Onkohan alottelijalle liian vaikea kopteri lentää? tuli nimittäin ostettua kyseinen vehje ja nyt en tiijä uskaltaako edes kokeilla =DD tuntuu muut kopterit olevan jotenki liian pieniä toiminta säteeltää...
E-sky Belt CP II RTF 2,4Ghz
9
488
Vastaukset
- tiiän vähän
Suosittelen ensin simulaattoria varsinki helikopterille, koska se on aika painava riippuu tietenkin mallista, mutta jos sinulla jo lähetin niin osta semmone liitinjohto n. 5-20€ mutta yleensä 10€ se tietokoneesee ja lataa fms simulaattori netistä se on ilmanen. Ite alotin just harrastaa lennokeilla saa nähä minkälaine ensimmäine lento on:)
- tiiän vähän
Suosittelen ensin simulaattoria varsinki helikopterille, koska se on aika painava riippuu tietenkin mallista, mutta jos sinulla jo lähetin niin osta semmone liitinjohto n. 5-20€ mutta yleensä 10€ se tietokoneesee ja lataa fms simulaattori netistä se on ilmanen. Ite alotin just harrastaa lennokeilla saa nähä minkälaine ensimmäine lento on:)
- Neuvoja..
Aika hankalan kopterin olet valinnut. Ainakin jos on ihan ensimmäinen kopterisi. 6 kanavaiset eli muuttuvalapakulmaiset kopterit ovat sieltä kaikkein vaikeimmasta päästä lentää, eikä beltti ole niistäkään se helpoin vaihtoehto.
Pikemminkin päinvastoin, koska beltti on sieltä halvimmasta päästä ja siinä on lukuisia miinuksia.
En tiedä mikä on taustasi rc:ssä, mutta tämän luokan kopterit vaativat huomattavan määrän opettelua, niin lentämisen kuin korjaamisen ja säätöjen osalta. Suosittelen tutustumista kopterit.net sivustoon ja kopterit wikiin, sieltä löytyy parhaiten neuvoja ja tietoa. Ilman huomattavaa ajan käyttöä ja omistautumista et tule onnistumaan. Ja ilman simulaattoritreeniä useimmat ensilennot tämän luokan koptereilla kestävät ummikoilla noin 20 sekuntia.
Beltin huonoin puoli on sen mukana tuleva radio. Se ei ole säädettävä, etkä siten pysty säätämään konetta helpommaksi lentää. Koska beltti on rtf:nä säädetty 3D lentoon, on sen valmiit säädöt suhteellisen surkeat aloittelijan leijutusharjoituksiin. Toinen huono puoli on sen halpa gyro, joka saattaa toimia tai sitten ei.. Tuon radiosysteemin päivitystä ohjelmoitavaan suosittelen kuitenkin pikimmiten jos aiot beltillä opetella lentämään. Helpottaa huomattavasti koneen säätöä ja lennon opettelua. Esky radiosta myös puuttuu throttle holdi eli kytkin joka katkaisee moottorista virrat oli tikut miten tahansa. Se on aika olennainen osa radioa turvallisuuden kannalta.
Suosittelen siis myös simulaattoria, mieluiten hyvää sellaista sillä esim. tuo alla mainittu fms on koptereiden kohdalla niin epärealistinen ettei sillä juuri mitään tee. Parempi ilmaissimu on HelisimRc, mutta paras vaihtoehto on Phoenix, jonka hinta on satasen pintaan. Se voi tuntua kalliilta, mutta siinä on paljon erilaisia koneita, ilmaiset päivitykset ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Jos phoenixin pistää kopterit.netissä myyntiin, siitä pääsee eroon tunnissa eikä takkiin tule kuin parikymppiä. Tuossa simussa on vaan se ongelma ettei niitä tietääkseni saa tuon beltin radion kanssa toimimaan, ainakaan helposti. Siinä kun on kopterin lentoon vaadittavat kanavamiksit päällä, jotka sekoittavat simun. Ne pitäisi siis saada pois päältä, enkä tiedä onko se mahdollista..
Mitä muuten tarkoitat tuolla tomintasäteellä? Yleensä noilla 2,4Ghz vehkeillä on kopterista riippumatta täysin riittävä kantama, ja mitä kokoon tulee niin pienuudessa on etunsa. Kuten se ettei kopteri mene tuhannen päreiksi osuessaan mihinkään heinänkortta kovempaan. Eikä korjaaminen maksa 50 euroa aina kun osut johonkin..
Siinä nyt on "vähän" neuvoja. Kopterit ovat vaikea ja monimutkainen laji, josta on hankala kirjoittaa lyhyesti. Harrastajilta saa varmasti apua kun kysyy, ja periaatteessa kuka tahansa voi niitä oppia lentämään jos aika, rahat ja hermot riittävät. Se vaan vaatii sen verran panostusta, että lopetusprosentti on aika suuri.
Vielä yksi juttu: tämän kokoluokan kopteri on jo aikamoinen sirkkeli, joten ole varovainen ettet päädy tikattavaksi. Itseä tai ketään muutakaan päin lentäminen ei ole suositeltavaa, joten harjoituspaikka on syytä valita huolella. Se ei ole sisäkone, ja suosittelen tutustumista radion ominaisuuksiin ettei käy vahinkoa esim. idle up kytkimen kanssa.. - kokemusta ei ole
kiitti tiedoista... nii kokemusta ei oo minkäännäkösestä lentävästä vehkeestä =D sen simulaattori kaapelin laitoin tilaukseen eli sillä nyt aluksi kokeilen... saanähä uskaltaako millon sitte kokeilla koneella juu en kyllä sisällä aatellu kokeilla sitä.. nii siitä toimintasäteestä aattelin että kun noita myytävii kattelee ni kantomatka on jotain 20-30m tuntuu aika lyhyeltä matkalta juu täytyy yrittää pitää ittesä yhessä osassa. Kiitos tosipaljo tiedoista tiiän ainaki mitä odottaa... saanähä jääkö harrastus siihe kun se lentää seinää, puuhun tai johonki muuhu =D
- Rc lebakko
Ensimmäisen helikopterin hankintaa kannattaa miettiä harkiten ja kannattaa harjoitella simulaattorilla ennenkuin oikealla rc kopterilla lähtee kokeilemaan.
