Parisuhde ja keskustelu

Suruinen

Olen seurustellut miehen kanssa paria kuukautta vajaan vuoden ajan. Hän on ns. kunnon mies. Minua on kuitenkin ruennut häiritsemään miehen puhumattomuus tai ehkä paremminkin keskusteluyhteyden ongelmat yhä enemmän. Aluksi ajattelin, että hän on vain vähän ujo, mutta kuukausien kuluessa olen saanut huomata, että tämä huono keskusteluyhteys ajaa meitä henkisesti erilleen (omasta mielestäni). Minä puhun ja kerron elämästäni, toiveistani ja haaveistani, menneisyydestäni ja mistä nyt milloinkin. En vain saa häneen aitoa keskusteluyhteyttä rakennettua, sillä vastaukset ovat monesti yksitavuisia, eivätkä vie keskustelua eteenpäin, ei edes häneen itseensä.

Minua turhauttaa ja harmittaa. Minusta parisuhteen yksi kulmakivistä on se, että on toimiva keskusteluyhteys toiseen ja että on tunne, että saa omille ajatuksilleen, ihmettelyilleen ja pohdinnoilleen vastakaikua ja haastajaa. Mies kyllä kuuntelee, mutta ei juuri anna itsestään mitään. Minusta tuntuu, että en tiedä hänestä mitään, enkä opi tuntemaan, sillä puhumisen kauttahan sitä asioita käsitellään ja tutustutaan.

Olen kysynyt mieheltä, että mitä voisin tehdä jotenkin paremmin tai miten voisin toimia, että hänen olisi helpompi kertoa itsestään ja elämästään? Hän ei oikein osaa sanoa siihen mitään. Jotenkin tuntuu surulliselta se, että hän on hyvä mies, mutta minä koen olevani henkisellä tasolla liian yksin :(

Kohtalotovereita?

64

3860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sadgsasdgs

Kysy onko se luuseri-ATM ja huo-ritteleeko se sinkut palstalla?

Kunnon miehet tekee niin.

• Ella

Ehkä voisit kokeilla juttelemista miehesi kanssa netissä? Chat tai sähköposti? Toiset ihmiset ovat parempia kirjoittamaan kuin puhumaan, ja voihan olla, että jos kirjoittamalla juttu lähtisi käyntiin, niin se sujuisi jatkossa paremmin myös puhumalla :) Kannattaa ainakin yrittää!

• Suruinen

Ihan hyvä idea sinällään, ja tiedänkin hänen hallitsevan paremmin kirjallisen ilmaisun. Minusta kuitenkin sellainen tulevaisuus, jossa ei voida avoimesti kommunikoida sanallisesti kuulostaa hyvin tukalalta (tätä et tosin tarkoittanutkaan). Ja tiedän, että mieskin osaa puhua, ajoittain saadaan aikaan ihan hyviä keskusteluita yleisellä tasolla, mutta jotenkin koen sen olevan silti liian haastavaa..

En varmaan osaa selittää tätä asiaan kovin hyvin tänne, mutta tuntuu että pumumisessa on joku lukko, jota minä en osaa avata. Suhteeseen liittyvien "vaikeiden/parannettavien" asioiden läpikäyminen on kuin tervassa soutaisi, ja niiden esiin ottaminen on aina minun vastuullani. En enää oikein tiedä, että onko tässä kauheasti vaihtoehtoja, ja mietin sitäkin, että mikä tulevaisuus meillä on kymmenen vuoden päästä keskusteluiden suhteen. Tarvonko ihan suossa?

• En kestänyt

Olen itsekin ollut jonkin aikaa tekemisissä vastaavanlaisten miesten kanssa. Tulin siihen tulokseen, että mitään muutosta on turha odottaa. Avoimen ja puheliaan miehen kanssa asiat ovat paljon yksinkertaisempia. Jos keskusteluyhteys on sinulle todella tärkeä osa suhdetta, saattaa olla parasta etsiä toisenlainen mies.

• Suruinen

Kiitos asiallisesta vastauksestasi! Kun en minä oikein ymmärrä, että miten niitä asioita sitten selvitetään, miten syventää suhdetta, miten päästä käsiksi toisen ajatuksiin, tunteisiin ja mietteisiin, jos ei puhumalla. Ja kun kokemuksesta tietää, niin jostakin mitättömästä asiasta saattaa tulla vuoren korkuinen, kun sitä ei päästä käsittelemään heti alkuunsa, koska sittehän kaikki on vain arvailua, että mitä tarkoitti ja mitä se nyt meinasi.

Olet varmaankin oikeassa. Surullinen vain olen siksi, koska tiedän toisen olevan hyvä mies ja tiedän, että tuo puhumisen vaikeus tulee perintönä. Harmittaa kovasti, mutta en halua itselleni parisuhdetta, jossa ollaan hiljaa, eikä avointa yhteyttä toiseen pääse rakentamaan.

• Ella

Ymmärrän toki, että tilanne tuntuu sinulle tukalalta :( Itsellänikin joskus alkuaikoina tuntui, että omalla miehelläni ei ollut tarpeeksi kykyä/halua puuttua minkäänlaisiin ongelmiin, ja jos halusin jostain ongelmasta keskustella, piti minun se itse ottaa esille. Tämän mieheni ymmärsi ongelmien märehtimisenä ja paisutteluna (hän itse kun mielummin vähättelee ja välttelee asioita) ja luuli, että haastan riitaa, vaikka yritin vain käsitellä asiat, jotka painoivat mieltäni. Ajan mittaan (nyt 3v. yhdessä) opittiin kuitenkin tuntemaan toisemme ja keskustelutyylimme paremmin, joten tällaiset tapaukset ovat nykyisin tosi harvinaisia :)

Mutta nyt takaisin sinun tapaukseesi! Toinen tälläinen pikakorjaus-idea, joka tuli mieleeni, on lasi viiniä. Ehkä mies rentoutuisi juttelemaan syvällisiä, jos rentoudutte kunnolla ja otatte keskustelulle aikaa vaikkapa ravintolassa, niin etteivät työasiat ja muut huolet pyörisi mielessä. Ehkä viinilasi antaisi rohkeutta suun avaamiseen ja jatkossa avautuminen voisi ehkä olla helpompaa, jos siitä on ennalta (vaikkakin alkoholilla avustettuna) positiivinen mielikuva.

Jos tällaiset pikavinkit eivät toimi, sitten on taustalla varmaankin jotain suurempaa. Tuntuuko sinusta siis, että puhumattomuus on pelkkä toiminnallinen puute (tottumus?), vai voiko taustalla olla esimerkiksi epäluottamus sinua kohtaan, johtuen esimerkikisi vanhoista traumoista edellisten tyttöystävien kanssa? Voisiko olla, että miehen ex on aikoinaan naureskellut kavereiden/perheen kanssa miehen sanomisille, tai muuta sellaista, joka häiritsee miehen kykyä avautua syvällisimmistä asioista? Tai voiko käytöksen taustalta löytyä toisenlaisia traumoja?

Oletko yrittänyt puhua miehelle tästä puhumattomuudesta ja siitä, kuinka paljon se sinua häiritsee? Tuntuuko sinusta, että mies kuitenkin luottaa sinuun ja yhteiseen tulevaisuuteenne? Voiko olla, että mies on jostain syystä saanut (väärän!) kuvan, ettei sinua kiinnosta, tai ettei hän saa suunvuoroa?

Toinen mahdollisuus on, että hän tuntee, ettei hänen toiveillaan ja menneisyydellään jne ole väliä. Millainen miehesi muuten on luonteeltaan? Onko hänellä hyvä itseluottamus?

Voihan myös olla, että hän tällaisena tyypillisenä suomalaismiehenä on vain yksinkertaisesti luonteeltaan vähän hidas jakamaan tunteitaan. Tämä saattaa tosiaan koitua ongelmaksi suhteelle, jos sinä odotat häneltä enemmän, ja hän puolestaan ei halua tai kykene muuttumaan, sillä sinä et yksinäsi toisen käytöstä pysty muuttamaan, vaikka kuinka haluaisit. Jos ongelma paisuu, olisitteko valmiita yrittämään terapiaa suhteen korjaamiseksi?

Entä mitä ovat mainitsemasi suhteeseen liittyvät vaikeat/parannettavat asiat? Onko näitä paljon, ja oletko koskaan harkinnut eroa ongelmien takia?

Tsemppiä! Toivottavasti asiat alkavat jollain tapaa ratkeamaan! :)

• Ella

Oho, tulipas pitkä viesti! :) Toivottavasti jaksat lukea ja vastata, olisi nimittäin kiva saada lisätietoja tilanteesta!

• Suruinen

Kiitos Ella pitkästä ja ajatuksia herättävästä viestistäsi :) Ihana, kun joku vaivautuu pohtimaan asiaa ihan ventovieraan takia! Arvostan sitä suuresti.

Viinilasillinen ja joskus toinenkin on testattu, sillä on ehkä hivenen kielenkantoja avaava vaikutus. Uskon, että kyseessä on hyvin pitkälti opittu tapa, sitä tarkoitin tuolla "puhumisen vaikeus tulee perintönä"- kommentilla. Ja jos se on kasvatuksen myötä peritty tapa, niin sitä on mahdollista muuttaa, mutta vain jos mies itse siihen paneutuu ja sitä haluaa. Tämän tiedostan varsin hyvin!

Olen tosiaan puhunut miehelle siitä, että miten tärkeänä pidän itse keskusteluyhteyttä ja olen kertonut, että haluan kuulla hänen ajatuksiaan, mielipiteitään, pohdintojaan, ihan mitä vaan. Yritän parhaani mukaan antaa tilaa puhua ja olen kiinnostunut hänen sanomisistaan, joskin itsekään ei aina ole parhaimmalla mahdollisella puhetuulella, joka taitaa olla jopa ihan inhimillistä ;) . Mies tietää tämän ja toivoisi itsekin avointa keskusteluyhteyttä. Jostakin syystä se ei vain toimi käytännössä.

Tuolla vaikeat/parannettavat asiat maininnalla tarkoitin tosiaan vaikkapa tätä meidän välistä keskustelua ja sen parantamista tai muuten parisuhteeseen, meihin liittyviä asioita. Minusta tämä keskusteluyhteyden haaste on vaan tosi iso juttu ja olen joutunut miettimään tästä näkökulmasta eroa. Muuten mies on hieno ja hyvä mies.

Oli hienoa lukea Sinun parisuhteesi kannustavasta esimerkistä :) Katsotaan kuinka meille käy!

• Kysymys....

"Uskon, että kyseessä on hyvin pitkälti opittu tapa, sitä tarkoitin tuolla "puhumisen vaikeus tulee perintönä"- kommentilla. Ja jos se on kasvatuksen myötä peritty tapa, niin sitä on mahdollista muuttaa, mutta vain jos mies itse siihen paneutuu ja sitä haluaa."

Ei se puhumattomuus todennäköisesti ole lainkaan mikään opittu tapa, vaan neurologinen ominaisuus. Onko miehelläsi mitään muita autismiin liittyviä oireita? Kannataa ottaa selvää autismin kirjosta, moni ei tiedä edes olevansa autistinen ja sekä hän että hänen läheienstä ihmettelevät miksi hän on niin ujo ja syrjään vetäytyvä.

Jos on autismia, mies ei tule "parantumaan" koskaan.

• Ella

Eipä mitään, kiva jos vastauksistani on apua! Olen psykologian opiskelija ja välillä tuntuu, että vaivaan päätäni vähän liikaakin muiden ongelmilla ;)

Kyseessä on siis perheeltä opittu tapa. Olet ihan oikeassa siinä, että tällaisia huonoja toimintamuotoja on mahdollista kehittää, mutta siihen tosiaan tarvitaan (kuten molemmat jo mainitsimme) miehen oma tahto.
      Ymmärsin viestistäsi, että olet yrittänyt positiivista kautta ("keskusteluyhteys on minulle tärkeä, tahdon kuulla mitä pääsi sisällä liikkuu") vihjailla miehelle, että hän voisi olla avoimempi. Tämä on hyvä, sillä onhan aina parempi aloittaa positiivisella keskustelulla, jos jokin asia vaivaa. Onko kuitenkin mahdollista, että miehesi on ymmärtänyt puheesi niin, että tilanne on sinulle tällaisenaan ok? Oletko sanonut suoraan, kuinka paljon yksipuolinen keskustelu sinua häiritsee, ja että olet jopa harkinnut eroamista tämän ongelman takia?

Jos näin olet tehnyt, ja jos mies sinua rakastaa, hän tekisi kaikkensa muuttaakseen käytöksensä. Prosessi saattaa viedä aikaa, mutta jos hän sinua rakastaa ja jos annat hänen ymmärtää, kuinka paljon tämä tapa sinua häiritsee, hän yrittää kyllä muuttaa tapansa.

Jos mies taas ei näytä minkäänlaisia merkkejä tilanteen korjaamiseksi, näyttää siltä, että on vain kaksi vaihtoehtoa. Joko miehesi ei rakasta sinua tarpeeksi eikä täten näe syytä muutokselle, tai sitten hän on muutokseen kykenemätön. Molemmissa näistä tapauksista suhteen tulevaisuus ei näytä kovin lupaavalta, ja siinä tapauksessa uskoisin, että olisit onnellisempi jonkun toisen kanssa.

Toivon kuitenkin, että ongelma on vain siinä, että miehesi ei ole vielä kunnolla tajunnut (koska et ole tätä hänelle suoraan sanonut), kuinka perinpohjaisesti tämä puhumattomuus sinua häiritsee! Tällöin on olemassa vielä se mahdollisuus, että hän ymmärtää, alkaa tietoisesti parantaa omaa kommunikaatiokykyään ja näin ollen pelastaa parisuhteenne. Jos asia on näin, voi kaikki vielä kääntyä parhain päin :)

• "jos mies sinua rakastaa, hän tekisi kaikkensa muuttaakseen käytöksensä"

Onneksi olet vasta opiskelija koska jos olisit valmis psykologi ja työskentelisit pariskuntien kanssa niin tekisit aika tuhoisaa jälkeä.

Jos aloittaja rakastaa miestä niin miksi hän ei tekisi kaikkeaan muuttaakseen omaa käytöstään, so. hyväksyäkseen sen, että suhteessa ei tarvitse puhua?

Anyway, ammattitaitoinen psykologi ei koskaan käyttäisi ilmaisua "jos hän sinua rakastaa niin..."

• ärsyttääarvostelijat
        simasuuneiti kirjoitti:

"jos mies sinua rakastaa, hän tekisi kaikkensa muuttaakseen käytöksensä"

Onneksi olet vasta opiskelija koska jos olisit valmis psykologi ja työskentelisit pariskuntien kanssa niin tekisit aika tuhoisaa jälkeä.

Jos aloittaja rakastaa miestä niin miksi hän ei tekisi kaikkeaan muuttaakseen omaa käytöstään, so. hyväksyäkseen sen, että suhteessa ei tarvitse puhua?

Anyway, ammattitaitoinen psykologi ei koskaan käyttäisi ilmaisua "jos hän sinua rakastaa niin..."

Simasuuneiti
        Jopa olet muka tietäväinen, ärsyttää tuomoset arvostelijat.
        Ella kirjoitti mielestäni fiksusti.
        Mikäs ite olet tuotakaan tietämään mitä ammattitaitoinen psykologi suustaan päästää, tuo ei kyllä ollut paha ilmaisu.
        Sitäpaitsi Ella OPISKELEE psygologiksi !!!!!!!

• Kuten yllä mainitsit, keskusteluyhteys on tärkeä _sinulle_. Ja haluaisit, että suhteenne toimisi tässä mielessä sinun mielessäsi luomalla kaavalla; että puhutaan paljon. Sinusta tuntuu tukalalta kun et saa toteuttaa omaa näkemystäsi kommunikaatiosta suhteessa.

Ehkä keskusteluyhteys ei ole tärkeä miehelle. Hänelle riittäisi se, että arki sujuu ja rakastatte toisianne. Hänestä tuntuu tukalalta kun hän ei saa toteuttaa omaa näkemystään kommunikaatiosta suhteessa.

Ei ole mitenkään itsestäänselvyys että runsas puhuminen olisi jollain tavalla "parempi" tapa toimia suhteessa. Eli nyt pitäisi joko löytää kompromissi tai hyväksyä se, että olette liian erilaisia tässä mielessä jotta suhteenne voisi toimia. Pelkästään toisen osapuolen muuttaminen harvoin onnistuu.

• Suruinen

Kiitos vastauksestasi!

Hmm, minä hyväksyn myös hiljaisuutta, joskus se voi olla paljon tärkeämpää kuin puhe. Mutta nyt kyllä täytyy sanoa, että miten se parisuhde ihan aikuisten oikeasti toimii, jos asioita ei voi käydä läpi puhumalla? Arvailemalla ja ajatuksia lukemalla? Eikö toimiva arki perustu juuri siihen, että voidaan puhua ja selvittää asioita?

