Kasvatanko onnetonta lasta?

Surkumutsi

Esikoispoikamme on nyt 2kk ikäinen, ja olen jo pitkään miettinyt, että olenkohan ihan kamala äiti. Jokaisellä äidillä varmaan on toki moisia ajatuksia joskus, mutta tässä syitä, miksi itse pelkään, että poika on kasvamassa onnettomaksi:

Emme nuku perhepedissä. Ensimmäinen kuukausi nukuttiin, mutta sitten nukkuminen kävi itselleni ja miehelle liian vaikeaksi, kun varsinkaan minä en usein saanut jopa pariin tuntiin unta syötön jälkeen. Poika on alun perin jo ollut pääosin vastikkeella sektion ja lastenosastolla opitun pullottelun takia, joten syöttö itsessään saattoi kestää vain 10min (pidempään, jos imetin). Nyt poika pistetään kymmenen aikaan unirutiinien (syöttö, vaippa ja yöpuku päälle, huone pimeäksi) jälkeen pinnasänkyyn, laulan laulun tai luen, silitän päätä, pusutan ja poika jää tutin kanssa sänkyyn, yleensä aina vielä hereillä. Sitten annetaan vaan olla, kunnes joko nukahtaa, tai yleensä 1-10 kertaa tiputtaa tutin, äkisee, tutti palautetaan ja poika lopulta nukahtaa. Tämän jälkeen syöttämistä lukuunottamatta poika nukkuukin rauhallisesti pitkälle aamuun, yleensä kymmeneen.

Poika nukahtaa siis rauhallisesti eikä ikinä itke, joskus tosin tutin kanssa ähertämiseen menee puolisen tuntia. Silti mietin, että onko tuo nyt liian itsenäistä nukuttamista jo noin pienelle? Menemme sängylle aina, jos poika ähisee tai inisee, ja ruoka tehdään myös aina niin, ettei ehdi yöllä itkeä koskaan.

Samaan liittyen pelkään, ettemme pidä poikaa tarpeeksi sylissä. Mikä siis on tarpeeksi? Liikaa ei toki voi pitää, mutta mikä on liian vähän? Poika on monesti sitterissä itsekseen tunnin verran niin, että juttelemme hänelle, silittelemme ja pusuttelemme tai jumppailemme ja kutittelemme vaan välillä. Poika ei juuri nyt viihdy liinassa, joten sillä tavalla en saa läheisyyttä annettua. Itse vietän (tiedän, ihan liikaa, monta tuntia päivässä joskus) paljon aikaa koneella, silloin poju on lähellä juuri sitterissä tai sängyllä maaten, tai sitten otan syliin katselemaan. Joskus poika kyllästyy syliin selvästi, ja vasta sitterissä rauhoittuu olemaan, kun saa olla itsekseen.

Poika itkee vain, jos nälkä yllättää tosi pahaksi tai jokin on todella epämiellyttävää (nenän puhdistus on inhaa, mutta kakkavaipasta ei jaksa inahtaakaan), joten usein mietin, että jääkö tämän takia hellyydenkaipuu huomaamatta minulta, kun hän ei hae sylihuomiota itkulla. Joskus kitisee, mutta silloin kitinä jatkuu sylissä tai sitterissä, ja yleensä nukahtaminen onkin se juttu, joka lopulta auttaa.

Antakaa nyt siis mielipiteitä, kun itse olen vähän hämmentynyt.

