Eli mulla nyt 3vko poika, ja synnärillä ei lähtenyt imetys käyntiin kun vauva ei saanut millään otetta matalasta rinnanpäästä. Siellä tarjottiin apuvälineeksi rintakumia ja sen avulla sujui kuin tanssi. Lähtiessämme synnäriltä kysyin vielä että onko sen käytöstä mitään haittaa siihen verrattuna että imettäis ilman, ja hoitaja sanoi että ei. Nyt kuitenkin neuvolantäti kysyy joka kerta kun tapaamme, että olenko yrittänyt imettää ilman. Muutenkin olen saanut sellaisen kuvan että on parempi imettää ilman. Onko sen käytöstä siis jotain haittaa?
Rintakumista haittaa?
4
1181
Vastaukset
- mun kokemus
Ei varmastikaan mitään fyysistä haittaa sinänsä, mutta onhan se helpompi imettää ilman rintakumia pidemmän päälle. Ei tarvitse pitää niitä aina mukana jos olette muualla kuin kotona jne. Ja niiden puhdistus ym. myös jos ette ole kotona. Ja varmaan mitä pidempään sitä käytät, sen vaikeampi vauvalle on oppia imemään ilman rintakumia.
Mulla oli semmoinen tilanne esikoisen kanssa, että hän joutui ensimmäiseksi elinviikokseen lastenosastolle, enkä päässyt imettämään ennen kuin vauva oli 4 pv ikäinen. Sairaalassa se ei lähtenyt silti sujumaan, ja kun päästiin kotiin, otin rintakumin käyttöön jonka avulla imetys alkoi onnistumaan. Käytin sitä n. kuukauden ajan, mutta pikkuhiljaa alettiin opettelemaan imetystä ilman kumia. Sitkeän harjoittelun jälkeen onnistui, ja imetinkin esikoista 1 v. ikään asti. - Hienoa!!13
Rintakumin kanssa vauva joutuu tekemään periaatteessa enemmän töitä saadakseen maidon tulemaan ja vielä enemmän kasvattaakseen maitomäärää, joten kumilla imettäminen vrt. ilman on sekä vauvalle että äidille työläämpi (mukana kuljettaminen, asettaminen, pesut). Ongelmaksi se voi muodostua myös mm. jossain rintaraivarivaiheessa tai kun lapsen uteliaisuus kasvaa ja kumi alkaa "häiritä" lasta. MUTTA on ehdottomasti parempi imettää kumin kanssa kuin ilman, jos kumi on se, jolla lapsi ylipäätään saa otteen rinnasta! Ja voi hyvinkin olla että teidän tilanteessa kumista ei ole haittaa.
Itse kokeilisin kuitenkin tarjota rintaa myös ilman, ihan jo siksi että se kumin kuljettelu, peseminen jne. alkaisi nyppiä, ja ihmisten ilmoilla imettäminen olisi vaikeampaa. Vauvan imutaidot ja suu kasvaa koko ajan, joten kumin tarve voi poistua. Mutta jos näin sujuu, ei asiasta kannata ainakaan huolta itselleen ottaa. Hienoa että saitte imetyksen sujumaan! - ....
Mulla oli myös rintakumit käytössä sairaalassa jo, koska poika ei saanut rinnasta otetta muuten..
Imetin niiden avulla varmaan ainakin 2kk..
Pikkuhiljaa poika oppi imemään ilman niitäkin.. Ja imetin häntä 1v 2kk ikään asti =) - t9ati0
Meillä kans käytettiin rintakumia apuna aika kauan ja sain joka puolelta kuulla kysymyksiä joko sujuu ilman. :) Vaihtelevasti sujui, tuntui että riippui hirveästi siitä, millä tuulella ja miten nälkäinen tyttö sattui olemaan. Sitten yks kaunis päivä rintakumi vaan jäi kokonaan pois ja kyllähän se tuntui helpotukselta. Juurikin kumin mukanakuljettaminen, jatkuva puhdistus, keittäminen, paikoiltaan luiskahtelu jäi pois. Joten kannustan kyllä rintakumista vieroittautumiseen, mutta en usko että siitä varsinaisesti haittaakaan on, jos ei ala ilman onnistua. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812