Veneenrakentajat: Onko kokemuksia jatketun (epoksilla liimattu liitos) laudan höyrytyksestä ja aika jyrkästä taivutuksesta? Vai kannattaako ensin taivutella malliin ja sitten liimata? Voiko epoksiliitos yleensäkään edes kestää höyrytyksen ja kuumana taivutuksen?
Vastaukset 5
- Epoksin suurkuluttaja
Ei ole kokemusta. Voin kuitenkin sanoa että höyrytyslämpötilassa epoksi pehmenee ja liitos aukeaisi. Tee siis ensin höyrytys ja vasta sitten liimaus.
- parempia asiantuntij
http://www.puuvene.fi/index.php?/component/option,com_jfusion/Itemid,108/ , parempia asiantuntijoita
- Anonyymi00003
unohda tuo turkilainen höyry.ja ota kuumailmapuhalin,2-nopeutta,ja tehoa pisaa.älä polta.sytyy varmuudella jos likaa tohotat.
- Anonyymi00004
Epoksin venymä on huono.
Voi olla, että ensin ei tapahdu mitään ja sitten joku kohtaa vain hajoaa eikä taivu.
Muutenkin on järkevämpää käytää epoksia oikean muodon säilyttämiseen taivutuksen jälkeen.- Anonyymi00005
Laminointiepoksien murtovenymä on tuotteesta riippuen jopa yli 6%.
Joustoepokseista löytyy yli 15% murtovenymän tuote.
Puu ei kuivana pääse edes 0,5% murtovenymään, siksi sitä höyrytetään, kun venymää tarvitaan. Siinä tarvitaan sekä suuri puun kosteus, että korkea lämpötila. Kumpikaan ei yksinään lisää puun venymään riittävästi. Epoksi liimaus lähes pysäyttää kosteuden etenemisen puussa, joten liimattua puuta taivutettaessa ei riitä että liimaus kestää kyseisen lämpötilan, vaan pitää myös varmistua että puu kostuu molemmin puolin liimausta täysin!
Liimaaminen vasta puun taivutuksen jälkeen on siksi aina helpompi menettely, muttei välttämättä ainoa mahdollinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1842054
- 981514
- 1141033
- 106960
Olen osastolla
Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.70817- 61682
Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt
En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si42672- 51657
- 27605
Sinulle nainen
Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M77594