Olemme vl-perhe

Äippä mä vaan

ihan oikeesti, silti omistamme television ja netin, kuten moni muukin tänä päivänä, vaikka se yhä on kiellettyä. Emme toki sitä julkisesti mainosta, kuten eivät muutkaan vastaavassa tilanteessa. Emme ole löytäneet siihen kieltoon mitään perusteluita - on myös muita vastaavia asioita.

Selittelyn makua, ehkä sitäkin. Mutta pointtini on televisiosta tullut ohjelma vl-piireissä tapahtuneista hyväksikäytöistä.
Ja sen jälkeen kirjoittelut täällä.
Kuka omasta yhteisöstämme voi hyvällä omalla tunnolla millään tavalla puolustella tapahtuneita lapsiin kohdistuvia julmuuksia? Kuinka Hänninen voi valehdella mediassa julkisesti, ettei tietäisi asioista mitään. Kyllähän me kaikki muistamme Hännisen sukulaisen olleen samanlaisesta tapauksesta tuomittuna. Ja kuinka yhä Hänninen voi väittää, ettei poliisille saisi kertoa ripissä kuultua asiaa? Sehän pitää kertoa.

Aija oli ohjelmassa todella asiallinen ja fiksu nuori nainen, kaiken kokemansa jälkeen ei syytellyt, haukkunut eikä mitään. Mutta rohkeutta tulla median eteen kertomaan. Siunausta hänelle.

Alaranta on rakentavan kriittinen ja toi esille asian,mikä pitää tehdä. Vaihtaa johto koko yhdistykseemme, muuten tämä koko yhteisö tulee hajoamaan ainakin osiin.

Äitinä en voi hyväksyä tällaista toimintaa, en voi käydä sellaisissa tilaisuuksissa,joissa puhujaveljet voivat suorastaan valehdella tai ohjeistaa muita toimimaan väärin. En voi lähteä myöskään seuroihin tällaisessa tilanteessa. Kuinka Olavi Voittonen voi yhä saarnata kaiken jälkeen suviseuroissa? Jätän ainakin tänä kesänä suvarit väliin - mieheni on samaa mieltä vahvasti. Ja kehoitan jokaista tutkiskelemaan omassa sisimmässään, missä haluaa kokoontua ja keiden parissa.
Kokoontuuko tuolla enää uskovien joukko vai onko puhumaan hiipinyt susia lammasten vaatteissa,jotka houkuttelevat lampaat totuuden tieltä pois.

43

848

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös järkyttynyt

Et ensimmäinen tällä palstalla asiasta kirjoittava:

"Olen syvästi ihmeissäni ja järkyttynyt. Miten Hänninen voi väittää, että ei ole ennen törmännyt koko pedofiliaan? Kuitenkin hänen sukulaisensa on istunut vankilassa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
      Miksi Hänninen haluaa osallistua niin aktiivisesti lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tapahtuvaan keskusteluun? Ehkä hän on itse pahin salailija ja haluaa siten niin ärhäkkäästi puolustaa kantaansa. Tuntuu vaaralliselta, että tuollainen mies toimii noin korkeassa asemassa SRK:ssa. "

• vene

Olen ihmetellyt samaa asiaa kuin nimimerkki "Myös järkyttynyt". Tuomaksen seksuaalisuuteen liittyvät alustukset ja niistä seurannut keskustelut ovat antaneet aihetta ihmettelylle ja jopa tulkinnoille sekä kysymyksille. Mistä lähtökohdista esimerkiksi syntyy neuvo "älkää te isät hiplatko tyttäriänne". Uskoakseni "normaalilla" isällä ei tule edes mieleen hiplaaminen. Minulle jäi hyvin vastenmielinen olo A-Talk ohjelmassa Tuomasta kohtaan. Miksi hän valehteli? Miksi hän ei voinut sanoa suoraan tekevänsä lastensuojeluilmoituksen, mikäli hän kohtaa insestin tekijän? Tuomaksen kommenteistä jäi sellainen tunne, että hän ei vieläkään osaa toimia oikein ja ei ymmärrä millainen ongelma pedofilia on. Pedofiili ei tiedä tekevänsä väärin, joten hän ei myöskään mene itse ilmoittautumaan rikolliseksi. Siitä syystä on erityisen tärkeää, että asiasta tietävä tekee ilmoituksen.

• vl lahti
        vene kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa asiaa kuin nimimerkki "Myös järkyttynyt". Tuomaksen seksuaalisuuteen liittyvät alustukset ja niistä seurannut keskustelut ovat antaneet aihetta ihmettelylle ja jopa tulkinnoille sekä kysymyksille. Mistä lähtökohdista esimerkiksi syntyy neuvo "älkää te isät hiplatko tyttäriänne". Uskoakseni "normaalilla" isällä ei tule edes mieleen hiplaaminen. Minulle jäi hyvin vastenmielinen olo A-Talk ohjelmassa Tuomasta kohtaan. Miksi hän valehteli? Miksi hän ei voinut sanoa suoraan tekevänsä lastensuojeluilmoituksen, mikäli hän kohtaa insestin tekijän? Tuomaksen kommenteistä jäi sellainen tunne, että hän ei vieläkään osaa toimia oikein ja ei ymmärrä millainen ongelma pedofilia on. Pedofiili ei tiedä tekevänsä väärin, joten hän ei myöskään mene itse ilmoittautumaan rikolliseksi. Siitä syystä on erityisen tärkeää, että asiasta tietävä tekee ilmoituksen.

Olin itse paikalla, kun Tuomas puhui tuosta hiplaamisesta. Ihmettelin tuolloin ja ihmettelen vieläkin.

• Ja isähän meni!
        vl lahti kirjoitti:

Olin itse paikalla, kun Tuomas puhui tuosta hiplaamisesta. Ihmettelin tuolloin ja ihmettelen vieläkin.

Ei ole normaalia "hiplata tyttäriään", vaikka sellainen etuoikeus tuntuu vl-isillä omasta mielestään olevankin.

Marian vl-isä vaimolleen: "Jos et anna, menen tyttöjen luokse."

• suuresta suvusta

Jos joku (vl tai ei) minun suuresta suvustani on saanut vankilatuomion, asiaahan ei varmasti minulle kerrottaisi.

Suvareissa en minäkään käy paitsi jos ovat lähimailla.

• kaikki sukua

Kuka näitten sukulaisten nimistä tässäkään tapauksessa tietää vai onko kaikki sukua toisilleen.
        Mutta johtohahmoja tuntuu palleilta putoavan... Tämä ainakin viime vuodelta, sukulaisuussuhteista ei tietoa.

"Tuomittu oli rauhanyhdistyksen puheenjohtajana

Torstaina on uutisoitu laajasti Espoon käräjäoikeuden tuominneen neljä vuotta vankeutta vanhoillislestadiolaiselle vaikuttajalle, joka käytti törkeästi seksuaalisesti hyväkseen lähisukulaistaan.

Hyväksikäyttöjen tapahtuessa 2000-luvun alkupuolella tyttö oli 7–11-vuotias ja mies 39–43-vuotias.

Toinen mies sai ehdollisen tuomion. Hän käytti seksuaalisesti hyväkseen kahta lähisukuista tyttöä. Hän oli alaikäinen, mikä lievensi rangaistusta. Toinen tytöistä oli sama, jota vanhempi mies käytti hyväkseen.

Vanhempi tuomittu on toiminut aiemmin suuren eteläsuomalaisen rauhanyhdistyksen puheenjohtajana ja vanhoillislestadiolaisen liikkeen luottamustoimessa."

Miettikää nyt, uskonnollisen yhteisön luottamustoimessa oleva henkilö on velvoitettu ilmoittamaan lapseen kohdituvan hyväksikäytön.... joopa joo paitsi kun syyllistyy siihen itse. Kuvottavaa ja oksettavaa.

• outoaseon

Miksi poistatit vastauksen?

• Järki hoi, älä jätä
        outoaseon kirjoitti:

Miksi poistatit vastauksen?

En ole poistattanut yhtään mitään, kyllä sen tekee joku ihan muu henkilö.

• etsinkintietoa

Eikös jossakin kokouksen jälkeisessä tapahtumassa oikein käytetty hyväksi moneltakin taholta?

• Järki hoi, älä jätä!

On hämmentävää lukea, että SRK:n pääsihteeri Tuomas Hännisen ensimmäinen huoli Kotimaa-lehden haastattelussa ei ollutkaan, kuinka hyväksikäytön uhreja pystyttäisiin auttamaan rauhanyhdistysten piirissä. (Kotimaa )
      Ei myöskään se, miten rikoksia aiotaan ehkäistä ennalta jatkossa, herätysliikkeessä jonka lapsi- ja nuorisotyön piirissä kasvaa parhaillaan arviolta yli 50 000 alle 18-vuotiasta lasta ja nuorta.

Tuomas Hännisen ainut huoli oli se, että hänelle on tullut vaikeaksi erottaa mikä on lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä ja mikä perheenjäsenten välisen kiintymyksen osoittamista. ”Voinko enää halata tyttäriäni?”

Näin Kotimaassa sanatarkasti: ”Liikkeen piiristä julkisuuteen tulleet pedofiliatapaukset ovat Hännisen mukaan myös yliherkistäneet omiatuntoja. Hänninen itsekin on jopa pohtinut, voiko hän edelleen halata tyttäriään, kun he tulevat käymään kotona.”

Voiko hän edelleen halata (aikuisia ?) tyttäriään?

Onko Hännisen reaktio retorinen kikka vai aitoa tietämättömyyttä?

Onko yhä edelleen pakko yhtyä Helsingin Sanomien pääkirjoituksen sanoihin: ”Lapsiin kohdistuneiden rikosten vuosia jatkunut vähättely ja jopa peittely kertoo oikeustajun ja lähimmäisenrakkauden kieroutumisesta.”

• känninen

Kiero liero.

• yks uskovainen

Keskustelin kerran muista asioista erään lastenpsykiatrin kanssa ja insesti tuli keskustelun aiheeksi. Hän sanoi, että on yks8inkertainebn sääntö, mikä erottaa normaalin isän/äidin rakkauden ja koskettelun insestisestä. Se on tämä:

Se, mitä olet valmis tekemään muitten silmien alla, ei ole insestistä. Sellainen koskettelu, minkä haluat salata etkä ole valmis tekemään muitten silmien edessä on insestistä.

Tämä yksinkertainen nyrkkisääntö on helppo muistaa eikä tarvitse kainostella omien tyttäriensä halaamista muitten läsnäolijoitten edessä.

• toinen uskovainen
        yks uskovainen kirjoitti:

Keskustelin kerran muista asioista erään lastenpsykiatrin kanssa ja insesti tuli keskustelun aiheeksi. Hän sanoi, että on yks8inkertainebn sääntö, mikä erottaa normaalin isän/äidin rakkauden ja koskettelun insestisestä. Se on tämä:

Se, mitä olet valmis tekemään muitten silmien alla, ei ole insestistä. Sellainen koskettelu, minkä haluat salata etkä ole valmis tekemään muitten silmien edessä on insestistä.

Tämä yksinkertainen nyrkkisääntö on helppo muistaa eikä tarvitse kainostella omien tyttäriensä halaamista muitten läsnäolijoitten edessä.

Näin se menee:)

• 1266631

Kun näin ensimmäisen kerran Hännisen haastattelun, ajattelin että hänessä voisi olla ihan sitä kaivattua ainesta parantamaan sekä suuren yleisön ja vl-liikkeen välistä kadonnutta luottamusta.

En ajattele enää. Ihan samanlainen vänkäri hän on kuin aiempi johtajisto.

• uteliasulla
        1266631 kirjoitti:

Kun näin ensimmäisen kerran Hännisen haastattelun, ajattelin että hänessä voisi olla ihan sitä kaivattua ainesta parantamaan sekä suuren yleisön ja vl-liikkeen välistä kadonnutta luottamusta.

En ajattele enää. Ihan samanlainen vänkäri hän on kuin aiempi johtajisto.

Kuinka monta muuta puhujaveljeä on täällä Keskisuomessa, jotka ovat näitä samanlaisia lieroja, kieroja vänkäreitä? Itse tiedän pari muuta, joista toisen tunnenkin. Kertokaa, mitä nämä saa.marin sällit tekee tuolla luottamustoimissa ja lähinnä eräskin opetuspuolella..sen haluaisin tietää?? Rahan ja vallan himoisia heppuja kaikki. Voisiko joku julkisesti näiden nimiä laittaa tänne..

• Hemesti
        uteliasulla kirjoitti:

Kuinka monta muuta puhujaveljeä on täällä Keskisuomessa, jotka ovat näitä samanlaisia lieroja, kieroja vänkäreitä? Itse tiedän pari muuta, joista toisen tunnenkin. Kertokaa, mitä nämä saa.marin sällit tekee tuolla luottamustoimissa ja lähinnä eräskin opetuspuolella..sen haluaisin tietää?? Rahan ja vallan himoisia heppuja kaikki. Voisiko joku julkisesti näiden nimiä laittaa tänne..

Mutta eikö nyt ole hyvä, että uhreja autetaan ja kuunnellaan, olipa SRK:n johtajat ja puhujat sitten mitä lieroja tahansa. Pääasia ovat nämä uhrit, että he saavat kaiken mahdollisen avun. Ja oikeuslaitos on sitten se , mikä langettaa syyllisille tuomiot, ei me ihmiset tunteinemme. Mehän helposti lytätään kaikki yritykset auttamiselle. Rukoillaan ja toivotaan, että uhrit parantuisivat ja jaksaisivat elää elämäänsä eteenpäin. Myös pedofiilit saisivat hoitoa sairauteensa, perheet voisivat luottaa tulevaisuuteensa Jumalan johdatuksessa.Ja että kaikki saisivat voimia ja lohtua kilvoitella loppuun saakka, itsekukin kantaen ristiänsä. Uskon, että joka iikka haluaa näin.

• Tykkäätkö rikoksista
        Hemesti kirjoitti:

Mutta eikö nyt ole hyvä, että uhreja autetaan ja kuunnellaan, olipa SRK:n johtajat ja puhujat sitten mitä lieroja tahansa. Pääasia ovat nämä uhrit, että he saavat kaiken mahdollisen avun. Ja oikeuslaitos on sitten se , mikä langettaa syyllisille tuomiot, ei me ihmiset tunteinemme. Mehän helposti lytätään kaikki yritykset auttamiselle. Rukoillaan ja toivotaan, että uhrit parantuisivat ja jaksaisivat elää elämäänsä eteenpäin. Myös pedofiilit saisivat hoitoa sairauteensa, perheet voisivat luottaa tulevaisuuteensa Jumalan johdatuksessa.Ja että kaikki saisivat voimia ja lohtua kilvoitella loppuun saakka, itsekukin kantaen ristiänsä. Uskon, että joka iikka haluaa näin.

Miksi haluatte itsellenne kierot ja lierot johtajat, jotka sitten yksimielisesti joka vuosi jatkatte johtamaan itseänne kunnes kuolema heidät SRK:n johtokunnasta erottaa?

• walmartti

Olen viikkoja seurannut näitä kirjoituksia ja olen todella ymmälläni. On hyvä, että tällaiset asiat nostetaan esiin, mutta enää en tiedä, mikä näiden kirjoitusten tarkoitusperä on. Olen tutkinut tilastoja ja on todella murheellista, että Suomessa on joka vuosi lähes 3000 lasten hyväskikäyttö-tapausta.
        En ole missään huomannut, että joku olisi kantanut huolta näistä lapsista. Jokaikinen lapsi, joka joutuu tällaisen kohteeksi, kantaa läpi elämänsä syvät haavat itsessään.
        Valtaosa näistä rikoksen tekijöistä on tavallisia kirkon jäseniä ja varmasti mukana on myös ateisteja, koska kaikki eivät kuulu kirkkoon. Kuka ajaisi näiden lasten etua ja puhuisi näidenkin puolesta????
        Olen työni puolesta joutunut tutkimaan joidenkin pedofiilien tekoja, ja voin sanoa, että olin järkyttynyt monta päivää ensimmäisen tapauksen tultua esille. Tämä oli aivan tavallinen luterilainen perheenisä.
        Minusta olisi hyvä nyt yhdistää voimavarat kaikkien näiden lasten puolesta, joita maassamme JOKA VUOSI on näin valtava määrä.