21

1479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ==========0

:) Onpas teillä helpon ja rauhallisen kuuloinen lapsi! Nauti siitä, äläkä pode huonoa omaatuntoa noista kertomistasi asioista. Muistan kuinka tylsää oli olla esikoisen kanssa kotona kun hän oli vielä noin pieni, eikä varsinaisesti voinut leikkiä hänen kanssaan tai hän ei itse liikkunut ja touhunnut. Kyllä sitä silloin tuli katseltua telkkaria pitkin päivää ja istuttua koneella, jos vauva vaan viihtyi lattialla/sitterissä. Mä pidin usein myös kantorepussa aluksi, kun meillä oli itkuinen vauva. Kuten myös tämä toinen.
      Perhepedissä ei ole mikään pakko nukkua! Nukutten niin kuin saatte jokainen parhaiten unta. Ei se ole hyvä juttu jos vanhemmat nukkuvat huonosti perhepedissä. Teillä on oikein hyvä systeemi, ja se on hienoa että vauva oppii pienestä asti nukahtamaan itsekseen. Ette joudu sitä sitten myöhemmin hänelle opettamaan. Meillä ei kumpikaan lapsi ole vauvana rauhoittunut itsekseen sänkyynsä, vaan huuto on alkanut välittömästi jos sinne on yksin jätetty. Ollaankin jouduttu istumaan sängyn vieressä kunnes nukahtaa, joskus muutama minuutti, joskus tuntikin. Unikoulua pidettiin esikoisen kanssa kun hän oli vuoden ikäinen juuri siksi, ettei nukahtanut itsekseen ja yölläkin tarvitsi jonkun viereensä kun havahtui. Esikoinen nukkui alusta asti omassa sängyssään, toisen lapsen kanssa nukuttiin n. 5 kuukautta perhepedissä ja sen jälkeen siirrettiin hänet omaan sänkyyn (ja siitä alkoi huonommat yöunet, jotka nyt 9 kk iässä ovat vasta parantuneet...)
      Mutta siis ole ihan huoleti, teillä on ihan varmasti kaikki hyvin! :)

• ed

ihan turhaa stressaat moisesta. nauti ihmees,kun vauva nukanhtaa nuon helpolla ja viihtyy ittekseenkin.meidän poika piti 5kk asti kanniskella uneen. myös meillä pidettiin sitteris paljon,koska viihtyi siinä hyvin! sylis kitisi enemmän, sitteriin nukahtikin helpolla(meillä se malli mikä heilui heti ittekseen ku vauva vähäki jalkoja heilutti). ittekkin joskus oli huono omatunto, et onkohan se liikaa tuos sitteris. ei vaan ollu sylivauva alusta alkaenkaan.
      Ja mitä perhepetiin tulee, ei todellakaa tarvi nukkua siinä. itte en ole perhepedin kannattaja. alusta alkaen mielestäni hyvä opettaa omaan sänkyyn, ja ainakaa mä en saanu nukuttua jos vauva oli vieres,koko ajan samas asennos piti olla, ja pelkäsin et mies unissaan huitasee tai kääntyy päälle. meillä oli aluksi niin että aamuyöstä otin viereen,kun ei meinannu enää omas sängys poika nukkua. itte en kyllä saanu nukuttua niin. eikä vauvakaa oikeen meidän vieres, heräs pieneenkin likkeeseen heti. turha stressi pois:)

• gdner

Minulla kun on kokemusta vain kahdesta koliikkiaan huutavasta vauvasta niin sanon sulle, että NAUTI vain huoletta rauhallisesta vauvasta! Kyllä vauvat osaa kertoa milloin tarttee läheisyyttä ja milloin omaa rauhaa. Meillä huomaa nyt tästä 7kk neitistä, että on ihan toista luontoa kuin isosiskonsa. Sisko on aina ollut "sylivauva" ja viihtynyt hyvin vähän itsekseen. Yhäkin 3v on kovin läheisyydenkipeä. Tämä kakkonen taas koliikin jälkeen on ollut itsenäisempi ja käy tissillä ja heti haluaa maailmaa katsomaan.

Teidän pusuttelut ja hellittelyt kuulostaa ihan hyvälle. Eriasia, jos lapsi joutuisi yksin olemaan sitterissä ja ette vastaisi itkuun yms. yms.

• **:**

Tyttöni alkoi 2 kuukauden iässä nukkumaan yli 8 tunnin yöunet. Keskustelupalstalla ihmiset pelottelivat että lapsen kehitys jää jälkeen,jollei herää syömään 3 tunnin välein.Kysyessäni neuvolatädiltä asiaa,hän vaan nauroi ja käski nauttimaan asiantilasta :)

Itse olen aina ollut unihäiriöinen ja unissakävelijä,joten en todellakaan uskaltanut vauvaa viereen ottaa nukkumaan!
      Myöskään imetys ei onnistunut,jouduin ensin suonensisäiseen antibioottitippaan ja sen jälkeen syömään 3 kuukautta antibioottia sectiohaavan pahan tulehduksen takia, jolloin en hirveästi edes kärsinyt vauvaa kannella, vaan meillä oli nimenomaan tuota samaa "kuhertelua" sitterissä.

