MInäkin olen ostanut niitä kaksin kappalein, toistaiseksi ovat kestäneet, mutta venelehden testin jälkeen jäin miettimään olenko laittanut rahani P-----N... Onkos kenelläkään mennyt poikki?
Ankarolinojen kestävyys
10
429
Vastaukset
- 12
ei oo mennyt poikki ja ikääkin on jo jotain 5-6v. kerran ajoi pieni moottorivenekin liinaan, mutta kesti. oma paattini on tosin alle 2t painoinen ja liinalla taisi olla 4-5t veneeseen tarkoitettu. eli on vähän pelivaraa.
- Sailor_
Ostin juuri uuden Ankaroliinan. Vahvuudeksi ilmoitetaan 2 tonnia. Poijuhaka kestää jotain 300 kg, joten siihen nähden runsaasti pelivaraa.
Vanhemmiten UV-säteily syönee ompeleet, joita siis syytä seurata aika-ajoin.- 18
ja ei tee pahaa jos liinan kastelee kiinnityksen yhteydessä. märkä naru/liina kun kestää paremmin. toki se tahtoo kastua vähän väkisinkin, mutta jos nyt hluaa vielä maksimoida tilannetta.
- ei enää ankarolinaa
On väärä luulo, että uv-säteily heikentäisi pelkkiä ankkurinauhan ompeleita. Kyllä koko ankaroliina eli nauha haurastuu. Nyrkkisäännön mukaan Ankarolinan vetolujuus heikkenee 10% vuodessa. Näin todettiin mm. Svenska Krsyssarklubbenin teknisillä sivuilla aikanaan.
Hyvä muistaa sekin, että muutkin tekstiilit heikkenevät auringossa. Esim pelastusrenkaan kangaspäällinen narulenkkeinen menee käyttökelvottomaksi noin 3 vuodessa: renkaan narupidikkeet tuskin kestävät edes tarttumista, pelastustilanteissa tapahtuvasta riuhtaisusta puhumattakaan. Kokeilkaa itse!
Ankaroliinan ainoa hyvä puoli on, että melko pieneen kelaan mahtuu pitkä nauha. Tavallinen monisäikeinen köysi on kaikkien muiden ominaisuuksien suhteen parempi ja köysikela on jopa helpompi käyttää kuin Ankarolinan nauhakela. Kotimaisia hst-köysikeloja on venetarvikeliikkeissä. - Wanha seilori
Jos Ankarolinan päälle kehittää säilytyspussin l. -peitteen, kestää liina paljon pidempään, kun se on suojassa auringonvalolta. Siis suurimman osan ajasta, eli silloin, kun ei ole käytössä. Mutta kyllä ne liinat minulla ovat purjeveneessä kestäneet aina vähintään 10 vuotta. Eivätkä välttämättä ole vielä siinäkään vaiheessa hajonneet, mutta olen laittanut vaihtoon. Minusta erittäin hyvä ja käytännöllinen tarvike veneeseen ja säästää tilaakin.
- vierestä kuunnellut
On se vaan melkoinen tuuliharppu peräpoijukiinnityksessä vähänkään kovemmalla tuulella. Mutta kyllähän maailmaan mölyä mahtuu.
- melusaaste...
http://www.youtube.com/watch?v=dwXPgCxj3Cg
Videopätkän äänitys on huono, mutta ankaroliinalle tunnusomainen vatkaus näkyy selvästi.
Kurja tosiaan yöunien kannalta, jos satamanaapuriksi sattuu joku ankarolinaa poijuköytenä käyttävä ja sattuu olemaan tuulista. Meteli voi olla todella häiritsevää. - Karman
melusaaste... kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=dwXPgCxj3Cg
Videopätkän äänitys on huono, mutta ankaroliinalle tunnusomainen vatkaus näkyy selvästi.
Kurja tosiaan yöunien kannalta, jos satamanaapuriksi sattuu joku ankarolinaa poijuköytenä käyttävä ja sattuu olemaan tuulista. Meteli voi olla todella häiritsevää.Ei se mitään melua, kun liinan laittaa kierteelle. Tuulesta riippuen 1-10 kierrosta liinan 10 m kohti. Estää värähtelyt samalla idealla kuin metalllisten savupiippujen Scruton-spiraalit.
- 1+16
Karman kirjoitti:
Ei se mitään melua, kun liinan laittaa kierteelle. Tuulesta riippuen 1-10 kierrosta liinan 10 m kohti. Estää värähtelyt samalla idealla kuin metalllisten savupiippujen Scruton-spiraalit.
Kiitos Karman, ei sillä että itse laittaisin poijuköydeksi liinaa, mutta voi neuvoa mikäli naapuri häiritsee yöunta. Kerran oli tapaus, kun naapuriveneen liina soi, suht matalalla taajuudella - kuulosti sitä kuin joku isohko diesel olisi möyrynnyt vieressä.
- vain osa-apu
Karman kirjoitti:
Ei se mitään melua, kun liinan laittaa kierteelle. Tuulesta riippuen 1-10 kierrosta liinan 10 m kohti. Estää värähtelyt samalla idealla kuin metalllisten savupiippujen Scruton-spiraalit.
Olihan tuossa youtuben pätkässäkin liina reippaasti kierteillä ja vatkasi silti. Usein näkee kierteiden vaeltavana liinassa edestakaisin ja kulloinkin suoraksi jäävän osan vatkaavan urakalla. Eli kierteiden vääntö liinaan nostaa tuulikynnystä, jossa vatkaus alkaa, mutta ei poista itse ominaisuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m533837Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163685Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3983481Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o813287Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363069Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582558- 502445
- 1032295
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise142079Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182079