Lapsen peseminen!

Miia

Kuinka usein 4-6-vuotiaden lasten tulisi peseytyä? Meillä saunotaan kerran viikossa mutta onkohan se tarpeeksi? Ystävättäreni pakottaa 5-vuotiaan tyttönsä käymään suihkussa/kylvyssä joka päivä.

78

12125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitikkä

      Meillä 7- ja 9-vuotiaat pesee joka ilta ainakin pyllynsä ja nassunsa, näin on ollut siitä asti kun vaipoista pääsivät. Eikä ole mitään pakotusta tarvittu, ihan ovat siihen tottuneet. Koko suihku vähintään kerran viikossa, urheiluharrastusten jälkeen myös aina. Näin meillä.

      • Miia

        meilläkin pylly ja naama pestään päivittäin aamuin illoin mutta tarkoitin lähinnä tukan pesua ym.


    • mira

      herra jumala kerran viikossa!!!!!oletko sinä ihan tosissas? meillä lapset käy pesulla yhtä usein kuin aikuisetkin eli kerran päivässä ja niin se pitää ollakkin, eivätkä mukulat ole pahemmin hanttiin pistäneet. puhtaus on hyvä oppia pienestä alkaen.
      Eniten minua ällöttää pienet lapset joiden hiukset haisee erittäin pahalle kun ne pestään hyvä jos kerran viikossa kahdessa. vaikka tukka ei vielä siinä iässä niin rasvoitu mutta haisee kylläkin.
      PESKÄÄ NIITÄ LAPSIANNE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • äitiliini

        Ja se vasta ainakin minua öklöttää kun lasten kaverit käy vessassa eivätkä pese käsiään, ei meinaa enää niitä kehdata komentaa sitä tekemäänkään niinkuin pienempinä. Lapset niille sitten usein sanovat tuosta... Niin että kyllä käsienpesu vessakäynnin jälkeen minusta kuuluu sivistykseen ja vanhempien se pitää lapsille opettaa, ja myös valvoa että se opitaan!


      • mira
        äitiliini kirjoitti:

        Ja se vasta ainakin minua öklöttää kun lasten kaverit käy vessassa eivätkä pese käsiään, ei meinaa enää niitä kehdata komentaa sitä tekemäänkään niinkuin pienempinä. Lapset niille sitten usein sanovat tuosta... Niin että kyllä käsienpesu vessakäynnin jälkeen minusta kuuluu sivistykseen ja vanhempien se pitää lapsille opettaa, ja myös valvoa että se opitaan!

        ihmetellään että mistä meidän pikku adalmiinalle on tullu yhtäkkiä tullu jotaki matoja!!
        tuntuu että eräät vanhemmat elävät vieläkin 50vuotta jäljessä jolloin pesupäivä oli lauantai ja muuten ei sitte tarttekaa peseytyä! hygienia ennen kaikkea. myös suu sellainen. opettakaa ne lapset pesemään niitä hampaita ettei aina meinaa pökertyä kun joku lapsi raukka sanoo jotaki


      • ........

        Aika sairasta mun mielestä pestä pikku lapsia joka päivä.. SItten ihmetellään kuinka meidän pikku Jere-Joakimilla ja Minja-Jeminalla on niin kovasti ihottumaa... :D muutama, ehkä joku 3 kertaa viikossa riittää ihan maalaisjärjellä ajateltuna.. siis tuollaisille korkeintaa 4-vuotiaille..


      • 4234234
        ........ kirjoitti:

        Aika sairasta mun mielestä pestä pikku lapsia joka päivä.. SItten ihmetellään kuinka meidän pikku Jere-Joakimilla ja Minja-Jeminalla on niin kovasti ihottumaa... :D muutama, ehkä joku 3 kertaa viikossa riittää ihan maalaisjärjellä ajateltuna.. siis tuollaisille korkeintaa 4-vuotiaille..

        Olen samaa mieltä, että kokopesu 3 kertaa viikossa riittää hyvin, ja muina iltoina pestään vaikka vain kasvot. Varsinkin talvella lapsen (ja aikuisen) iho kuivuu herkästi.

        Lisäksi, jos lasta ollaan jatkuvasti pesemässä ja putsaamassa niin sillä voi olla negatiivisia vaikutuksia luonnollisen vastustuskyvyn kehittymiseen. Iho ei ehdi missään vaiheessa tuottaa omia luonnollisia öljyjään esim. hiuspohjaan jos sitä ollaan koko ajan puhdistamassa.

        Mutta jos lapsi on tyyliin pyörinyt kuralätäköissä ja hiekkaisilla leikkikentillä, voi extra pesupäivä tulla tarpeeseen.


      • Eituntoaverisuonia

        Ei se tukka mitään rasvoitu, vaan päänahka, hiukset ja kynnet ovat kuollutta keratiinia.


      • Anonyymi
        äitiliini kirjoitti:

        Ja se vasta ainakin minua öklöttää kun lasten kaverit käy vessassa eivätkä pese käsiään, ei meinaa enää niitä kehdata komentaa sitä tekemäänkään niinkuin pienempinä. Lapset niille sitten usein sanovat tuosta... Niin että kyllä käsienpesu vessakäynnin jälkeen minusta kuuluu sivistykseen ja vanhempien se pitää lapsille opettaa, ja myös valvoa että se opitaan!

        Ihan totta , monet vanhemmat eivät ole opettaneet lapsiaan pesemään käsiään koska eivät itsekään pese omiaan.
        Kaikki ripuli tauditkin estetään kun pestään käsiä vessassa käynnin jälkeen ja aina ennen ja jälkeen ruokailun .
        Joten kun vanhemmat opettaa lapsilleen tapoja niin siihen kuuluu myös hygienia .
        Onneksi koulussa opetetaan nykyisin näitäkin asioita , ja viisas ymmärtää tyhmempi ei


      • Anonyymi
        äitiliini kirjoitti:

        Ja se vasta ainakin minua öklöttää kun lasten kaverit käy vessassa eivätkä pese käsiään, ei meinaa enää niitä kehdata komentaa sitä tekemäänkään niinkuin pienempinä. Lapset niille sitten usein sanovat tuosta... Niin että kyllä käsienpesu vessakäynnin jälkeen minusta kuuluu sivistykseen ja vanhempien se pitää lapsille opettaa, ja myös valvoa että se opitaan!

        Ihan niin , lasten vanhemmat eivät ole opettaneet omilleen pesemisen tarpeellisuutta .
        Tottakai kädet pestään vessassa käynnin jälkeen .
        Jansitten on monella tuo alapesu myöskin ihan hukassa. Ei ymmärretä että kun ulostetaan ja pyyhitään paperilla niin uloste bakteereita jää iholle ja saattavat aiheuttaa virtsateiden tulehdusta lapselle . Joten joka ilta pitäisi pyllyt pestä niin aikuisen kuin lapsenkin .
        Ja kädet vessassa käynnin jälkeen , samoin ennen ruokailua ja jälkeen .
        Joten monillakin vieläkin ne vanhat tavat että kerran viikossa saunassa niin ollaan muka puhtaita .
        Meillä kaikki lapset ovat opetettu pitämään huolta puhtaudesta eikä ole sairauksia ollut koskaan .


      • Anonyymi
        ........ kirjoitti:

        Aika sairasta mun mielestä pestä pikku lapsia joka päivä.. SItten ihmetellään kuinka meidän pikku Jere-Joakimilla ja Minja-Jeminalla on niin kovasti ihottumaa... :D muutama, ehkä joku 3 kertaa viikossa riittää ihan maalaisjärjellä ajateltuna.. siis tuollaisille korkeintaa 4-vuotiaille..

        Ei vesi aiheuta ihottumaa, mutta jotkut lapset ovat herkempiä saamaan ihottumaa niihinkin löytyy syynsä .
        Alapää,on kuitenkin pidettävä puhtaana lapsillakin


    • meillä näin

      ...käydään suihkussa tai itseasiassa punkassa..lapset tykkää.ja mitä tohon hiusten pesuun,mä en oo kertaakaan pessy lasteni hiuksia millään aineilla ,pelkkä vesi pitää ne puhtaina ja hyvän tuoksusina .

    • ÄITI

      Jos esim kesä ja möyrivät ulkona niin päivittäin pesu. Jos talvi ja pysyvät puhtaana pesisin 2-4 kertaa/viikko.

    • jouno

      Meillä käydään saunassa kerran viikossa ja saattaapa mennä välillä kolmekkin viikkoa ettei käydä. Hampaat ja naama pestään aamuin ja illoin. Suihkuun joka toinen/kolmas päivä (en pidä tarpeellisena pakottaa suihkuun joka päivä ellei ole tarvetta), hiukset pestään kerran viikossa saunan jälkeen. Muuten siinä viikon aikana lapsen hiukset pysyy ihan hyvän tuoksuisina ja puhtaina pelkällä vedelläkin.

      Poika sai ruveta itse sanomaan mieliiteensä suihkuasiassa siinä 4 vanhana, nyt täyttää 7... ja hyvin on sujunut. Ei tullut mitään uhmaa suihkussa käyntiä vastaan tai tukan pesua.

      • Karamelli

        Me käymme koko perhe saunassa ja suihkussa tasan kaksi kertaa viikossa, emmekä haise :)

        Kädet, kasvot, hampaat ja pyllyt pestään päivittäin lapsilta. Puhtaat vaatteet vaihdetaan tarpeen mukaan, ainakin saunomisen yhteydessä. Hiukset harjataan joka aamu ja ilta. Eikä tuo tunnu haisevan harvoista pesuista huolimatta.

