Olen kuvitellut, että sisustaminen tarkoittaa asunnon varustamista siten, että huonekalut ovat tyyliltään sopivia toistensa kanssa ja että huonekalujen, seinien, lattian, katon ym. värisävyt muodostavat yhdessä harmonisen kokonaisuuden.
Useimmat sisustusblokit antavat kuitenkin malliesimerkkejä, miten kämppä kerätään täyteen kaikkea älytöntä roinaa, kuten esim. vanhoja kluhmuisia peltikaappeja, vanhoja sinkkiämpäreitä, peltipurkkeja 1930-luvulta tai vaikka maatalon heinäseipäitä ajalta kun eläinten rehut kerättiin pellolta ihmistyövoimaa käyttäen.
Täh?
Mitä se sisustaminen on?
30
492
Vastaukset
- airam
Juu näin nykyään!!
Parempi vaan ,kun tekee kodistaan just sellasen missä itse viihtyy!!
Kannattaa jättä kaikki "sinkkiämpärit" ym. hankkimatta, jos ne ei tunnu omalta jutulta.
Näin teen itsekin ja elämme "erittäin epämuodikkaassa", pois muodista olevassa kirsikan sävyisessä kodissa ,onnellisina ja tyytyväisinä! - Laatu kestää........
Kävin erään sisustussuunnittelijan luona pääkaupunkiseudulla.
Hänellä on ollut ARTEK-huonekaluilla (samoilla) sisustettu koti
20 vuotta. Kellään en ole niin kaunista kotia nähnyt .
Itse aloitin keräämisen vuonna 2010
- kaksi mustaa ritiläpenkkiä 2010
- lattiavalaisin 2011
- jouluksi 2012 keittiön pöytä ja satulavyötuolit.
- ja jos saan säästettyä, niin vuonna 2013 on tarjoiluvaunun vuoro.
.- Artek-natzi
Olen aloittajan kanssa samaamieltä mikä on sisustamista.
Sinkkiämpärit älyttömät kirjaimet seinillä on mielestäni somistamista.
Mitä taas tulee Artek-kamaan on se juuri sellaisten juttu, jotka ovat epävarmoja osaamisestaan sisustaa ja eikun Artek sälää sisään, niin mennään niin varmanpäälle kuin vain voi. Eli puuttuu uskallus ja innovaatio kokeiluun.
Mielestäni se on Artek-natsismia. Tyylitajua kun ei voi ostaa ja silloin sitä joutuu matkimaan. Hyvä esimerkki samasta on Marimekko verhot, apua!
- Musta/Valk.
Nää bloginaiset osaa täyttää asunnon , niin että sisustajana heittäisin 1/3 osan kamoista välittömästi roskikseen.
- Nainen 33
Nautin Artekeistani, niin katossa kun lattiassakin..
Ja mustasta Audistani.- S.O.Vinisti
Oho. Vietkö sen audin sänkyyn kanssasi?
- N33.
En, mutta Audin kyydissä olleen kiekkopojun.
- artekonaniaa
No just just.
Enpä olisi osannutkaan yhdistää Artekia ja Audia, mutta totta, samantapaiset pellet niitä suosii;)
Marimekko ja Toyota/Nissan?
- 3000€/kk N33
Syön Hackmanin haarukalla Uncele Bens riisiä Vientikunnan munien kanssa.
Mitä yhteistä näillä on ?
LAATU, niin kuin Artek ja Audi.
Yhtäänpenniä mulla ei mene enempää rahaa ostoksiini kun halpistavaroita/tuotteita hankkivalta.
Samalla rahalla osaan ostaa järkevästi ja sitten kadehditaan.- Uncle Ben
Laatu ja laatu. Laadukkaita ovat monet muutkin tuotteet, mutta jos tietää vain nämä junttibrändit niin niillä on mentävä jos haluaa tehdä junttifrendeihinsä vaikutusta?
Jos on muotoilusta ja designista perillä ja kiinnostunut, nämä ovat Maskuluokkaa, eli mennään siitä mistä aita on matalin.
