Maalainen pääkaupungissa

minulle naurettiin

Olin käymässä Helsingissä ja astuessani bussiin sanoin kuljettajalle vahingossa, että 'kottiin'. Minulla on tapana sanoa nuin maalla, missä asun.
Lehahdin tulipunaiseksi, kun tajusin, mitä olin sanonut ja aloin änkyttämään ja kolikkokin tippui kädestä.
Ikinä en enää mene Helsinkiin. :(

60

1398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RosaLiiin

Höpsistä höö, unohda koko juttu.

Kun maalaisena menen kaupunkiin niin vasiten viännän ja kiännän kieltäni ja
      on hauskaa katsoa ihmisten ilmeitä.

Savolaisuus oikein pursuaa fiinien ihmisten seurassa, no, vaikken savolainen olekkaan, vain naitu savoon ja kolmekymmentä vuotta keittiönpöydän ääressä kielikylpyjä harjoitellut ehta savolaisen kanssa.

Olen huomannut, että murretta puhuessa saa helposti uusia tuttuja, pääkaupunkiseutu on täynnänsä ympäri suomea muuttaneita " maalaisia ",
      joilla läikähtää heti sydämessä, ehkä koti-ikävä tai jotain muuta kaipuuta, kun kuulevat elävää kotiseudun murretta.

• Ählämit

60% Helsinkiläisistä on savolaisia. Bussikuskeissa myös muutama ulkomailta Suomeen muuttanut.

• tiältäkkii päin

Ja loput karjalaisia.

• jänkhältä suoraan
        tiältäkkii päin kirjoitti:

Ja loput karjalaisia.

ja lapistakin...

• tulin v. 87

Ihmiset varmaan ajatteli, että hauska vitsi. Pelastit monen päivän. Rennosti vaan. Osasiko kuski rahastaa? Jos kyseessä oli Helsingin sisäinen bussi, niin maksu on aina sama, joten sanomisesi oli aivan oikein.

• Olen samaa

huomannut kun olen Hesassa käynyt.
        Ensin ne näyttävät suloisilta puluilta,
        mutta kun parempaa tietoisuutta valuu aivoihin, niin tosiaan harakoitahan ne on.

• 50-60

Viimeksi kävin siellä 50 vuotta sitten, tuskin käyn enää.

• Hittasin Hagiksessa kerran skuruun ja sanoin förarille että slebaa mut kurvis veks.
      Heräsin jossain vithun kaukana.
      Teki mieli näyttää tummanaamaiselle miten Olifantit strittaa ja kuinka paljon sen kärsään mahtuu.
      Ne kun imppaa suoraan lehmiksen suonesta muutenki.
      Ei ole tämä kuitenkaan ihan tositarina, muistaakseni. :)
      H.

• polvia neljä..vasta

hunksz

Tosi säälittävää, kun landepaukku kirjoittaa slangia ja yrittää olla stadilainen.

• polvia neljä..vasta kirjoitti:

hunksz

Tosi säälittävää, kun landepaukku kirjoittaa slangia ja yrittää olla stadilainen.

"polvia neljä..vasta"

Toistan, taas. Minä en ole Stadilainen vaan heinähattu Helsinkiläinen.

Ja Stadin tavalla olen täällä oppinut elämään. vuodesta 1972.
        Tuo ura on jättänyt kaikenlaista jälkeä.
        H.

• Metropolis suomessa

Onko tää sitä maalaiskaapungin murretta?
        Jota puhutaan Mogadishun megapoleista tulleille?

• 1943

Joskus melko kauan sitten minulla oli aina kymmenen matkan kortti Helsingissä, missä kävin usein. Kerran tulin Lauttasaaresta keskustaan ja vaihdoin toiseen bussiin. Sen kuljettaja sanoi, ettei kortti ole enää voimassa, siitä on kerrottu mm. TV:ssä. Matkustajat varmaan tuijottivat ja luulivat minun pinnaavan. Harmittaa vieläkin, kun en sanonut, että olen maalta ja syön heinää.