Olen jo tuossa yllä kertonut, että myös mies haluaa toimivan keskusteluyhteyden, siitä ei ole kyse. Ja minä veikkaan, että se taitaa olla aika monen parisuhteen ihan ykkösasioita tai sitten minä olen ymmärtänyt jotain ihan väärin!

• 12 + 10
        Suruinen kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!

Hmm, minä hyväksyn myös hiljaisuutta, joskus se voi olla paljon tärkeämpää kuin puhe. Mutta nyt kyllä täytyy sanoa, että miten se parisuhde ihan aikuisten oikeasti toimii, jos asioita ei voi käydä läpi puhumalla? Arvailemalla ja ajatuksia lukemalla? Eikö toimiva arki perustu juuri siihen, että voidaan puhua ja selvittää asioita?

Olen jo tuossa yllä kertonut, että myös mies haluaa toimivan keskusteluyhteyden, siitä ei ole kyse. Ja minä veikkaan, että se taitaa olla aika monen parisuhteen ihan ykkösasioita tai sitten minä olen ymmärtänyt jotain ihan väärin!

"miten se parisuhde ihan aikuisten oikeasti toimii, jos asioita ei voi käydä läpi puhumalla?"

Mitä asioita? Heitä joku oikea esimerkki.

• suoraa puhetta
        Suruinen kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!

Siis onhan nyt selvää, että ilman sanallista vuorovaikutusta on vaikeaa olla parisuhteessa. Jos pariskunnan osapuolten vuorovaikutustyylit ovat kovin erilaiset, tulee varmaan vaikeuksia. Itse olen sellainen, että haluan selvittää asiat, pohdin käyttäytymistä tms. Huomaan ahdistuvani sellaisten miesten ja naisten kanssa, jotka eivät ehkä halua tai osaa tai jostain muusta syystä eivät vain käy keskustelemalla päin ongelmia. En tarkoita tällä halulla selvittää asioita jatkuvaa jankuttamista suhteen tilasta, vaan sitä, että jos on syntynyt jokin ongelma, se selvitetään pois päiväjärjestyksestä ja mennään eteenpäin.

• suoraa puhetta kirjoitti:

Siis onhan nyt selvää, että ilman sanallista vuorovaikutusta on vaikeaa olla parisuhteessa. Jos pariskunnan osapuolten vuorovaikutustyylit ovat kovin erilaiset, tulee varmaan vaikeuksia. Itse olen sellainen, että haluan selvittää asiat, pohdin käyttäytymistä tms. Huomaan ahdistuvani sellaisten miesten ja naisten kanssa, jotka eivät ehkä halua tai osaa tai jostain muusta syystä eivät vain käy keskustelemalla päin ongelmia. En tarkoita tällä halulla selvittää asioita jatkuvaa jankuttamista suhteen tilasta, vaan sitä, että jos on syntynyt jokin ongelma, se selvitetään pois päiväjärjestyksestä ja mennään eteenpäin.

Puhuminen on suhteellisen tuore keksintö.Pariskunnat ovat vuosisatoja eläneet yhdessä ilman jatkuvaa tarvetta "keskustella suhteesta".

• Hahhatihaa
        simasuuneiti kirjoitti:

Puhuminen on suhteellisen tuore keksintö.Pariskunnat ovat vuosisatoja eläneet yhdessä ilman jatkuvaa tarvetta "keskustella suhteesta".

Luolamiehelle riitti kun sai raahatuksi naisen luolaansa. Urahteli sille sitten jotain, kun halusi murkinaa pöytään.

• ärsyttää arvostelija

kyllä se silloin on jos toinen haluaa puhua!!!

• viriili 60+
        Hahhatihaa kirjoitti:

Luolamiehelle riitti kun sai raahatuksi naisen luolaansa. Urahteli sille sitten jotain, kun halusi murkinaa pöytään.

Tulipas minullekin ajankohtaisia asioita tässä ja nyt. Olen ollut parisuhteessa nykyisen mieheni kanssa yli 12 v ja tästä ajasta n.2v kihloissa. Enkä omasta milestäni vieläkään tunne häntä, aina vain tulee hämmästelyn aiheita. Eivätkä aiheet ole ollenkaan mieleisiäni. Koen, ettei hän luota minuun ( oikeammin minun sukuuni), sillä monia asioita hän on jättänyt kertomatta minulle, luullen, etten pidä niitä ns. salassa. Ja nämä asiat ovat lähes aina IHAN JOKA PÄIVÄISIÄ, ARKISIA ASIOITA. Asioita, jotka eivät ole mitenkään kummallsia. Koen olevani hänen äitinsä tai VAIN ns. taloudenhoitaja. Seksiäkään hän ei harrasta kanssani kuin EHKÄPÄ n. kerran kuussa, en tosin ole siitä kirjaa pitänyt. Tarvetta hänelläkin on, koska herään joskus öisin hänen onanointiinsa. Tämä loukkaa minua tosi paljon, koska minulla on vielä kutinaa varpaissani. Olen mm. tästä yrittänyt puhua, mutta hän ei ole ollut halukas kommentoimaan/keskustelemaan. ETTÄ NÄIN SIIS PUHUMINEN OLISI TÄSSÄKIN ASIASSA PAIKALLAAN. Olenkin nyt alkanut ymmärtää, miksi lehtien palstoilla etsitään ns. salaista seuraa. Taitaisin itsekin olla kohtapuolin sellaisen tarpeessa! Tosin ei minusta sellaiseen olisi, omatunto ei antaisi sellaiseen mahdollisuutta.Mites tästä jatkaisi, kun mies on elänyt vanhana poikana liian pitkään ja aikas huono parisuhde on ollut kerran ennen meidän tapaamistamme. Hänen mielestään kaikki on hyvin, kun kotimme on siisti, pyykit pestyinä kaapissa ja ruokaa on tarjolla. ELI SIIS PIIKA / ÄITI, HOITAA KAIKEN TÄMÄN.
        Tämä kirjoitalemani ei ehkä auta "suruista", mutta taatusti selvittää muille lukijoille, mistä hän puhuu.

• 5 + 4
        viriili 60+ kirjoitti:

Tulipas minullekin ajankohtaisia asioita tässä ja nyt. Olen ollut parisuhteessa nykyisen mieheni kanssa yli 12 v ja tästä ajasta n.2v kihloissa. Enkä omasta milestäni vieläkään tunne häntä, aina vain tulee hämmästelyn aiheita. Eivätkä aiheet ole ollenkaan mieleisiäni. Koen, ettei hän luota minuun ( oikeammin minun sukuuni), sillä monia asioita hän on jättänyt kertomatta minulle, luullen, etten pidä niitä ns. salassa. Ja nämä asiat ovat lähes aina IHAN JOKA PÄIVÄISIÄ, ARKISIA ASIOITA. Asioita, jotka eivät ole mitenkään kummallsia. Koen olevani hänen äitinsä tai VAIN ns. taloudenhoitaja. Seksiäkään hän ei harrasta kanssani kuin EHKÄPÄ n. kerran kuussa, en tosin ole siitä kirjaa pitänyt. Tarvetta hänelläkin on, koska herään joskus öisin hänen onanointiinsa. Tämä loukkaa minua tosi paljon, koska minulla on vielä kutinaa varpaissani. Olen mm. tästä yrittänyt puhua, mutta hän ei ole ollut halukas kommentoimaan/keskustelemaan. ETTÄ NÄIN SIIS PUHUMINEN OLISI TÄSSÄKIN ASIASSA PAIKALLAAN. Olenkin nyt alkanut ymmärtää, miksi lehtien palstoilla etsitään ns. salaista seuraa. Taitaisin itsekin olla kohtapuolin sellaisen tarpeessa! Tosin ei minusta sellaiseen olisi, omatunto ei antaisi sellaiseen mahdollisuutta.Mites tästä jatkaisi, kun mies on elänyt vanhana poikana liian pitkään ja aikas huono parisuhde on ollut kerran ennen meidän tapaamistamme. Hänen mielestään kaikki on hyvin, kun kotimme on siisti, pyykit pestyinä kaapissa ja ruokaa on tarjolla. ELI SIIS PIIKA / ÄITI, HOITAA KAIKEN TÄMÄN.
        Tämä kirjoitalemani ei ehkä auta "suruista", mutta taatusti selvittää muille lukijoille, mistä hän puhuu.