Tyttö oli itsenäinen nukahtelija, samoin aamulla saattoi höpistä itseksiään pitkiä aikoja ennenkuin alkoi kaivata seuraa.

Nyt tuo vauva on jo 11 vuotias,onnellinen ja iloinen esimurkku, joka halii ja pusii aina ohimennen (jos kaverit ei näe,se on kuulema noloa..) viihtyy sekä seurassa että puuhailee yksin omiaan.

• täyttä puppua!!

"Keskustelupalstalla ihmiset pelottelivat että lapsen kehitys jää jälkeen, jollei herää syömään 3 tunnin välein"

Älä usko

• on kallista+raskasta
        täyttä puppua!! kirjoitti:

"Keskustelupalstalla ihmiset pelottelivat että lapsen kehitys jää jälkeen, jollei herää syömään 3 tunnin välein"

Älä usko

meillä ainakin 2 helpoimmasta vauvasta tuli kaikessa laiskimmat/rennommmat nuoret ja aikuiset,
        nyt ovat 24-27v ja juuri ja juuri töihin menevät mutta yttyöttömänäkin ovat rennosti.
        koiria vain pitäisivät yms helppoa elämää ja uutta perhettä rakentavat vailla työpaikkaa.

toisesta parista jotka oli jatkuva heräämistä nyt ovat 25 ja 29v ovat aina aktiivisia ja kaikki opiskeluun innokkaita, on hyvä työpaikka ja molemilla suuret työsuhdeautot,
        heistä ei ole ollut yhtään mitään huolta kun 10-v täyttyivät.
        Kun vanhempi oli 16v tuli papereiden kannssa yrityshautomposta, ne piti allekirjoittaa kun yrityksen perustivat, eivät ole lantin lanttia tarvinneet sen jälkeen, yritys on vieläkin ja töitäkin olis, mutta ovat toisen palveluksessa elämää oppimassa.

Nyt taas 48-v vaarina etsin lastenlapsileni joila 7 k ikäiset kaksoset neuvoa millä saisi yöheräämisen sittenkin pienemmäksi,
        kun on kaksi ja eräävät 3-4 kertaa yössä ei voimat riitä, siksi onkin 2 ulkopuolista hoitajaa jotka ovat yöt vuoropäivisin, tyttäremme kodissa.

• Kisu

Hei,
      Minulla pieni nukkuu perhepedissä mutta olen pohtinut samoja kysymyksiä sylittelystä, juttelusta ja muusta huomioinnista - ja poden yhä. Poika siis 4 kk. Minä olen ainut huoltaja vauvalleni joten tuo tekijä osaltaan vaikuttaa omiin voimavaroihini, kun tietyt rutiinit, siivoukset ja ruoanlaitot yms. asiat on pääasiassa hoidettava yksin. Luulen, että ihminen joka pohtii asiaa noin paljon kuin sinä, antaa kyllä lapselle kaiken tarvittavan hellyyden mitä lapsi voi toivoa! Nauti äitiydestäsi ja koita olla kokematta huonoa omaatuntoa niistä asioista joita et tee, vaan keskity tosiaan miettimään niitä hyviä asioita ja kokemuksia, joita lapsellesi annat. Näin minäkin tämän viestin myötä yritän tehdä ; )

• kdfkjhdahfluht

Muistakaa kun vauva on virkeä puhua hänelle babytookkia ja katsekontakti ja hymyovat tärkeitä. Silloin vauva tietää, että hänestä iloitaan ja hän on rakastettu ja hänet huomioidaan. Säännölliset ruoka ja nukkuma ja ulkoiluajat. Ei se sen kummempaa ole, niin hyvää tulee.