• * * *
      Otan aina Helsingissä yleisissä kulkuvälineissä liikkuessani tekstiviestilipun puhelimeen, ettei vaan tarvitse sanoa mitään.
      Kottiin lähtevissä linja-autoissa on oman seudun väkeä kuskeina, joten silloin voi jo reippaasti puhua karjalanmurretta kuljettajalle.

:)

• 1943

Niin minäkin tein alkuviikosta. Vaihdoin ratikasta bussiin. Tyttäreni väitti, ettei lippu kelpaa muualla kuin raideliikenteessä. Pitäneekö paikkansa? Minä ainakin ajelin.

• 1943 kirjoitti:

Niin minäkin tein alkuviikosta. Vaihdoin ratikasta bussiin. Tyttäreni väitti, ettei lippu kelpaa muualla kuin raideliikenteessä. Pitäneekö paikkansa? Minä ainakin ajelin.

* * *
        Ajelen joko ratikalla tai junalla, mutta olettaisin lipun kelpaavan myös bussissa.
        Toissa syksynä ajelin pummilla junassa Oulunkylästä rautatieasemalle, kun en löytänyt mistään ohjetta enkä numeroa viestiin.
        Eikä lipunmyyntivaunu pysähtynyt siinä missä piti.
        Kyllä jännitti... :)

• kännykkälippu
        1943 kirjoitti:

HKL:n kännykkälippu käy ratikassa, metrossa, Suomenlinnan lautalla, metron itäisillä liityntäbussilinjoilla ja VR:n lähijunissa.

• Mikä siinä...

puhumisessa niin vaikeaa on? Ovatko suomalaiset noin sairaita, etteivät kehtaa puhua?

• fghgfhdghntfgnr
        1943 kirjoitti:

Siinä lippuviestissähän lukee, missä kaikkialla lippu on käypä. :P (Ts. ei bussissa.)

• 5454
        Anceli kirjoitti:

* * *
        Ajelen joko ratikalla tai junalla, mutta olettaisin lipun kelpaavan myös bussissa.
        Toissa syksynä ajelin pummilla junassa Oulunkylästä rautatieasemalle, kun en löytänyt mistään ohjetta enkä numeroa viestiin.
        Eikä lipunmyyntivaunu pysähtynyt siinä missä piti.
        Kyllä jännitti... :)

Poliisi on tulossa. Lippupinnarit kuriin!

• tsadista

Osa on varmaan naurahtanut hyväntahtoisesti ja tullut hyvälle tuulelle. Aito stadilainen ei naureskele (ivallisesti) tuollaiselle asialle, mutta nää maalta tulleet hunksahdukset voivat sen tehdä. Ja mikä ettei, kaikkihan on heistä lähtöisin, stadilaisuuskin.
      Kelvollinen provo, sanoisin.

• ,,,, .....

HSL:n eli Helsingin seudun liikenteen kertalippu käy myös muissakin busseissa kuin liityntä sellaisilla. Automaatista 2,20 € ja muuten 2,70€.

• kännykkälippu

• 40-v asunut ja pois
        kännykkälippu kirjoitti:

Kännykkälupusta, kun oli kyse:

http://www.puhelinliittymat.fi/kannykkalippu/

kännykkälippu

Kiitos linkistä. Olenkin ihmetellyt mistä sen saa? Olen piakkoin vierailulla Hesassa ja olen miettinyt, että käykö siellä enää minkäänmaan valuutta, nimenomaan kätaisellä?

• i_a¨¨

No jaa...