Hackmanin haarukka, sic, ruma kuin mikä. Voihan vientikunnanmuna. - Varpaat mättäikössä
Nämä ovat niitä mielleyhtymäasioita. Joku on onnistunut brändäämään tuotteensa paremmin kuin muut. Sitten, kun imago on saavutettu, saadaan sen varjolla lypsää extraa tietämättömiltä ostajilta. Artekissa maksaa muotoilu, Audissa taas imago. Vähemmälläkin rahalla saa ihan kelvollisia tuotteita, paitsi jos tarkoituksena on tosiaan hassata vaan paljon rahaa ja kuvitella siten tekevänsä toiset kateelliseksi.
- Oikomassa
Varpaat mättäikössä kirjoitti:
Nämä ovat niitä mielleyhtymäasioita. Joku on onnistunut brändäämään tuotteensa paremmin kuin muut. Sitten, kun imago on saavutettu, saadaan sen varjolla lypsää extraa tietämättömiltä ostajilta. Artekissa maksaa muotoilu, Audissa taas imago. Vähemmälläkin rahalla saa ihan kelvollisia tuotteita, paitsi jos tarkoituksena on tosiaan hassata vaan paljon rahaa ja kuvitella siten tekevänsä toiset kateelliseksi.
- höhhöhhhöööööööööö
Oikomassa kirjoitti:
"Näkyyks' mun Rolexi nyt varmalla?"
- sankta simplicity
Oikomassa kirjoitti:
Woihan wuitton,
nää jotka tulevat kateellisiksi tosta brändi roinasta, ovat ansainneet kateutensa kuin brändätyt ystävänsä.
Näitä vuittoneita raahaavat pissikset ovat ihan oma kategoriansa. Maksavat vähistä rahoista näitä turhakkeita, eivätkä edes huomaa olevansa säälittäviä vaan luulevat ihmisten olevan kateellisia. Siis mille, voisiko joku jäsentää? Tyhmyydelle? - 6000€/kk
Oikomassa kirjoitti:
On kiva viedä lapsi Audilla kouluun. Monen kaverin vanhemmat ovat niin kateellisia, kun joutuvat piilottamaan romunsa 500m päähän koulun portilta, ettei rakas lapsi joutuisi ainakaan auton takia kiusatuksi.
Samalla rahalla, pitkäaikaisella säästämisellä ja tinkimisellä esim matkustelusta ,olemme saaneet itsellemme paljon , autosta merkkihuonekaluihin.
Ihan pienipalkkaisia kunnan virkamiehiä olemme sekä minä, että mieheni. - Sari Kulosaaresta.
6000€/kk kirjoitti:
On kiva viedä lapsi Audilla kouluun. Monen kaverin vanhemmat ovat niin kateellisia, kun joutuvat piilottamaan romunsa 500m päähän koulun portilta, ettei rakas lapsi joutuisi ainakaan auton takia kiusatuksi.
Samalla rahalla, pitkäaikaisella säästämisellä ja tinkimisellä esim matkustelusta ,olemme saaneet itsellemme paljon , autosta merkkihuonekaluihin.
Ihan pienipalkkaisia kunnan virkamiehiä olemme sekä minä, että mieheni.Ihmiset eivät ymmärrä laadun merkitystä. Naapurissa asuu perhe, joilla tulotaso on huomattavisti meitä parempi.
Pihalla vanha auto , lapsilla ei mopoja ja koti sisustettu, no jääköön sanomatta.
Meillä on ykkösasiana laatu ja kaikki purkit ja purnukat toimitimme ämmänsuolle jo vuonna 1984. - Ihansama milläajat
6000€/kk kirjoitti:
Ihan pienipalkkaisia kunnan virkamiehiä olemme sekä minä, että mieheni.Ulkokullaisuuden uhri sinäkin olet ja säälittävä teeskentelijä. Sinun lapsellasi pitää varmaan olla myös hintavat merkkifarkut ja design-reput ja muuta tarpeetonta krääsää?
Tällä ei nyt ole enää mitään tekemistä sisustamisen kanssa, mutta edelleen olen sitä mieltä, että itsetunto on pahasti viturallaan, jos sitä täytyy pönkittää kalliin auton avulla. Ja kun ei ole varaa ostaa kallista autoa, käydään hakemassa samanmerkkinen vanhempi lousku Saksasta sillä ajatuksella, että ihmiset tietävät vain automerkin eikä ymmärrä vuosimalleista mitään. - Sari.
Ihansama milläajat kirjoitti:
Ulkokullaisuuden uhri sinäkin olet ja säälittävä teeskentelijä. Sinun lapsellasi pitää varmaan olla myös hintavat merkkifarkut ja design-reput ja muuta tarpeetonta krääsää?
Tällä ei nyt ole enää mitään tekemistä sisustamisen kanssa, mutta edelleen olen sitä mieltä, että itsetunto on pahasti viturallaan, jos sitä täytyy pönkittää kalliin auton avulla. Ja kun ei ole varaa ostaa kallista autoa, käydään hakemassa samanmerkkinen vanhempi lousku Saksasta sillä ajatuksella, että ihmiset tietävät vain automerkin eikä ymmärrä vuosimalleista mitään.Autoa varten säästin 5 vuotta. 2 vuoden säästöillä olisin saanut myös kulkineen itselleni, mutta tarkoitus oli ostaa kunnon auto ja pitää sitä vähintään 5 vuotta.
Nyt säästän astianpesukonetta varten. M merkkisen ostan, sillä se kestää ja on hiljainen. Maksaa tosin 750 euroa. - Mikäminäolensanomaan
Sari. kirjoitti:
Autoa varten säästin 5 vuotta. 2 vuoden säästöillä olisin saanut myös kulkineen itselleni, mutta tarkoitus oli ostaa kunnon auto ja pitää sitä vähintään 5 vuotta.
Nyt säästän astianpesukonetta varten. M merkkisen ostan, sillä se kestää ja on hiljainen. Maksaa tosin 750 euroa.Vastaukseni oli osoitettu tuolle edelliselle kirjoittajalle, jolla korostuu brändien ihannointi.
Mutta toisaalta, rikkaus ei ole siinä, onko rahaa tai eikö ole. Henkinen rikkaus on paljon parempi ominaisuus kuin rahassa kieriskeleminen.
Ja vielä, monesti oikeasti rikkaat eivät elvistele tavaroillaan, vaan ajavat tosiaankin vanhalla autolla ja elävät muutenkin vaatimattomasti.
Mutta nyt ollaan jo kaukana alkuperäisestä aiheesta. - Ei materialisti
Sari Kulosaaresta. kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä laadun merkitystä. Naapurissa asuu perhe, joilla tulotaso on huomattavisti meitä parempi.
Pihalla vanha auto , lapsilla ei mopoja ja koti sisustettu, no jääköön sanomatta.
Meillä on ykkösasiana laatu ja kaikki purkit ja purnukat toimitimme ämmänsuolle jo vuonna 1984.Voisiko olla mahdollista ettei joku vaan välitä? Miksi pitää olla uusi auto? Miksi pitäisi lapsilla olla mopot? Miksi pitäisi sisustaa vaikkapa Artekilla? Miksei jokainen saisi olla juuri kuten haluaa? Itseäni ei ainakaan pätkän vertaa kiinnosta naapurien autot tai mukuloiden mopot. Sisustan niinkuin itse haluan, koska minähän kotonani asustan, ei naapuri.
- chacun à son goût..
Sisustaminen on mielestäni mitä tahansa kodin laittoa seinien sisäpuolelta. Oikeastaan tämäkin on keinotekoinen jako, koska myös parvekkeita ja terasseja, suunnitellaan ja laitetaan samoin periaattein kuin sisustusta, ja hieman keinotekoista tätä olisi puutarhan hoitonakaan pitää.
Sisustaminen on englanniksi decoration tai interior design. Eli sanassa on huomattavasti suomen kieltä suurempi koristelun sävy. Enemmän suunnittelua vaativa decoration on sitä designia.
Muistan ihmetykseni yläasteikäisenä, kun englantilainen kirjekaveri kertoi "we had our kitchen re-decorated". Mitä ihmeen uutta koristelua he ovat keittiöönsä laitattaneet... Tietenkin tuo tarkoitti vain, että olivat asennuttaneet uuden keittiön lattiat eli kyökin uusiksi.- Kukin makunsa mukaan
Google antaa sanalle decoration merkitykseksi 'koristelu'. Sitä se minun mielestäni onkin, pläkkipeltisillä purnukoilla, ikivanhoilla ikkunanpuitteilla ja kummallisilla seinäkoristeilla täytetään huoneet. Todella tarkka tyylitaju pitää olla ettei koristelusta tule naurettavaa.
- Versailles'n portto
Kukin makunsa mukaan kirjoitti:
Google antaa sanalle decoration merkitykseksi 'koristelu'. Sitä se minun mielestäni onkin, pläkkipeltisillä purnukoilla, ikivanhoilla ikkunanpuitteilla ja kummallisilla seinäkoristeilla täytetään huoneet. Todella tarkka tyylitaju pitää olla ettei koristelusta tule naurettavaa.
décor (yleensä näin ranskalaisittain kirjoitettuna) on sisustus (eli lopputulos), ja interior decorator tai interior designer sisustussuunnittelija. Sisustaminen vastaavasti tietysti (interior) decoration tai (interior) design.
interior decoration
1. the colours, furniture, etc., of the interior of a house, etc.
2. (Also called) interior design: the art or business of an interior decorator
Collins English Dictionary
Minä olen sitä mieltä, että kun häpeilemätön kitsch on todella häpeilemätöntä, se on voi olla tyylikästä. Avainsana on uskollisuus idealle, oli se miten "mauton" hyvänsä. Pidän tällaista persoonan ilmentämistä paljon parempana makuna kuin persoonatonta, sanoisinko geneeristä modernismia tyyliin "hyi-ei-verhoi" ja joku häikäisevä Koskisen Block-valaisin jossain puolihuolimattomasti tarvitsi moista tai ei. - "Persoonaton mod"
Versailles'n portto kirjoitti:
décor (yleensä näin ranskalaisittain kirjoitettuna) on sisustus (eli lopputulos), ja interior decorator tai interior designer sisustussuunnittelija. Sisustaminen vastaavasti tietysti (interior) decoration tai (interior) design.
interior decoration
1. the colours, furniture, etc., of the interior of a house, etc.
2. (Also called) interior design: the art or business of an interior decorator
Collins English Dictionary
Minä olen sitä mieltä, että kun häpeilemätön kitsch on todella häpeilemätöntä, se on voi olla tyylikästä. Avainsana on uskollisuus idealle, oli se miten "mauton" hyvänsä. Pidän tällaista persoonan ilmentämistä paljon parempana makuna kuin persoonatonta, sanoisinko geneeristä modernismia tyyliin "hyi-ei-verhoi" ja joku häikäisevä Koskisen Block-valaisin jossain puolihuolimattomasti tarvitsi moista tai ei.Suomalaiset pakenivat maalta vasta sotien jälkeen, joten asuntokanta on, mitä on. Tästä historiattomuudesta yleinen modernistinen makukin kumpuaa. (Tosin monesti sisustuksessa ei ole mitään kantavaa ideaa.)
Suomalaiset ovat myös äärimmäisen homogeeninen kansa. Perinteeseen kuuluu, että ei saa liikaa korostaa itseään. Ei saa olla olevinaan - mitä tuo tarkoittaneekaan, yleensä kai itsensä korostamista tai massasta erottautumista.
Historiastamme johtuen meillä ei myöskään ole koskaan ollut mahtailevaa ja kansan selkänahasta loistonsa repivää yläluokkaa. Olemme Ruotsin osana olleet ainoa Euroopan kolkka, jossa ei ole ollut maaorjuutta. Mennessämme 80 km etelään, löydämme piskuisesta etelänaapurista tuhkatiheään hienoja kartanoita.
Olemme myös asuttaneet Euroopan karuinta, köyhintä ja ankarinta kolkkaa, jossa välttämättömyys on ollut pakko ja pelkän selviytymisen kannalta ajateltu turhuus syntiä. Jotenkin kaikki tällainenkin vaikuttaa kansan sielunmaisemaan ja siihen, mitä se katsoo tarpeelliseksi. Myös asumisessaan. - maison oh la la
"Persoonaton mod" kirjoitti:
Suomalaiset pakenivat maalta vasta sotien jälkeen, joten asuntokanta on, mitä on. Tästä historiattomuudesta yleinen modernistinen makukin kumpuaa. (Tosin monesti sisustuksessa ei ole mitään kantavaa ideaa.)
Suomalaiset ovat myös äärimmäisen homogeeninen kansa. Perinteeseen kuuluu, että ei saa liikaa korostaa itseään. Ei saa olla olevinaan - mitä tuo tarkoittaneekaan, yleensä kai itsensä korostamista tai massasta erottautumista.
Historiastamme johtuen meillä ei myöskään ole koskaan ollut mahtailevaa ja kansan selkänahasta loistonsa repivää yläluokkaa. Olemme Ruotsin osana olleet ainoa Euroopan kolkka, jossa ei ole ollut maaorjuutta. Mennessämme 80 km etelään, löydämme piskuisesta etelänaapurista tuhkatiheään hienoja kartanoita.
Olemme myös asuttaneet Euroopan karuinta, köyhintä ja ankarinta kolkkaa, jossa välttämättömyys on ollut pakko ja pelkän selviytymisen kannalta ajateltu turhuus syntiä. Jotenkin kaikki tällainenkin vaikuttaa kansan sielunmaisemaan ja siihen, mitä se katsoo tarpeelliseksi. Myös asumisessaan.Öh, tota, nykyäänhän ihmiset pakenevat kaupungeista, ja etsiskelevät kaikenlaisia mummon mökkejä toteuttaakseen maalaisromantiikan kaipuutaan...
- A kirjain + sinkkiäm
Blogitytöt ovat näitä purnukkasisustajia. Nyt niitä näytetään ihan telkkarissakin.
- Putkiasent. Nainen
Blogeissa paistaa ammattitaidon puute. Antaakaa sisustus ammattilaisille.
En minäkään laatoita , mutta putket osaan taloosi laittaa ja hyvin. - En varasta tyyliä
Mustaa , valkoista ja tehostevärejä. Niin yksinkertaista se sisustaminen on.
Ehkä tummaa teakkia myös.- Ouch..
Hyi. Minä en pidä terävien kontrastien tyylistä. Mustaa, valkoista, tehostevärejä. Mitä tehostetta moinen tarvitsisi. Okei, ilmeisesti on olemassa mariannekarkkisisustajat ja omarkarkkisisustajat; toisilla pitää olla pirteää ja terävät kontrastit, toisilla liukuvampi yksivärisyyden skaala.
Minä tykkään, että värit ovat valkosuklaasta espressoon, tehosteena krumeluurikultaa, jonka vaihdoin kiiltävään hopeaan/platinaan, koska halusin "modernia raikkautta", sitä kontrastia.
- Harrastus..
Minusta sisustamista on luoda rauhallisen ympäristön kodissa, jossa on hyvä olla. Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, totta kai huonekalujen pitää sopia yhteen ja olla tyyliltään samanlaisia.
Itse pidän rauhallisista väreistä, kodissani on pääasiassa valkoisia huonekaluja ja tekstiilejä, uusin hiljattain melkein kaikki huonekalut, ostin valkoisia, sohvat olohuoneessa ovat pellavanväriset, divaani takkahuoneessa tummanharmaa (ainut tumma huonekalu). Laatu on myös tärkeä pointti, halvalla ei saa laadukkaita, kestäviä huonekaluja.
Mielestäni yleisvaikutelma ei kuitenkaan ole liian valkoinen, kun lattiat ovat tammiparkettia, ja keittiökaapit ovat myös tammiset. Aikaisemmin ajattelin maalauttaa katot valkoiseksi, mutta nyt kun sisustus muuten on niin vaalea, ne saavat jäädä puunvärisiksi. Samoin keittiönkaapit, jossain vaiheessa ajattelin vaihtaa niitäkin valkoisiksi, mutta harkittuani hieman, ajattelin, että haluan kuitenkin säilyttää sitä pehmeyttä ja kodikkuutta joka puu kuitenkin antaa.
Verhot ovat joka huoneessa valkoiset, malliltaan ja laadultaan erilaiset, paitsi keittiössä, siinä on harmaa, valkoraidalliset verhot.
Toki sisustamiseen myös liittyy muuta kuin pelkät huonekalut, en kuitenkaan pidä siitä sisustustyylistä joka näkyy monessa blogeissa, jossa on nimenomaan nämä purnukat joka nurkassa talo täynnä. Itse pidän esillä vain sen verran, ettei koti näytä tyhjältä. Koriste-esineet pitää tietenkin sopia muuhun sisustukseen täydellisesti. Minulla on tällä hetkellä esillä valkoisia, lasisia, maitolasinvärisiä, hiekanvärisiä ja hopeisia esineitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856294
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849