"Koen, ettei hän luota minuun ( oikeammin minun sukuuni), sillä monia asioita hän on jättänyt kertomatta minulle, luullen, etten pidä niitä ns. salassa. Ja nämä asiat ovat lähes aina IHAN JOKA PÄIVÄISIÄ, ARKISIA ASIOITA. Asioita, jotka eivät ole mitenkään kummallsia."

Toisin sanoen et tule pitämään hänen asioitaan salassa, koska et näe siihen mitään syytä. Viisaasti tekee miehesi, kun pitää asiansa omana tietonaan.

• Ella

Heh, enpäs arvannutkaan että viestini voisi ärsyttää jotakuta noin kovasti :)

Mainitsin tuon psykologian opiskelun ihan vain sen takia, kun ketjun aloittaja ihmetteli, miten joku tuntematon jaksaa paneutua niin pitkien viestien keran ventovieraan ongelmiin. En siis todellakaan tarkoittanut, että vastaukseni olisivat jotain psykologisesti tieteellisiä totuuksia, saatika että olisin ammattitaitoinen psykologi! Tämä palstoille kirjoittelu on minulle ylipäätään uusi harrastus, enkä ymmärtänyt, että joku voisi kuvitella, että haluan vain päteä titteleillä :) Anteeksi vain omasta puolestani tästä väärinkäsityksestä!

Minä olen Suiruisen kanssa samaa mieltä siitä, että toimiva keskusteluyhteys on parisuhteen perusasia, ja jos mies ei käytöstään muuta, niin suhteen tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta. Eihän toista voi edes kunnolla tuntea, ellei hän ikinä puhu menneisyydestään, haaveistaan ja ajatuksistaan. Jos kyse olisi kämppiksistä, silloin toimiva arki olisi riittävä vaatimus, mutta nyt on kyse parisuhteesta.

Mielestäni rakastava kumppani tekisi parhaansa vähentääkseen rakastaan häiritsevää käytöstä, jos vain on tietoinen siitä, kuinka paljon asia häntä häiritsee.

• Suruinen

No minä en ainakaan tulkinnut viestiäsi niin, että puhuisit psykologin sanoin, vaan että annat hyviä vinkkejä ja varmasti puhut myös osin omastakin kokemuksestasi. Kuten sanoin, niin arvostan suuresti moista heittäytymistä ja vaivannäköä toisen tilanteen pohdintaan, suuri kiitos siis :)

Vielä varmasti yritän parantaa tilannetta, sillä tiedän, miten paljon minulla on toisaalta menetettävää!

Kiitos Ella ja hyvää kesää Sinulle :)

• 9 + 8

"toimiva keskusteluyhteys on parisuhteen perusasia, ja jos mies ei käytöstään muuta, niin suhteen tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta"

En ole ihan varma, mitä "toimiva keskusteluyhteys" edes tarkoittaa.

Joka tapauksessa sanoiksi pukemisen taitoa ei ole kaikilla. Siinä ei käytöksen muutoksen auta.

Kyse on myös siitä, että oman navan analysointi voi olla vaikeaa varsinkin nopeatempoisessa keskustelussa. Ehkä miehellä on muita kiinnostuksen kohteita, joilla keskustelu olisi helpompi aloittaa: formulat, lätkä tms.

Jos mies ei kerro haaveistaan, syynä voi olla se, ettei haaveita ole. Tai ehkä hänen haaveensa eivät sovi yhteen parisuhteen kanssa eikä hän halua rikkoa suhdetta puhumalla niistä.

• kommunikaatio

Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että eivät uskalla puhua syvällisemmin itsestään toiselle, koska pitävät sitä heikkouden merkkinä. Mies saa tällä keinolla ns. vallan itselleen. Itse olin aikaisemmin juuri sellaisessa suhteessa. Minäkin halusin puheyhteyden ja kerroin itsestäni ja ajatuksistani miehelleni, jotta hän oppisi tuntemaan minua paremmin. Mutta mies ei juurikaan antanut itsestään mitään irti.

Joskus hän mainitsi että se on heikkous, jos liikaa puhuu pään sisäisistä ajatuksistaan, silloin muu saisi vallan toisesta ja käyttää sitä hyväksi. Päättelin siis siitä että hän ei uskalla avautua kenellekkään mistään. Ehkäpä häntä on joskus satutettu tuon asian suhteen... Ota ja tiedä kun hän ei puhunut mitään! Noh, yritin kaikin keinoin saada häntä puhumaan, mutta hän ei suostunut muuttumaan. Siitä lähti lumipalloefekti liikkeelle, järkyttävät kommunikaatio-ongelmat!!! Erohan siitä tuli. Kommunikaatio on suhteen peruspilareista ja sen pitäisi toimia jotta suhdekin toimii. Enää en ikinä halua kumppania, joka ei uskalla avautua, koska pelkää että on heikko ja muut käyttää hyväkseen. Luulisi että kumppaniin sentään pystyisi luottamaan ja rakastamaan edes sen vertaa.

• Suruinen

Kiitos viestistäsi kommunikaatio- nimimerkin omaava ja tietysti kaikki muutkin kommentoineet!

Suhde on varsin tuore, ja siitäkin syystä minua hämää tämä asia näin paljon, koska en oikein vahvasti osaa luottaa siihen, että tämä tilanne ajan kanssa välttämättä parantuisi. Mahdollisuuksiahan on kaksi.

Ihan kaikkea voi spekuloida, mistä nuo syyt keskuteluyhteyden haasteisiin johtuvat. Ehkä se syy on minussa, ehkä en voi osaa kommunikoida jotenkin hänelle sopivasti. Ehkä kyse on vain perustavaa laatua olevasta vuorovaikutuksen eroista. Edelleen paha tietää, koska mies ei kerro. Minulle suhde ei kuitenkaan tälläisenään riitä, joten nähtäväksi jää miten käy.

• Jene
        Suruinen kirjoitti:

Kiitos viestistäsi kommunikaatio- nimimerkin omaava ja tietysti kaikki muutkin kommentoineet!

Suhde on varsin tuore, ja siitäkin syystä minua hämää tämä asia näin paljon, koska en oikein vahvasti osaa luottaa siihen, että tämä tilanne ajan kanssa välttämättä parantuisi. Mahdollisuuksiahan on kaksi.

Ihan kaikkea voi spekuloida, mistä nuo syyt keskuteluyhteyden haasteisiin johtuvat. Ehkä se syy on minussa, ehkä en voi osaa kommunikoida jotenkin hänelle sopivasti. Ehkä kyse on vain perustavaa laatua olevasta vuorovaikutuksen eroista. Edelleen paha tietää, koska mies ei kerro. Minulle suhde ei kuitenkaan tälläisenään riitä, joten nähtäväksi jää miten käy.

Itse seurustelin reilu puoli vuotta pari vuotta sitten vastaavan tyyppisen tapauksen kanssa, joka ei jakanut elämäänsä ja mietin/pohdin/kyseenalaistin itseni ja oman käyttäytymiseni. Muista, että vika ei ole sinussa vaan miehessä, kun ei jostain syystä pysty kommunikoimaan ns normaalilla tavalla. Näitä miehiä riittää tässä maassa kylliksi. Älä jää analysoimaan mikä sinussa on vikana, kun sinussa ei ole mitään vikaa, etenkään kun sitä pohdit. Ihminen, joka ei pysty kyseenalaistamaan omaa toimintaansa, toimii yleensä väärin.

Mieti mihin suhteesi perustuu, ja millä tavalla saat yhteyden seurustelukaveriisi? Jos suhteesi ja yhteytesi perustuu fyysiselle läheisyydelle, niin suhde on pelkkää toisen hyväksikäyttöä. Nosta kytkintä ajoissa, hyviä keskustelevia miehiä kyllä on markkinoilla, mutta sopivan helmen löytäminen saattaa viedä oman ajan, nauti sillä aikaa hyvistä ystävistä ja tee kaikkea mitä muuten et ennättäisi tekemään, mutta älä hajoita itseäsi huonossa parisuhteessa, kun siitä toipuminen kestää kuitenkin oman ajan ja hidastaa sen oikean sielunkumppanin löytymistä.

• sony
        Jene kirjoitti:

Itse seurustelin reilu puoli vuotta pari vuotta sitten vastaavan tyyppisen tapauksen kanssa, joka ei jakanut elämäänsä ja mietin/pohdin/kyseenalaistin itseni ja oman käyttäytymiseni. Muista, että vika ei ole sinussa vaan miehessä, kun ei jostain syystä pysty kommunikoimaan ns normaalilla tavalla. Näitä miehiä riittää tässä maassa kylliksi. Älä jää analysoimaan mikä sinussa on vikana, kun sinussa ei ole mitään vikaa, etenkään kun sitä pohdit. Ihminen, joka ei pysty kyseenalaistamaan omaa toimintaansa, toimii yleensä väärin.

Mieti mihin suhteesi perustuu, ja millä tavalla saat yhteyden seurustelukaveriisi? Jos suhteesi ja yhteytesi perustuu fyysiselle läheisyydelle, niin suhde on pelkkää toisen hyväksikäyttöä. Nosta kytkintä ajoissa, hyviä keskustelevia miehiä kyllä on markkinoilla, mutta sopivan helmen löytäminen saattaa viedä oman ajan, nauti sillä aikaa hyvistä ystävistä ja tee kaikkea mitä muuten et ennättäisi tekemään, mutta älä hajoita itseäsi huonossa parisuhteessa, kun siitä toipuminen kestää kuitenkin oman ajan ja hidastaa sen oikean sielunkumppanin löytymistä.

Tähän väliin pakko huomauttaa ns. normaalista kommunikointi tavasta, että muistetaan kuinka lyhyen aikaa ihmisten historiasta, on ollut miehille hyödyllistä kommunikoida verbaalisesti.

Voi vaikuttaa typerältä vedota aikaan kun ihmiset olivat metsästäjä-keräilijöitä, mutta tämä aika on kuitenkin pisin ihmisten historiassa. Miesten oli hyödyllisempää kommunikoida lyhyesti ja kehonkielellä. Naisethan tunnetusti eivät osallistuneet metsästykseen, joten myös kommunikaatio eriytyi sanallisempaan suuntaan.

Eli ei voi sinänsä sanoa, että miehessä tai naisessa olisi vikaa. Kommunikaation tavat vaan ovat erilaiset. Kun verrataan sanallisen ja ei sanallisen kommunikaation aikajanoja ei ole mikään ihme, jos keskustelu useinkin vähän "tökkii".

Asia mikä itseäni joskus ärsyttää on kun sanotaan, että suomalainen mies ei puhu. Kieltämättä monissa muissa kulttuureissa ollaan puheliaampia, mutta voidaan myös puhua todella paljon sanomatta oikeasti mitään. Itselläni asuu sukua etelä euroopassa, joten se asia on tullut hyvinkin selväksi.

Seuratkaapas joskus sopivassa tilanteessa kun miehet keskustelee keskenään. Saattaa yllättää kuin suuri osa kommunikoinnista tapahtuu sanattomasti, juurikin höystettynä niillä uhden tavun vastauksilla.

• paahtoleipä

Nyt on kaksi vaihtoehtoa. Joko jätkä on niin idiootti, ettei tosiaan kykene keskusteluun mistään syvällisestä vaan pelkästään "lätkästä ja formuloista", kuten joku edellä mainitsi. Toinen vaihtoehto on, että mies ei ole tosissaan kanssasi, eikä siksi tunne mitään syytä turhaan asioista avautua. Kumpi jompi, eiköhän sinulle jostain parempikin mies löytyisi.

• DingDongRingALing

Puhumaton on minunkin mieheni. Mutta sentään avautuu illalla sängyssä kun on pimeää. Joskus ei silloinkaan. Olen lakannut kantamasta huolta turhista asioista, kuten naisilla on tapana. Oikeista asioista pystytään tällöin puhumaan kun en kokoajan myllytä ja haasta syvälliseen keskusteluun.

Siitä huolimatta minua vaivaa välillä pohojalaanen jäykkyys ja jos tulee pienikin sanaharkka niin äijä vetäytyy toiseen huoneeseen. Annan sen sitten mököttää puolituntia tai pitempään ja nostan sitten kissan pöydälle. Olen oppinut, että muuten asia ei selviä sitten koskaan. Ja aina on asiat selvinneet.

Mies myöntää itsekin, ettei osaa aloittaa tietynlaisia keskusteluja, mutta silti pitää keskustelemisesta. Siihen vain pitää jonkun "kutsua".

Erilaisia ollaan, mutta uskon että ainakin meidän kohdalla homma pystytään ratkaisemaan. Yksi avainasia on se, että annamme molemmat toisemme olla omia itsejämme emmekä pakota samaan muottiin missä itse olemme. Sehän on rikkaus.

• 4+11

Miksi naisten pitää aina pyrkiä muuttamaan miestä? Ja miksi naiset määräävät millainen suhteen pitäisi olla?

Mies on ilmeisen tyytyväinen yhdessäoloon eikä halua vatvoa turhia asioita. Ota tai jätä.

• puhumatonmies

Mitä naiselle edes puhutaan. En ole puhunut nais ihmiselle yli 10 vuoteen

• pohdittavaksi

voit miettiä, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä suhteessa ylipäätään. Pohdi myös sitä, missä suhteessa nämä tärkeät asiat ovat onnellisuuteesi. Mistä joudut tinkimään ja missä suhteessa se on onnellisuuteesi/ onnettomuuteesi.

Parisuhdevalmentajat suosittelevat tekniikkaa, että lähteä etsimään kumppania siltä pohjalta, että ensin määrittelee itselleen tärkeät asia, mistä on valmis tinkimään, mistä ei, mitkä ehdottomasti tarvitsee ja mikä ei ole tärkeää. Kun suhde syntyy usein tietyllä tavoin pinnallisemmin, näitä kysymyksiä tulee kohdanneeksi vasta myöhemmin. Silloin ne joutuu puntaroimaan ja pohtimaan sitä, kokeeko suhteessa olemisen sellaisena, kuin omat odotukset siitä ovat.

Omista tärkeistä asioista ei voi eikä pidä loputtomiin tinkiä, ne ovat sitä enintä itseä ja tinkimällä niistä kärsii oma olo. Parisuhde on kahden kauppa, ja toisen huono olo on molempien huono. Toisaalta moni ajattelee, että hyvä suhde=hyvät ihmiset ja huono suhde=vähintään toisessa ihmisessä on jotakin vikaa. Kuitenkin suurin osa maailman ihmisistä on hyviä ja ihania ihmisinä, niitä harvoja, jotka sopivat suhteeseen on silti vähän.

On hyvä tunnistaa ihmisistä heidän hyvät puolensa. On myös viisasta erottaa se siitä, sopiiko tämä ihminen parisuhteeseen. Jokainen lähtee suhteeseen sinä ihmisen ja niine tarpeineen mitä on, jokaisen tulisi saada olla suhteessa oma itsensä ja olla sellaisenaan rakastettu ja tyytyväinen myös itse omasta elämästään. Jos tärkeistä asioista joutuu tinkimään liikaa, oma elämä kärsii ja ei voi olla itselleen uskollinen.

Ihmiset eivät pohjimmiltaan paljon muutu. Jotkut asiat saattavat tottumuksesta lopulta hiukan hioutua, mutta perusluonnetta ei voi eikä tarvitse muuttaa. Aika ei tee toisesta ihmisestä erilaista, vaikka joku niin haluaisi ajatella ja odottaa sitä. Siksi on tärkeää olla ensin itselleen ja omille tärkeille asioilleen uskollinen, etsiä sitä ennenkaikkea sopivaa suhdetta juuri itsensä tähden. Kun molemmat ovat tietyllä tapaa itsekkäitä, saavat olla omia itsejään ja tärkeät tarpeet/asiat täyttyy, on suhteella hyvä pohja syventyä.

• puhukaa ihmiset

Oma suhteeni kaatui juuri tuohon miehen puhumattomuuteen.Kunnollinen, hyvä mies, mutta hallitsi vaan "hyvää päivää kirvesvartta"-puhumisen.Todella ahdisti, koska puhuminen edes jollain syvällisemmällä tasolla kuuluu parisuhteeseen.Ja häntä varmasti ahdisti juuri tuo puhuminen, koska ei osanut/halunut puhua...

Eron jälkeen kävin mielessäni pitkät pohdinnat mikä meni pieleen ja olisiko sittenkin vaan pitänyt yrittää, vaikka jokin tunne sisälläni sanoi, ettei suhteella ollut tulevaisuutta jos toinen vaikeni aina kun puhe kääntyi häneen, minuun tai meihin.Puheenaihe vaihtui silmänräpäyksessä.

Nyt olen seurustellut puoli vuotta "puhuvan" miehen kanssa ja edelleenkin jaksan ihmetellä miten helppo jonkun kanssa on puhua ihan mistä asiasta vaan.Eli nyt tajuan että tein aivan oikean ratkaisun erotessani "hyvää päivää kirvesvartta"-miehestä.

• knflqre

Puhuminen tai puhumattomuus ei kenties ole miehen ominaisuus vaan kyse on enemmän parisuhteesta ja puolisoiden vuorovaikutuksesta.

Puhuuko miehesi muiden ihmisten kanssa? Lastenne, työtoverien, sukulaistensa, satunnaisten ihmisten kuten kaupan myyjien, rakastajattarensa kanssa ?

Jos olet ainoa ihminen jonka kanssa hän ei puhu, kannattaa katsoa peiliin ja miettiä mitä sellaista minä teen, että hän ei halua puhua kanssani.

Edellä puhuttiin jo heikkouden osoittamisesta. Parisuhteessa tarvitaan luottamusta siihen, että saa olla heikko ilman pelkoa siitä, että puoliso käyttää toisen sanomisia itseä vastaan.

Pystyttekö olemaan rakentavasti eri mieltä vai onko niin, että suutut jos toinen on eri mieltä. Halveksutko miehesi mielipiteitä julkisesti tai kahden kesken.

Pystyttekö tekemään sopimuksia ilman että osapuolet piikittelevät toisiaan "vääristä" päätöksistä.

Onko perheessänne vapaa-matkustajia? Entä ajatteletko perheen etua vain pelkästään omaasi?

• Daddy Cool

Parisuhteen vuorovaikutusongelmien ymmärtämiseksi kannatta lukea John Grayn klassinen, tosin hieman vanhahtava kirja: Miehet ovat marsista, naiset venuksesta : paranna parisuhdettasi ja löydä partnerisi kanssa yhteinen kieli.

Molempien pitää kyetä muuttumaan ja ymmärtämään tilanne kumppaninsa kannalta. Naisilla on hirvittävä tarve pulputtaa koko päivän tapahtumat heti töiden jälkeen miehelleen. Mies voi kokea tämän ahdistavaksi, koska kokee, että hänen pitäisi ratkaista naisen ongelmat ja vetäytyy omiin oloihinsa. Samalla tavalla parisuhteen pikkujuttujen jatkuva puinti ärsyttää miestä. Mies kokee, että hän ei kykene tekemään naistaan onnelliseksi ja vetäytyy, pahimmassa tapauksessa jopa masentuu.

Lukekaa kirjasta loput. Aika tyypillisiä kommunikaatioklikkejä nuo ovat.

• Venuslainen

Voin myös suositella tuota kirjaa. Se avasi minunkin silmäni näkemään miesten ja naisten erot ajattelutavassa, varsin konkreettisesti, ja ymmärtämään paremmin toista sukupuolta. Se mikä näyttää joltain ei aina ole sitä.

• 15 + 19
        Venuslainen kirjoitti:

Voin myös suositella tuota kirjaa. Se avasi minunkin silmäni näkemään miesten ja naisten erot ajattelutavassa, varsin konkreettisesti, ja ymmärtämään paremmin toista sukupuolta. Se mikä näyttää joltain ei aina ole sitä.

Sitten voi miettiä myös hetken, kiinnostaako viettää aikaa vierasplaneettalaisen kanssa.

• Yualle

Heh, juuri näin!

Pitääkin lukea tuo opus. Kiitos!

• Venuslainen
        15 + 19 kirjoitti:

Sitten voi miettiä myös hetken, kiinnostaako viettää aikaa vierasplaneettalaisen kanssa.

Kirja onkin tarkoitettu juuri niille, joista toisen sukupuolen edustaja joskus tuntuu vierasplaneettalaiselta. Jos todella haluat viettää aikaa hänen kanssaan, kirja neuvoo, miten opit puhumaan hänen kieltään. Suomeksi sanottuna näkemään asiat hänen kannaltaan ja ymmärtämään häntä.

• woorldlander

Voit kokeilla keskustelua kirjeenvaihdolla esim. s.postitse. Jos se ei ota tuulta purjeisiin, niin ota ero. Sillä siihen toi homma kuitenkin ajautuu, joko ihan itsestään tai sit niin, että törmäät johonkin avoimeen ihmiseen, jonka kans helppo olla. Sen kautta huomaat miten umpikujassa oma suhteesi lopulta on / oli.

• ellukka:

Keskustelu on parisuhteen kivijalka. Pitää pystyä keskustelemaan asioista, se on kaiken A ja O. Ymmärrän kyllä, että sinua ärsyttää että miehesi ei keskustele. Oletko yrittänyt tosissasi kysyä mieheltäsi mikä painaa mieltä? Miksi hän ei puhu?

Kyllä ujokin ihminen uskaltaa keskustella asioista. Parisuhteessa eläminen ja keskustelun puute on tosi suuri syy eroihin. Onkohan hänellä mielenterveysongelma? Tai vaan muuten sellainen ihminen joka ei kerro asioistaan. En itekkään kyllä kestäisi sitä että mies ei puhu. En osaa vastata. Itse en ole tällaisessa tilanteessa, mutta teen koulutehtävää jossa pitää vastata johonkin verkkokeskusteluun.

• Reetta#!#!

Voisitte kehittää yhteisen harrastuksen ja mennä vittomakielen kurssille niin kenenkään ei tarvitse puhua enää koskaan.

• Ex-puhumaton mies.

Joskus en osannut puhua naisten kanssa. Ahdisti. siitäsyystä varmaan tyttöystäväkin jätti.

Opettelin keskustelemaan naisten kanssa. Seurauksena, että naistenjuttuja voi jauhaa vaikka maailman tappiin asti, mutta nyt ahdistaa se, että tietää vaan jauhavansa paskaa että SAA.

Mielummin olisin hiljaa ja puhumatta kellekkään naiselle yhtään mitään, mutta minkäs teet kun on nuo hormonit ja päähän ohjelmoitu että pitää SAADA.

• Jos menet mykän kanssa naimisiin olet mykän kanssa naimisissa. Ehkä teitä ei ole luotu toisillenne. Voithan tietysti kouluttaa sitä seuraavat parikymmentä vuotta. Tosin jos parisi ymmartää miten huono hän on se voi heijastua muina parisuhde ongelmisa.
      -
      Laita äijä kiertoon...
      -
      Terveisin Yksi Vähä puheinen...

• Yualle

Ota saksalainen tai ranskalainen mies. Ne osaa kait puhua...?

Tämmösiä me suomimiehet vaan ollaan =)

Mainitsit osuvasti, että et saa ajat., ihm., ja pohd. "haastajaa". Kenties osa miehistä ei lähde tuohon "jankkaamiseen" juuri tuosta syystä, että niistä on, meidän miesten kuvitelmien mukaan, seurauksena riita, joskus pahakin. Se taas voipi johtaa eroon :) Kuullostaa ehkä oudolta, mut näillä mennään :>

• AITO LEIJONA

Suomalainen mies Ei puhu, eikä pussaa. Eti ens kerralla joku b rapun poika, niin on henkistä yhteyttä.

• Jenefer

Miksi roikut huonossa ihmissuhteessa, jos kärsit? Vaikka mies onkin ns kunnollinen niin erittäin rikkinäinen, lapsuuden traumoja todennäköisesti taustalla, joita ei halua käsitellä ja parisuhde nostaa niitä pintaan, kun toinen toimii peilinä. Googleta kiintymyssuhde ja tunnelukot niin ymmärrät paremmin taustalla vaikuttavia voimia. Vaikka mies olisikin ujo tai introvertti niin normaali hyvinvoiva ihminen jakaa omaa elämäänsä.

• Tuppisuunvaimo

Kaikki suomalaiset miehet ovat parisuhteissa tuppisuita. Ei sille voi mitään.

• näin kävi meillä

Minua itseäni risoo sama asia, miehen puhumattomuus. Meillä jo pitkä suhde ja liitto takana, lapsiakin. Mies ei ole koskaan ollut "hyvä" puhumaan esim. tunteistaan tms tai parisuhteeseen liittyvistä asioista. Meillä meni kuitenkin hyvin, kun tyydyin tähän ja luotin, että asiat on ok. Mielestämme siis sovimme yhdessä kuitenkin käytännön asioista, olimme samaa mieltä (ei nyt tietenkään aina ja kaikesta, mutta suurimmista käänteistä) ja meillä oli samansuuntaiset ajatukset elämästä ja tulevasta.

Jossain kohtaa kuitenkin alkoi elämä stressata, parisuhteen osalta mennä huonommin jne. Puhuminen oli tuolloinkin vaikeaa miehelleni, vaikka asiaa yritin ottaa esiin aika ajoin. En kuitenkaan luovuttanut, ajattelin että pitkissä liitoissa on vaikeitakin jaksoja ja sen yli mennään. Luotin kuitenkin mieheni rakkauteen ja sitoutumiseen minuun.

Kunnes, reilu vuosi sitten, hän jäi kiinni pettämisestä. Syyksi tähän touhuun kertoi sen, että oli niin pitkään ollut niin huono olo ja koki, että meidän liitto on jo menetetty. Lisäksi kertoi, että on vuosien aikana kokenut uhranneensa niin paljon (ei tosin osannut eritellä mitä) ja tehnyt suunnilleen kaikki minun mielikseni. Tässä kohtaa en tiennyt itkeäkö vaiko nauraa. Tämäkö on tapa ratkaista asioita? Ei sitten tullut missään kohtaan mieleen PUHUA niistä vaimon kanssa, jotta vaimollakin olisi ollut joku käsitys ja edes teoreettinen mahdollisuus vaikuttaa!?!

Tuon kriisin jälkeen luulin, että mies oppi. Mutta ei.. edelleen ollaan samassa puhumattomuuden suossa. Koko suhde ja elämä tuuliajolla, mitään kommunikaatioyhteyttä en saa. Nyt olenkin tässä vakavasti miettimässä eroa. Mies on sanonut, ettei halua erota. Mutta ei tästä näin mitään tule. Miten voin ikinä alkaa uudelleen luottaa toiseen ihmiseen, jos minulla ei ole alkeellisintakaan käsitystä siitä mitä hänen päässään liikkuu? En mitenkään.

Aika surkea homma, ja surullinen olen itsekin. Hänkin on ns. hyvä mies. Vaikka olen aina harmitellut, että emme "keskustele", niin silti olen useita kertoja näiden vuosien mittaan ajatellut, että parempaa miestä en olisi voinut saada. Siksikin tuntuu kamalan kurjalta lopettaa tämä kaikki, niin paljon hyvää yhteistä historiaakin... :(

• Molemmista kyse

Puhuminen ja keskusteleminen on helppo saada loppumaan. Tokkopa miehesi oli mykkä seurusteluaikoinanne. Todennäköisempää on että vuorovaikutuksenne on lukkiutunut myöhemmin. Syitä voi miettiä pohtimalla, millä saisit hänet vaikenemaan.

Raivostu pienimmästäkin erimielisyydestä. On vain yksi oikea mielipide - sinun mielipiteesi.

Pidä kaikkea mitä hän sanoo tai on joskus sanonut todisteena häntä vastaan, jopa vuosikymmeniä myöhemmin.

Halveksi miestäsi. Kerro selvin sanoin kuinka tyhmä ja ruma hän on.

Arvostele miestäsi muille henkilöille kuten lapsille ja yhteisille tuttavillenne.

Etsi kuulusteluissa todisteita hänen uskottomuudestaan ja epäile kaikkea mitä hän tekee tai sanoo.

Käytä mykkäkoulua rangaistuksena. Rankaise häntä myös pihtaamalla.

• 456123

Arvaan mistä oireesta puhut! :-D Hyvin puhuttu, mutta mutta...
        Entäpä jos se onkin mies joka jo pitää mykkäkoulua, halveksii, pihtaa jne.

Ei nyt aloiteta tällä palstalla tuota. Hysss.

• näin kävi meillä

Jos viittaat edelliseen eli minun tekstiini, niin kyllä meillä aina on puhuttu, mutta ei ikinä "oikeista" asioista. Mies osaa kyllä puhua niistä formuloista ja lätkästä, on ihan puhelias ihminen. Mutta koskaan, edes suhteemme alkuaikoina hän ei todella ole osannut puhua tunteistaan eikä parisuhteeseen liittyvistä asioista. Mielestäni sen tuossa alussa kerroinkin. Ja edelleen hän puhuu sujuvasti kyllä mm. työasioistaan, ihan iloisestikin. Meillä ei siis ole tapana pitää ns mykkäkoulua tai muutoin kireää ilmapiiriä.

Mutta jos otan puheeksi mitä hän haluaisi tai toivoisi, miten hänen mielestään meidän pitäisi jatkaa (ja kyllä, lähestyn asiaa yleensä kysymällä hänen näkökulmaansa), hän ei osaa vastata. Vastaukset ovat tyyliä "en mä tiä" tai "näin on ihan hyvä". Mitä siis olen tehnyt väärin?

En myöskään ole mielestäni "rankaissut" häntä, henkisesti enkä esim. pihtaamalla. Itse olen yleensä aina ollut halukkaampi osapuoli, tai ainakin useimmiten.

Ja jos oletetaan, että meillä olisikin joskus ollut ns. hyvä keskusteluyhteys, niin miksi sitä ei tuon kriisimme jälkeen olisi saatu palautettua, jos mies kerran rakastaa ja haluaa jatkaa? Luulisi, että hän siinä tapauksessa olisi edes yrittänyt palata keskusteluyhteyteen, jos sen kerran osaa. Eikö?

Ymmärrän kyllä sinunkin pointtisi, ja varmaan useissa liitoissa tuokin on totta. Mutta tämä mies ei ole koskaan osannut tunteistaan tai syvällisistä puhua. Tunnen niitäkin miehiä, jotka osaavat. Jotka osaavat myös kertoa miksi heistä tuntuu joltakin ja analysoida omaa olotilaansa. Tämä ei ole koskaan osannut.

• 2 + 16
        näin kävi meillä kirjoitti:

Jos viittaat edelliseen eli minun tekstiini, niin kyllä meillä aina on puhuttu, mutta ei ikinä "oikeista" asioista. Mies osaa kyllä puhua niistä formuloista ja lätkästä, on ihan puhelias ihminen. Mutta koskaan, edes suhteemme alkuaikoina hän ei todella ole osannut puhua tunteistaan eikä parisuhteeseen liittyvistä asioista. Mielestäni sen tuossa alussa kerroinkin. Ja edelleen hän puhuu sujuvasti kyllä mm. työasioistaan, ihan iloisestikin. Meillä ei siis ole tapana pitää ns mykkäkoulua tai muutoin kireää ilmapiiriä.

Mutta jos otan puheeksi mitä hän haluaisi tai toivoisi, miten hänen mielestään meidän pitäisi jatkaa (ja kyllä, lähestyn asiaa yleensä kysymällä hänen näkökulmaansa), hän ei osaa vastata. Vastaukset ovat tyyliä "en mä tiä" tai "näin on ihan hyvä". Mitä siis olen tehnyt väärin?

En myöskään ole mielestäni "rankaissut" häntä, henkisesti enkä esim. pihtaamalla. Itse olen yleensä aina ollut halukkaampi osapuoli, tai ainakin useimmiten.

Ja jos oletetaan, että meillä olisikin joskus ollut ns. hyvä keskusteluyhteys, niin miksi sitä ei tuon kriisimme jälkeen olisi saatu palautettua, jos mies kerran rakastaa ja haluaa jatkaa? Luulisi, että hän siinä tapauksessa olisi edes yrittänyt palata keskusteluyhteyteen, jos sen kerran osaa. Eikö?

Ymmärrän kyllä sinunkin pointtisi, ja varmaan useissa liitoissa tuokin on totta. Mutta tämä mies ei ole koskaan osannut tunteistaan tai syvällisistä puhua. Tunnen niitäkin miehiä, jotka osaavat. Jotka osaavat myös kertoa miksi heistä tuntuu joltakin ja analysoida omaa olotilaansa. Tämä ei ole koskaan osannut.

Mies ei tuo tunteitaan mielellään esille, koska jo pikkupoikana on opittu, että se on kaikin puolin halveksuttavaa. Naiselleen mies sen suo, vaikka tunteekin myötähäpeää naisen narsistisesta avautumisesta.

Tunteidensa esiin tuominen on sitä, että tuijottaa omaan napaansa ja pyytää, että puolisokin tuijottaisi sitä. Tosimies ei kerjää sellaista huomiota itseensä sen paremmin kuin katselisi kuvaansa peilistä. Mies keskustelee mistä tahansa maan ja taivaan alla paitsi tutuista ihmisistä. Hän ei siis myöskään puhu itsestään eikä ota puolisoaan keskusteluissa esille.

• 456123

Mulla on myös puhumaton mies! Yksitavuiset vastaukset, joista ei saa edes selvää ovatko ne kieltäviä vai myöntäviä ovat arkipäivää. Hän tosin on vienyt puhumattomuutensa jopa siihen pisteeseen ettei hän tulevista asioista, yhteisistä menemisistä ja muusta sanallakaan mainitse ennen kuin on jo aivan pakko tai ei ollenkaan. Johonkin kun pitäisi mennä hän käsi oven kahvalla sitten mainitsee mihin on menossa ja kysyä töksäyttää "lähetkö mukaan".
      Hyvän yön toivotusta tms. on turha odottaa. Parhaimmillaan sekin on vain "öt".

Joo, ei semmoisesta tule yhtään mitään! Tää on tämmöistä yksinpuhelua koko oleminen.

• Keskusteluntaitoitoinen kumppani on tärkeä ja siihen liittyy myös läsnäolo. Mitäs muuta se seurustelu ja yhdessäolo voi olla kun keskustella. Sen ansiosta voi kehittyä myös parisuhteen ihan omaa sisäistä kieltä ja sanoja, se vasta hauskaa on. Keskustelu yhdessä todistaa myös kiinnostusta toista kohtaan. Ihminen on sisältä mielekiintoinen ja loputon voimavara kun keskustelee. Tällä kertaa lyhyesti virsi kaunis.

• omatunto kolkuttaa

Miten voi sitten pettää, jos ei osaa edes puhua, sitä minä ihmettelen, miten on saanut kontaktin toiseen?

Eiköhän puhumattomuus johdu, huonosta omasta tunnosta ja salailusta. jos kerta on tehnyt tai tekee parhaillaan syrjähyppyjä..

• näin kävi meillä

Voit lukea vastaukseni edeltä toiselle nimimerkille.

Mies on kyllä supliikki muuten, ulospäinsuuntautunut, herkästi ottaa kontaktia uusiin ihmisiin ja pinnallisissa asioissa. Lisäksi ihminen, jonka kanssa hän petti, kuului yhteiseen ystäväpiiriimme jo kymmenisen vuotta. Tutustuminen ei siis ole koskaan ollut ongelma. Mekin aloimme seurustella hänen aloitteestaan.

Mutta "oikeista" asioista ei ole koskaan osannut puhua. Koskaan ei ole kyennyt sanomaan esim. "Mä rakastan sua". Korkeintaan se on tullut vastauksena "niin mäkin sua", kun itse olen sanonut. Ja tämä tarkoittamani puhumattomuus ei ole tullut mitenkään ajan saatossa tai tämän pettämisen aikana, vaan on aina ollut niin.

Ja puhumattomuudella tarkoitan sitä, että hän ei tosiaan kykene puhumaan mistään tunteista, parisuhteeseen liittyvistä tai syvällisistä asioista. Kevyistä asioista (jotka ei omaa elämää sen enempää liikuta) hän on osannut puhua aina, ja edelleenkin joka päivä. Ei ole siis mykäksi muuttunut missään vaiheessa.

• Faktaa vain on se että muunlainen mies ei oikeasti edes naiselle kelpaa, koska puhelias ja hyvän tunneälyn omaava mies asettaa naiselle haasteen ja totuuden nimissä nainen ei halua miehestä haasteellista vaan haluaa pitää langat omissa käsissään. Jos mies on puhelias ja avoin ja kykenevä keskustelemaan kaikesta, näkee nainen miehessä toisen naisen ja lähinnä mies kelpaa sitten vain olkapääksi ja likaämpäriksi jonka päälle voidaan kaataa kaikki omaan parisuhteeseen liittyvät ongelmat ja kun paha olo on purettu, palataan takaisin sen puhumattoman ja tunneköyhän miehen luokse jota on helppo hallita jalkovälin avulla. Tämä ei vain ole minun oma mielipiteeni vaan myös käytännössä koettu ja moneen kertaan todettu asia. Jostain syystä en naisille kelpaa kuin hyväksi ystäväksi ja sielunveljeksi.

Naisia ohjaa myös tarve löytää jälkeläisilleen maskuliininen ja miehinen mies joka tarpeen tullen häntä koipien välissä ja muna pystyssä seuraa naista vaikka kalliolta alas. Valitettavasti en taivu tossun alle, enkä suostu ohjailtavaksi tai määräiltäväksi kenellekään ja haluan olla tasapuolinen kumppanin kanssa kaikinpuolin. Se ei kelpaa kuin varmaan puolelle prosentille naisista. Voihan toki ollakin niin, että olen miehen ruumiiseen syntynyt lesbo... =D

• näin kävi meillä

Minun kohdallani tämä ei ainakaan pidä paikkaansa. Haluaisin todella, että miehen kanssa voisi käydä "älyllistä" keskustelua ja nautin sellaisten miesten seurasta. Mielestäni se on kiinnostavaa ja tekee miehestä haluttavan. Mielestäni mies ei ole kovin haluttava, jos on "emmätiiä" -tyyppiä, haluaisin että olisi jotain "särmää" myös.

Meidän kohdalla varmaan suurin virhe on ollut se, että aloimme seurustella "vakavasti" niin varhain. Ja koska muutoin meni hyvin (eihän sitä nuorena niin tarvinnut tunteista puhuakaan, kun eli muutoinkin tässä ja nyt), niin ei tullut ajatelleeksi asiaa sen pidemmälle. Ei myöskään tullut kokemuksia siitä, että voisi muunlaistakin olla. Eikä tajunnut sitä, että se on tällaista sitten tappiin saakka, jos toinen ei halua "kehittyä" siinä mukana. Sitä vaan tottui toisen läsnäoloon ja "kasvoi kiinni". Ehkä siksikin pettäminen oli niin suuri järkytys. Olisi tarvinnut osata ajatella aikaisemmin haluaa tällaista vai millaista elämää.

Kun sitten oltiin jo aviossa ja oli lapsia, ei halunnut enää "kevyesti" lähteä kyseenalaistamaan suhdetta, koska mitään oikeaa syytä ei ollut. Vasta oikeastaan tämän miehen petoksen jälkeen olen itsekin avannut silmiäni sille, että mies jonka kanssa haluaisin elämääni jakaa, olisi oikeasti luultavasti aivan erilainen. Ja nimenomaan sitä keskusteluyhteyttä ja tasavertaisuuden tunnetta, haastetta toisessa kaipaisin.

Valitettavasti olen tajunnut sen vasta näin myöhään. Ilmen miehen petturuutta olisin tyytynyt vähempäänkin.

• nonparellinen

olen aika nuori (24) ja poikaystäväni 27. Olemme olleet yhdessä about 3 vuotta. Ensin alkuun hän oli täysin keskustelutaidoton, mutta näiden vuosien aikana hänestä on kehittynyt kohtalaisen hyvä keskustelija, Ja itse koen hänet parhaimmaksi kuuntelijaksi mitä kukaan muu on. Vielä hän ei kuitenkaan uskalla muille puhua samanlailla kun puhuu minulle.
      Sen tiedän että puhuminen ei tule pakottamalla. Sitä täytyy vain odottaa. Vaikka joskus edelleen täytyy sanoa että "sano nyt jotain kommenttia, mitä mieltä oot??" jos välttämättä tahtoo vastauksia.. Mutta kyllä siinä kärsivällinen saa olla. Ja tietty olen tuolle paljon paljon puhunut asiasta. hyvällä ja pahalla, mutta nykyään asia on käsitelty ja kaikki on kunnossa. Ei vaivaa enää minua.

• huutii

Hyvät siskot. Ei se ole keskuskustelua jos puhutaan pahaa jostain ihmisestä,ja vatvotaan jonkun kolmannen sulle tuntemattoman ihmisen asioita.Keskustelua ei ole jos kysyt sopiiko tää mekko mulle tai näytänkö lihavalta.Keskustelua ei ole yhdynnän jälkeen kiristää tiskivuoroja.Kuka tahansa osaa sulkea korvansa tälläiselta jargonilta kun sitä on tarppeeksi kuullut.

• ghjfgjfgj

Miehillä ei ole tarvetta puhua tai avautua, siksi mies ei myös tee niin. Muutenhan se olisi esittämistä. En myöskään ymmärrä miksi toisesta pitäisi tietää kaikki pään sisällä liikkuvat asiat.

• ghjfgjfg

Lisätään vielä että monet riidat vältetään, kun mies pitää suunsa kiinni. Kun naisen kanssa alkaa keskustelemaan tulee vaan väärinymmärrystä ja riitaa.

*palsta jumittaa aika pahasti*

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      85
      4022
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3071
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2263
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2038
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1811
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1790
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      70
      1790
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1557
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1517
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1501
    Aihe