• walmartti
        uteliasulla kirjoitti:

Olen viikkoja seurannut näitä kirjoituksia ja olen todella ymmälläni. On hyvä, että tällaiset asiat nostetaan esiin, mutta enää en tiedä, mikä näiden kirjoitusten tarkoitusperä on. Olen tutkinut tilastoja ja on todella murheellista, että Suomessa on joka vuosi lähes 3000 lasten hyväskikäyttö-tapausta.
        En ole missään huomannut, että joku olisi kantanut huolta näistä lapsista. Jokaikinen lapsi, joka joutuu tällaisen kohteeksi, kantaa läpi elämänsä syvät haavat itsessään.
        Valtaosa näistä rikoksen tekijöistä on tavallisia kirkon jäseniä ja varmasti mukana on myös ateisteja, koska kaikki eivät kuulu kirkkoon. Kuka ajaisi näiden lasten etua ja puhuisi näidenkin puolesta????
        Olen työni puolesta joutunut tutkimaan joidenkin pedofiilien tekoja, ja voin sanoa, että olin järkyttynyt monta päivää ensimmäisen tapauksen tultua esille. Tämä oli aivan tavallinen luterilainen perheenisä.
        Minusta olisi hyvä nyt yhdistää voimavarat kaikkien näiden lasten puolesta, joita maassamme JOKA VUOSI on näin valtava määrä.

• Leltut
        walmartti kirjoitti:

Kuule walmartti, sokeakin näkee, että yrität kääntää keskustelun pois siitä tosiasiasta, että liikkeessänne pimitetään ja vähätellään lasten hyväksikäyttötapauksia aina ylintä johtoa myöten.

Tämä suhtautumisenne noihin kauheisiin tekoihin on syy, miksi täällä keskustellaan. En tiedä mitään muuta yhteisöä, jossa noin ala-arvoisesti toimittaisiin näin vakavissa rikoksissa.

En myöskään usko, että olet alan ammattilainen tai sitten olet äärimmäisen huono sellainen. Sillä jos olet ammmattilainen, tiedät varmasti, että lähes jokainen asiallinen kaduntallaaja on erittäin huolissaan tällaisesta lasten kohtelusta. Rikolliset ovat asia erikseen. Haluat vain mustamaalata kirkkoa ja ateismia, koska ne ihmiset eivät ole lestadiolaisia.

• Olen vakavasti ja ihan oikeasti miettinyt, että kuka haluaa mennä kuuntelemaan suviksiin sellaisia miehiä, jotka ovat olleet osallisina lapsiuhrien tuskan mitätöintiin ja julkisesti sen kieltäneet?

Kuka haluaa mennä kuuntelemaan sellaisia miessaarnaajia, jotka kieltävät hoitokokous kidutukset ja niistä seuranneet itsemurhat?

Kuka haluaa mennä kuuntelemaan sellaisia saarnaajia, jotka saarnaavat rakkaudesta, mutta eivät itse tiedä mitä se sana merkitsee?

Kuka haluaa mennä kuuntelemaan sellaisia kirkonedustajia tai maallikkosaarnaajia, jotka lukevat Raamattua kuin piru, niin, että se mitstä he saarnaavat, on kääntynyt heidän hyväkseen ja vallan turvaksi?

Kuka haluaa mennä kuuntelemaan sellaisia SRK:n saarnaajia, jotka ovat nostaneet itsensä jumalaksi Jumalan paikalle?

• Hemesti

Ootko sinä, Wariska, koskaan erehtynyt tai toiminut väärin? Silti me jaksetaaan lukea sinun kirjoituksiasi eikä lytätä sinua virheittesi tähden.

• virheitäkintehty
        Hemesti kirjoitti:

Ootko sinä, Wariska, koskaan erehtynyt tai toiminut väärin? Silti me jaksetaaan lukea sinun kirjoituksiasi eikä lytätä sinua virheittesi tähden.