        Lauantaisin vaihdetaan puhtaat yöpuvut ja lakanat.

        Jokainen tyylillään, mutta isolla porukalla peseytyminenkin vie aikaa ja herkkäihoisilla liika pesu on vaan pahasta.


      • jaks.
        Karamelli kirjoitti:

        Me käymme koko perhe saunassa ja suihkussa tasan kaksi kertaa viikossa, emmekä haise :)

        Kädet, kasvot, hampaat ja pyllyt pestään päivittäin lapsilta. Puhtaat vaatteet vaihdetaan tarpeen mukaan, ainakin saunomisen yhteydessä. Hiukset harjataan joka aamu ja ilta. Eikä tuo tunnu haisevan harvoista pesuista huolimatta.

        Lauantaisin vaihdetaan puhtaat yöpuvut ja lakanat.

        Jokainen tyylillään, mutta isolla porukalla peseytyminenkin vie aikaa ja herkkäihoisilla liika pesu on vaan pahasta.

        tai sitten ette vain huomaa sitä, kun kukaan teistä ei ole toistaan puhtaampi... kaksi kertaa viikossa, aikuisetkin?! En tahtoisi istua teidän vieressänne työpisteessä.


      • Hyiolkoon
        Karamelli kirjoitti:

        Me käymme koko perhe saunassa ja suihkussa tasan kaksi kertaa viikossa, emmekä haise :)

        Kädet, kasvot, hampaat ja pyllyt pestään päivittäin lapsilta. Puhtaat vaatteet vaihdetaan tarpeen mukaan, ainakin saunomisen yhteydessä. Hiukset harjataan joka aamu ja ilta. Eikä tuo tunnu haisevan harvoista pesuista huolimatta.

        Lauantaisin vaihdetaan puhtaat yöpuvut ja lakanat.

        Jokainen tyylillään, mutta isolla porukalla peseytyminenkin vie aikaa ja herkkäihoisilla liika pesu on vaan pahasta.

        Hyi olkoon!! Eikös perushygieeni ole hallussa? Lapselle EHKÄ riittää 2kertaa viikossa suihku mutta aikuisena pitäisi kyllä ymmärtää peseytyä useammin.

        Meillä lapset 3v ja 5v käyvät jokatoinen päivä suihkussa, useammin jos on tarve, ja iltapesun yhteydessä pestään naama,kädet ja pylly. Ja hampaat tietysti..

        Emännän kanssa käydään jokapäivä suihkussa pesemässä ainakin jalkovälit ja kainalot. Mikä minun mielestäni kuuluu perushygieenin ylläpitoon.

        Siitä yliherkästä ihosta sen verran että meidän poijalla synnynäinen atoopinen iho ja ihotautilääkärin ohjeiden mukaan mennään. Sitä puhtaampi iho sitä parempi.


    • joka perheessä

      Hei,

      On tuo peseytyminen erilaista eri perheissä ja eritilanteissa.

      Meillä suihkutellaan vähintäänkin joka toinen päivä, saippuan kanssa ehkä pari kertaa viikossa.
      Launtaisin tai perjantaisin tapaa olla saunapäivä ja silloin aina se toinen ns perusteellisempi saippuan kanssa pesu.

      Ja tietenkin on aina tilanteessta kiinni jos on oikein pihalla, heikkalaatikolla, mullalla, kuralätököissä yms jne puuhasteltu niin silloin aina sellaisten todella "likaisten" leikkien jälkeen iltaisin pesydytään perusteellisemmin.

      Hampaat, naama, pylly pestään pari kertaa päivässä ja kädet tietenkin useammin eli aina sen jälkeen tullaan pihalta sille ja/tai ennen ruokailua.

    • tarja

      saunoa,joten saunotaan miltei joka ilta.Lapset ainakin joka toinen ilta,koska itse tahtovat eikä ihokaan ole siitä kärsinyt.Ainepesua ei joka kerta lapset tarvitse tehdä ja pienin tytär 1v9kk ei myöskään käy niin usein saunassa vaan ammeessa enemmänkin.Saunominen on meillä enemmänkin päivän päätös hetki missä rupatellaan päivän asiat,tai sitten äidin rentoutumishetki jolloin ei lapsilla ole saunaan asiaa.

    • lähihoitaja

      alle kouluikäisen ei tarvitse joka päivä lutrata siellä suihkussa/kylvyssä!!! Ei ole mielestäni kovin normaaliakaan jos joka päivä täytyy kokonaan peseytyä, ainakaan pakotettuna.

      Tottaki hampaiden ja kasvojen pesu kuuluu joka päiväisiin toimintoihin, käsien pesu useastikin päivässä (ulkoa tultaessa, vessa käynnin jälkeen, ennen ruokailua..).

      Alle kouluikäiselle riittää kerran viikossa saunassa ja suihkussa käynti. Kun lapsi aloittaa koulun, voi suihkussa käyntejä pikkuhiljaa lisätä. Pesytyminen alkaa siinä vaiheessa olemaan jo kovin yksilöllistä, joillain rasvoittuu hiukset helposti jo 7-8 vuotiaana kun jollain on vielä pienen lapsen iho ja hiukset...

      • lähihoitaja

        En itsekään pese hiuksiani joka päivä, ei ole tarvetta, joten miksi pesisin lapsiani joka päivä.

        Pidän kyllä hyvää huolta hygieniasta, omasta sekä lasteni, mutta joka päivä ei tarvitse suihkussa käydä, varsinkin kun laittaa kuitenkin puhtaat vaatteet joka päivä päälleen!

        Jokainen taaplaa tyylillään...


      • hoiii nainen
        lähihoitaja kirjoitti:

        En itsekään pese hiuksiani joka päivä, ei ole tarvetta, joten miksi pesisin lapsiani joka päivä.

        Pidän kyllä hyvää huolta hygieniasta, omasta sekä lasteni, mutta joka päivä ei tarvitse suihkussa käydä, varsinkin kun laittaa kuitenkin puhtaat vaatteet joka päivä päälleen!

        Jokainen taaplaa tyylillään...

        Pesulla käydään joka päivä!Kesällä etenkin kun penskat jyllää nurmikoita ja hietikoita pitkin,on kyllä varmasti likaisia!Hiostuuhan lapsikin ja nukkumaan on hyvä käydä puhtaana.Hyi mitä liansuosintaa,kerran viikossa pesulla...


      • hajuhaitta.
        lähihoitaja kirjoitti:

        En itsekään pese hiuksiani joka päivä, ei ole tarvetta, joten miksi pesisin lapsiani joka päivä.

        Pidän kyllä hyvää huolta hygieniasta, omasta sekä lasteni, mutta joka päivä ei tarvitse suihkussa käydä, varsinkin kun laittaa kuitenkin puhtaat vaatteet joka päivä päälleen!

        Jokainen taaplaa tyylillään...

        Olet hoitoalalla etkä käy suihkussa joka päivä?
        Toivottavasti en joudu sinun asiakkaaksesi.


      • Hyiolkoon
        lähihoitaja kirjoitti:

        En itsekään pese hiuksiani joka päivä, ei ole tarvetta, joten miksi pesisin lapsiani joka päivä.

        Pidän kyllä hyvää huolta hygieniasta, omasta sekä lasteni, mutta joka päivä ei tarvitse suihkussa käydä, varsinkin kun laittaa kuitenkin puhtaat vaatteet joka päivä päälleen!

        Jokainen taaplaa tyylillään...

        Ettekö hyvät ihmiset liiku ja hikoile päivittäin??? Kyllä aikuinen jolla terveet elämäntavat ja perushygieenia hallussa peseytyy päivittäin!!!!


    • Inma

      9-vuotias poikani asuu tällä hetkellä mummin luona Espanjassa, joten hänen tämän hetkisestä pesutilanteesta ei ole tietoa. Äitini on kuitenkin tarkka ihminen ja ei varmasti anna pojan kulkea likaisena. Eli pesupuoli on varmasti kunnossa! Kotona meillä asuu 7-vuotias tyttö ja pian 5-vuotias poika. Tyttö käy suihkussa melkein joka päivä, joskus tosin unohtaa käydä, hampaat pestään joka päivä, usein kaksikin kertaa päivässä. 4-vuotias poika käy suihkussa ehkä joka toinen päivä, sillä hän pelkää suihkua. Pesen pojan hiukset kerran viikossa, joskus tosin saattaa mennä kauemminkin, sillä hän huutaa ja itkee välillä suihkupelon takia. Lapset ovat kuitenkin aina puhtaita ja aina jos huomaan, että nyt on likaisia niin käsken menemään pesulle.

    • anni74

      Hei

      Mulla ei vielä ole lapsia mutta pari kirjoitusta tuolla pisti silmään joten ajattelin kirjoittaa oman mielipiteen.
      En mä itsekkään käy joka päivä suihkussa.
      Hiukset täytyy toson pestä joka toinen päivä,ellei joka päiväkin,mutta nyt kun olen esim lomalla,pesen hiukset vaan jos olen lähdössä johonkin.
      Eli n kerran viikossa.
      Kovalla helteelläkään en käy enempää kuin kerran päivässä suihkussa.
      Pienenä meillä ei edes ollut suihkua joten saunottiin 2 krt vkossa.
      En silti pidä itseäni haisevana tai likaisena.

      Ihokaan ei tykkää jos liikaa pestään,ainakaan saippualla joka kerta.

