Obeesi diabeteshoitaja

terveys kiinnostaa

Olin aika hämmentynyt kun menin seuraamaan diabetes-luentoa kotipaikkakunnallani. Luennoitsija, diabetes-hoitajaksi koulutuksen saanut henkilö oli lihavampi kuin yksikään yleisön joukosta. Tämä vakava asia herätti lievästi hilpeyttä etenkin tilaisuuden jälkeen kun hän oli jakanut mittanauhat, joilla kukin sai mitata vyötärönsä ympäryksen.

Lihavuus ei tietenkään ole syy diabeteksen puhkeamiselle eikä sille, etteikö henkilö, jolla on elopainoa 130-140 kg (pituutta 170cm) tietäisi asioista. Eihän lääkärilläkään tarvitse itsellään olla kuppaa, jotta pystyisi antamaan vaivaan antibiootit.

Sain itsekin järkyttävän suuren vatsanympärysmitan, joten eipä minulla aihetta pilkkaan, mutta nyt jälkikäteen mietin, että mistä kohden se mitta oikeasti otetaan? Diabetes-hoitaja sanoi, että 2 cm navan alapuolelta. Jossain taas on kerrottu, että 2 cm navan yläpuolelta. Jos tämä jälkimmäinen vaihtoehto pitää paikkansa niin siinä tapauksessa jopa minun vatsani ympärysmitta on "vain" 72 cm (kaksi senttiä navan alapuolelta mitta oli 90 cm).

17

546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • ap

Kiitos ohjeesta! Tuossahan se on selkeästi kerrottu!

Nyt vaan täytyy ihmetellä ko. diabetes-hoitajan tietämättömyyttä mittauskohdasta. Hän oli sitä mieltä, että mitta otetaan 2 cm navan alapuolelta ja nimenomaan paksuimmasta kohdasta "vatsakumpua", jossa jo lantioluutkin lisäävät muutaman sentin joillakuilla tulokseen.

Minulla tuo mittauskohta on jotakuinkin se 2 cm navan yläpuolella, mutta lieneekö tuossakin rakenteellisia eroja eri yksilöiden välillä.

• phämäläinen

Ehkä hänellä on jokin aineenvaihdunallinen sairaus. Tiedän yhden samanlaisen tapauksen omalta paikkakunnaltani. Hän hoitaa kuntoaan ja syö light-ruokia, mutta on sairaalloisen ylipainoinen. Syynä ilmeisesti jokin sairaus taustalla. Ikävä asia kenelle tahansa, mutta etenkin hänen ammatissaan toimivalla henkilölle, jonka odotetaan ulkoisesti olevan terveyden perikuva.

• ...........

Tunnetaanhan vanha lausahdus: Tee niin kuin minä sanon eikä niin kuin teen itse.

• Lellu 120 kg

Kaikilla lihavilla ei ole diabetesta. Oletpa pinnallinen tyyppi. Kai lihavakin ihminen voi olla ammattilainen?

Tämä sinun ajattelutapasi on juuri se, joka tekee tämän päivän elämisen joillekin niin hirveeksi, itsemurhat, kiusaamiset ym. niitä harrastavat juuri sinun kaltaiset ihmiset.

Olen pahoillani, mutta tarkoitan oikeesti mitä sanoin.

• Aivan.

Samaa mieltä Lellun kanssa!

Ihmisen lihavuus ei todellakaan tee ihmisestä automaattisesti diabeetikkoa. Rasvan kertymisen paikalla on havaittu olevan yhteyttä 2-tyypin diabeteksen puhkeamiseen eli ilmeisesti sisäelinten rasvoittuvuudella. Kaikilla lihavilla rasva ei kerry samaan paikkaan. Lihava voi olla monella tavalla lihava. n olemassa esimerkiksi valtavan isovatsaisia, mutta hoikkajalkaisia lihavia. Vastaavasti on olemassa paksujalkaisia ja leveä takapuolisia, mutta suhteessa hoikan ylävartalon omaavia lihavia. Ja juuri tällä vartalon "lihavuusmuodolla" on todettu olevan yhteys 2-tyypin diabetekseen. Kaikilla se rasva siis ei kerry sinne sisäelinten ympärille häiritsemään insuliinin erittymistä.

Tämän vuoksi 2-tyypinkin diabetekseen on olemassa sukurasite ja periytyvyydellä on merkitystä. Ruumiin rakenne ja ne ns. kroppasi lihomispaikat valitettavasti periytyvät. Mutta toki 2-tyypin diabetesta vastaan pystyy taistelemaan eli sukurasite tai perintötekijät eivät automaattisesti tietenkään takaa diabetesta.

Mutta maailma ei siis vieläkään ole niin kovin mustavalkoinen, miltä se välillä näyttää...

• ap
        Aivan. kirjoitti:

Samaa mieltä Lellun kanssa!