Hemesti vetää nyt vahvaa juttua.
        Lastenraiskaus ja hyväksikäyttö ja sen salaaminen on törkeimpiä rikoksia mitä maa päällään kantaa.
        LASTENRAISKAUS EI OLE VIRHE SE ON TÖRKEÄ RIKOS.
        Ollaan tehty virheitä. On ihmtelty ja haukuttu yms. mutta lapsia ei ole raiskattu. Mieti mitä puolustat.
        Minusta vaikka en ole Wariska puhuu asiaa mielummin luen häntä kuin sinua tekopyhää naristia.
        Tää on porukka on ihan pihalla niinkuin johtokin. Samoja lampaita susien johdolla mennään.

• Onko järkee vai ei
        Hemesti kirjoitti:

Onko Hemesti kaikki pikku inkkarit kanootissa?
        Puhut Wariskan kirjoittamista... vertaatko niitä teidän joukon tekemiin raiskauksiin??
        Niin kauan kuin puolustatte ja suojelette hiljaisina kannattajina johtoanne, olette itsekin arvostelun kohteena.

• EI pikkusyntejä!
        Hemesti kirjoitti:

Lasten raiskaaminen ei ole pikkusynti, vaikka SINÄ ja Hänninen näin annat ymmärtääkin!

• walmartti
        EI pikkusyntejä! kirjoitti:

Lasten raiskaaminen ei ole pikkusynti, vaikka SINÄ ja Hänninen näin annat ymmärtääkin!

• walmartti kirjoitti:

On ihan totta, että Suomessa on noin monta lasten hyväksikäyttötapausta ja määrä on vain se, joka tulee ilmi.

Pedofiilien joukkoon mahtuu kristittyjä, ateisteja ja muiden uskontojen edustajia.

Suomessa on monia eri järjestöjä, jotka auttavat tällaisia lapsia ja tällaisia aikuisia. Yksi niistä on Suomen Delfins ry, joka auttaa niitä aikuisia, jotka ovat lapsena joutuneet hyväksikäytetyiksi.

Lapsia ja nuoria auttavat kuntien ja kaupunkien lastensuojeluviranomaiset.

Aikuiselle on vertaistuki yksi parhaimmista voimaannuttajista.

Tärkeintä on, että kaikki lapset saavat ajoissa apua.

Se, että miksi tällä palstalla käsitellään vain vl-pedofiileja ja insestiä johtuu siitä, että tämä on vl-palsta.

Ja syy miksi vl-pedoihin ja insestiin on kiinnitetty nyt ylenmäärin huomiota on se tapa miten lahko itse on kohdellut ja hoitanut näitä lapsiuhreja ja se, että rikoksen tekijät on jätetty tekemään uusia rikoksia, uskomalla muka että he eivät jatkaisi toimintaansa kun kerta ovat ripissä tunnustaneet ja anteeksipyytäneet.

Pedofiilien kohdalla on niin, että heitä ei paranna rippi eikä anteeksipyyntö.

Lahkon johtajat ovat sulkeneet silmänsä ja korvansa vaikka ovat asioista tienneet. Se tässä on se suurin asia ja syy siihen, miksi näitä jauhetaan täällä niin paljon.

Internetistä on ollut suuri etu näille vl-lapsi uhreille. Täällä heitä on kuunneltu ja täällä he ovat saaneet apua ongelmiinsa. Ja ovat ssaneet julkisuutta tapahtuneille asioille.

• Huh-huh
        Hemesti kirjoitti:

Olet sinä Hemesti T Y H M Ä !!!!!!!!!!!!!!
        Voi hyvänen aika sentään!!!!!!!!!!!!!

• Joo, mutta mie en olekkaan ylentäny itteeni jumalaksi Jumalan paikalle.

En saarnaa omia muunnelmiani Raamatusta niin, että saisin muut ihmiset uskomaan, että se on Jumalan sanaa.

En uskonnon varjolla jätä lapsen hätää näkemättä, pilkkaa uhreja enkä varsinkaan pilkkaa enkä ehdollista kenenkään minua paljon vanhemman ihmisen lapsuuden uskoa.