• aina ei positiivinen

miten niin säännölliset ulkoiluajat. Ei aina pysty samaan aikaan mennä ulos. miten vauvaa pystyy iloita jos vihaa sen itkemistä

• Hellu-74
        aina ei positiivinen kirjoitti:

miten niin säännölliset ulkoiluajat. Ei aina pysty samaan aikaan mennä ulos. miten vauvaa pystyy iloita jos vihaa sen itkemistä

No voi JUMALAUTA, etten paremmin sanoisi! Mikä sinä olet ketään arvostelemaan huonoksi äidiksi? Ethän voi itsekään tietää, oletko sinä hyvä ja ovatko vain sinun metodisi oikeat! Mulla on yksi lapsi, joka on tyttö . Olen pitänyt häntä perhevuoteessa vauvana, että sain nukuttua kun pystyin imettämään eikä tarvinnut juosta lastenhuoneessa. Olen pusinut ja halinut tytteliä joka käänteessä ja hän on mitä ihanin ja reippain pikku koululainen tällä hetkellä ! Eikä siihen vaikuttaneet asiat, että kuinka paljon hän oli lattialla tai sitterissä. Ihme hössötystä! Nyt maalaisjärki käteen ja miettikää entisajan ipanoita, miten saivat elää kuin pellossa!

• Hei vaan.

Kylläpäs sinä olet huono äiti. Sinun pitää opetella kasvattamaan lasta oikeaoppisesti, taidat olla joku uusavuton.

• Pirkko

Lapsesi kuulostaa esikoiseltamme. Itsekin hermoilin tuolloin, olenko jotenkin aikaansaanut masentuneen vauvan, kun hän oli kovin tyytyväinen eikä vaatinut syliä tai muuta mitenkään erityisen paljon, ajattelin siis, että olenko jotenkin lannistanut hänet. Muistan edelleen, miten hän puolivuotiaana makoili 45 min. vaunuissa parvekkeella unta odottamassa tyynen rauhallisena ja miten siitä säikähdin. Enpä usko, hän vain on luonteeltaan perustyytyväinen, sikeä nukkuja eikä kärsinyt mahavaivoista tai muista kivuista. Nyt koulutulokkaana esikoisemme on erittäin fiksu ja keskittymiskykyinen eli vauvavaihe vain kuvasti hänen luonnettaan. Erityisen läheisyydenkipeä hän ei ole edelleenkään, mutta silti välimme ovat erittäin läheiset (ehkä henkinen läheisyys korvaa osittain fyysistä?). Harmitti vähän jälkeenpäin, että miksi en nauttinut täysillä rauhallisesta vauva-ajasta. Esikoisen jälkeen nimittäin syntyi toinen lapsi, joka oli alusta asti aivan eri maata: sylinkipeä vinkuja ja on sitä edelleen, vaikka onkin iältään jo iso lapsi. Luonne-eroja. ;)

• grannen

saat neuvoja että nauti vain kun poikasi ei vaadi mitään. tuo vauvaaika on niin lyhyt että kannattaisi käyttää se paremmin hyväksi. miten voit valita tietokoneen lapsesi sijaan ? miten olet aikonut saada kontaktin lapseesi ? sillä että hän saa vain katsella vierestä ja kehittyä itsekseen ?
      monta tuntia koneella on kyll liikaa.

mitäs jos kysyisit samaa asiaa neuvolassa ? eikö olisi kuitenkin kiva saada vastaus asiantuntijalta ?

• big mama

yllätyin positiivisesti siitä, miten kannustavia ja myönteisiä kommentteja jutun aloittaja oli saanut. (ei tunnu olevan tyypillistä tällä sivulla...) Maalaisjärjellä tosiaan pääsee pitkälle lasten kasvatusasioissa. Sitterissä itse en kyllä istuttaisi lasta, ja istuahan lapsi ei saakaan ennen kuin itse punnertaa ylös. Ennen istumista pitää oppia ryömimään ja konttaamaan, muuten karkea motorinen kehitys voi hidastua. Vaikka sitterissä lapsen asento muistuttaa makuuasentoa, niin mitään syytä sitterissä istuttamiseen en kyllä keksi.Lasten täytyy olla paljon lattialla fyysisen kehityksen vuoksi,ja sylikin on aivan korvaamaton paikka läheisyyden tarpeen ja psyykkisen kehityksen kannalta!! Niin, ja selkeät rutiinit saa lapsen tuntemaan olonsa turvalliseksi ja äidin työn hepottuu :)

• big mama

korjaus: äidin työ helpottuu...

