Korkeat triglyt ja matala HDL

MiisuLiisu

Hei. Olen 50-vuotias nainen ja työterveystarkastuksessa yllättäen löytyi korkeat triglyseridit (3.22, pitäisi olla alle 1.5) ja matala HDL (0,96, pitäisi olla 1.5 vähintään). Koko ikäni aiemmin triglyt olleet alle 1.5 ja HDL vähän päälle 1. Kokonaiskolestereroli oli aiemmin 3.1, nyt 4.4 eli noususuunnassa. LDL arvo oli onneksi kunnossa. Olen lihonut vuodessa 5 kg, sekö selittää nuo arvot? Liikunta on jäänyt myös vähemmälle. Töissä istun ja illat makoilen väsyneenä sohvassa. On fibromyalgia ja kilpirauhasen vajaatoiminta, jota ei ole saatu kuntoon. En pysty syömään tarpeeksi isoja annoksia lääkettä, tulee liikatoimintaoireet. T4V on vain 10 ja TSH nyt liki 4.
Millä olette muut saaneet triglyt normaaleiksi ja HDL:n kohoamaan? Ruokavalioni on kunnossa, olen ollut yli 30 vuotta kasvissyöjä ja syön vain hyviä pehmeitä rasvoja.
Tiedän, että pitää nyt laihduttaa ainakin tuo 5 kg pois ja alkaa jokapäiväinen kävely ja mennä kuntosalille. Elämäntapamuutos on vain aika vaikea tehdä yksin, mutta nyt on ihan pakko. On valittavana kaksi tietä: toinen johtaa sydän- ja verisuonitauteihin, ylipainoon ja rapakuntoon, toinen toivon mukaan terveempään ja virkeämpään elämään, hoikempaan.
Onko kohtalotovereita?

2

629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihdevuosiraakki

Minä olen samanikäinen naishenkilö. En sinuna olisi huolissani kolesterolin noususta ainakaan tässä vaiheessa kun kokonaiskolesterolisi on noin hyvä. Minulla se on aika paljon korkeampi ja ongelmallisempi. Kolesteroli nousee hyvin usein meillä naisilla menopaussivuosina. 5 kg ei hetkauta arvoja puoleen eikä toiseen. Itse laihdutin 20 kg korkean verenpaineen takia, mutta silti verenpaine ei laskenut. Minun mielestäni sinulla ei kaikesta päätellen ole YHTÄÄN mitään syytä huoleen. Mieti asiaa muutaman vuoden kuluttua uudelleen jos arvot sitten ovat nousseet.

• 15+6

Jätä viljat ehdottomasti ja margariinit.

Niillä saat veriarvosi kohdalleen.

Juurikin vajaatoiminta nostaa kolesterolia.

Ja viljojen gluteiini on yhdistetty vajaatoimintaan.

Lue tämä kaikki ja tsemppiä sulle vaivojesi kanssa.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      119
      3412
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      35
      1958
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      88
      1202
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      93
      965
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      922
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      827
    Aihe