Se vasta harmittaakin, kun ilman mitään kokemusta helikopterin lennätyksestä kokeilee lennätystä ja jos helikopteri karkaakin hallinnasta tai kaatuu, niin silloin siinä palaa aina euroja ja harmitus voi olla niin suuri, että luopuu koko hienosta harrastuksesta heti alkuunsa.
Ensilennolle paras sää on tuuleton, koska tuuli vaikeuttaa helikopterin hallintaa.
Jos paikkakunnallasi on lennokkikerho tai helikopteri harrastaja, niin kannattaa käydä tutustumassa, varsinkin jos siellä on helikopteri harrastajia.
He kyllä mielellään antavat hyviä neuvoja, auttavat harrastuksessa ja heiltä saa apua myös helikopterin säätämisessä.
Vaikka hankkisi RTF helikopteripaketin eli lentovalmiin helikopterin, niin niitä joutuu säätämään, että helikopterin saisi lentämään kunnolla.
Kuten täällä on jo tullutkin esille, niin mainitsemasi kopteri on aloittelijalle vaikeasti hallittava kopteri, joten kannattaa valita jokin toinen malli.
Aloittelijalle suositellaan isokoisempaa helikopteria, kuin pientä, kevyttä ja kiikkerää helikopteria.
Isokokoisempi helikopteri on vakaampi ja tuulikaan ei sitä heiluttele niin helposti.
Uudempaa tekniikkaa näyttää nyt ilmestyneen näihin rc-helikoptereihin.
Uutta niissä on tämä lennon vakautus järjestelmä FLYBARLESS.
On myös 4 lapaisiakin helikoptereita, mutta en osaa sanoa ovatko ne vakaampia, kuin perinteiset 2 lapaiset helikopterit.
Sähköhelikopteri on aloittelijalle miellyttävämpi valinta, kuin polttomoottorihelikopteri kahdestakin syystä.
Ei ole moottorin käynnistys ja säätömurheita, eikä myöskään meluongelmia.
Walkera 4F180 Quad Bladed helikopteri vaikuttaa stabiililta ja hienolta rc sähköhelikopterilta, jossa on harjaton moottori.
Houkuttaisi myöskin nämä rc helikopterit.
Rc lennokkeja ja rc autoja olen enimmäkseen harrastanut.- Rc lebakko
Kyllä näissä oikeissa ja vakavasti otettavissa rc helikoptereissa löytyy toiminta sädettä riittävästi eli kauemmas, kuin silmällä pystyy sitä helikopteria havaitsemaan ja jos lennättää sen kauemmas, niin silloin helikopterin tulee yleensä tontiin.
Ne on nämä infrapuna ohjauksella toimivat leluhelikopterit, joilla kantomatka on muutaman kymmenen metriä.
Oikeilla rc lähettimillä luvataan 1,5 kilometrin kantomatkoja, joka on jo niin paljon, ettei enää erota lennokkia.
Tuohon 3D lennätykseen, se on senverran vaativaa, että kannattaa sitä harjoitella simulaattorilla ja kun helikopterin hallinta sujuu.
Hurjia liikkeitä helikopterilla pystyy tekemään, kun asialla on kokenut lennättäjä, mutta kyllä siinä helikopteri on entinen, jos se maahan törmää.
- kokemusta ei ole
jaaha nyt se vaihtui sitten art-tech falcon 400 seen kun ei tota belttii kuulemma löytynykkää varastosta tai siihe ois menny aikaa ja ei varaosia kuulemma oo niin paljon kun falconii saatavilla... onkohan millain kopteri kyseessä? ohjain on efly 6bii 2,4 GHz onko käypä vai mitä ootten mieltä?? netist ei paljo löytyn noin nopeesti etittynä paljoo tietoo falconista... englanti on vähä hataralla pohjalla ni noi enkun kieliset sivut ei oikee houkuttele nii edelleekää ei oo kokemusta näistä koptereista...
- markus finland
why the copter does not fly up
- 8+9=17
Itselläni oli joskus 11 vuotiaana radio-ohjattava helikopteri, joka maksoi noin 30e. Oli se alussa vaikea lentää ja kolaroin tosi paljon. Jossain vaiheessa sen tekniikan hiffas ja sit osasin lentää ja se oli tosi kivaa sillon. Nykyään se lojuu jossain laatikossa ja yhden kerran yritin sitä käynnistää mutta se sitten oli jo kuollut. Lopetin kai sen takia koska se oli tylsää, olin silloin vasta pieni, ja nyt tiedän että on olemassa sellaisia yli 500e hintaluokkaa maksavia helikoptereita, joten ei se suinkaan ole tylsää. Mutta suosittelen aluksi sellaista halpis romua joka voi maksaa jopa alle 20-15e. Air Hogs merkkinen oli mun lelu sillon, sieltä sitten ostelemaan harjoitus-koptereita! Aloitan jossain vaiheessa nyt itse lentää lennokkeja. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070