      • äiti

        Mielestäni lasten olisi hyvä käydä suihkussa joka päivä! En tarkoita nyt ihan saippua pesua mutta muuten. Kun miettii miten paljon lapset sotkee sun muuta ni kyllä se suihku usein ihan paikallaan on. Itse käyn joka päivä suihkussa joka toinen saunassa, eikä se iho siitä miksikään mene kun vaan jaksaa ihoa rasvata aina suihkun jälkeen. se on turha teko syy ettei suihkussa käy.
        Tiedän ihmisiä jotka pesevät hiuksensa kerran viikossa ja ne todellakin on paskasen näköset. vaikkei ne kamalasti ravoittuisi,ni kyllä se kauas näkyy pestäänkö päätä vai ei. Jos itse tykkää olla paskanen ni pitääkö se lapsille opettaa? Jos nykyään on mahdollisuus peseytyä joka päivä miksei sitä voida käyttää hyväksi?? Itse en voisi kuvitellakkaan lähteväni kotoa ilman suihku reissua, enkä todellakaan opeta lapsianikaan likaisuuteen.


      • Karamelli
        äiti kirjoitti:

        Mielestäni lasten olisi hyvä käydä suihkussa joka päivä! En tarkoita nyt ihan saippua pesua mutta muuten. Kun miettii miten paljon lapset sotkee sun muuta ni kyllä se suihku usein ihan paikallaan on. Itse käyn joka päivä suihkussa joka toinen saunassa, eikä se iho siitä miksikään mene kun vaan jaksaa ihoa rasvata aina suihkun jälkeen. se on turha teko syy ettei suihkussa käy.
        Tiedän ihmisiä jotka pesevät hiuksensa kerran viikossa ja ne todellakin on paskasen näköset. vaikkei ne kamalasti ravoittuisi,ni kyllä se kauas näkyy pestäänkö päätä vai ei. Jos itse tykkää olla paskanen ni pitääkö se lapsille opettaa? Jos nykyään on mahdollisuus peseytyä joka päivä miksei sitä voida käyttää hyväksi?? Itse en voisi kuvitellakkaan lähteväni kotoa ilman suihku reissua, enkä todellakaan opeta lapsianikaan likaisuuteen.

        Ei normaali iho rasvausta kaipaa, joten se liika pesu on ilmeisesti sinunkin ihosi kuivattanut :)

        Hiusopohja rasvoittuu jokaisella eri tavoin, itselläni kestää olla pesemättä 3 päivää, samoin lapsillani. Minun lapseni eivät sotke itseään niin paljon, että joka ilta täytyisi pestä, ehkä toiset antavat lasten sotkea enemmän... No joo, tosiasia vaan on, että pidän itseäni ja lapsiani puhtaina, raikkaina ja hyväntuoksuisina, vaikka peseydymme kokonaan "vain" kahdesti viikossa.

        Omat pesukulttuurit vaan kaikille ;)


      • Mira
        Karamelli kirjoitti:

        Ei normaali iho rasvausta kaipaa, joten se liika pesu on ilmeisesti sinunkin ihosi kuivattanut :)

        Hiusopohja rasvoittuu jokaisella eri tavoin, itselläni kestää olla pesemättä 3 päivää, samoin lapsillani. Minun lapseni eivät sotke itseään niin paljon, että joka ilta täytyisi pestä, ehkä toiset antavat lasten sotkea enemmän... No joo, tosiasia vaan on, että pidän itseäni ja lapsiani puhtaina, raikkaina ja hyväntuoksuisina, vaikka peseydymme kokonaan "vain" kahdesti viikossa.

        Omat pesukulttuurit vaan kaikille ;)

        vain vielä panee miettimään että eikö sitä samalla vaivalla kun pesee pyllyn ja nassun käy kokonaan suihkussa? Mun on vain niin kovin vaikeeta ymmärtää että miksei ihmiset peseydy! siihen ei niin montaa minuuttia kulu ja lapsille siitä voi tehdä monella tapaa hauskan kokemuksen jota ne suorastaan odottaa.
        eikä meillä kukaan ol kuivunut vaikka päivittäin suihkussa käydäänkin, unohtakaa jo ne perinteiset saunapäivät lauantain ja keskiviikon ja lämmittäkää se sauna silloin kun tekee mieli!


      • äitikkä
        Mira kirjoitti:

        vain vielä panee miettimään että eikö sitä samalla vaivalla kun pesee pyllyn ja nassun käy kokonaan suihkussa? Mun on vain niin kovin vaikeeta ymmärtää että miksei ihmiset peseydy! siihen ei niin montaa minuuttia kulu ja lapsille siitä voi tehdä monella tapaa hauskan kokemuksen jota ne suorastaan odottaa.
        eikä meillä kukaan ol kuivunut vaikka päivittäin suihkussa käydäänkin, unohtakaa jo ne perinteiset saunapäivät lauantain ja keskiviikon ja lämmittäkää se sauna silloin kun tekee mieli!

        siis jotkut kyllä kuivuu, jos joka päivä suihkussa lotraa, meidän pojalla atooppinen iho, ja vaikka käy suihkussa vaan tarpeen vaatiessa (=muutaman kerran viikossa) niin joka ilta on iso rasvausoperaatio. Pyllypesulla hänkin käy joka ilta, se on mun mielestä ihan kaikille lapsille tarpeen, varsinkin kun itse alkaa vessassa pyyhkimään niin ei se jälki aina niin puhdasta oo. Ja lapsuudesta muistan yhden kaverin, joka haisi joskus niin inhottavalle, että kyllä se pyllynpesu olis hänellekin hyvää tehnyt (eikä ollut kiinni siitä etteikö pesumahdollisuutta olisi ollut). Mutta miksi kastella yläpäätään (paitsi tietty naama) jos ei oo hikoillut tai sotkeentunut muuten?? Ei ainakaan tuo meidän lapsi vielä edes kainaloista hikoile normaalioloissa.


      • äiti
        äitikkä kirjoitti:

        siis jotkut kyllä kuivuu, jos joka päivä suihkussa lotraa, meidän pojalla atooppinen iho, ja vaikka käy suihkussa vaan tarpeen vaatiessa (=muutaman kerran viikossa) niin joka ilta on iso rasvausoperaatio. Pyllypesulla hänkin käy joka ilta, se on mun mielestä ihan kaikille lapsille tarpeen, varsinkin kun itse alkaa vessassa pyyhkimään niin ei se jälki aina niin puhdasta oo. Ja lapsuudesta muistan yhden kaverin, joka haisi joskus niin inhottavalle, että kyllä se pyllynpesu olis hänellekin hyvää tehnyt (eikä ollut kiinni siitä etteikö pesumahdollisuutta olisi ollut). Mutta miksi kastella yläpäätään (paitsi tietty naama) jos ei oo hikoillut tai sotkeentunut muuten?? Ei ainakaan tuo meidän lapsi vielä edes kainaloista hikoile normaalioloissa.

        Joo ihan sama tarviiko normaali iho rasvausta, mutta jos se kuivuus on syy siihen et on paskanen ni aika huonosti menee,kun sitä rasvaa kuitenki voi lykkiä niin paljon ku sielu sietää!


      • anni74
        äiti kirjoitti:

        Joo ihan sama tarviiko normaali iho rasvausta, mutta jos se kuivuus on syy siihen et on paskanen ni aika huonosti menee,kun sitä rasvaa kuitenki voi lykkiä niin paljon ku sielu sietää!

        Ihan turhaa hysteerista vouhotusta.
        Eipäs nyt liioitella.
        Tuskin lapsi voi kovin paskaiseksi tulla jos ei joka päivä käy suihkussa,sama pätee aikuisiin.
        Nyt ei sentään ole kysymys monien viikkojen peseytymättömydestä.
        Maalaisjärkeäkin saa käyttää.
        Tiedän hysteerisiä ysäviäni jotka esim vaihtavat pienille lapsilleen joka päivä puhtaat vaatteet.
        On erikseen tarhavaatteet jotka vaihdetaan joka päivä,tarhastahan voi tulla jotain likaa kotiin,ulkovaatteet ja kotivaatteet erikseen.
        Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee.


      • jouno
        äiti kirjoitti:

        Joo ihan sama tarviiko normaali iho rasvausta, mutta jos se kuivuus on syy siihen et on paskanen ni aika huonosti menee,kun sitä rasvaa kuitenki voi lykkiä niin paljon ku sielu sietää!

        Keitänpä soppaa sen verran, että sanon suoraan. Joskus olen mielelläni hieman likainen jos iho oirehtii. On se sen verran tuskaa se peseminen kun iho kuivuu, eikä siihen se rasvaus aina auta.
        Joillakin se ihon kuivuminen kun on todellakin ongelma ja aina siihen ei pelkkä kosteusvoide riitä vaan tarvitaan jo kortisoniakin sitä hoitamaan. Talvella vuoden pimeimpinä aikoina voi mennä se 3-4 päivää itselläni suihkujen välillä, sillä haavaista ja ihottumaista ihoa on turha pestä ja pestä ja pestä... Kun se pesu vain pahentaa asioita.

        Eikä kukaan ole vielä koskaan huomauttanut, että haisisin. Sillä silloin pesen ne kainalot kuitenkin ja kasvoni, sekä kädet. Kesällä voikin suihkutella paremmin kun iho sen kestää. Saippuaa en edes käytä, paitsi saunan jälkeen. Ja sanon suoraan voit tulla katsomaan onko likainen vai ei tai haiseeko. Voin sanoa joudut pettymään.

        Mutta kukin pese itsensä ja lapsensa niinkuin parhaiten katsoo... Tuskin kukaan lastansa likaisena pitää vaikka eivät joka päivä suihkussa käytäkkään. Ja lapsen tuoksu on aina lapsen tuoksu.


