Fantasiakirjan kirjoittaminen

Hyperlinkki

Moi, oon 12v. poika ja tykkään kirjoitamisesta. Haluaisin kirjoittaa fantasiakirjan, koska sellaisen kirjoittaminen on helpointa. Hyvä mielikuvitus, ja muuten tunnen mytologiaa ja sen sellaista hyvin. Joten olisiko ideoita, apua jne tarjolla. P.S. Lempikirjani ovat myös fantasiaa, Harry Potterit, Percy Jackson ja Myyttihovi ovat lempisarjoja.

22

2377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terve, onnea vaan sulle suunnitelmaas.
      Fantasia ei muuten (ainakaan mun mielestä) ole mitenkään erityisen helppoa kirjoittaa; päinvastoin. Siinä sortuu helposti kliseisiin yms. Täytyy olla omaperäinen idea, omaperäinen maailma, eikä sekään riitä: pitää osata kirjoittaa. Neuvoisin sua 1)heittämään ideoita paperille, tollai ihan randomisti, saat vähän runkoa ajatuksilles ja voit palata vanhoihin ideoihin myöhemmin
      2)Lue paljon, kiinnitä huomiota tekstin rytmiin, mahdollisiin kliseisiin ja lue muutakin kuin fantasiaa ja nuorten kirjoja
      3)Kirjoita paljon ja lue kirjoittamaasi läpi: onko toistoja, huonoa rytmiä, liian pitkiä tai lyhyitä lauseita, onko se mitä sanot tarpeellista, onko kliseitä jne. jne.

      Onnea kirjoittamiseen!

    • Sedä

      Fantasiakirjan kirjoittaminen on kaikkea muuta kuin helppoa, jos sen aikoo tehdä kunnolla. Siis kirjoittaa jotain omaperäistä. Taustatyön määrä on valtaisa. Itse tosin rakastan taustatyötä, mutta jäädyn kun oman kielensä saaneen kansan pitäisi tehdäkin jotakin.

      Pari vinkkiä: lue, lue ja lue vähän lisää. Lue erilaisia kirjoja.
      Toisakseen kirjoita. Paljon. Kaikkea.

      Ja loppu apu riippuukin siitä mikä ongelmasi on.

    • alex20-

      Oon 20-vuotias poika ja kirjoittanut omaa fantasiakirjaa kohta 3 vuotta. Oon sivulla 36 :D hitaasti mutta varmasti, helppoo ei oo. ite aina odotan että tulee sellanen kunnon ispiraatio tai idea, ku en halua kirjottaa turhaa lässytystä. Aikoina kun en kirjota teen just taustatutkimusta ja suunnittelen jatkuvasti. Tein joskus aikanaan simssiinkin noita hahmoja johki linnaan ja sitte hain siitä inspiraatioo! Tää homma on kivaa ku tässä ei oo sääntöjä ;) Enköhän mä joskus ton saa valmiiks.

      Kirjan omakustannejulkaiseminen on helppoa eikä kovin kallista (muutama 100e esimerkiksi täällä http://www.bod.fi/etusivu.html?gclid=CPWSpeir57kCFc52cAodPDAAEg) Mutta pointtina oli vaan että hienoo kun joku oikeesti haluaa kirjottaa vielä kirjoja ja onnea taipaleelle, uskon kyllä että hyvä tulee :)

    • Scarl3tt

      Tsemppiä kirjoittamiseen! Olen itsekin hyvin innostunut fantasian kirjoittaja. :) Mytologiasta saa paljon ideoita fantasiaan. Kannattaakin mahdollisuuksien mukaan opiskella erilaisia mytologiaan, historiaan jne. liittyviä juttuja -- koskaan ei tiedä, milloin tällaista materiaalia voi käyttää omassa tekstissä!

      Kannattaa ehdottomasti tutustua Risingshadow'n sivustoon: http://www.risingshadow.fi/
      -> fantasiaan ja scifiin keskittyvä keskustelupalsta, jossa voi esim. laittaa omia tekstejään muiden luettavaksi, lisäksi kirjatietokanta josta löytää luettavaa, suurin fantasiaan keskittynyt sivusto Suomessa. Tuhat kertaa parempi paikka kuin tämä Suomi24.....

      Lisäksi kannattaa seurata aiheeseen liittyviä kirjoituskilpailuja, esim. tämä http://tieteiskirjoittajat.net/2013/07/noviisi-2013-kaynnistyy/
      Se on 13-17-vuotiaille tarkoitettu fantasianovellien kirjoituskilpailu; ehkä ensi kerralla pääset mukaan! Novellien kirjoittaminen on tosi hyvää harjoitusta kirjan kirjoitusta varten.

      Scifi- ja fantasiakirjoittajat Suomessa järjestävät muutenkin paljon toimintaa, jota kannattaa seurailla. Hyvän genren olet valinnut! :)

    • Minusta on aina mahtavaa, kun joku jo nuorena päättää aloittaa kirjoittamisen. Jos vain löydät lähipiiristäsi kiinnostuneita lukijoita, suosittelen lämpimästi jakavasi heille osia teksteistäsi ja pyytäväsi palautetta. Hyvä lukija on sellainen, joka kertoo, miltä tarina tuntuu ja mitä ideoita ja kysymyksiä teksti tuo esiin. Lukijoita saa ja kannattaa vähän ohjailla, mutta kannattaa myös opetella antamaan tekstin puhua puolestaan.

      Fantasian kirjoittaminen on minustakin kaikkea muuta kuin helppoa. Minulla on valtava kansio, joka sisältää muun muassa esineiden, kuten talojen ja puiden, kuvia ja lyhyitä muistiinpanoja, joihin olen tallentanut keskiaikaisia painoja ja mittoja, keskiajalla käytettyjen materaalien tietoja, uskontojen perusrakenteita, kasvien ja eläinten elinalueita, väestötilastoja. Minulla on kymmeniä valokuvia kasveista ja rakennuksista, karttoja, säätiedotuksia ja kymmenittäin luonnoksia maailman taustaan liittyen - lista jatkuu. Muistikirjoihini on tallennettu mitä omituisimpia faktoja, kuten keskiaikaisen paavin juhla-aterian menu. Kirjahyllyni pursuavat antiikin tai keskiajan historiaan liittyviä akateemisia teoksia, kansanlääkintää, mytologiaa, kirjallisuuden klassikoita... Idea tuli varmasti selväksi.

      Olemme siinä mielessä onnekaita, että netistä löytyy valtavasti tietoa, joka olisi ollut mahdotonta löytää ennen Internetin yleistymistä. Jos haluaa todella omistautua kirjoittamiselle, tärkein työkalusi on muistikirja. Faktat ja ihmisten käytökseen liittyvät huomiot eivät koskaan vanhene ja niitä voi käyttää yhä uudestaan ja uudestaan, kun taas kirjoitetut tekstit voivat helposti tuntua tökeröiltä vähän ajan kuluttua. Ainoa tapa oppia on kuitenkin yksinkertaisesti kirjoittamalla.

      Onnea kirjoittamiseen!

    • povari1

      Fantasian kirjoittaminen, tai oikeastaan julkaisukynnyksen ylittäminen fantasiakirjalla, on vaikeaa nykypäivänä parista syystä. Ensinnäkin, fantasia on ollut niin suuressa suosiossa viimeiset kymmenen vuotta, että tason olisi pakko nousta, jos aikoo säilyttää lukijoiden kiinnostuksen. Voisin kuvitella, että kustantajille tulvii fantasiakirjoja, jotka eivät millään lailla erotu toisistaan.

      Toinen ongelma on lajityypin omat puutteet. Tyypillisen fantasiakirjan rakenne on hyvin rajallinen: tehdään matka, tavataan fantasiaolentoja, tapahtuu ihmeitä. Symbolisella tasolla koetaan murrosikä ja kasvetaan aikuisiksi. Jostakin syystä tähän on vaikea luoda syvempää tasoa, tai sitten fantasian harrastajat eivät sitä edes halua. Mainostan tässä kohtaa taas Seita Vuorelaa, jonka kirja Karikko oli mielestäni avaus kunnianhimoisempaan fantasiakirjallisuuteen.

      Fantasiasta innostuneet myös usein lukevat pelkkää fantasiaa. Siten muiden genrejen tuntemus jää kovin suppeaksi eikä pyrkimystä korkeatasoisuuteen ehkä edes ole. Nuorten keskuudessa fantasia näyttää olevan väistymässä ja scifi taas vaihteeksi nousussa.

    • Kaappikirjailija

      Mullakin on oma fantasia/scifikirja puolivalmiina, jotain sivulla 16 tai 22 ja vaikka mitä pöytälaatikossa. Sotken sitä, mitä näkyy muualla, ja sitten kurkkaan pöytälaatikkoon ja valkkaan sieltä jonkun vanhan tekstini ja lisäilen sitä. En siis tarkota, että rupeisin omimaan toisten textejä, mutta vaikutteita saa ottaa, esim. kuvataiteessakaan kukaan ei omista merenvihreää tai fuksianpunaista.

      Siis saattaa olla esim joku tämmönen, että mä luen jostain nimen, sitten päätän että OK toi on mun hahmon nimi, ja sitten kehittelen siitä, mietin millanen tyyppi Cora tai Tallulah olisi jos se tulis vastaan. Yks mun parhaista hahmoista on just tämmöinen. Nimi on yhen vanhan mangan pissikseltä, hiukan muokattu ja suomalainen sukunimi. Mun kirjassa se on viileä ja etäinen, semmonen jota pelätään ja joka inhoaa itteään eikä pidä ihmisistä.

      Toinen hyvä vinkki on, että kehotan hankkimaan nauhurin ja semmosen mikin, minkä voi ripustaa korviin. Lähe lenkil, mielellään paikkaan jossa ei ole muita. Puhu vaan jos tulee jotain hyvää mieleen, tai vaikka ei niin hyvääkään. Anna flow'n kuljettaa, kuuntele kotona ja karsi sekä hio tarpeen mukaan.

    • Realisti100

      Realistinen nuortenromaani on kovassa nousussa maailmalla ja pian myös täällä.

      • scarabaeus

        No laita nyt esimerkit tähän jatkoksi. Nykynuoriso lukee kirjansa englanniksi, joten laita ne tämänhetken maailman suositut englanninkieliset
        jotka tiedät, niin minäkin sitten osaan etsiä ja lukaista muutaman.

        Kiitos etukäteen!


    • nälkälapsi
    • Lintukarhu

      Aika hassu sattuma; oon itsekin 12v poika, haaveilen fantasiakirjan kirjoittamisestq, tunnen fantasiaa ja mytologiaa(ja mitä nyt tullut vapaa-ajalla latinaa lueskeltua;).
      Mutta mitä tiedätte, onko iällä väliä kirjan kirjoittamisessa?

      • aikaamalttia

        On iällä väliä sen verran, että nyt kun kirjoitat 10 vuotta, hiot kirjaa ja luetut sitä. Niin 22vuotiaana olet nuori esikoiskirjailija, jolla menestyksekäs kirjailijaura edessä. :)


      • kirjoituskone

        Fantasiakirjani ilmestyy kirjakauppoihin viikon päästä. Aloitin myös nuorena, 9-vuotiaana, mutta silloin kirjoittelin mysteerejä. Fantasiaan siirryin 12-vuotiaana ja vähän sille tielle jäin.

        Nuorena aloittamisella on puolensa eikä yksikään tekstirivi mene hukkaan. Huomaan kuitenkin, että tekstissäsi on niin suuri ajatusvirhe, että se todennäköisesti on este haaveellesi. Katsos, itse en ikinä haaveillut kirjoittavani kirjaa, haaveilin julkaisevani sellaisen. Kirjan kirjoittaminen ei ole vaikeaa, kuka tahansa voi tehdä sen. Perse vain penkkiin ja hikeä ja verta ja muutama vuosi elämästä. Jos haaveilet aloittamisesta, tavallaan toivot, että joku toinen tekisi sen puolestasi tai soisi sinulle mahdollisuuden siihen. Ei, se pitää tehdä itse ja aika siihen on ryöstettävä.

        Ikä ei ole este, se on etu. Lue paljon kaikenlaista, myös sarjakuvia ja näytelmiä. Kirjoita sitäkin enemmän. Älä haaveile, vaan näe vaivaa ja tee työtä. Ja kaikista tärkeintä, minkä olen huomannut monen kirjailijankin unohtaneen, on pitää työ hauskana! Matka on yksinäinen ja raskas, siksi on tärkeää tehdä siitä kivaa. Onnea matkaan!


