Omistan vuoden ikäisen japsipojan, joka on ensimmäinen koiramme eikä olla ennen kerätty kokemusta näyttelyissä. Siksi tulinkin kyselemään hieman neuvoja. Olen itse kolmentoista vanha, vaikka näytänkin vanhemmalta, enkä tiedä miten näyttelyissä suhtaudutaan nuorempaan väkeen (harvoin olen itse törmännyt ikäisiini handlereihin normaaleita näyttelyitä katseltuani).
1) Mitä koiran kannattaisi osata ennen näyttelyä?
Ollaan harjoiteltu hihnassa vasemmalla puolella ravaamista käskyllä "seuraa" ja osaa sen aika kiitettävästi (harvoin hyppii). Sen saa myös seisomaan kohtuu hyvin paikoillaan, mutta pienehkö ongelma on että pojalla on "paikka" -käskyn saatuaan tapana käydä parin sekunnin kuluttua istumaan. Myös hieman arastelee tuntemattomia ihmisiä ja koirasta riippuen, joko haluaisi suurella hingulla mennä tutustumaan tai sitten haluaa kauas siitä. Eniten huolettaa, kun pitää kulkea ympyrää muiden koirien keskeltä, että pojan huomio herpaantuu johonkin koiraan ja kaikki menee pilalle (miten kannattaisi sellaisessa tilanteessa sitten toimia). Myös se ihmisten arastelu on aika mukava este, jos ei anna tuomarin katsoa kunnolla.
2) Miten japaninpystykorva esitetään? Onko sillä väliä, jos ei esitä koiraa rodun mukaisella tavalla vaan tekee jonkin pienen tai suuremman asian väärin?
3) Miten kannattaisi valmistautua näyttelyyn?
Valkoiselle turkille tarkoitetulla shampoolla päivän-pari ennen näyttelyä harjaamista, olen kuullut. Kuulemma myös japsin tassuja tulisi hieman siistiä ja turkkiakin saa siistiä vähän trimmaussaksilla tmv.
Mitään vinkkejä?
Jap. pystykorvan kanssa ensimmäiseen näyttelyyn - neuvoja?
3
96
Vastaukset
- 12
Kannattaa olla yhteydessä ja kysellä kasvattajalta.
Ja tietysti, jos sulla on mahdollisuus mennä ilman koiraa johonkin koiranäyttelyyn katselemaan miten sinun rotu esitetään. Silloin näkisit ja oppisit ehkä jotakin myös. - Mätsäreitä kiertävä
Kasvattajalta kannattaa kysellä noista esittely tavoista, mutta tohon liikkumiseen muiden koirien kanssa ja vieraan ihmisen käsittelyyn on hyvä hakea totuttelua mätsäreistä.
Sielläkin voi kysyä neuvoa tuomareilta ja hyvällä tuurilla siellä saattaa olla samaa rotua edustettuna muitakin kenen kanssa voit vaihtaa kokemuksia.
Niin ja tuon trimmaamisen jättäisin ammattilaisille jos et varmasti tiedä miten se tehdään.
Itsellänikään ei näyttelyistä ole vielä kokemusta. Heinäkuussa olemme cockerini kanssa menossa ja tällä hetkellä kierrämme kaikki lähitienoon mätsärit harjoittelemassa juurikin näitä asioita.
Niin ja koirat.com sivuilla on tapahtumat todella hyvin ja siellä on myös ilmoituksia näyttelytreeneistä. - vastaajaville
Tuohon vietisi alkuosaan vastaan, että kyllä rotuarvosteluissa on kaikenikäisiä handlereitä kehässä.
JuniorHandler-kisa on sitten erikseen ja siellä on esittäjät max 17-vuotiaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389