      • NÄIN
        jouno kirjoitti:

        Keitänpä soppaa sen verran, että sanon suoraan. Joskus olen mielelläni hieman likainen jos iho oirehtii. On se sen verran tuskaa se peseminen kun iho kuivuu, eikä siihen se rasvaus aina auta.
        Joillakin se ihon kuivuminen kun on todellakin ongelma ja aina siihen ei pelkkä kosteusvoide riitä vaan tarvitaan jo kortisoniakin sitä hoitamaan. Talvella vuoden pimeimpinä aikoina voi mennä se 3-4 päivää itselläni suihkujen välillä, sillä haavaista ja ihottumaista ihoa on turha pestä ja pestä ja pestä... Kun se pesu vain pahentaa asioita.

        Eikä kukaan ole vielä koskaan huomauttanut, että haisisin. Sillä silloin pesen ne kainalot kuitenkin ja kasvoni, sekä kädet. Kesällä voikin suihkutella paremmin kun iho sen kestää. Saippuaa en edes käytä, paitsi saunan jälkeen. Ja sanon suoraan voit tulla katsomaan onko likainen vai ei tai haiseeko. Voin sanoa joudut pettymään.

        Mutta kukin pese itsensä ja lapsensa niinkuin parhaiten katsoo... Tuskin kukaan lastansa likaisena pitää vaikka eivät joka päivä suihkussa käytäkkään. Ja lapsen tuoksu on aina lapsen tuoksu.

        ANTAKAA LAPSILLE SISÄISESTI ÖLJYJÄ JA KÄYTTÄKÄÄ KUPPARILLA-SIINÄ APU.JOS LASTA INHOTTAA,MUISTAKAA SE ON HÄNEN PARHAAKSEEN.RASVAUKSEN AVULLA EI PITKÄLLE PÖTKITÄ KOSKA IHOTTUMAT JOHTUU VERESTÄ,ELI TULEVAT SISÄLTÄ PÄIN(SUIHKUVESI YMS.EPÄPUHTAUDET ASIA ERIKSEEN),MYÖS ELINTARVIKKEIDEN LISÄAINEET AIHEUTTAVAT IHOTTUMAA-MYÖS AIKUISILLE TOISINAAN..LAPSEN IMMUNITEETTI EI OO NIIN VAHVA,SIKSI EI KESTÄ SAMOIN KUIN AIKUINEN.JA:SUOMENMAASSA KAIKKI LIIAN PUHDASTA--SIITÄ TULEE IHOTTUMAT YMS.


      • jouno
        NÄIN kirjoitti:

        ANTAKAA LAPSILLE SISÄISESTI ÖLJYJÄ JA KÄYTTÄKÄÄ KUPPARILLA-SIINÄ APU.JOS LASTA INHOTTAA,MUISTAKAA SE ON HÄNEN PARHAAKSEEN.RASVAUKSEN AVULLA EI PITKÄLLE PÖTKITÄ KOSKA IHOTTUMAT JOHTUU VERESTÄ,ELI TULEVAT SISÄLTÄ PÄIN(SUIHKUVESI YMS.EPÄPUHTAUDET ASIA ERIKSEEN),MYÖS ELINTARVIKKEIDEN LISÄAINEET AIHEUTTAVAT IHOTTUMAA-MYÖS AIKUISILLE TOISINAAN..LAPSEN IMMUNITEETTI EI OO NIIN VAHVA,SIKSI EI KESTÄ SAMOIN KUIN AIKUINEN.JA:SUOMENMAASSA KAIKKI LIIAN PUHDASTA--SIITÄ TULEE IHOTTUMAT YMS.

        Aneemista ei kupparille voi viedä. Ja ihottuma voi tulla ihan siitäkin syystä, että iho kuivuu liikaa. En halua taistella asiasta vaan kerron sen minkä itse tiedän. Ja koska itselläni on tuo vaiva ollut lapsesta saakka, olen varovaisempi myös oman lapseni suhteen. Ja on myös tutkittu, että liika peseminen poistaa ihon omaa suojakerrosta. Joten liika on liikaa. Ja jotkin kosteusvoiteet vain lisäävät ihottumaa ja ihon kuivuutta (allergisoivia aineita).

        Samoin ihottumaa aiheuttavat tietyt ruoka-aineet esim. muna, suklaa, mansikat, sitrushedelmät jne. Joten jos lapsella esiintyy ihottumaa kannattaa käyttää allergiatesteissä.


      • jos
        jouno kirjoitti:

        Aneemista ei kupparille voi viedä. Ja ihottuma voi tulla ihan siitäkin syystä, että iho kuivuu liikaa. En halua taistella asiasta vaan kerron sen minkä itse tiedän. Ja koska itselläni on tuo vaiva ollut lapsesta saakka, olen varovaisempi myös oman lapseni suhteen. Ja on myös tutkittu, että liika peseminen poistaa ihon omaa suojakerrosta. Joten liika on liikaa. Ja jotkin kosteusvoiteet vain lisäävät ihottumaa ja ihon kuivuutta (allergisoivia aineita).

        Samoin ihottumaa aiheuttavat tietyt ruoka-aineet esim. muna, suklaa, mansikat, sitrushedelmät jne. Joten jos lapsella esiintyy ihottumaa kannattaa käyttää allergiatesteissä.

        sillon on vika ruokinassa.Ja kuppausta en kyllä lapselle muutenkaan ajattelisi.


      • jouno
        jos kirjoitti:

        sillon on vika ruokinassa.Ja kuppausta en kyllä lapselle muutenkaan ajattelisi.

        vaan äiti... Mutta äiti oli aneeminen jo lapsena. Eli raudanpuute, ei sen kummempaa. Mutta suhtaudun sen vuoksi välillä hieman liiankin suojelevasti lapseeni. Kuppausta en voisi edes ajatella.
        Lapsellekkin saattaa kehittyä jonkin asteinen anemia kasvaessaan, eikä sitä voida ruokinnalla paljon korjata jos on ruoka-aineallergiaa. Joten sinne se menee apteekkiin ja rautatabletteja syömään.

        Olisi kyllä parempi jos sitä ruokinnalla voisi jotenkin hoitaa, mutta ainoa mistä tiedän rautaa saatavan on veriruuat ja niitä lättyjä ei jaksa joka päivä syödä. Makkaroita on niin harvoin myynnissä :(

        Jos jokin ruoka-aine jossa rautaa on tulee mieleen niin otan mielellään tietoa vastaan.


      • Rautaa
        jouno kirjoitti:

        vaan äiti... Mutta äiti oli aneeminen jo lapsena. Eli raudanpuute, ei sen kummempaa. Mutta suhtaudun sen vuoksi välillä hieman liiankin suojelevasti lapseeni. Kuppausta en voisi edes ajatella.
        Lapsellekkin saattaa kehittyä jonkin asteinen anemia kasvaessaan, eikä sitä voida ruokinnalla paljon korjata jos on ruoka-aineallergiaa. Joten sinne se menee apteekkiin ja rautatabletteja syömään.

        Olisi kyllä parempi jos sitä ruokinnalla voisi jotenkin hoitaa, mutta ainoa mistä tiedän rautaa saatavan on veriruuat ja niitä lättyjä ei jaksa joka päivä syödä. Makkaroita on niin harvoin myynnissä :(

        Jos jokin ruoka-aine jossa rautaa on tulee mieleen niin otan mielellään tietoa vastaan.

        Hyviä raudanlähteitä ovat mm. kokojyväviljat, pähkinät, vihannekset ja maksa.C-vitamiiini tehostaa raudan imeytymistä.Ja esim.maito estää raudan imeytymistä.Usein raudanpuutos tulee siksi,ettei rauta imeydy...


      • Minä1
        anni74 kirjoitti:

        Ihan turhaa hysteerista vouhotusta.
        Eipäs nyt liioitella.
        Tuskin lapsi voi kovin paskaiseksi tulla jos ei joka päivä käy suihkussa,sama pätee aikuisiin.
        Nyt ei sentään ole kysymys monien viikkojen peseytymättömydestä.
        Maalaisjärkeäkin saa käyttää.
        Tiedän hysteerisiä ysäviäni jotka esim vaihtavat pienille lapsilleen joka päivä puhtaat vaatteet.
        On erikseen tarhavaatteet jotka vaihdetaan joka päivä,tarhastahan voi tulla jotain likaa kotiin,ulkovaatteet ja kotivaatteet erikseen.
        Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee.

        Minusta en ole olenkaan hysteerinen puhtauden siisteyden suhteen vaikka joka ikinen päivä vaihdan itselta ja lapselta kaikki vaatteet puhtaisiin, ei ole käynyt edes mielessä että laittais seur. päivänä "käytettyjä" vaatteita päälle. Niin ja vaihdan sittenkin ku lapsi on sotkenut/kastellut vaatteet puhtaisiin, minusta oli lapsena epämiellyttävää olla esim. paidalla missä oli jogurtti tahroja....


      • ai jaa
        anni74 kirjoitti:

        Ihan turhaa hysteerista vouhotusta.
        Eipäs nyt liioitella.
        Tuskin lapsi voi kovin paskaiseksi tulla jos ei joka päivä käy suihkussa,sama pätee aikuisiin.
        Nyt ei sentään ole kysymys monien viikkojen peseytymättömydestä.
        Maalaisjärkeäkin saa käyttää.
        Tiedän hysteerisiä ysäviäni jotka esim vaihtavat pienille lapsilleen joka päivä puhtaat vaatteet.
        On erikseen tarhavaatteet jotka vaihdetaan joka päivä,tarhastahan voi tulla jotain likaa kotiin,ulkovaatteet ja kotivaatteet erikseen.
        Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee.

        Jo mainittiinkin,että kesällä sitä vasta likaantuukin!Kai teillä edes tällöin pestään useammin ja vaihdetaan puhtaat?!Ja lapsi tarviaa myös puhtaat alusvaatteet JOKA PÄIVÄ!Eikä niitä likaselle laiteta!Hyi äitit jotka liottaa lapsia liassa!!


      • Anonyymi
        Karamelli kirjoitti:

        Ei normaali iho rasvausta kaipaa, joten se liika pesu on ilmeisesti sinunkin ihosi kuivattanut :)

        Hiusopohja rasvoittuu jokaisella eri tavoin, itselläni kestää olla pesemättä 3 päivää, samoin lapsillani. Minun lapseni eivät sotke itseään niin paljon, että joka ilta täytyisi pestä, ehkä toiset antavat lasten sotkea enemmän... No joo, tosiasia vaan on, että pidän itseäni ja lapsiani puhtaina, raikkaina ja hyväntuoksuisina, vaikka peseydymme kokonaan "vain" kahdesti viikossa.

        Omat pesukulttuurit vaan kaikille ;)

        Minä en olemkoskaan käyttänyt ihollani mitään ekstra rasvoja , silti käyn suihkussa joka päivä , joten ei ole ollut ihon kanssa ongelmia


      • Anonyymi
        anni74 kirjoitti:

        Ihan turhaa hysteerista vouhotusta.
        Eipäs nyt liioitella.
        Tuskin lapsi voi kovin paskaiseksi tulla jos ei joka päivä käy suihkussa,sama pätee aikuisiin.
        Nyt ei sentään ole kysymys monien viikkojen peseytymättömydestä.
        Maalaisjärkeäkin saa käyttää.
        Tiedän hysteerisiä ysäviäni jotka esim vaihtavat pienille lapsilleen joka päivä puhtaat vaatteet.
        On erikseen tarhavaatteet jotka vaihdetaan joka päivä,tarhastahan voi tulla jotain likaa kotiin,ulkovaatteet ja kotivaatteet erikseen.
        Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee.

        Ei ole turhaa vouhotusta jos pitää lapsensa puhtaana. Näkihän sen tilastoistakin miten Tavalliset talvi ripulit vähenivät kun korona laittoi ihmiset pesemään käsiään .
        Alapään pesu on myös tehtävä joka päivä sillä kun vessassa pyrkii peppunsa niin paperiin ei tartu kaikki bakteeri vaan ne jää iholle , ja aiheuttaa usein virtsarakon tulehduksia sun muita vatsa vaivoja ihmisille . Sanoohan sen jo järkikin että kun uloste bakteerit saavat ilmaa niin tukevat toxiseksi. Kaikki lika iholla ei ole silmän nähtävissä .
        Joten lapset on pidettävä puhtaana


    • Miia(viestiketjun aloittaja)

      Laitanpa nyt vielä oman alkuperäisen lusikkani soppaan. Jännä juttu, miten eri tavalla perheissä peseydytään.

      Meillä noudatetaan sitä tapaa, että naama, hampaat ja pylly pestään kahdesti päivässä (aamuin illoin) sekä hampaat pestään karkkipäivänä aina myös karkinsyönnin jälkeen. Jos karkkeja napostellaan jossain muualla kuin kotona (esim. autossa yms.) on mukana xylitol-purkkaa, jota syödään heti karkinsyönnin jälkeen.

      Saunotaan kerran viikossa. Miksi ihmeessä lasta pitäisi pestä ja saippuoida joka päivä? Ainakaan meillä kumpikaan lapsista ei hikoile tai haise. Jos lapsi on sairaana (kuume, vatsatauti) niin silloin pestään päivittäin.

      Ja tietty oikein kuraisten pihaleikkien jälkeen pestään, mutta muuten riittää kerran viikossa kunnon pesu. Kahdeksanvuotias tyttömme käy jo kolmesti viikossa pesulla, mutta neljävuotias tyttömme ja kuusivuotias poikamme peseytyvät siis kerran viikossa. Ainakin meillä on toiminut.

      • Anu

        Teillä on aika lailla samanlaiset peseytymistavat kuin meillä. Vanhemmat lapset käyvät suihkussa päivittäin, mutta pienemmät kylvetetään harvemmin, suunnilleen kerran viikossa. Eivätkä haise, kun eivät hikoile eikä tukka rasvoitu vielä. Kukaan vieras ei ole tullut heidän hiuksiaan haistelemaan, mutta ei meillä likaisia ollakaan. Nuorin on niin kuivaihoinen etenkin talvella, että häijyä tekee edes kerran viikkoon kylvettäminen. Neuvolassakin sanottiin, ettei sen useammin tarvitse kylvettääkään.


      • mammas

        Meillä toimitaan melko lailla samalla tavalla peseytymisen suhteen.
        Eli kerran viikossa isompi peseytyminen ja joka pv hampaat, kasvot, kädet. Joskus varpaatkin, jos kesäleikeissä on jalat likaiset.

        Kesällä ja kurakeleillä toki likaantuu, joten silloin voi tietysti käydä pikasuihkussa ennen nukkumaan menoa - tilanteen mukaan siis!! - mutta muutoin normaalikäytäntönä noin.

        Lapsella ei vielä ole hormoonitoiminta alkanut eikä lapsi samalla tavalla hikoile kuin aikuinen tai teini-ikäinen.

        Joka päivä suihku ja pesu ei ole suotavaa senkään takia, että se vie ihon oman suojaavan bakteerikannan ja kuivattaa ihoa.

        Hiuksetkaan eivät lapsella likaannu / rasvoitu samalla tavalla kuin aikuisella. Koska lapsi ei ns. eritä mitään, minun mielestäni ei alkkareiden vaihtokaan ole välttämätöntä joka pv. Eri asia on sitten, jos on pyyhkinyt huonosti tai tullut vahinkoraitoja.

        Minusta myöskään joka pv ei tarvitse vaihtaa vaatteita, ei lapsen eikä aikuisenkaan, elleivät ne ole likaisia. Mutta puhtaan vaatekerran vaihto vain siksi, että on uusi päivä, ei ole minusta järkevää.
        Tulee valtavasti pyykkiä ja pesu kuluttaa vaatetta...

        En pidä itseäni epähygieenisenä. Emme kulje likaisina tai likaisissa vaatteissa yhtään missään.
        Minusta tuntuu, että nykyajan ihminen pestä lutraa itseään ihan liikaa. Maalaisjärjellä ja normaalilla tilannetajulla pärjää tosi pitkälle.

        Hammaspesusta vielä: ei kannata pestä hampaita HETI makean syönnin jälkeen, vaan vasta esim. ½ tunnin kuluttua, jolloin hampaan kiille ei vaurioidu.. esim. jos juo tuoremehua tai limua ja pesee heti hampaat, se vaurioittaa kiillettä, koska hampaat ovat happaman ja sokerisen jäljiltä "pehmeät". Xylitol-purkka on parempi ja hammaspesu normaaliin tapaan vasta illalla.

        Niin ja muuten: minusta on outoa, että eräät tuttava-lapset kyllä vaihtavat koko vaatekerran puhtaisiin joka aamu - vaikkei ne eiliset vaatteet ole yhtään liastuneet, ei tahran tahraa, päivä istuttu vaikkapa auton kyydissä tai kotona pientä somaa tehden! - MUTTA kasvoja ei pestä kuin kerran viikossa, saunailtana!!??? Ei edes illalla, ei aamullakaan!!
        Ruokailun jälkeen vaikka miten olisi sotkettu, suu pyyhitään servettiin ..?? no, siinä tulen minä väliin ja komennan suun pesulle. Maitoparta on muuten vaikka koko viikon? !

        Niinikään hiusten harjaaminen jopa saunan jälkeen EI kuulu perheen tapoihin. Lapset menevä ulos sujuvasti tukka takussa... naamat pesemättä, mutta puhtaissa puseroissa.. tosi somaa.


      • Miia(viestiketjun aloittaja)
        mammas kirjoitti:

        Meillä toimitaan melko lailla samalla tavalla peseytymisen suhteen.
        Eli kerran viikossa isompi peseytyminen ja joka pv hampaat, kasvot, kädet. Joskus varpaatkin, jos kesäleikeissä on jalat likaiset.

        Kesällä ja kurakeleillä toki likaantuu, joten silloin voi tietysti käydä pikasuihkussa ennen nukkumaan menoa - tilanteen mukaan siis!! - mutta muutoin normaalikäytäntönä noin.

        Lapsella ei vielä ole hormoonitoiminta alkanut eikä lapsi samalla tavalla hikoile kuin aikuinen tai teini-ikäinen.

        Joka päivä suihku ja pesu ei ole suotavaa senkään takia, että se vie ihon oman suojaavan bakteerikannan ja kuivattaa ihoa.

        Hiuksetkaan eivät lapsella likaannu / rasvoitu samalla tavalla kuin aikuisella. Koska lapsi ei ns. eritä mitään, minun mielestäni ei alkkareiden vaihtokaan ole välttämätöntä joka pv. Eri asia on sitten, jos on pyyhkinyt huonosti tai tullut vahinkoraitoja.

        Minusta myöskään joka pv ei tarvitse vaihtaa vaatteita, ei lapsen eikä aikuisenkaan, elleivät ne ole likaisia. Mutta puhtaan vaatekerran vaihto vain siksi, että on uusi päivä, ei ole minusta järkevää.
        Tulee valtavasti pyykkiä ja pesu kuluttaa vaatetta...

        En pidä itseäni epähygieenisenä. Emme kulje likaisina tai likaisissa vaatteissa yhtään missään.
        Minusta tuntuu, että nykyajan ihminen pestä lutraa itseään ihan liikaa. Maalaisjärjellä ja normaalilla tilannetajulla pärjää tosi pitkälle.

