Käytän n. viikoittain Upo Pesukarhu pyykinpesukonettani joka on toiminut moitteettomasti ties kuinka monta vuotta. Muutma kuukausi sitten koneeseen tuli ouko haju, joka muistuttaa lähinnä käytön jälkeen märäksi muhimaan jäänyttä lattiarättiä. Kone haisee ennen pyykinpesua ja pesun jälkeen, vaikka jätän kannet auki että kone saisi kuivaa ja tuulettua. Sama haju tarttuu lievästi jo pestäviin vaatteisiinkin; ts eivät enää ole pesun jälkeen pesuraikkaita. Kirjopesuun olen käyttänyt sopivia 30 - 60 asteen välillä olevia ohjelmia ja välillä lakanoita pessyt niin kuumalla kuin koneesta lähtee. Nukkasihdin olen avannut pariin kertaan eikä siellä mitään ollut. Pesu-, ja huuhteluaineita olen käyttänyt erilaisia, viimeksi on nyt ollut pesuaineena joku Xtra color, ilmeisesti S-ketjun oma halpamerkki, huuhteluaineena joku tuoksuaineeton Comfort tms. Vesi on normaalia kaupunkikerrostalon vesijohtovettä joka 7.kerroksessa on alkuun ummehtuneen tuoksuista mutta raikastuu kun vähän laskee, tätä samaa vettä se on ollut aina, jo ennen hajuja. Niiinköhän koneeseen on tarttunut joku bakteerikanta, mutta luulisi sen saavan "siipeensä" n. 90 asteella pyykinpesusta? Jos näin, millä sen saisi pois? Esim. kloriitilla tms rajummalla liuottimella, miten? Jos koneeseen on pudonnut sukka tms. rummun ulkopuolelle joka on alkanut "pilaantua", mutta eikös se aina pestessä puhdistuisi ja ehkä aiheuttaisi tukkiessaan toimintahäiriöitä tms? Ei kait pesuaine sinänsä voi aiheuttaa tuollaista?
Vastauksista kiitollinen
-Pentti
Tunkkainen haju pesukoneessa
11
715
Vastaukset
Itse itselleni vastaillen: Tuossa oli näköjään jo aiemmin käsitelty samaa aihetta useammassakin ketjussa, samoin muulalla netissä on juttua kun vähän googlailee.
Aiemmin olen käyttänyt zeoliitittomia pesuaineita, nyt ostin kokeeksi tuon säästöpakkauksen zeoliittiainetta jolla näyttää olevan ajallisesti yhteys tuohon hajuun.
Kaatelin ohjeen mukaan etikkaa koneeseen ja pyöritin yhden mahdollisimman kuuman ohjelman läpi. Nyt kone haisee miedosti etikalta, mutta se lösy on poissa.
Täytyy ainakin kokeeksi siirtyä taas fosfaattipesuaineeseen ja katsoa mitä tapahtuu...
-Pentti- Ihme kouhotusta
Sepä on tuo zeoliitti pirullinen keksintö ja ihan turha siellä, missä jätevedet menee puhdistamoon - siellä kun otetaan ne fosfaatit talteen ja takas hyötykäyttöön.
Pyykit sillä ei puhdistu kunnolla ja kone törkyyntyy, sama kun heittelis savipalleroita lakanoiden sekaan. Ikävästi on kaupassa vaihtoehdot vähenneet, kohta varmaan ei muuta saa kuin sitä p''''':(
- Kissus
Samaa ongelmaa tuppaa meilläkin olemaan. Kone itsessään ei kyllä tyhjänä haise, ainakaan niin vahvasti että sen huomaisin. Pyykki on taas sitten aivan eri asia. Silloin tällöin kuivumaan nosteltava pyykki suorastaan löyhkää. Pesuaineita ollaan kokeiltu erilaisia, konetta ollaan pesty pesuaineilla ja ilman aineita 90 asteen pesussa ja aina välillä tuntuu että ongelma helpottaa, mutta sitten se sama löyhkä leijuu taas ilmassa kun seuraavan kerran pestään koneellinen pyykkiä 40 asteessa...
Valtaosa vaatteista on nyt 40 asteessa pestäviä, mutta tavoitteena on että päästäis niistä eroon ja korvattais ne vaatteilla jotka kestävät korkeampia pesulämpötiloja, koska koko ongelma tuntuu johtuvan juuri tuosta alhaisesta pesulämpötilasta. Pesuaineen koostumuksella ei lukuisien kokeilujen jälkeen tunnu olevan selkeää syy/seuraussuhdetta tuohon lemuun.- äi-ty-li
Toimiiko linkous kunnolla, tuntuu että pyykkisi jää liian märäksi.
- Kissus
äi-ty-li kirjoitti:
Toimiiko linkous kunnolla, tuntuu että pyykkisi jää liian märäksi.
Linkous toimii. Ja haju on tosiaan lähtöisin tuosta matalasta pesulämpötilasta. Heti kun pesee useamman koneellisen (3-4) 40 asteessa niin löyhkä palaa, eikä tarvita kuin siirtyminen korkeampaan pesulämpötilaan niin se katoaa.
Mutta eipä ole tuo ongelma muutenkaan pitkäikäinen. Hankitaan muuton vuoksi uusi pesutorni ja uusitaan myös vaatekaapin sisältöä.
- ldldlld
Osta apteekista sitruunahappoa!
Pussi maksaa pari euroa.
Aine siis laitetaan pesuaineen tilalle ja pestään kerran tyhjä koneellinen. Hajut lähtee ja kone puhdistuu. Osaavat neuvoa apteekissa ja itse sain myös paperilla ohjeet mukaan.- happo rules
Sitruunahappoa pitää käyttää koneen puhdistamiseen ainakin 100 grammaa, eli ainakin 2 pussillista. Kahvinkeittimeen tietysti yksi pussi riittää.
- mk
happo rules kirjoitti:
Sitruunahappoa pitää käyttää koneen puhdistamiseen ainakin 100 grammaa, eli ainakin 2 pussillista. Kahvinkeittimeen tietysti yksi pussi riittää.
Saman aasian ajaa etikka sopivassa anosmäärässä tai vaikka 60% alkoholi.
- Siirry nestemäisiin
pesuaineisiin loppuu hajut näin tehtiin meillä.
- Ex-ekoihminen
Minä kokeilin pesupähkinöitä - ja käytinkin niitä jonkin aikaa. Jotkut noita kehuvat ja toiset moittivat. Itse en niitä enää käytä.
Alussa pyykit vaikuttivat puhdistuvan suht koht, mutta kun olin käyttänyt pidemmän aikaa pesupähkinöitä niin alkoivat vaatteet haista tunkkaisille ja pesukone alkoi löyhkätä ja koko kylppäri.
Putsasin nukkasihdin ja sitruunahapolla hyvin kuumalla ohjelmalla pesin pesukoneen. Siltikin vielä vähän tuntui hajua. Huomasin kun nukkasihtiä putsasin, että jotain töhnää oli sinne nukkasihdin taaksekin kertynyt. Yritin sieltä putsata sen minkä onnistuin.
Olen vielä pari kertaa pyykkejä pestessäni lisännyt 2,5 dl etikkaa pesukoneeseen, kun pitihän ne löyhkät saada vaatteistakin pois. Nyt luulen että hajut on selätetty.
Ei enää ikinä pesupähkinöitä! Meille tuli pesukoneeseen haju kun pestiin miehen pahanhajuisia metsurinvaatteita. Haju lähti kun pesin siivousrättejä 30 asteen kirjopesulla ja laitoin pesuaineeksi pari dl kloriittia.
Pesuaine on ollut zeoliititonta Sertoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453703Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653554Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302989Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882105- 1501759
- 1051700
- 1221475
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401202Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085