Ihmisen lihavuus ei todellakaan tee ihmisestä automaattisesti diabeetikkoa. Rasvan kertymisen paikalla on havaittu olevan yhteyttä 2-tyypin diabeteksen puhkeamiseen eli ilmeisesti sisäelinten rasvoittuvuudella. Kaikilla lihavilla rasva ei kerry samaan paikkaan. Lihava voi olla monella tavalla lihava. n olemassa esimerkiksi valtavan isovatsaisia, mutta hoikkajalkaisia lihavia. Vastaavasti on olemassa paksujalkaisia ja leveä takapuolisia, mutta suhteessa hoikan ylävartalon omaavia lihavia. Ja juuri tällä vartalon "lihavuusmuodolla" on todettu olevan yhteys 2-tyypin diabetekseen. Kaikilla se rasva siis ei kerry sinne sisäelinten ympärille häiritsemään insuliinin erittymistä.

Tämän vuoksi 2-tyypinkin diabetekseen on olemassa sukurasite ja periytyvyydellä on merkitystä. Ruumiin rakenne ja ne ns. kroppasi lihomispaikat valitettavasti periytyvät. Mutta toki 2-tyypin diabetesta vastaan pystyy taistelemaan eli sukurasite tai perintötekijät eivät automaattisesti tietenkään takaa diabetesta.

Mutta maailma ei siis vieläkään ole niin kovin mustavalkoinen, miltä se välillä näyttää...

Lellulle ja "Aivan"-nimimerkille: missään tapauksessa ap:n kirjoituksessa ei ollut tarkoitettu irvailla ihmisten lihavuudella tai ruumiinrakenteella. Harva tässä on niin täydellinen että voisi sellaiseen ryhtyä! Oli vain kysymys siitä, että hyvän ja terveen elämän ohjeita oli antamassa henkilö, joka oli kaikkea muuta kuin terveen näköinen. Sellaisessa asemassa olevan henkilön tulisi itse huolehtia omasta ulkoisesta olemuksestaan. Hilpeyttä aiheutti AINOASTAAN se, että lihava "asiantuntija" moralisoi kuulijakuntaa "rasvan kertymisestä kroppaan" vaikka oli pulskempi kuin yksikään yleisön joukosta.

En todellakaan pilkkaa! Siihen minulla ei ole resursseja! Anteeksi, että esitin asian yksioikoisesti ja julmasti.

• Liikaa vaadittu
        ap kirjoitti:

Lellulle ja "Aivan"-nimimerkille: missään tapauksessa ap:n kirjoituksessa ei ollut tarkoitettu irvailla ihmisten lihavuudella tai ruumiinrakenteella. Harva tässä on niin täydellinen että voisi sellaiseen ryhtyä! Oli vain kysymys siitä, että hyvän ja terveen elämän ohjeita oli antamassa henkilö, joka oli kaikkea muuta kuin terveen näköinen. Sellaisessa asemassa olevan henkilön tulisi itse huolehtia omasta ulkoisesta olemuksestaan. Hilpeyttä aiheutti AINOASTAAN se, että lihava "asiantuntija" moralisoi kuulijakuntaa "rasvan kertymisestä kroppaan" vaikka oli pulskempi kuin yksikään yleisön joukosta.

En todellakaan pilkkaa! Siihen minulla ei ole resursseja! Anteeksi, että esitin asian yksioikoisesti ja julmasti.

Tuo voidaan tulkita jo työsyrjinnäksi jos paino-ongelmainen hoitaja ei saisi työskennellä ammatissaan koska ei pysty olemaan esikuvana. Miten pystyit määrittelemään että kyseinen hoitaja oli sairas. Ylipainoinenkin ihminen voi olla täysin terve eikä hänellä välttämättä ollut itsellään diabetestä, vai kertoiko hoitaja kuulijoille sairauksistaan.

• näin se menee
        ap kirjoitti:

Pitää muistaa, että ihmisiä persoonallisuuksineen ne hoitajatkin ovat. Varmuudella löytyy myös tupakoivia lääkäreitä (jopa keuhkosyöpäpotilaita hoitavia), jotka varmasti tietävät tupakoinnin haitat. Entä tarkistaako kaikki automekaanikot autonsa rengaspaineet ja valojen suuntaukset, kun takalaarissa enemmän lastia? Tai poliisit eivät koskaan pyöräile ilman kypärää tms? Hoitavatko lastentarhan opet omia lapsiaan aina ohjekirjojen mukaan?

Ei kai meidän pidä olla täydellisiä itse, vaikka jostakin tietystä työstä pitäisimme? Tai pitääkö jonkun BMI:n ylittäessään luopua hoitajan tai lääkärin työstä, koska onkin ajan mittaan lihonut (kuten niin monet muutkin ihmiset)? Silti voi olla työssään hyvä, vaikka ei itse olisikaan itse täydellisyys. Monelle asiakkaalle lisäksi se, että huomaa myös hoitajan olevan "vain" ihminen heikkouksineen, auttaa luottamaan ja poistaa ns. auktoriteetin pelkoa. Tiedän, että monia varsinkin ylipainoisia ihmisiä ärsyttää suunnattomasti, jos liikunnasta ja ruokavaliosta paasaa tikkulaiha maratoonari. Siinä ollaan aika eri lähtökohdissa, välttämättä ei ole kovin helppoa löytää sitä "yhteistä säveltä", joka johtaisi luottamukselliseen hoidonohjaukseen. Eikä vastaavasti näitä ihmisiä voida pyytää lihottamaan itseään, jotta olisivat lähempänä asiakaskuntaa.

• sugar honey

Meidän terveydenhoitopiirissä on diabetes-hoitaja joka kulkee paikallisessa ostoskeskuksessa kärryt täynnä tuoreita vihanneksia ja light-ruokaa. Samainen henkilö oli sitten nähty toisella paikkakunnalla kärräämässä lenkkimakkaraa ja olutta pälyilevän näköisenä. Ja ulkonäkö kertoo omaa karua kieltään...

• Hehhhehhh

Tyypillistä suomalaista pahanilkisyyttä.

• suutarin lapsen keng

Mistä se muuten johtuu että diabeteshoitajat ovat poikkeuksetta ylipainoisia?

• Eipäs yleistetä
        suutarin lapsen keng kirjoitti:

Mistä se muuten johtuu että diabeteshoitajat ovat poikkeuksetta ylipainoisia?

Mistä se muuten johtuu että ne muutama diabeteshoitaja joiden vastaanotolla olen käynyt, ovat olleet hoikkia.

• jhhgfdsa

Tuo kuvaus sopisi prikulleen meidän "piirin" diabeteshoitajaan!!! Henkilö asuu toisella paikkakunnalla, mutta käy työssä naapurikunnassa ja ilmeisesti hänellä on myös useiden muiden kuntien alueella hoidettavia. Hän on tunnettu iloisesta naamastaan, pyylevästä olemuksestaan ja siitä, että hän jää kohtalaisen pitkäksi aikaa kauppaan keräilemään vihanneksia ja hedelmiä ostoskoriinsa, jotta näyttäisi siltä, että hän elää ja syö kuten käskee muiden tehdä.

Ja sama henkilö on nähty kantavan toisella paikkakunnalla kohtuullisen suuret määrät alkoholia ja ns. roskaruokaa kaupasta kotiinsa. Eräänkin kerran hän piileskeli autossaan ja laittoi toisen henkilön asialle.

Ja vastaanotolla hän kohteli todella törkeästi erästä potilasta, teki pilkkaa myöhemmin tämän pienestä lapsesta ja kaikki vaan sen takia, että hän (siis diabeteshoitaja) oli erehtynyt luulemaan "potilastaan" erääksi toiseksi henkilöksi. Kysymys oli käsittääkseni kolmiodraamasta. Hoitajan miehellä oli ollut sutinaa toisen paikkakunnalla asuvan naisen kanssa ja hoitaja oli erehtynyt luulemaan vastaanotollaan käyvää naista ns. "toiseksi naiseksi".

Tässä oli kysymys yksittäisestä hoitajasta, joten ei yleistetä tapauksia. Oma mielipiteeni on kyllä se, että ei 120-kiloinen terveyden ammattilainen voi mitenkään sanoa ylipainoiseksi 60-kiloista "potiasta". Mutta ihmisiä kun ollaan niin henkilökohtaiset käsitykset tai luulot ohjaavat meitä. "Potilaalla" ei edes ollut diabetesta vaan hän oli tullut tarkistuttamaan veriarvonsa.

Vanhan laulun "sisar, hento valkoinen" ei aina välttämättä ole kovin sisarellinen eikä hento - ainakaan tänä päivänä.

• .

Totuus vaan on se, että aniharva haluaa taikka pystyy mitään elintapamuutoksia tekemään.

Syödään vaan mitä huvittaa ja sitten puputetaan lääketehtaan myrkyt kiltisti.

Mutta se on jokaisen oma asia.

• näin

Oma havaintoni on, että diabeteshoitajista ylipainoisia on keskimäärin samanverran kuin muistakin hoitajista. Suurin osa normaalipainoisia.

• exuspexuskexyus

Voi herranjestas sentään. Ajatelkaa, olen nähnyt lihavan tuomarin, maisterin, siivoojan, opettajan, kapiaisen, maalarin muijan ja papin lesken. KAUHEETA!!!
      Ainakin kaksi pollariakin olivat lihavia. HUI!
      On täällä jutut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      129
      2646
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      61
      2042
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      134
      1770
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      20
      1649
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      117
      1597
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1298
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1054
    8. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      144
      1025
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      48
      972
    10. Yhä pyörit mielessä,

ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa
      Ikävä
      29
      917
    Aihe