Poikani asuu työnsä takia siellä "kivikylässä". Olin käymässä hänen luonaan. Asuu Kivilahdessa. Aamusella lähdimme "kylille" bussilla kun kuulemma parkkipaikoista on siellä suuri pula. Nousin bussiin ja toivotin kuskille hyvät huomenet, kuten meilläpäin tapana. Vastaani sain tuiman silmäyksen ja poikani neuvon ettei täällä tervehdi ketään muut kun tyhmät maalaiset.... :)

• tsadilainen

No se kuski ei ainakaan ollut stadilainen, vaan maalta tullut. Itse maalta tulleena ja Hesassa asuneena voin sanoa, että ystävällisimmän kohtelun, neuvot ja mistä nyt on ollutkaan kyse, olen saanut stadilaisilta. Mistä tiedän että he olivat stadilaisia, no just siitä! Maalta Helsinkiin rantautuneet luulevat olevansa vaikka mitä "mie olen stadista" on paras mitä olen kuullut. En ihannoi stadilaisia, mutta mielestäni kaikki nää landelta sinne kotiutuneet leimaavat myös alkuperäiset väärällä tavalla.

• kuutsikuut

Googlasin ja se kertoi, et Kivilahti on Ilomantsissa, joten tarkoitit varmaankin Kivenlahtea. Espoon busseissa moikataan ja kiitetään kuskia.

Poikasi info, oli juuri sitä maalaisia halveksuvaa, joskin en nyt Espootakaab minään Lontoona pidä.

• i_a***
        kuutsikuut kirjoitti:

Googlasin ja se kertoi, et Kivilahti on Ilomantsissa, joten tarkoitit varmaankin Kivenlahtea. Espoon busseissa moikataan ja kiitetään kuskia.

Poikasi info, oli juuri sitä maalaisia halveksuvaa, joskin en nyt Espootakaab minään Lontoona pidä.

No Kivenlahtihan se, vaikka hällä väliä. Asunut siellä 26 vuotta. Odottaa innolla määrättyä ikää jolloin voi luopua osuudestaan isossa yrityksessä ja palata juurilleen...

• 1943

Kun näin plussan suuntaan käyttäytyy ei kai niin vaarallista ole, tuo lisämaustetta elämään. Eri asia, jos alkaa rähinöidä.

• ............

heh heh nauraa muaki, mutta ei tuosta kannata sen enempää pahaa mieltä kantaa,
      ei ku nokka pystyyn ja taaaaaassss menoksi,,,

• okkigaam

Tervetuloa
      Ystäväni joka asuu järnenpäässä, jättää autonsa tuohon kaupankulmassa olevaan parkkiin.
      Ensi kertaa noustessaan HLK bussiin antoi kuskille rahan sanoen: Helsinkiin.
      Jos hänen kanttinsa kesti moka, kestää se sinunkin.
      maagikko

• Ja minä sanoin bussikuskille että huomenta, olin iltavuoroon menossa kahden jälkeen iltapäivällä ja heräännyt kyllä aikaisin mutta vuuorotyötä tehdessä voi lipsahtaa mitä vaan.
      Hymyn sain palkakseni, parilta asiakkaltakin.
      Enkä ollut maalainen silloin vaan ihan siellä suurkaupungissa asuin.

• anfrin bergman

Vaivaudun pk-seudulle vain silloin, pari kertaa vuodessa, kun ajan autoni lentoaseman parkkiin ja lennän ulkomaille miljoonakaupunkeihin ;)))!

• väsynyt kaupunkiin

Täällähän olla möllötän ja mietin mitä ihmettä varten? Työt tehty,eläkettä nautitaan (?) sitähän voisi olla missä vain.
      Paluu alkujuurilleni joskus kiehtoo,siellä voesi olla silimätikkuna,kaekki tietää toesten assiet paremmin ku ite,teällä voe hukkuo ihmispaljouteen ja kaota,ymmärtäneekö kukkaa mitä yritän sannoa..

Ehkäpä inspiraation saattelemana muutun vielä maalaiseksi kun löydän sopivan "huojuvan talon" jostain korvesta tiettömän taipaleen takaa.
      Ei tarvitse kumarrella nipottajia ja kuunnella tärkeilijöitä,voi ikäänkuin riisua itsensä henkisesti alasti ; )

• Oi tullos jälleen...

Tjaah, ainakin itselleen pitää oppia nauramaan, muuten käy elämä surkiaksi oli sitten omassa kotona tai tiällä piäkaupunkissa. Vähän turhalta tuntuu kamala nolostumisesi, sillä illan viiletessä ja tummetessa kuskit joutuvat täälläpäin kuulemaan matkustajilta jos vaikka mitä kommenttia. Niihin nähden "kottiin" on kilteimmästä päästä.

Tule ihmeessä toistekin, sillä pääkaupunki pullistelee meitä maalaisia paitsi eri puolilta Suomea, myös eri puolelta mualimaa.

• Juntti1657

Rullaportaissa seisotaan aina siellä oikealla puolella että kiireisimmät pääsee kävelemään ohi.. Ärsyttää kun aina viedään koko tila.. Ainiin ja bussissa etuovesta sisään ja takaovesta poistutaan niin hyvin sujuu.

• Kyllä on sairaan

huono itsetunto jos tuollaista häpeää, ovatko suomalaiset jo nykyään niin sairaita, etteivät enää uskalla puhua? Mikä ihmisiä nykyään oikein vaivaa?

• Eihän itsetunnossa mitään vikaa ollut jos luuli että jokainen Helsingissä tietää missä hän asuu...

• Ei tuossa
        yohuuhkaja kirjoitti:

Eihän itsetunnossa mitään vikaa ollut jos luuli että jokainen Helsingissä tietää missä hän asuu...

kommentissa sitä tarkoitettu.

• Ei tuossa kirjoitti:

kommentissa sitä tarkoitettu.

Taidat hieman tosikko olla....

• Taidat itse olla
        yohuuhkaja kirjoitti:

Taidat hieman tosikko olla....

hieman tyhmä, hoh hoijaa turha haaskata aikaa idioottien kanssa.

• Taidat itse olla kirjoitti:

hieman tyhmä, hoh hoijaa turha haaskata aikaa idioottien kanssa.

Heh, no, omapa oli valintasi...

• henrjii

Huomenna pitäisi sinne minne kakka lasketuu mennä. Tytär kun pääsee ylioppilaaksi. Vähän se on pieni kylä kun sielä ei ole eres parkkitilaa autoille, joten meemmä junalla.
      Tekxtarilla sielä sitten pääsee liikumaan. Varaa vaan lipun kännykällä, ja maksaa sitten vasta jos kysytään.

• savon juuret

no suurin osahan on hesalaisista , maalta muuttaneita vuosikymmenien ajan ja sen huomaan kun käyn, ettei bussikuskia tervehditä, se on vaan hyvä, kuka jaksaa koko paivan tervehtiä jokaista, sillä matkustajia on paljon..

• Orvokkivain

Ensiksikin on aivan ihanaa, kun joku puhuu kunnon murretta, eikä tylsää yleiskieltä. Eikä ne hesalaiset ole yhtään viisaampia tai fiksumpia kuin sinäkään, niin että jos ne nauraa, niin naura mukana. Ja jos luulet, että se juttu oli kaikkien bussissa olleiden mielestä jotenkin mieliinpainuva ja merkittävä, niin kuvittelet turhia. Sen paremmin bussikuski kuin kukaan muukaan, paitsi sinä, ei enää edes muista sitä.
      Kuinka paljon itseäsi kiinnostaa, miten joku ventovieras ihminen puhuu bussissa tai jos hänelle tapahtuu jokin olemattoman pieni ja merkityksetön moka?

• Minä

Miksei yhtä hyvin voida kysyä, miten kaupunkilainen käyttäytyy maalla? Se se vasta hupaista on... ;)))

• H:fors

Hauska puheenaihe. Suurin osa helsinkiläisistähän on muualta kotoisin. Kyllä ne siis ihan oikeasti ymmärtää, vaikka joskus saattaa hymyilyttää. Keskivertohelsinkiläinen on aika pihalla kolmosen ratikan reitistä... Helsingissä on niin monen sorttista väkeä, että parasta on, että sekaan mahtuu vaikka minkälaista.

• Savon jatke

Et ollut ainoa. Kottiin ne muutkin oli matkalla.

• nauru pidentää ikää

Silloin joskus Danny teki laulun Kuusamoon. Ystäväni (18 v.) perhe muutti Helsinkiin samoihin aikoihin ja muistan ikuisesti hänen närkästyksensä laulun johdosta. "Vai ei Helsingissä ole enää helsinkiläisiä? Menkööt Danny itse Kuusamoon. ME helsinkiläiset olemme kyllä onnellisia Helsingissä." Joopa joo, oli asunut siellä noin viisi kuukautta ja sitä ennen koko siihen asti eletyn elämänsä pienen pienellä maaseutupaikkakunnalla. Vain osa helsinkiläisistä on aitoja useamman sukupolven stadilaisia ja oman kokemukseni mukaan ovat hyvinkin suvaitsevaisia meitä "maalaisserkkuja" kohtaan. Ja eikös naurun pitäisi olla iloinen asia?

• Opin jo nuorena, että pääsee helpommalla, kun oppii nauramaan itselleen ja omille hölmöilyilleen. Säästyin varmaan esim. työelämässä nuorena iltalukiolaisena (Hgissä) monelta kiusoittelutilanteelta, kun nauroin itsekin omille kommelluksilleni ja löin asian leikiksi vaikka kuinka hävetti ja harmitti.

Mielestäni suomalaiset ovat periaatteessa samanlaisia joka paikassa, eikä yhteisiä käyttäytymissääntöjä kai ole missään päin Suomea. Hyviä tapoja ei koskaan tarvitse hävetä, eikä inhimillisiä kommelluksiakaan.

Jos bussiin mennessä syntyy katsekontakti kuljettajan kanssa, tervehdin vähintään hymyllä ja nyökkäämällä, samoin kiitän bussista poistuessani. Pidän itseäni kai perustellusti helsinkiläisenä, vaikka olen asunut osan aikuisikääni kaupungin rajojen ulkopuolella. Perin käyttäytymisnormit helsinkiläisiltä vanhemmilta ja isovanhemmilta. Mielestäni Helsinki on viehättävä, moni-ilmeinen kaupunki ja ihmiset siellä ovat ystävällisiä, elleivät ole kiireesti rientämässä jonnekin omissa ajatuksissaan.

Ehdotan, että unohdat oman hämmennyksesi, jota taatusti ei monikaan huomannut, ja palaat halutessasi muutamiksi kauniiksi kesäpäiväksi tutustumaan paremmin tähän, kaikenlaista mielenkiintoista tarjoavaan kauniiseen kaupunkiin - ja ilahduttamaan aitoudellasi tosikoita "tatilaisia".;))

• tahvo

Tuota nin , mitenkä siinä rautatievaunussa , joka liikkuu keskelä helessinkii pitäs tämmösen mualais tolvanan olla . Ostetaanko sinne piletit netistä , vai mistä ? Epätietonen tahvo ?

• O - O

Kaekki käyp. Osta kuskilta, kioskista, automaatista tai vaikka kännykällä.

Lipun voi tilata lähettämällä tekstiviesti A 1 numeroon 16355. Hinta on 2 euroa ja yöaikaan 4. Lisätietoja: http://www.hel2.fi/HKL/mobile/kannykkalippu.html

• maailamanmatkaaja 1

Itseäni on niin monta kertaa naurattanut kun "helsinkiläiset" uskovat tai luulevat olevansa suurkaupunkilaisia.

Maailamanmatkaajana olen viettänyt suurimman osan elämästäni suurkaupungeissa -New York, Peijing, (kaupunki yksistään Belgian kokoinen , 15 miljoonaa asukasta) Lontoo jn.. Helsinkiin saapuessa tuntuu kuin tulisi pieneen tuttuun kylään - puhdasta, rauhallista, hiljaista. Pyoräillen pääsee kaupungin laidasta toiseen. Ilma on puhdasta hengittää. Pari laadukasta museota, teatteria ruokapaikkoja ja siistejä hotelleja. Kuin ainakin kunnon pikkukaupungissa.

Tuntuu aina niin turvalliselta kun pääsee koneesta ulos Suomen kamaralla. JA Helsinkihän se ensimmäinen kotiintulopaikka aina on.

Suurin kulttuurishokki on kun vahingossa erehtyy toivottamaan hississä hyvää huomenta tai tormätessään toiseen pyytämään anteeksi tai pitämällä ovea auki takana tulevalle (niinkuin muualla tehdään), siitä saa ilkeän silmien muljaisun ja orähdyksen tai sitten ei huomioida lainkaan. Ulkomaalaiset kiittavat ja vastaavat sentää huomeen! Herranen aika jos sattuu vahingossa hymyilemään, tuntuu kuin pidettäisiin hiukan erilaisena, siis negatiivisessa mielessä.

Maaseutua kiertäessä ihmiset ovat ystävällisempiä, mutta nuo kierrokset tyon takia jäävät suht harvoiksi.

• bessie*

No jooo

Mahtaako monikaan tuntea olevansa suurkaupunkilainen, tai ylipäätään ajatella kaupunkilaisuuttaan.

Samanlaista on hissielämä kaikkialla maailmassa. Johtuisiko siitä, että hissit pääsääntöisesti ovat sisätiloissa, ja se luontevin tervehtimispaikka on ulko-ovesta aulaan tms. tullessa. Ja seuraava siinä kerroksessa, mihin on matka. Puhun nyt siis enemmän tai vähemmän julkisten tilojen, isojen yritysten, ym. hisseistä. Tutut ja ulkonäölta tutut tietenkin huomioidaan kohtaamishetkellä, niin kuin tietenkin jossain määrin kaikki muutkin.
        Hisseissä usein toisilleen tuntemattomat ihmiset seisovat niin, että kaikilla on kasvot samaan suuntaan ja kysymys on vain muutaman sekunnin matkasta.
        Pöljä siinä tilanteessa rupeaa väkinäisesti seurustelua yrittämään tai hymyilee kuin puuhevonen kuutamossa.
        Toisten kohtelias huomioiminen on aivan tavallista käytöstä, hymy tulee siinä yleensä luonnostaan, eikä hämmästytä ketään.

• tulisilla.
        bessie* kirjoitti:

No jooo

Mahtaako monikaan tuntea olevansa suurkaupunkilainen, tai ylipäätään ajatella kaupunkilaisuuttaan.

Samanlaista on hissielämä kaikkialla maailmassa. Johtuisiko siitä, että hissit pääsääntöisesti ovat sisätiloissa, ja se luontevin tervehtimispaikka on ulko-ovesta aulaan tms. tullessa. Ja seuraava siinä kerroksessa, mihin on matka. Puhun nyt siis enemmän tai vähemmän julkisten tilojen, isojen yritysten, ym. hisseistä. Tutut ja ulkonäölta tutut tietenkin huomioidaan kohtaamishetkellä, niin kuin tietenkin jossain määrin kaikki muutkin.
        Hisseissä usein toisilleen tuntemattomat ihmiset seisovat niin, että kaikilla on kasvot samaan suuntaan ja kysymys on vain muutaman sekunnin matkasta.
        Pöljä siinä tilanteessa rupeaa väkinäisesti seurustelua yrittämään tai hymyilee kuin puuhevonen kuutamossa.
        Toisten kohtelias huomioiminen on aivan tavallista käytöstä, hymy tulee siinä yleensä luonnostaan, eikä hämmästytä ketään.

Mie meinasin eilen auttaa yhtä vanhempaa naista kun tuli rollaattorin kanssa ovesta.
        Mulla kun on tapana mennä apuun jos näen että jollain on vaikeeta. On sitten nuori tai vanha.
        En saanut muuta kun ärähdyksen osakseni.
        Ei tullut hymyä.
        Se on kyllä harvinaisempaa, mutta joskus näinkin.

• bessie*
        tulisilla. kirjoitti:

Mie meinasin eilen auttaa yhtä vanhempaa naista kun tuli rollaattorin kanssa ovesta.
        Mulla kun on tapana mennä apuun jos näen että jollain on vaikeeta. On sitten nuori tai vanha.
        En saanut muuta kun ärähdyksen osakseni.
        Ei tullut hymyä.
        Se on kyllä harvinaisempaa, mutta joskus näinkin.

Tulin uteliaaksi

Mitä hän sinulle ärähti, vai oliko se ihan RÄYHH tms.?

Olisin minä silti auttanut, enkä vain meinannut. Pitänyt ovea oikein kunnolla auki, paljon muutenhan tuossa ei pysty auttamaan.

Jos minulta kysytään - ja onhan minussa se hyvä puoli, ettei tarvitse aina kysyäkään - niin täällä tuo vaatimus saada hymyjä osakseen mennen tullen menee joskus vähän överiksi.
        Ajattelen, että suurin osa meistä osaa luontevan kanssakäymisen, miksi niin itsestään tuleva asia kuin hymy pitää erikseen mainita?

• bessie* kirjoitti:

Tulin uteliaaksi

Mitä hän sinulle ärähti, vai oliko se ihan RÄYHH tms.?

Olisin minä silti auttanut, enkä vain meinannut. Pitänyt ovea oikein kunnolla auki, paljon muutenhan tuossa ei pysty auttamaan.

Jos minulta kysytään - ja onhan minussa se hyvä puoli, ettei tarvitse aina kysyäkään - niin täällä tuo vaatimus saada hymyjä osakseen mennen tullen menee joskus vähän överiksi.
        Ajattelen, että suurin osa meistä osaa luontevan kanssakäymisen, miksi niin itsestään tuleva asia kuin hymy pitää erikseen mainita?

Hän ärähti että ei tarvi tulla auttamaan.
        No en minä väkisin kellekään apuani työnnä jos kokee sen pahana.
        Ja tuon hymyn vaan laitoin tuohon kun itse kirjoitit:

"Toisten kohtelias huomioiminen on aivan tavallista käytöstä, hymy tulee siinä yleensä luonnostaan, eikä hämmästytä ketään."

Muuten saan kyllä hymyjä sen verran kulkiessani ettei niitä kaikkia tule tänne mainittua :))

• tulisilla kirjoitti:

"Toisten kohtelias huomioiminen on aivan tavallista käytöstä, hymy tulee siinä yleensä luonnostaan, eikä hämmästytä ketään."

Muuten saan kyllä hymyjä sen verran kulkiessani ettei niitä kaikkia tule tänne mainittua :))

"tulisilla"

Nyt kyllä minäkin hymyilen :)

H.

• hunksz kirjoitti:

"tulisilla"

Nyt kyllä minäkin hymyilen :)

H.

Se on hyvä kun saa ihmiset ympärillään hyvälle tuulelle.
        Jatka vain hymyilyäsi.
        Ja maailma pelastuu.

• bessie*
        tulisilla kirjoitti:

Voisi ajatella että vanhoilla, rollaattoria tarvitsevilla on vaivoja, ehkä kipujakin.
        Ei silti tietysti ärähdellä pitäisi kenellekään, määräilläkin voi vain oman ovensa aukomisesta. Ehkä hän tulkitsi väärin kehon kieltäsi ja pelkäsi, että aiot tarttua rollaattoriin. Mutta kuten totesit, harvinaisempaahan tuollainen on.

