Haluaisin tietää....

GirlS

...miten n. 16 vuotiailla äideillä on mennyt. Onko vauvan kanssa ollut ihanaa??? Vai hirveää??? Kadutko näin aikaista raskauttasi??? Miten on mennyt taloudellinen puoli??? Entä opiskelu tai työ??? Oletko saanut töitä äitiyslomalta palattuasi??? Tai oletko päässyt kiinni koulunkäyntiin uudelleen pitkän tauon jälkeen??? "Suositteletko" teiniäitiyttä muille??? Onko ollut rankkaa??? Rankempaa kuin muilla, vanhemmilla, tuntemillasi äideillä??? Miten synnytys meni??? Oliko keisarinleikkaus vai ns. normaali synnytys??? Kuinka paljon rahaa vauvaan menee kuukaudessa??? Kuinka paljon kuukaudessa saat äitiystukia ja muita??? Oletko yksinhuoltaja???

Ei tarvitse vastata kaikkiin kysymyksiin, mutta jos edes joku vastaisi pariin???

Tulipas kysymysrikas teksti(: Mutta kiitos vastauksista(:

7

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piupau

      Moikka ! Täällä 17v, 5kk vauvan äiti.
      Vastaan nyt parhaani mukaan kysymys kysymykseltä.

      1.Vauvan kanssa on ollut ihanaa, mutta rankkaakin, ei ole ruusuilla tanssimista niinkuin jotkut ehkä luulevat. Varmasti on ihanaa sittenkin kun vauva on isompi, mutta varmasti vielä rankempaa.

      2.En kadu, abortti tai adoptio eivät ole minulle vaihtoehtoja kuin äärimmäisissä tapauksissa. Mutta olisi kyllä ollut parempi odottaa pari vuotta.

      3. Nyt vauva-aikana en opiskele tai käy töissä, vaan aion nauttia vauvaiästä täysin rinnoin, ne kasvavat niin nopeasti. Myöhemmin jatkan opiskelujani, mahd. oppisopimuksella töihin.

      4. En suosittele varsinkaan teiniäitiyttä kenellekkään (mielestäni 13v-15v/17v on vielä kunnolla teini, ihmisestä riippuen voi kyllä olla kypsempi ikäisekseen), mutta kun alkaa olla lähemmäs jo nuori aikuinen (n.17v/18v ja siitä ylöspäin) ja asiat rullaavat niin en näe siinä mitään ongelmaa.

      5. Äitiys on aina rankkaa, iästä riippumatta. En osaa sanoa jonkun vanhemman äidin puolesta onko minulla rankempaa, minulla on ollut ainakin tähän asti helppo vauva.

      6. Synnytys meni hyvin, ja aika nopeasti ensisynnyttäjäksi (5½h). Synnytin alateitse.

      7. Vauvaan menee vaihtelevasti rahaa kuussa. En muista tarkalleen paljon saan tukia.

      8. Olen yh-äiti. Mutta se ei tarkoita (kuten jotkut luulevat), etteikö meillä menisi ihan yhtä hyvin kaksistaan, kuin kolmistaan. Perheeni on tukenani.

      • GirlS

        Kiitos vastauksestasi(:


    • Heiskunkeiskuliakka

      Hellou! Olen 21v 2lapsen äiti. Esikoinen on nyt 3vuotta ja pikkunen on nyt 3kk..
      Ikinä en ole katunut päätöstä pitää lapsiani, Vauvan kanssa on ihanaa, välillä rankkaa kyllä, mutta se on vaan se pieni hetki ja seuraavassa hetkessä onkin jo helpompaa (kun vaan muistaa että itsellänsäkkin on välillä oikeus levätä)

      Itse olin esikoisen kanssa 2vuotta kotona ja jatkoin opiskeluja, sitten tulikin tieto raskaudesta ja kävin raskauden loppuun asti koulua (tosin vieläkin käydään silloin tällöin lasten kanssa tunti taikka kaksi istumassa koulussa).

      Teiniäitiys on mun mielestä vain yksi sana jota viljellään joka ilmansuunnassa, ihan yhtä paljon olen nähnyt niin 25-vuotiaiden, 30-vuotiaiden kuin 15-vuotiaidenkin perheellisten elämän romuttuvan, joten iästä se ei varmastikkaan ole kiinni, minkälainen äiti/isä on.