    • Lintukarhu

      Onko veri pakollista?;)
      Joo tiedän kyllä että näyttää ajatusvirheeltä, tarkoitin että AION kirjoittaa kirjan, mutten tiedä onko julkaisuvaiheessa iällä väliä. Anteeksi huonosti muotoiltu lause.

      • kirjoituskone

        Veri, mieluusti sydäveri ja pala sielua aikalailla kuuluu hommaan. Eikä kyyneliä sovi unohtaa.

        Huomautin ajatusvirheestä, koska kuulen sitä usein ja kyse on todella alitajuisesta virheestä tai oletuksesta. Sen jälkeen, kun sain kustannussopimuksen, puolitutut ovat tulleet kertomaan, että hekin haaveilevat kirjan kirjoittamisesta ja joskus vielä kirjoittavat sellaisen, kunhan heillä on siihen aikaa. Aikaa ei koskaan tule, parempaa hetkeä kuin nyt ei ole. Jos jotain asiaa työntää eteenpäin, oli se mikä tahansa, sen aloittaminen on aina rankempaa ja rankempaa ja lopulta se unohtuu. "Joskus vielä" tarkoittaa samaa kuin ei koskaan.

        Julkaisuvaiheessa ei ole iällä väliä. Sopimusta et voi allekirjoittaa alle 18-vuotiaana, mutta vanhempasi voivat allekirjoittaa sen puolestasi. En kuitenkaan pelkäisi tuota pientä muotoseikkaa. Voin sanoa varmasti, että jos et ole vielä aloittanut kirjoittamista, et tule alle 18-vuotiaana julkaisemaan kirjaa. En tarkoita lannistaa, mutta niin se vain menee. Voit tietenkin yrittää todistaa, että olen väärässä ;)

        Ja onko noilla asioilla merkitystä? Kun aikoinaan 9-vuotiaana päätin, että minusta tulee isona kirjailija, en ajatellut sopimuksia tai ikää. Yksinkertaisesti vain aloitin. Ja jos nyt pääsisin takaisin ja voisin antaa itselleni jonkin neuvon, olisin hiljaa. Mokasin satoja kertoja ja tein todella tyhmiä virheitä, mutta jokaisesta niistä opin jotain. Neuvoni sinulle on: aloita. Kaikki muu tulee aikanaan. Ensin on oltava jotain valmista ja valmista saa vain aloittamalla.


    • Lintukarhu

      Kiitos näistä vinkeistä. Nyt aloitan enkä vain AIO aloittaa. Mutta siis, kyseessä ei suinkaan ollut ajatusvirhe, käytän usein itsekin tuota termiä: "Joskus vielä on sama kuin ei koskaan." Kyse oli huonosti muotoillusta lauseesta, mutta kiitos silti.

    • Lintukarhu

      Mutta olisikos kellään vinkkejä tarinamaailmaan, lähinnä kliseiden ja kopioinnin välttämiseksi? Saan innoitusta ja inspiraatioita monista eri kirjoista joten olen alttiina kopioiden kirjoittamiseen...

      • kirjoituskone

        Moi vielä kerran. Älä välttele kliseitä tai pelkää kopiointia. Moni aloittaa fanficillä, jos ei halua rakentaa omaa maailmaa.

        Kliseistä on tullut kliseitä, koska ne toimii. Yleensä fantasiaa kirjoittavat haluavat kirjoittaa sen kadonnut kuningas, ennustus, taikamiekka ja Merlin -tarinan, ja se kannattaakin kirjoittaa. Siitä ei todennäköisesti tule hyvää tarinaa, mutta se on harjoituskenttä, jossa kirjoittaja oppii, mikä toimii ja mikä ei. Ja ennen kaikkea siellä kannattaa opetella editointi.

        Kopiointi kuuluu asiaan. Ennen kuin löytää oman äänensä tulee ikään kuin vahingossa kopioineeksi muiden ääniä. Ne saattavat vaihdella sen mukaan, mikä kirja itsellä on kesken tai kenen ääni vaikuttaa parhaimmalta. Välillä se sotkee kirjoittamista, kun tyyli muuttuu kesken kappaleen, mutta ne kaikki kuuluvat kirjoittamisen aloitteluun. Vasta kun oma ääni on tarpeeksi vahva, muut eivät enää puske läpi. Ja siihen menee se 10 vuotta.

        Ennen kuin sinulla on nimeä missään paperissa, ei ole mitään sääntöjä, mistä voit kirjoittaa tai mistä et. Menet metsään ja nopeasti, jos yrität miettiä, mitä muut haluaisivat lukea tai mistä kustantaja olisi kiinnostunut. Kirjoita sitä, mistä olet itse kiinnostunut, kirjoita jotain sellaista, mitä itse haluaisit lukea. Usein sanotaan, että kirjailijalla on oltava yksi henkilö, jolle hän kirjoittaa. Minulla se on minä itse. Jos samaa tarinaa on käytävä läpi kymmeniä kertoja, tärkeintä on, että viihdyn itse sen parissa ja saan aina siitä intoa ja iloa irti, että uppoudun siihen vielä silloin, kun viilailen pilkkuja kahdennenkymmenennenseitsemännen kerran.

        Unohda kliseet ja kopioinnit, käytä niitä niin paljon kuin sielu sietää. Kirjaillisuus on varastelua ja kopiointia, ne vain täytyy tehdä hyvin. Kirjoita itsellesi hupia. Ja se voi olla hölmöä, noloa, rohkeaa, ei sitä tarvitse kenellekään muulle näyttää. Alussa on tärkeää nauttia itse tekemisestään. Ei se ensimmäinen versio ole mitään Kingiä, Stevensonia, Rowlingia tai Tolkienia, mutta hekin olivat joskus aloittelijoita. Heitä tosin yhdistää se, että epäonnistumisten ja yritysten jälkeen heitä lopulta lykästi.

        Jos alku on vaikea, älä aloita alusta. Tuon kirjan, jonka sain julkaistua, aloitin kirjoittamalla 30 sivua päähenkilön ajatuksia maailmasta, jossa hän elää ja asioista, joita hänelle on tapahtunut. Poistin lopuksi nuo sivut ja varsinainen tarina alkoi sen jälkeen. Tiesin silloin aika hyvin, minkälaisen tyypin kanssa olin tekemisissä. Kaiken voi muuttaa, vaihtaa tai korjata, jos nippu ei ole vielä mennyt painoon.


    • Lintukarhu

      Anteeksi että toistelen, mutta kiitos vinkeistä.

    • Anonyymi

      Taru sormusten herrasta on kaikkien fantasia kirjojen äiti. Suosittelen että luet sen, vaikka toki aikaa se vaatii. Sillä pääset perehtymään fantasia maailmaan kunnolla.

    • Anonyymi

      niin kuin monet on täällä sanonutkin, niin fantasiakirjan kirjoittaminen on kaikkea muuta kuin helppoa tai helpointa. sanoisin että se on samaa tasoa dekkarin kanssa, joihin pitää rakentaa toimiva, looginen arvoitus.
      tietysti kirjan kirjoittaminen on aina haastavaa!
      en oo itse kirjailija mutta kirjoittaja oon, haaveena kirjoittaa oma kirja. ei siis kovin paljoa kokemusta, mutta sillä pienellä määrällä mitä tässä on tullut kerättyä, niin muutama vinkki:
      1. lue ja varsinkin kirjoita paljon! pelkkä kirjallisuuden tai aiheen tuntemus ei riitä, pitää myös osata kirjoittaa.
      2. kehitä oma tyylisi kirjoittaa. se ei tapahdu ajatuskarttoja tekemällä, vaan tekstiä kirjottamalla. mä oon kirjottanu, ollu innoissani ja hylänny varmaan 20 eri tarinaa, joista vaan yks on yltäny yli 100 sivun. älä siis roiku ekassa ideassa vaan hylkää se, jos se ei toimi. kyl sä tiedät kun oikeesti hyvä idea tulee vastaan! (mulla se tapahtu viime keväänä :D urbaania fantasiaa)

    • Anonyymi

      eiköhän nuo kaikki tuolta tullu....

      heitä kaikki romukoppaan ja mieti itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe