Tänään löytyi ensimmäinen punkki meidän ensimmäiseltä koiralta joka on nyt puolivuotta. Hyi helvetti, en voi muuta sanoo. Aivan takuulla menen huomenna ostaan sen punkkipannan! Siis aivan oksettavaa! Ja mua oksettaa kun koskin siihen "palloon"! Hyi yäk. Mentiin sitten eläinlääkäriin ja lääkäri otti ounkin pois, antoi penisiliinin ja haava-salvaa. Itellä kutiaa joka paikka, kun kuvittelee että on punkkeja. Sänkyyn ei uskalla mennä jos siellä onkin punkki. Mä oon ihan hysteerinen.. Kertokaa nyt kokemuksia niistä punkkipannoista, oliko teillä koiran omistajat ekan punkin löytymisen jälkeen tämmönen paniikki? Eli meneeköhän tottuessa ohi.. Siis miks niitä punkkeja edes pitää olla olemassa!!!
PUNKKEJA!! APUA!
10
1918
Vastaukset
- kim
Kyllä kai kaikilla elollisilla maan päällä on tarkoituksensa. Nykyään punkeista ja niiden aiheuttamista saurauksistä tiedetään niin paljon enemmän kuin ennen ja se on omiaan aiheuttamaan kuvailemasi tapaista hysteriaa. Oikein hoidettuna niistä ei varmaan ole pahempia seurauksia ja kuinka usein punkin vierailu koiran iholla jää huomaamatta. Onneksi on olemassa punkkipantoja ja erinlaisia karkotteita ja jopa pesuaineita, joilla voidaan hoitaa ongelmaa. Niillä ehkäistään punkkien ylenpalttiset juhlat. Onneksi punkkeja ei ole kaikkialla yhtä paljon ja niiden määrä vaihtelee vuosittain.
Punkit on inhottavia oli niitä ihmisillä tai eläimillä ja niitä kannattaa seurata, mutta ylenpalttiseen hysteriaan on turha vajota. Silloin saattaa niiden poishäätäminen ja seuraamusten hoitaminenkin jäädä huonommale tasolle. Kyllä punkkeihinkin tottuu, niin kuin on totuttava paljon muuhunkin harrastuksen mukanaan tuomiin yllätyksiin. Ne kasvattavat vaan kärsivällisyyttä ja sietokykyä kaikenlaisiin ällöttäviinkin ilmiöihin. Joten ensi kesänä voi olla hyvinkin paljon huonompi punkkivuosi! Mutta muut huolet saattaa koputella ovelle! Paranemisiin! - Heidi
Itselläni oli hetki sitten aivan sama reaktio! Sain punkin irti, mutta en ole varma jäikö sen pää sisälle... Eli onko se vaarallista, jos punkin pää jää sisälle vai kiikutanko koirani lähimpään lääkäriin tarkistaakseni asian?! Lisäksi minua askarruttaa, että voiko koira olla allerginen punkille?
- Maria
Kokeilimme koirallemme punkkipantaa, joka aiheutti sen että seuraavan tunnin koira raapi itseään jatkuvasti ja näytti kärsivän pannasta. Mietimme sitten että minkähänlainen aine oikeastaan on kyseessä ja kemiaakin opiskellut mieheni sitten tarkisti internetistä aineen. Saimme selville että sama määrä mikä on punkkipannassa tappaisi kolme rottaa helposti ja että kyseessä on ympäristölle vaarallinen myrkky, jonka luokituksessa näkyy mm. pääkallo ja luonnonkatastrofi kuva. Tämän vuoksi koira, joka käyttää samaista ainetta ei saa mennä järven lähellekään, sillä monet järven pieneliöt ja jopa kalat kuolisivat aineeseen. Mieheni isä, jonka pääaineena oli kemia vielä vahvisti asian.
En suosittele punkkiaineita enää kenellekään, sillä jokapäiväisellä tutkimisella kyllä löytää mahdolliset punkit ja punkkipihdeillä ne saa turvallisesti irti. Ja melkein kaikissa punkintorjuntaaineissa, on samaa vaikuttavaa ainetta joka on todellakin myrkkyä. Sillä on myrkyn vaikutukset: kouristelu, tajunnanmenetys yms. Sitä paitsi on reportoitu, että hyönteiset kehittävät pikkuhiljaa vastustuskyvyn kyseiselle myrkylle, ja lopulta et voi käyttää tuota ainetta edes äärimmäisessä tilanteessa, koska se ei pitele hyönteisiä enää poissa ollenkaan. Sitten meillä on Suomessa kanta punkkeja, joita vastaan ei voida taistella mitenkään.
http://www.ttl.fi/internet/kemkort/kk/nfin0312.htm
http://www.safe2use.com/poisons-pesticides/pesticides/p ermethrin/cox-report/cox.htm
Mitä se kertoo ihmisen parhaasta ystävästä että jos koiralle laitetaan punkkipanta päälle, ei lapsi saa nukkua tämän kanssa samassa vuoteessa eikä ihminen saa edes koskea punkkipanta-aineeseen ilman että heti pitää mennä pesemään kätensä. Ja koiran pitää sitten pitää ainetta päällään viikkokausia ellei jopa kuukausia..- Dobberi
Meillä on käytetty Hi-Craft yrttipantaa, siinähän ei varsinaisia myrkkyjä ole. Koira ei ainakaan ole kapistuksesta välittänyt mitään.
Tänä kesä ennen pannan laittoa oli yksi punkki, jonka otimme heti pinseteillä pois. Onneksi meillä on lyhytkarvainen koira, siitä punkit näkee aika helposti. Tautien ehkäisemiseksihän punkit pitäisi poistaa mahdollisimman nopeasti. - Maria
Dobberi kirjoitti:
Meillä on käytetty Hi-Craft yrttipantaa, siinähän ei varsinaisia myrkkyjä ole. Koira ei ainakaan ole kapistuksesta välittänyt mitään.
Tänä kesä ennen pannan laittoa oli yksi punkki, jonka otimme heti pinseteillä pois. Onneksi meillä on lyhytkarvainen koira, siitä punkit näkee aika helposti. Tautien ehkäisemiseksihän punkit pitäisi poistaa mahdollisimman nopeasti.Yleisemmin puhutaan punkkipannasta, silloin kun kyseessä on apteekeissa myytävät lääkeainetta sisältävät pannat. En ole itse kuullut puhuttavan noista "yrttipannoista" millään muulla nimikkeellä, muut koiranomistaja tuttavanikin kutsuvat niitä juuri yrttipannoiksi. Toki tällaiset luonnolliset yrttipannat eroavat puhumistani lääketieteellisesti valmistetuista punkkipannoista ja punkkiaineista.
Olen kuitenkin syvästi vastaan tuollaisia lääketieteellisiä punkkimyrkkyjä, sillä ne luovat ekokatastrofeja pikkuhiljaa. Yleistä koirista palstallakin, jotkut kirjoittajat kertoivat vievänsä koiransa punkkiaineiden kanssa uimaan, vaikka ohjeissa varta vasten sanotaan ettei tällaista saa tehdä. Myrkky on niin voimakasta että se tappaa ekosysteemille tärkeät pieneliöt, hyönteiset ja jopa kalatkin. Toivoisin että ihmiset käyttäisivät mielellään tuollaisia luonnollisiin aineksiin pohjautuvia torjunta-aineita.
- CIA
Meillä myös löytyi ensimmäinen punkki koirastamme tässä muuan päivä sitten. Ikuna ennen en ollut moiseen tilanteeseen itse joutunut, pohjoisesta kotoisin ja siellä ei punkkeja (onneksi!) ole.
Mutka eläinkauppaan, mukaan jäi pihdit ja yrttipanta. Punkki nätisti irti ja seuraavalle lenkille yrttipanta kaulaan. Meillä ei ole ollut mitään ongelmia tuon pannan kanssa, eihän sitä periaattessa tarvitse pitää ku lenkin ajan.
Pureman kohdan putsasin tarkasti ja nyt oon sitä tarkkailu, ettei vaan tulehtuis (ei merkkejä moisesta). Onneksi lähti öpökkä leukoineen päivineen irti, ettei tarvinnu niistä huolehtia.
Alku järkytyksen jälkeen ei panikoitu. Niitä tulee jos tulee, ja niistä onneksi pääsee kätevästi eroon, jos niitä mukaan tarttuu.
Ota vaan iisisti, kyllä se siitä.- Liisukka
Tollerillamme on joka kesä, n. pääsiäisestä syyskuulle useita punkkeja, parhaimmillaan viisikin päivässä. Osa on jo kiinni, osa kulkee vielä ruskealla turkilla. Olemme kokeilleet pantoja, ei auta. Suihkettakin on käytetty, auttaa aluksi, mutta ei pitempään. Kuulin, että on myös suun kautta otettavaa lääkettä jota siis seuraavaksi kokeilemme. Itse emme ole saaneet yhtään punkkia ja sänkyymmehän emme koiraamme päästä. Toivotaan vaan, ettei sairas punkki ehdi saastuttaa koiraamme.
- jermu
Meillä kanssa koirasta löytyi eka kertaa punkkeja ja ikää on koiralla jo yli 10v! Inhoan ötököitä muutenkin yli kaiken, saati sitten kun niitä on omassa koirassa! Meillä kävi niin, että toinen punkki tippui itsestään lattialle (oli ilmeisesti imenyt verta jo niin paljon, että tipahti koiran häslätessä!!) Punkki oli valtava! HYIIII!
Toinen punkki irtosi onneksi helposti punkkipihdeillä ja sen jälkeen laitoin koiralleni apteekista saatavan ampullin niskanahkaan.
Toivotaan että punkit loppui tuohon, en halua niitä enää koiraani enkä asuntooni.
Pannoista ei ole kokemusta ainakaan vielä. Toisaalta epäilyttää tietenkin tuo aine, joka tosissaan on myrkyllistä vesistöille! Mutta esim. allergisia oireita ei koirani ole saanut aineesta...
Ei muuta kun punkitonta kesää kaikille koirille ja omistajille! - säikähtänyt
koira on kysinyt ja jäystänyt itseään jo jonnin aikaa, yleensä aina mökiltä tultuamme, ain oon luullu et sääsket on koira poloisen kupannu, ku ain ovat koiruuden kimpussa.. oon koiran turkkia tarkistellut aika ajoin.. mitää ei kuitenkaa oo löytyny.. kunnes tänää taas tarkistin turkin, oltuamme viikonlopun mökillä ja koira pyörii ja hyörii ain heinikossa ja metikössä. olis saaha sydärin kun löysin ensimmäisen punkin... koirani on kultainennoutaja vanhus. ikuna ei mitää punkkei tms ollu koiralla.. jatkoin jakaus jakaukselta tutkimista ja aina löytyi uusia punkkeja, paniikki nousi kun olin laskenu löytäneeni 50 punkkia ja koirasta oli yli puolet tutkimatta, punkkeja jotka ei oo imeny vielä verta ei ees näy.. siispä soitin eläinlääkärille että onko muuta keinoa kun nyppiä kaikki punkit yksitellen ja vastaus oli tyly, ei ole muuta keinoa.. siitä vaan nyppimään ja kahenviikonajan tarkistaa jokapäivä tai useamman kerran päivässä jos on pienet punkit muuttunu isoksi.. lisäksi turkkiin kannattaa laittaa ennalta ehkäsevä aine (esim. expot tai front line sumute joita saa apteekista ja elläinlääkäristä)joka estää uusien punkkien tulemisen turkkiin.. siispä mulla ei piina ole vielä ohi pitkään aikaan..... nyt hypin kokoaika koiran perässä ja heti ku koira jotain kohtaa jäystää nii kamman ja pihteitten kans nyppimään.. ei kiva ei ollenkaan, nyt tuntuu et itellä juoksee punkkeja siellä täällä vaik suojakäsineet oli käsissä ja imuri vieressä.. onnekseni koira ei sängyssä vietä aikaa, ei tarvii pelkää et sänky kuhisisi punkkeja
- utelias
Utelias se täällä kyselee, että miksiköhän eläinlääkäri antoi penisilliiniä yhden punkin vuoksi? Jotenkin tuntuu, että olikohan se nyt kuitenkin ylireagointia ja turhaa lääkitystä? Emmä tiedä, kunhan kyselen kun tuolla omallakin koiruudella aina välillä punkkeja löytyy Expotista huolimatta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783200
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311772- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264