Äitini ei halunnut, että häntä avustetaan ulos autosta tarttumalla häneen. Lähinnä anteeksipyytävään sävyyn hän sen sanoi ja ihan pyysikin anteeksi, kun tässä nyt vähän menee aikaa. Menin avaamaan hänelle oven, siirsin penkkiään niin taakse kun sai ja joskus tarvittaessa pidin käsissäni juuri siihen tarkoitukseen hankkimaani metalliputkea, josta hän sai hyvän otteen. Sitä sain varovasti nostaa.

Tuo kohta minkä poimit oli vastauksessa maailmanmatkaajalle, joka oli sitä mieltä että me kaupunkilaiset vastaamme ilkeällä silmien muljaisulla kohteliaisuuteen ja avuliaisuuteen ja pidämme hymyilevää ihmistä erilaisena, negatiivisessa mielessä.
        Ja kyllä minun silmiini ensimmäisen kerran jo monta vuotta sitten pisti tällä palstalla tuo hymyn korostaminen ja irrottaminen erilleen luontevasta ja tavallisesta muut huomioivasta ja käyttäytymisestä.

• bessie* kirjoitti:

Voisi ajatella että vanhoilla, rollaattoria tarvitsevilla on vaivoja, ehkä kipujakin.
        Ei silti tietysti ärähdellä pitäisi kenellekään, määräilläkin voi vain oman ovensa aukomisesta. Ehkä hän tulkitsi väärin kehon kieltäsi ja pelkäsi, että aiot tarttua rollaattoriin. Mutta kuten totesit, harvinaisempaahan tuollainen on.

Äitini ei halunnut, että häntä avustetaan ulos autosta tarttumalla häneen. Lähinnä anteeksipyytävään sävyyn hän sen sanoi ja ihan pyysikin anteeksi, kun tässä nyt vähän menee aikaa. Menin avaamaan hänelle oven, siirsin penkkiään niin taakse kun sai ja joskus tarvittaessa pidin käsissäni juuri siihen tarkoitukseen hankkimaani metalliputkea, josta hän sai hyvän otteen. Sitä sain varovasti nostaa.

Tuo kohta minkä poimit oli vastauksessa maailmanmatkaajalle, joka oli sitä mieltä että me kaupunkilaiset vastaamme ilkeällä silmien muljaisulla kohteliaisuuteen ja avuliaisuuteen ja pidämme hymyilevää ihmistä erilaisena, negatiivisessa mielessä.
        Ja kyllä minun silmiini ensimmäisen kerran jo monta vuotta sitten pisti tällä palstalla tuo hymyn korostaminen ja irrottaminen erilleen luontevasta ja tavallisesta muut huomioivasta ja käyttäytymisestä.

Voi olla että hän ymmärsikin väärin.
        Mulla on paha tapa olla spontaani tossa asiassa kaupungilla.
        Kerran melkein pelästytin tahtomattani yhden ihmisen kun näin jo kaukaa hänen taistelevan ison maton kanssa laittaessaan tuulettumaan.
        Kun iten on pienikokoinen ja mulla on yksi matto joka on tosi painava kuivanakin niin tiedän miten vaikeaa siinä tuulettamisessa esim.
        Kun menin sinne katsomaan tilannetta niin selän takana aloin kysymään tarviiko apua ja hän pelästyi, mutta kuitenkin mielellään otti sitten avun vastaan.

Monta muuta tilannetta. Kun niitä tulee vastaan niin usein on kuin joku muu toimisi puolestani.

Täällä tuo hymiöiden käyttö on hyvin moninaista ei aina välttämättä hymyilyä ystävällisesti.
        Se on niinkuin kohdatessa elämässäkin ei kaikkien huumori ja ajatukset kohtaa. Niin se on täälläkin.
        Hymyllä voi olla monta merkitystä. Minäkään kun en ole kaikkiin noihin hymiöihin tutustunut, kait niistä löytyisi vinoille hymyille ja ironisille hymyille eri merkit.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      399
      8656
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      168
      3001
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      15
      1383
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1028
    5. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      68
      1017
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      26
      961
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      933
    8. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      923
    9. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65
      870
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      73
      864
    Aihe