• Kahden lapsen äiti

Ainoa neuvo, mitä kenenkään pitäisi antaa, on; ajattele maalaisjärjellä. Ja mikä on parhaaksi omalle mussukalle.
      Neuvolan neuvot jätä sikseen.

Esim. meidän vauvalle (nyt jo 3-vuotiaalle) olisi aikanaan pitänyt ottaa uusi rokote, ja joka kerta kun neuvolassa vauvana käytiin, niin aina siitä mainittiin, että se pitäisi ottaa lapselle, jos ajattelee lapsen parasta. Kieltäydyttiin siltikin. Ja onneksi, sillä kyseenomainen rokote on aiheuttanut narkolepsiaa.
      (Siskoni sairastaa sitä, joten tiedän mitä se käytännössä tarkoittaa).

Eli ajattele omilla aivoillasi, älä usko kenenkään sanomaa.

Äiti tietää parhaiten, mikä omalle lapselleen sopii. Piste.
      Hyviä jatkoja :)

• minä - äiti

Hoidat poikaasi ihan esimerkillisesti. Lapselle on ihan hyvä nukahtaa itsekseen tuttuje niltapuuhien jälkeen. Iltaruoka, pesut, vaipat sänkyynviennit, pusuttelu, pyllylle taputtelu ja hyvää yötä.

Pidä lasta sylissä kun syötä, vaihdat vaippoja. Kun lapsi on hereillä, hän voi olla omissakin oloissaan. Lapsennenhan on vielä kovin pieni. Kun hereillä oloa alkaa olla enemmän, kyllä hän sitten osaa vaatia huomioita. Nyt on ruoka ja uni tärkeimmät. Syliä tosiaan hoitaessa ja hyvä tulee. Huolehdit jo nyt lapsestasi opikein hienosti.

Jos lapsi on tyytyväinen, nukkuu ja syö hyvin, on asiat hyvin. Tulet huomaamaamaan, että kun vauva varttuu, hän haluaa olla sylissäkin enemmän.

• 15+18

Kyllä.

• just....

Tän on pakko olla provo. Ootko ihan tosissas?

• !!!

Noh... Mä en pystyny imettään, poikanen ei koskaan nukkunu perhepedissä, nukahti aina tosi helposti (tutti suuhun, suukko poskelle ja sänkyyn), lattialla viihtyi tosi hyvin ja sitterissä. Sylissä ei niinkään, kun oli ihan hiton kuuma kesä, kun vuos sit syntyi! Poikanen itki vain nälissään ja väsyneenä, nykyään ehkä hieman useammin, jos alkaa harmittaan, kun ei onnistu jossain...

Poikamme on ihan superhelppo, iloinen, onnellinen, kiltti, suloinen yksi vuotias. Vaikkakin omaa tahtoa on alkanut tulemaan, niin siltikään ei itkeskele kovin paljoa, eikä kiukuttele! Onnellinen tyyppi!

• äityliini10

Voi, nauti noista ihanista ajoista :)
      Meillä on tosi helppo esikoinen 5kk, viihtyy yksin lattialla, rattaissa, sängyllä ja lattialla jne.. Menee nukkumaan joskus 9 mais illalla ja herää ehkä kerran syömään ja aamu 10-11 mais herätään ylös :)
      Kaikki on kateellisia näille perheille joilla on helppo vauva.
      Ja tosta unijutusta, tehkää miten parhaaksi näät, itse otin sen vauvana viereen nukkuu (kainaloon) mutta mieheni ei oikee uskaltanu nukkua eli laitoin sen siitä hetkestä asti omaa sänkyy nukkuu ja nukkuu edelleenki hyvin.
      Meillä poitsu synty kuukausi etuajassa, eli jouduttiin 2-3h välein syöttää pikkusta :)
      Ole onnellinen kun meillä on näin ihanat ja helpot vauvat :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      57
      5875
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      77
      3233
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      23
      2400
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2095
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      2008
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1843
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1619
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1222
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1206
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      81
      1075
    Aihe