        Hammaspesusta vielä: ei kannata pestä hampaita HETI makean syönnin jälkeen, vaan vasta esim. ½ tunnin kuluttua, jolloin hampaan kiille ei vaurioidu.. esim. jos juo tuoremehua tai limua ja pesee heti hampaat, se vaurioittaa kiillettä, koska hampaat ovat happaman ja sokerisen jäljiltä "pehmeät". Xylitol-purkka on parempi ja hammaspesu normaaliin tapaan vasta illalla.

        Niin ja muuten: minusta on outoa, että eräät tuttava-lapset kyllä vaihtavat koko vaatekerran puhtaisiin joka aamu - vaikkei ne eiliset vaatteet ole yhtään liastuneet, ei tahran tahraa, päivä istuttu vaikkapa auton kyydissä tai kotona pientä somaa tehden! - MUTTA kasvoja ei pestä kuin kerran viikossa, saunailtana!!??? Ei edes illalla, ei aamullakaan!!
        Ruokailun jälkeen vaikka miten olisi sotkettu, suu pyyhitään servettiin ..?? no, siinä tulen minä väliin ja komennan suun pesulle. Maitoparta on muuten vaikka koko viikon? !

        Niinikään hiusten harjaaminen jopa saunan jälkeen EI kuulu perheen tapoihin. Lapset menevä ulos sujuvasti tukka takussa... naamat pesemättä, mutta puhtaissa puseroissa.. tosi somaa.

        Olen muuten samaa mieltä, mutta meillä alushousut vaihdetaan EHDOTTOMASTI joka päivä, tulipa eritystä tai ei. Mielestäni tämä alusvaatteiden vaihto kuuluu ihan perusasioihin.


      • Anonyymi

        Ja sen vatsataudinkin voi tehokkaasti estää kun hoitelee hygieniansa päivittäin


      • Anonyymi
        Miia(viestiketjun aloittaja) kirjoitti:

        Olen muuten samaa mieltä, mutta meillä alushousut vaihdetaan EHDOTTOMASTI joka päivä, tulipa eritystä tai ei. Mielestäni tämä alusvaatteiden vaihto kuuluu ihan perusasioihin.

        Ja kun alushousut vaihdetaan niin pestään pyllykin ennen vaihtoa, sillä jos ei pese alapäätä niin mitä silloin hyödyttää puhtaiden vaatteiden vaihto, sillä bakteerit ovat iholla monien vessassa käymiseen jälkeen päivän mittaan


    • äiti75

      Meillä tykätään lotrata..
      Lapsi haluaa heti herätessään mennä suihkuun
      ja nukkumaan mennessään.
      Tietenkin työpäivinä ei aamusuihku onnistu, kun niin aikaisin lähdetään.
      Itse on aina halunnut, ei ole koskaan pakotettu.
      Hiukset pestään kerta viikkoon, ja useimmin tarpeen mukaan, lapsi hikoaa päästä aikalailla (kesällä lippis hiostaa, talvella pipo)
      Sauna on paras paikka, jos mahdollisuus, meillä koko perhe saunoisi joka päivä.
      mutta sinnekkään ei ole koskaan pakotettu, itse haluaa tulla.
      lapsen iho ei ole koskaan kärsinyt lotraamisesta.

      kai nämä on yksilöllisiä juttuja, meillä kaikki tapahtuu tahdosta, ei pakottamisesta.

    • kampaaja

      Meillä käydään suihkussa joka ilta(minä ja mieheni) vauva kylvetetään 2kertaa viikossa aamu ja ilta pesu kasvoille. Saunotaan sillon kun siltä tuntuu (useasti viikossa). Tukka pestään joka päivä. Ei tukka siitä kulu jos on omalle hiukselle oikeanlainen shampoo (kaupan tai kampaamon). Itse olen niin kauan kuin muistan käynyt joka ilta suihkussa ja pessyt tukkani (ei iho kuivu/tarvi rasvausta), pysyy lakanat puhtaanpana kun käy suihkussa illalla.
      Työni puolesta näen tosi paljon haisevia ja likaisia asiakkaita. Tullaan kampaamoon likasilla hiuksilla eikä aina anneta pestä! Hyi hitto mikä haju. Ja lapset... Niiden pää haisee vaikkei rasvainen olisi. Eihän sitä aina omasta lapsesta tai itsestä huomaa jos haisee tai jos on vähän likainen tukka. Kyllä sen toinen saattaa huomata. ja kuka nyt toiselle siitä mainitsis, että kylläpä sinä haiset, millon oot suihkussa käyny. Mua ammatin puolesta inhottaa koskea asiakkaaseen jos se haisee lialle. En tietenkään asiasta sano. Eikä ne aina ite edes tiedä mitä sielä päänahassa on muhinu... Miksi ihmiset ei anna pestä hiuksia kun tullaan hiusten leikkaukseen?? pitää asiakas ihan ympäri puhua että saadaan tukka puhtaaksi ja kunnollinen leikkaus..Ite en käytä saippuaa kuin kainaloihin ja korviin ja kasvoille erillainen ja hiuksiin hyvä shampoo ja hoitoaine. Enkä vielä oo miksikään rusinaksi muuttunut vaikken edes rasvaile..Huh huh kerta viikossa...peseytykää edes kun lähdette ihmisten ilmoille...

      • myös kampaaja

        käy asiakkaana muutama tälläinen ihminen jolla on se saunapäivä lauantai ja muulloin ei sitten suihkussa käykään, niille on täytynyt varata ihan oma kappa, sillä tuntuu että se pistävä lemu tarttuu siihen, joten ei sitä viitsi suoraa seuraavalle laittaa.

        meidän kampaamossa on se periaate että mitään leikkauksia ei tehdä ellei tukkaa saa pestä. jo koulussa meille opetettiin ettei saksia laiteta paskaiseen tukkaan ja se periaate on kyllä mulla pysynyt. joskus kyllä ihan iljettää laittaa kädet asiakkaan hiusten sekaan kun sen lian haistaa ja tuntee.

        Että peskää niitä lapsianne, mutta myös itseänne ja sille joka sanoi että pesee näin lomalla tukkansa vain kerran viikossa niin HYIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MÄ EN YMMÄRRKUINKA 2000-LUVULLAKIN ON NÄIN SAASTAISTA VÄKEÄ!!!


      • Tyttö24
        myös kampaaja kirjoitti:

        käy asiakkaana muutama tälläinen ihminen jolla on se saunapäivä lauantai ja muulloin ei sitten suihkussa käykään, niille on täytynyt varata ihan oma kappa, sillä tuntuu että se pistävä lemu tarttuu siihen, joten ei sitä viitsi suoraa seuraavalle laittaa.

        meidän kampaamossa on se periaate että mitään leikkauksia ei tehdä ellei tukkaa saa pestä. jo koulussa meille opetettiin ettei saksia laiteta paskaiseen tukkaan ja se periaate on kyllä mulla pysynyt. joskus kyllä ihan iljettää laittaa kädet asiakkaan hiusten sekaan kun sen lian haistaa ja tuntee.

        Että peskää niitä lapsianne, mutta myös itseänne ja sille joka sanoi että pesee näin lomalla tukkansa vain kerran viikossa niin HYIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MÄ EN YMMÄRRKUINKA 2000-LUVULLAKIN ON NÄIN SAASTAISTA VÄKEÄ!!!

        Teillä ei sitten varmaan laskuteta pesemisestä?


      • kampaaja
        Tyttö24 kirjoitti:

        Teillä ei sitten varmaan laskuteta pesemisestä?

        Meillä ei ainakaan laskuteta pesemisestä. Se kuuluu hintaan. Jopa jotkut asiakkaat haluavat leikkauksesta alennusta jos ei tarvi pestä. Miksi ihmiset eivät halua peseytyä?? Saa hiusten pesun ja hoitoaineen rentouttavalla hieronnalla.. Minulla kävi kerran asiakas joka on korkeasti koulutettu ja hyvin tärkeässä työssä. Likaset hiukset, ei anna pestä. Yritän puhua ympäri, ei auta. Sanon suoraan että tämän kerran jätän pesemättä.. Kyllä meilläkin pyritään kaikkien hiukset pesemään. Vaikka joskus haluttas viedä asiakas kokonaan suuihkuun. Aina toitotetaan, ettei asiakaspalvelija saa haista valkosipulille, tupakille eikä tietenkään lialle. Mikä oikeus asiakkailla on tulla paskasena työpaikalleni? Tytöt joilla on pitkät hiukset ja jotka pesevät hiuksensa itse, jotka ei jaksa/osaa pestä päänahkaansa tarpeeksi puhtaaksi. Varsinkin jos kerran viikossa pestään ja joka kerta jää päänahka likaiseksi niin... Vielä yksi nyrkkisääntö:Shampoo kuuluu päänahkaan,hoitoaine latvoille. Näin vältät "kuivat" latvat ja rasvaisen tuntoisen päänahan. Jos on kuivat hiukset ja peset ja hoidat kunnon tuotteilla useasti viikossa, sen useimmin hiuksesi saavat hoitoa. Joten eiköhän aleta peseytymään. Eikä sillä saippualla tarvi koko roppaa hinkata. Hiki lähtee vedelläkin..


      • Idhair
        Tyttö24 kirjoitti:

        Teillä ei sitten varmaan laskuteta pesemisestä?

        Totta kai laskutetaan ei se vesilaitos meille vettä ilmaiseksi anna ja shampookin maksaa, hiukset voi pestä kotonakin, ennen leikkausta.


      • Anonyymi
        Tyttö24 kirjoitti:

        Teillä ei sitten varmaan laskuteta pesemisestä?

        Kappas kun arvasin että joku jo vetää laskutuksenkin tähän.
        Itse olen hyvin tyytyväinen kun kampaaja pesee hiukset ja kyllä siitä voi pienen hinnankin ottaa.


    • Olga

      Alunperin puhuttiin LAPSEN pesusta ja vielä 4-6 vuotiaiden lasten, ei vanhojen ihmisten!

      Noin alle 5 vuotiaalle riittää yksi saunailta viikossa, jolloin käydään suihkussa ja pestään hiukset ym, ihan oikeesti!!!!!!!!!!!!!

      Noin 6 vuotiaan on hyvä alkaa totuttelemaan käymään suihkussa 2-3 kertaa viikossa.

      Teini-ikäään tultaessa ja aikuisikään siirryttäessä on hyvä pestä hiuksensa joka toinen päivä!!!
      Jos haluaa voi suihkussa käydä päivittäin, mutta pienen lapsen ei kannata joka päiväkään siellä vedessä lutrata vaikka hän haluaisikin!

      Nämä riippuu ihan lapsen kehityksestä, siitä millainen iho ja päänahka ihmisellä on.

      Ja vielä siitä, että kun on esim. lomalla jossain mökillä niin voihan sitä olla muutaman päivän (vaikka 4) pesemättä hiuksia, sehän tekee ihan hyvääkin!!! Koska jos pesee esim. päivittäin hiuksiaan, ja sitten on 4 päivää pesemättä, niin ei tarvitsekaan enää joka päivä pestä sen jälkeen, vaan vain joka toinen päivä. Paljosta pesusta meinaan hiukset rasvoittuu jatkuvasti!

      Toivottavasti ymmärsitte sanomani ja hyviä kesäpäiviä kaikille!

      • kampaaja

        paljosta pesusta hiukset rasvoittuu, on käytössä vääränlaiset aineet. Korostan oikeanlaisten tuotteden merkitystä. Joko kaupan, kampaamon, apteekin.... kunhan se on omaan käyttöön ja omalle iholle OIKEANLAINEN! Niin lapsille kuin aikuisille.


      • Ei kampaaja
        kampaaja kirjoitti:

        paljosta pesusta hiukset rasvoittuu, on käytössä vääränlaiset aineet. Korostan oikeanlaisten tuotteden merkitystä. Joko kaupan, kampaamon, apteekin.... kunhan se on omaan käyttöön ja omalle iholle OIKEANLAINEN! Niin lapsille kuin aikuisille.

        Lapset pyörii ulkosalla paljon,hiestyvät ja saavat hiekkaa yms.iholle ja hiuspohjaan...ja tekö-jotkut ette pese lapsianne kuin 1-2krt viikossa???!!

        Jo järvessä pulauttelu voi antaa syyn suihkuun!Järvisyyhy,mutapohjan lieju...ym.on hyvä pestä iholta pois.

        Itikan puremia tietty raavitaan...niitä on usein päässä-hiuksien allahan raavittujen itikanpuremien on hyvä muhia-likaisten hiusten alla!Joita on tietty likaisin pikku sormin raavittu...

        Helkatti teidän kanssanne,jotka ette pese lapsianne! Ei ole vielä vastaan lasta tullut,joka ei olisi tykännyt vedellä lutata ja pesulla käydä.Vanhemmat siis voi tehdä peseytymisestä ikävän,harvoin tapahtuvan toimenpiteen...

        Etenkin kesällä pesu on jo mukavuuden vuoksi LAPSELLEKKIN tärkeää.Menkääs ite nukkumaan hikisen nihkeänä ja hiekkaa hiuspohjassa...Joo,mistäs se suomalaisten miesten epähygieenisyys siis on kotoisin-naisilta!Äideiltä!

        Onneksi omat jo isot pojat on kovia pesulla kävijöitä!! Eivätkä vaihda puhtaita vaatteita ilman pesua,siis hiestynyt paita ym.ei lennä vaihtaen ilman suihkussa käyntiä päälle.


      • Sarde

        Vihdoinkin jotain järkeä!! Tottakai pienten lasten peseytymistarve riippuu siitä mitä on tehty päivän aikana.

        Meillä kaksi lasta (1v ja 4v). Peseydytään noin joka toinen päivä, saunotaan kaksi kertaa viikossa. Mielestäni ei aina (korostan aina) olisi tarvetta tähän joka toinen päivä rytmiinkään, mutta koska lapset rakastavat kylpemistä, niin usein tehdään.

        Ja totta on että toisten iho kuivuu suunnattomasti jos koko ajan suihkussa hyppää. Itse kuulun tähän ryhmään (atoopikko) ja siksi onkin oltava koko ajan rasvaamassa. Vanhemmalla lapsella ei mitään ongelmia, mutta pienemmän iho myös kuivuuteen taipuvainen. Ja siihen sanoivat neuvolassakin että pienelle riittää noin kaksi pesua viikossa, jotta ei iho turhaan kuivu.

        Mutta kuten jo alussa sanoinkin, tilanteen mukaan!


      • Anu
        Ei kampaaja kirjoitti:

        Lapset pyörii ulkosalla paljon,hiestyvät ja saavat hiekkaa yms.iholle ja hiuspohjaan...ja tekö-jotkut ette pese lapsianne kuin 1-2krt viikossa???!!

        Jo järvessä pulauttelu voi antaa syyn suihkuun!Järvisyyhy,mutapohjan lieju...ym.on hyvä pestä iholta pois.

        Itikan puremia tietty raavitaan...niitä on usein päässä-hiuksien allahan raavittujen itikanpuremien on hyvä muhia-likaisten hiusten alla!Joita on tietty likaisin pikku sormin raavittu...

        Helkatti teidän kanssanne,jotka ette pese lapsianne! Ei ole vielä vastaan lasta tullut,joka ei olisi tykännyt vedellä lutata ja pesulla käydä.Vanhemmat siis voi tehdä peseytymisestä ikävän,harvoin tapahtuvan toimenpiteen...

        Etenkin kesällä pesu on jo mukavuuden vuoksi LAPSELLEKKIN tärkeää.Menkääs ite nukkumaan hikisen nihkeänä ja hiekkaa hiuspohjassa...Joo,mistäs se suomalaisten miesten epähygieenisyys siis on kotoisin-naisilta!Äideiltä!

        Onneksi omat jo isot pojat on kovia pesulla kävijöitä!! Eivätkä vaihda puhtaita vaatteita ilman pesua,siis hiestynyt paita ym.ei lennä vaihtaen ilman suihkussa käyntiä päälle.

        Sinäkin taisit lukea huonosti aloituskirjoituksen. Siinä kyseltiin 4 - 6-vuotiaitten peseytymisestä. Kaikki täällä ovat kirjoittaneet, että tarpeen mukaan käydään pesulla, ja alapää ja kasvot ainakin pestään päivittäin. Meillä pestään talvella harvemmin, kesällä useammin.Isommat lapset ja aikuiset käyvät suihkussa joka päivä; mistähän ovat moisen tavan oppineet, kun pienempänä pestään vain ehkä kerran viikossa. Ihmeellistä keuhkoamista täällä.


      • jaaha
        Anu kirjoitti:

        Sinäkin taisit lukea huonosti aloituskirjoituksen. Siinä kyseltiin 4 - 6-vuotiaitten peseytymisestä. Kaikki täällä ovat kirjoittaneet, että tarpeen mukaan käydään pesulla, ja alapää ja kasvot ainakin pestään päivittäin. Meillä pestään talvella harvemmin, kesällä useammin.Isommat lapset ja aikuiset käyvät suihkussa joka päivä; mistähän ovat moisen tavan oppineet, kun pienempänä pestään vain ehkä kerran viikossa. Ihmeellistä keuhkoamista täällä.

        löytyi yksi joka puolustaa laiskuuttaan pestä pieniä lapsia.Isot hoitaakin homman itse.Että teidän kanssanne.


      • Elä...
        Anu kirjoitti:

        Sinäkin taisit lukea huonosti aloituskirjoituksen. Siinä kyseltiin 4 - 6-vuotiaitten peseytymisestä. Kaikki täällä ovat kirjoittaneet, että tarpeen mukaan käydään pesulla, ja alapää ja kasvot ainakin pestään päivittäin. Meillä pestään talvella harvemmin, kesällä useammin.Isommat lapset ja aikuiset käyvät suihkussa joka päivä; mistähän ovat moisen tavan oppineet, kun pienempänä pestään vain ehkä kerran viikossa. Ihmeellistä keuhkoamista täällä.

        sä sano millon lopetetaan ja millon ei. Jos täällä halutaan puhua 60v ja kuoleman välisten ihmisten peseytymisestä, sillon me puhutaan!! Kyllä keskusteluissa on vara edetä ja puhua myös asian vierestä. Paljon on puhuttu lasten, vauvojen ja aikuisten peseytymisestä. Mitä pahaa siinä on jos nyt ei just satu keskustelemaan 4-6vuotiaista. Jos täällä halutaan keuhkota sillon keuhkotaan. Ei oo pakko lukea..


      • Anu
        jaaha kirjoitti:

        löytyi yksi joka puolustaa laiskuuttaan pestä pieniä lapsia.Isot hoitaakin homman itse.Että teidän kanssanne.

        Nuorimmaisellani on niin kuiva ja atooppinen iho (huom! ei likainen), että sitä ei saa liiaksi edes vedellä lotrata. Kahta isompaa pesen minä, koska esim. tukka ei tule puhtaaksi omin avuin. Kaksi vanhinta puolestaan käyvät itse pesulla ja joka ikinen päivä. Joillakin tuntuu vain olevan käsitys, että jos ei jo vauvasta asti käy joka päivä suihkussa, niin sitä ei opi ikinä. Tämän asian halusin korjata, mutta ette te mitää ymmärrä...


      • .o-.o
        Elä... kirjoitti:

        sä sano millon lopetetaan ja millon ei. Jos täällä halutaan puhua 60v ja kuoleman välisten ihmisten peseytymisestä, sillon me puhutaan!! Kyllä keskusteluissa on vara edetä ja puhua myös asian vierestä. Paljon on puhuttu lasten, vauvojen ja aikuisten peseytymisestä. Mitä pahaa siinä on jos nyt ei just satu keskustelemaan 4-6vuotiaista. Jos täällä halutaan keuhkota sillon keuhkotaan. Ei oo pakko lukea..

        Eiköhän kuuma vesi ja saippua ole niitä jotka kuivattaa,ei itse vesi.Hellävaraisia ja hoitaviakin pesuaineita on.Vähintään 2 kertaa päivässä suihkuttelen ja voin jopa tuon 2krt pestä pitkät hiuksenikin ja hyvässä kunnossa on iho ja hiukset.Sama juttu muksujen kohdalla.

        Vauva-aikana kylvettiin joka ilta,eikä ongelmia!


    • Mari

      silloin kun oltiin siskon kanssa pieniä, käytiin tiistaisin ja lauantaisin saunassa ja suihkussa. Kesällä ennen nukkumaan menoa käytiin pesemässä vielä jalat ja varpaat.

      Tuo joka päivä suihkussa on vähän liian raakaa lapsen herkälle iholle.

    • MaMmA

      tulisi tehdä varsinkin kesäaikaan päivittäin!

      Ei ihme jos kihomadot jyllää hoitopaikoissa, jos hygienian hoito on tätä luokkaa!Lääkkeet ei tehoa koska kaikki ei pese lapsiaan tai hoida heitä lääkkeillä..ja siitä kärsii kaikki!

      • dlpqLFQ

        Kokovartalosuihkuko ne kihomadot hävittää?!


      • Anonyymi

        Ihan totta tuo kun kerroit kihomadoista.siitä on kauan kun olin lapsi mutta muista kun aloitin päiväkodissa niin minulla oli yhtämittaa kihomatoja eikä kukaan siihen aikaan yhdistänyt sitä että oltais pesty käsiä . Kutina iltaisin peräukossa oli kamalaa ja muistan että kerran viikossa pestiin saunassa , kasvot toki aamuisin . Niin että kun ihmiset ymmärtäisi miten tärkeää se käsienkin pesu on myös lapsilla, sillä jokainen lika ei näy katsomalla .


    • voi maailma

      Kyllä naurattaa ulkopuolista lukijaa tällaiset keskustelut. Äidit raakkuvat ihan sekopäisinä ja syyttelevät toinen toistaan vääristä pesutavoista tai pesemättä jättämisistä. Tällaisia keskusteluja (enkä tarkoita kaikkia kommentteja vaan tiettyjä vouhotuskommentteja) lukiessa häpeän meitä naisia. MAALAISJÄRKEÄ, hei!

    • åtta

      Hohhoijaaaaaa!!!!!! Vau mikä keskustelu. Kummallista että jaksetaankin jauhaa kaikkee sontaa tai jotain. ja tiedän kyllä että tähän saan vastauksen että jaksoinhan minäkin tätä sontaa hämmentää jne..no, shit happens!

      Minusta tuntuu että kaiken pohjalla on suvaitsevuus tai suvaitsemattomuus.
      Miksi tuomita toisia ihmisiä heidän tavoistaan olla, onko se oma tapa vain ja ainoastaan paras? Kukas sen voi tietää?

      • Anonyymi

        Ihan mielestäni tarpeellista asiatietoa on tässä keskustelussa .
        Kyllä se hygienia on jokaiselle näköjään eri juttu ja silloin sanotaan että kukin tavallaan, mutta jos saa yhdenkin ymmärtämään puhtauden tarpeellisuudesta ei ole keskustelu mennyt hukkaan


    • Annu.

      Voi jestas! Kerran viikossa! Kyllä ihmisen pitää useammin pestä itsensä. En tahdo tietää miltä haisette.
      Kesällä joka päivä suihkuun jollei käydä sitten uimassa, missä kesällä kyllä käydään useimmiten joka päivä. Talvella joka toinen päivä pesulle ja sen lisäksi joka päivä pitää pestä naama, peppu ja hampaat. Hiusten pesu joka toinen kerta suihkussa. Eikä ole ikinä tarvinnut pakottaa lapsia pesulle kun puhtaus opetetaan pienestä pitäen. Järkyttävää jos ei osata edes vessakäynnin jälkeen käsiä pestä!
      Tuon peseytymisen nyt luulisi olevan itsestään selvää. Eihän sitä tarvitse elää kuin ryysyrannassa.
      Ja joku täällä kertoi ettei pese lastensa hiuksia shampoolla. Kyllä sitä pitää käyttää. Mitä haittaa siitä muka on? Nykyisin shampoita ja pesuaineita saa herkkäihoisille tarkoitettuna joten ei pitäisi edes ärsyttää ihoa.

    • l,gåwg

      Niin ne viisaat sanoo,että koko pesu riittää kerran viikossa ja kasvot,kädet ja alapää joka päivä. Eli jokapäiväinen koko suihku ihan turhaa veden tuhlausta. Puhumattakaan ihon kuivuudesta.
      Kesällä joskus käydään suihkussa useammin jos ulkona ollut kovin sottaisia leikkejä.

    • turhaa tuhlailua

      Kerran viikossa meilläkin käydään saunassa,joka ilta pestään peppu naama jne. POika on nyt 10 vuotias joka alkanut enemmän hikoilla ja pitää pidempää tukkaa ja talvella hautuu pipon alla. Hiukset siis pestään 2-3 kertaa viikossa,pienempänä riitti kerta tai kaksi.

      En käy itsekään joka päivä suihkussa,tosin kainalot ym intiimipaikat suihkuttelen sekä jalat. Puhtaat alusvaatteet ja sukat tietysti joka päivä.

      Olisi kiva käydä 2 kertaa viikossa saunassa mutta minkäs teet kun kerrostalossa asutaan eikä omaa saunaa. Mutta jokapäiväinen tukanpesu on turhaa. Itse kärsin atooppisesta ihottumasta ja varsinkin talviaika on kamalaa,pojalla sama vaiva joten rasvaa menee.

    • tilanteen_mukaan

      Komppaan karamelliä ja se siitä.
      Tyttäreni ratsasti talleilla, omasi paksut pitkät hiukset. Haisi kuin rankki, eikä antanut pestä. Viikon välein sitten väänsin väkisin suihkuun, pesin tukan ja muutenkin ja oli hirveää, itkukurkussa molemmat. Mitkään lepertelyt ja järkevät keskustelut eivät auttaneet. Ei ymmärretty mistä vastarinta puhkesi, enkä apuakaan hakenut. Siirtyi sitten jääkiekkoon ja hajut sen kun lisääntyi. Lieneekö joku kavereista sanonut, kun alkoi käydä puolen tunnin suihkuttelussa, muut ei sitten ehtineetkään aamulla käydä. En uskaltanut puuttua, ettei palaa vanhaan. Muuten ihan tavallinen tyttö, eikä tautejakaan tullut.

    • Anonyymi

      Muuten ihan ymmärrän että on eri tapoja, mutta joku historioitsija voisi arvioida minkä takia tuo kasvojen pesu on niin monella mielessä päivittäisenä. Meidän lasten (6, 8) kasvoja ei pestä erikseen koskaan, toki sitten kastelevat suihkussa päänsä sen 2-3 kertaa viikossa, ei näy iho-ongelmia.

      Ymmärrän jos leikkivät pöllyävässä hiekassa tms että näkee niin kannattaa huuhdella, mut jos normiarkeen ei kuulu moista niin ei aivan ymmärrä.

      Vai puhuvatko kaikki teini-ikäisistä joilla talia ihossa?

      Samaten pyllynpesua ei juuri koskaan tule tehtyä ellei erikseen haise tai ole huonosti pyyhitty, mutta tässä varmaan lapset eroaa kuinka paljon on tarvetta.

      Kovin paljon on ketjussa sellaista että on pakonomainen tarve tehdä kaikkea muttei muuta syytä kaiketi kuin että näin on omassa lapsuudessa tehty.

      Hampaiden pesuun 2krt päivässä on ihan tutkitut syyt, mutta muutoin kyllä aika lailla maalaisjärjellä pärjää.

    • Anonyymi

      Itse kun olin nuori,olen nyt70v.. Oli kaivovedet ja saunassa minut pestin lauantaisin . Vessa oli ukohussi.Kun itse sain laspisa 70 luku. Oli jo asuminen kerostalossa kylpyhuone ja sauna vuoro. Joka ilta suihkuun ja hampaiden pesu. Aamu kasvojen huhtelu ja hampaiden pesu. Sama he jatkanet omat lapsen 2 ,omille lapsilleen.ilta suihku,aamu suihku ja sauna kerran viikossa pälle.Hampaiden pesu ilta aamu. Iltasuihkulta yöasut pälle ,alus vaatteet pykki korin. Aamulla puhtat ausvatet ja nyky aika uudet vatet mutkin.Kuin ei samoissa voida pällysvatteet kulkea kuin 1 päivä

    • Anonyymi

      Kkk

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe