomi -voittajat. Lisäksi moni kysymys koski politiikkaa ja puolueita. Taisi muutaman pisteen saada jos tiesi oman nimensä ja koulutusohjelman nimen. :D
Kolmantena oli haastattelu, jossa (minulla) kaksi mukavaa naishenkilöä kyseli taustoista, työkokemuksesta, motivaatiosta, huonoista sekä hyvistä puolista, tulevaisuuden suunnitelmista ja muusta olennaisesta. Kannattaa varautua haastetteluun samalla tavalla kuin työhaastatteluun. Miksi juuri sinä olisit paras (ja luotettava) valinta opiskelijaksi.
Onnea kaikille pääsykokeisiin!
P.S. Kannattaa osallistua tutustumiskierrokselle, jonka järjestävät tuutorit.
P.P.S. En päässyt viime vuonna itse sisälle, mutta tänä vuonna yritän jälleen! ;) - hmpgg
Viime vuoden kokelas: kiitos kattavasta jutusta :)
No, onko joku täällä jo saanut sen kutsun? :o - Viime vuoden kokelas
Hyvä, jos helpotti edes hieman jännitystä! :) Mielestäni viime vuoden pääsykokeet olivat helpohkot (vaikka en päässytkään sisään - onnistuivat sössimään yhteispisteideni laskun kolme kertaa...), joten tänä vuonna voi olettaa kokeiden tuovan jotain haasteellisempaa testausta. Viime vuonna ei ollut esimerkiksi mitään ryhmätöitä tai -keskusteluja.
Ei ole vieläkään kutsua kuulunut - odotin sen tulevan tänään.. Huomenna taas siis tiedossa postinjakajan kyttäystä.
Turhan kauan antavat meidän odottaa. Ei kovin reilua ilmoittaa ihmisille viikkoa ennen pääsykoetta. - hmpgg
Aika outoa, jos edes sinä et ole saanut kutsua. Luulisi ettet oo voinut k*sta etukäteistehtävää niin pahasti tänä vuonna ettet tänä vuonna tulisi kutsutuksi :)
Ihmetyttää myös toi että muuten taideakatemiasta on tuntunu lähtevän jo 15.5. niitä kutsuja muihin koulutusohjelmiin mutta onko tää journalismi joku hirvittävän suuri poikkeustapaus. Vielä tämän viikon jos jaksais jännittää, kamalan stressaavaa tää vaan on :( Onko ne siis ollu yksipäiväiset kokeet? Sivuilla lukee 7.-8.6. mutta tosta viime vuoden kuvauksesta saa sen kuvan että vaan yhden päivän kestäis. Mä oon jo menossa 6.6. Turkuun niin olis mielenkiintosta tietää jos se journalismin mahdollinen koe sattuis vaikka 7.6. eikä tuolle perjantaille vasta.. :D - tijuana
No ei kolahtanut tännekään tänään kuin Yhteishyvä, joko linjalle hakeneet pitävät hyvin tietonsa pääsykoekutsusta tai sitten ne jahkailevat viimeisen asti kutsujen lähettämistä.
- tijuana
Ainiin, ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää, mistä aiheesta ihmiset kirjoittivat siihen etukäteistehtävään? Väänsin sen kasaan päivää ennen palautusta, en ole uskaltanut lukea sitä kertaakaan sen jälkeen uudelleen.
- viime vuoden kokelas
Kyllähän sieltä kirje tulee kuitenkin - pääsee tai ei. :) Mutta yritän olla luottavainen.. :D
Viime vuonna oli kaksipäiväiset pääsykokeet. Haastattelut ja tehtävät oli jaettu molemmille päiville. Eli kahdelle päivälle menee tänäkin vuonna. :)
Kirjoitin etukäteistehtävään supersankarisarjakuvien katoamisesta ja Tampere kuplii -sarjakuvafestivaalista. Samainen teksti julkaistiin jo lehdessä, eli eikai se ihan ala-arvoinen voinut olla.. :)
Kaikki vanhat jutut kannattaa lukea muutaman viikon jälkeen uudelleen. Silloin tekstiä tarkastelee arvostelevammin, kun on jo ehtinyt vieraantua sen kirjoittamisen aikaisesta tilasta. :D Virheiden korjaamisella kehittyy! :) - tijuana
Hyvä aihe sinulla! Mun mielestä noi Tutkassa olevat jutut ovat vähän hassuja välillä, siis tulee sellainen olo että kyllä itse pystyis parempaan, mutta pääsykokeissa luultavasti jäädyn ihan täysin.
- viime vuoden kokelas
Kiitos! Mistä itse kirjoitit? :)
- hmpgg
Oho, toivottavasti se kutsu nyt sitten tulis pian jos on tullakseen niin ehtii kunnolla varailla hotelliakin jos siellä Turussa omalla kohdallani pitää kolmekin päivää pyöriä. :D
Toi aihe kyllä vaikuttaa hyvältä ja oot varmasti saanut siitä hyvän tekstin aikaiseksi. Oma ennakkotehtävä vaikuttaa nyt sen varjossa ihan 14-vuotiaan tekeleeltä.. :D Vähän hankalalta tarttua toi ennakkotehtävä kuitenkin vaikutti :/ Ei oikeen napannu itelläni, vaikka eipä ne mahdolliset tulevaisuuden työtehtävätkään aina lupaa mitään kivoimpia juttuja. :) - viime vuoden kokelas
Ystäväni, joka asuu samassa kaupungissa kanssani, oli saanut viime viikolla kutsun pääsykokeeseen. Eli... Huonolta näyttää.
Soitan aamulla koulutusjohtajalle kirjeiden tilanteesta.
Pienoinen ahdistus. - hmpgg
^Kuulostaapa hyvältä...
- tijuana
Vai semmoista, no vuoden kuluttua uudestaan!
- tijuana
^^^ Niin siis tähän samaan koulutusohjelmaan, eli journalismi? Noi eri linjojen pääsykoekutsut tulee kaikki ihan eri aikoihin.
- viime vuoden kokelas
Juu, journalismiin hän sai kutsun. Soitin aamulla hakutoimistoon, josta kerrottiin etten ole kutsuttavien listalla. Harmittaa suunnattomasti.. Suosittelen teitäkin varmistamaan tilanteenne sieltä!
- hmpgg
Laitoin äskettäin sähköpostia hakutoimistoon (en oikein pysty kunnolla soittamaan päivisin), en minäkään ollut kutsuttavien listalla :( Sinänsä ymmärrän omalla kohallani, mutta että sinä (viime vuoden kokelas) et oo päässyt tänä vuonna vaikka viime vuonna pääsit :/ Kuinka korkee taso siellä on ollut nyt, ettet oo tänä vuonna ollu tarpeeks pätevä ees kokeeseen asti.
No, ens vuonna uusiks:) (Ehkä :D) - Journalistiksi?
No onkos kukaan nyt saanut pääsykoekutsua? Täällä ainakin yksi jännittää pääsykokeita. Harmi, ettei noita edellisvuosien pääsykokeita löydy mistään, mutta kiitos viime vuoden kokelas kun valotit viime koetta. Tuota haastattelua pelkään eniten kun sen voi sössiä niin helposti..
- mitätulemanpitää?
Huihai. Luin noita edellisiä jutttuja ja ihmettelen, että mitä ihmettä itse teen kokeessa, sillä oma ennakkotehtäväni ei kovin kummoinen ollut. Nyt juuri olen junassa menossa Turkuun ja hieman kieltämättä jännittää, kun ei oikein yhtään osaa mitään odottaa. Turha se on kai liikaa stressata, sen nyt luulisi vähiten auttavan. Näkeepähän Turkua ainakin :)
- Journalistiksi?
Miten meni pääsykoe? Itse luulen, että uutisen kirjoittaminen meni suht hyvin, mutta ne monivalintakysymykset eivät niinkään! Olihan siellä myös helppoja kysymyksiä, mutta kyllä niitä vaikeitakin riitti! Ehtikö joku jo käydä haastattelussa? Minulla se olisi edessä huomenna ja kyllä jänskättää.
- Matti Mononen
Pääsin sisään.
- uteliaisuusvaltaa
Pääsikö kukaan täällä kirjoittelevista sisään?
- tijuana
Onko kukaan kyseiselle linjalle hakenut saanut vielä hylkäyskirjettä? Vai saako sellaisen jos ei saanut kutsua pääsykokeisiin?
- journalisttt
Ite sain kirjeen jo sillon 2.7. muiden amk-tulosten kanssa. Hylkäävä siis. En päässyt edes valintakokeeseen.
- Journalistiksi?
tänään tuli et varasijalta pääsin sisään! onko muuten hajua että voiko olla poissaolevana vuoden, vaikka on varapaikalta päässyt sisään? tulee tässä muuten vähän kiire hankkia tuet ja asunnot sun muut, kun koulu alkaa jo vajaan kolmen viikon päästä..
- Katariina
Monennelta varasijalta pääsit?
- Journis
Löytyykö täältä tämän vuoden hakijoita? :) Mihin aikaan se kutsu kokeisiin postitettiin viime vuonna? Ja mistäs tämän vuoden kokelaat teitte ennakkotehtävänne? Itselläni tuo talous aihe sai aikaan hampaiden kiristelyä, mutta olin kuitenkin loppupeleissä ihan tyytyväinen tehtäviini. Toivottavasti kutsu käy!
Olen myös huomenna tulossa pääsykokeisiin. Ihmettelen kyllä tasoa koska myös itselleni talous-aihe aiheutti ongelmia - en pahemmin sitä seuraa - ja omasta mielestäni kasaamani teksti oli todella huono. Hyvä, että edes lähetin sen.
Mutta kutsu kävi, joten kannatti. Itse kirjoitin paikkakuntani sähkölaitoksen toimintatavoista ja tulevaiduuden suunnitelmista.
- hölökytäklölökyn
Kutsu tuli. :) Itse tein bitcoineista juttuni. Kirjoittelin valmiiksi junamatkalla Lahdesta Turkuun ja Koulussa kaljan aikana. Välissä kävin napsimassa yhden kuvan lisää juttuun ja matkan varrella sai pari haastatteluakin valmiiksi. Mielipuolisella kiireellä tuli juttu tehtyä parin huolimattomuusvihreen kera, mutta ilmeisesti jutun perusolemus oli sitten riittävän kova. :)
Saa nähä mitä siellä pääsykokeissa sitten. - eunoia
Tänään saapui kutsu valintakokeisiin tänne Espoon suuntaan. Onko jossain vanhoja valintakoemateriaaleja tai yhteenvetoja? Olisi mukava vilkaista niitä ennen koitosta. Ylempänä olikin yksi vinkki aikasemmalta vuodelta, kiitos siitä!
- kokelas4
muakin kiinnostaisi mitäköhän siellä kokeessa on edessä tänä vuonna! nuo monivalinnat pelottaa eniten.
- hölökytäkölökyn
Ei monivalinnat mitään, mutta nuo avot vasta hauskoja olikin. :p Ja tietysti uutisen kirjoittaminen ruhtinaallisen suuren aika-ajan kanssa.
- apila1231
Miten opiskelette pääsykokeisiin. Mitä kannattaa lukea ja miten valmistutte. Onko neuvoja ihmisillä, jotka ovat aiemmin käyneet journalismin pääsykokeissa.
- asdfg1
Onko pääsykoekutsuja tänä vuonna joillekkin jo tullut? Itse täällä odottelen kuumeisesti jos sellanen postilaatikkoon vielä tulisi..
- patrick bateman
en tiedä journalismin puolelta, mutta ainakin mainonnan suunnittelun kutsut oli postitettu jo 12. pv., näin ainakin oma kutsuni sanoi. kutsussa kerrottiin myös yleisesti media-alan hakijoista ja kokeista, joten eiköhän kutsu olisi jo tullut jos sellaisen on saanut
- manne
Kuka haki tänä vuonna journalisiin? Pääsikö joku ennakkotehtävän kautta valintakoe 1:een ja sieltä 2:een? Millainen fiilis jäi?
- JapaXX
Tänään on ilmeisesti tullut tietoa 2014 kokeen perusteella hyväksytyille. Puhun siis journalismin koulutusohjelmasta.
- sambbali
Kyllä, ilmoitus tuli. Ja kyllä, pääsin sisälle. Entäs muut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789