Mutta auktoriteetteja en kunnioita, en varsinkaan, jos huomaan, että niillä pönkitetään vain omaa valtaa ja käytetään hyväksi muita ihmisiä.

Kaikki ihmiset tekevät väärin, niin minäkin, mutta koitan olla vetämättä siihen vääryyteen matkaan tuhansia ihmisiä.

• Juhakki

En ole varma, että oletko samalla tavalla uskomassa kuin minä, mutta kirjoituksista päätellen ymmärrys uskon ydinkysymyksestä taitaa olla hämärän peitossa. Näyttää seuramatkakin jäädä teiltä väliin. Eli toisin sanoen, uskot että SRK määrä mikä on syntiä ja mikä ei, ja näytät pitävät SRK:ta ja niiden johtohenkilöitä Jumalana, vaikka näin ei ole. Jokainen tekee virheitä ja jos esim. Voittonen on josksu sanonut väärin tms. niin langetat vääryyden koko vl-yhteisön päälle. Onko se oikein? Näinkö meille oikeesti seuroissa opetetaan?

Monella "kriitikolla" on käsitys uskosta vl-yhteisön kulttuurin perusteella. Kulttuurilla ei sinänsä ole mitään tekemistä uskomisen kanssa, se ainoastaan jossain määrin helpottaa ja jossain määrin vaikeuttaa uskomassa olemista. Esim. otit tuon telekkarikysymyksen, niin se on juurikin tätä vl-yhteisön kulttuurillista asiaa.

Ja koska me voimme tehdä vain arvailuja, mitä Voittoset ja kumppanit todellisuudessa tietää, niin niihin on hankala kommentoida juuta eikä jaata.

• Ap

Anteeksi tyly vertaus, mutta luet kirjoitustani kuin piru Raamattua.
        Kyse on siitä, että en mene kuuntelemaan perheeni kanssa valehtelijoita. Tällainen tekoihin perustuva uskominen ei ole aitoa uskoa. Kuinka on mahdollista, että samat puhujaveljemme kieltävät esim. hiusten värjäyksen syntinä (värjään itse, ei ole tekemisissä uskoni kanssa) ja aivan samat veljet käyttävät lapsia hyväkseen.

Eli tiivistettynä opetus kuuluu; älkää tehkö niin kuin me teemme, vaan niin kuin me sanomme. Tosin eivät ole kieltäneet omia tekojaan.. ilkeämielinen lisäykseni.

• Juhakki
        Ap kirjoitti:

Anteeksi tyly vertaus, mutta luet kirjoitustani kuin piru Raamattua.
        Kyse on siitä, että en mene kuuntelemaan perheeni kanssa valehtelijoita. Tällainen tekoihin perustuva uskominen ei ole aitoa uskoa. Kuinka on mahdollista, että samat puhujaveljemme kieltävät esim. hiusten värjäyksen syntinä (värjään itse, ei ole tekemisissä uskoni kanssa) ja aivan samat veljet käyttävät lapsia hyväkseen.

Eli tiivistettynä opetus kuuluu; älkää tehkö niin kuin me teemme, vaan niin kuin me sanomme. Tosin eivät ole kieltäneet omia tekojaan.. ilkeämielinen lisäykseni.

Missä on hiusten värjäys kielletty syntinä?

Jos puhuja on tehnyt syntiä, niin kai hänkin saa ne anteeksi?

• joku toinen

Minäkään en kykene enää menemään kaiken kokemani, näkemäni ja kuulemani jälkeen seuroihin. Haluni on säilyttää uskoni ja tällä hetkellä tuntuu, että se on helpompaa lestadiolaisen yhteisön ulkopuolella. Vaikka toisinaan päivämiehessä on hyviäkin kirjoituksia ja muutosta parempaan yhteisössä voi olla näkyvissänikin, mutta minun kohdallani muutos tulee liian myöhään. Enää en voi luottaa "uskonyhteisöön", jossa on paljon sellaista, mikä sotii omakohtaista uskoani ja Raamatun opetuksia vastaan. Luottamustani vanhoillislestadioilaisuuteen on vaikea enää korjata, vääryys on mielestäni niin syvällä yhteisön rakenteissa ja toimintatavoissa.

Oli vapauttavaa oivaltaa se, että uskoa voi ilman VL-yhteisöäkin. Ei VL-yhteisö voi pitää pelastuksen avaimia vain itsellään, varsinkin kun siellä on toimittu tietoisesti väärin ja uskominen perustuu osittain ihmisoppien päälle. Omaa ratkaisuani en ole vielä ääneen kertonut kuin vain kaikkein lähimmille.

• Surusilmä

Samoja asioita pohdin minäkin.

Tänään juuri sain kuulla, että eräs pedofiili on minulle tuttu. :(

t. kahden vaiheilla oleva vl

• Uhrit kärsivät.
        Surusilmä kirjoitti:

Samoja asioita pohdin minäkin.

Tänään juuri sain kuulla, että eräs pedofiili on minulle tuttu. :(

t. kahden vaiheilla oleva vl

MInä tunnen parikymmentä vl-pedofilian hria, eikä heidän elämänsä rikoksia salaavassa ja uhreja syyllistävässä yhteisössä ole lainkaan helppoa. Osa on joutunut oman mielenterveytensä säilyttäkseen lähtemään vl-yhteisöstä. Osa juo itseään hengiltä.

• .
        Uhrit kärsivät. kirjoitti:

MInä tunnen parikymmentä vl-pedofilian hria, eikä heidän elämänsä rikoksia salaavassa ja uhreja syyllistävässä yhteisössä ole lainkaan helppoa. Osa on joutunut oman mielenterveytensä säilyttäkseen lähtemään vl-yhteisöstä. Osa juo itseään hengiltä.

Elä valehtele.

• Oulunsalon veli
        . kirjoitti:

Elä valehtele.

Kaikki muut ihmiset paitsi vanhoillislestadiolaiset valehtelevat minkä suinkin ehtivät.

Nämä valehtelijat ovat kaikki epäuskoisia.

• Valehtelijako
        . kirjoitti:

Elä valehtele.

Ei taida valehdella. Kuulostaa hyvin tutulta. Tosin minä en tunne kuin muutaman uhrin mutta niistä ei enää kukaan ole uskomassa.

Tuttavapiirissäni on ollut 3 VL hyväksikäyttäjään (2 vankilassa ja yksi kuollut). Ihmettelen niitä uskovaisia jotka sanoo että ei tiedä tai tunne yhtään tapausta valehteleeko ne?

• Vl-mies
        Oulunsalon veli kirjoitti:

Kaikki muut ihmiset paitsi vanhoillislestadiolaiset valehtelevat minkä suinkin ehtivät.

Nämä valehtelijat ovat kaikki epäuskoisia.

Hyvin muotoiltu. :D

Juuri näin. Kaikki jotka on epäuskoisia, valehtelee. Ja kaikki jotka kritisoi SRK:ta on epäuskoisia. :)

Tällaiselta se retoriikka välillä vaikuttaa :(

• nuorimävain

hyvin kirjoitit!!! voin omasta kokemuksesta sanoa, että vl-perheen lapset ovat olleet hyvin kasvatettuja, ne ketä on tullut vastaan! kukaties vaikka sun kasvattamia olisikin:). juuri tuollaista tekstiä jokaisen "oikeasti uskovan" suusta pitäisi tulla. arvostusta sinne!

• perämela

Miten lestadiolaisuudessa uudestisynnytään ?

• Vl-mies

Uudestisyntyminen on Laestadiuksen käyttämä termi. Nykyään käytetään vanhoillislestadiolaisuudessa termiä "parannuksen teko/armon saaminen". Samasta asiasta kyse.

• Ei Jumalan Tervettä

helvet.n matkalaisia, niin kuin muukin maailman saasta.
      Kun ei ole oikea hännystelijä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      186
      13767
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      158
      5493
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4960
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      156
      3734
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      40
      2873
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      128
      2042
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      120
      1811
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      373
      1714
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1560
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      137
      1525
    Aihe