      Esikoisen synnytys ei ollut helppo, vaan itseasiassa todella rankka (johtui vauvan suuresta koosta ja itse olen todella pienikokoinen) joten tämä toinen mukula tuli sektiolla eli keisarinleikkauksella
      Mulla ja lasten isällä on yhteishuoltajuus, vaikkakin asumme erillään, lapset käyvät isänsä luona viikonloppuisin, tai sitten lasten isä on meillä viikonloppuisin.

      Talouspuoli pysyy kasassa, kun ei ostele sellaista mitä ei oikeasti tarvitse. Kannattaa kysellä esimerkiksi kelasta noita tuki asioita, sieltä saa parhaiten tietää, myös kelan sivuilta löytyy laskuri millä voi laskea oman äitiys/vanhempainpäivä rahansa.

      • GirlS

        Taidanpa heti etsiä Kelan sivuilta sen laskurin(: Ja kiitos vastauksestasi!


    • missu94

      Moikka!
      Itse olen 18v reilu 1 vuotiaan tytön äiti.Olin siis 16 vuotta kun lapsi syntyi ja täytin sitten muutaman kuukauden päästä 17.
      Tässä vastauksia kysymyksiin:

      1. Pääasiassa aika on ollut ihanaa ja antoisaa. Olen joutunut opettelemaan melkein kaiken kun kokemusta ei pienistä vauvoista ollut. Mutta kaikki kuitenkin meni hyvin. Päivääkään en vaihtaisi pois. Ikinä ei ole hirveää ollut, joskus kyllä rankkaa.

      2.Raskauteni ei ollut suunniteltu, mutta tähän mennessä hetkeäkään en ole aikaista raskautta katunut.

      3. Taloudellisesti toimeen tulemme, mutta mitään ns. ylimääräistä ei ole varaa hankkia.

      4.Koulua en ehtinyt aloittaa ollenkaan ennen raskautta ammattikoulussa ja tälläkin hetkellä olen kotiäitinä, kouluun on kyllä tarkoitus mennä sitten kun se hyvältä ajatukselta tuntuu. Nyt haluan vain olla lapseni kanssa.

      5. Kävin raskausaikana töissä ja samaan työpaikkaan olisin päässyt äitiysloman jälkeenkin, mutta seuraavaksi menen kouluun ja sitten töihin.

      6. En niinkään suosittele teiniäitiyttä kenellekkään, mutta jos raskaaksi tulee ja on tukea antavia ihmisiä ja taloudellinen tilanne antaa lapsen hankkimisen periksi niin hyvä. Mutta lapsen saanti on iso asia ja vaatii sitoutumista joten kannnattaa miettiä tarkasti onko siihen valmis.

      7.Rankkaa on välillä ollut, pääasiassa lapsi on ollut ``helppo`` , mutta kun on tullut hampaita niin tietysti on ollut sitten kiukku päiviä ja joskus hieman rankempaa. Lpasi kun sairasti 3 kertaa 2 kuukauden sisään mahataudin, niin silloin sitten herättiin yöllä vaihtamaan 3-4 kertaa oksennus lakanoita ja päivän aikana vaatteita vaihdettiin oseaan otteeseen oksentelun ja ripulin takia. Mutta nämäkin asiat kuuluvat äitiyteen vaikka se sitä rankentaakin ja jossain vaiheessa lapsi tulee sairastamaan.

      8. Synnytys meni hyvin ja oli perus alatiesynnytys. Synnytys oli ns. ``salamasynnytys`` eli ei kauaa mennyt ja lapsi ilmotti tulostaan vasta varttia vaille 7 aamulla ja suorilla ponnistussupistuksilla, sitten meni lapsivedet. Sairaalassa oltiin puoli 8 aikaan ja lapsi syntyi 7.47.

      9.Rahan meno kuukaudessa lapseen on vaihtelevaa. Riippuen siitä tarvitseeko hankkia uusia vaatteita yms. Mutta perustarpeisiin kuten ruokaan ja vaippoihin menee meillä kuukaudessa noin 100-150e. Joskus sitten enemmän kun tehdään suurempia hankintoja lapselle.

      10.Tukia saan tällä hetkellä vain kotihoidontukea ja hoitolisää, ne ovat n.350e/kk miinus verot. Ja tietysti lapsilisä 104e/kk

      11. Olen avoliitossa ja mieheni käytännössä elättää meidät. Hänellä on vakituine työpaikka josta saamme kuukausittaiset tulomme, tuolla 454e kun ei yksin pitkälle pötkitä, miehelläni on sen verran hyvät tulot ettemme toimeentulotukea saisi.

    • GirlS

      Kiitos vastauksestasi!!(:

    • GirlS

      Vieläkin haluaisin saada vastauksia(:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe