Neuvoja

.....

Eli tilanne on sellanen, että olen käyny koulukuraattorilla nyt jonkin aikaa, sitten tää on sopinu terkkarin kautta ajan koululääkärille, joka kirjottais lähetteen nuortenpsykiatrian poliklinikalle, ymmärtääkseni sellanen paikka, jossa jotkut sairaanhoitajat tms. keskustelee pääasiassa mielialasta vähän kuin se kuraattorikin. Mutta sen oon jo todennu, että puhua mä en osaa, netissä vingun turhankin paljon ja mielelläni.
Ja en oikeen ees tiiä, mistä nyt alottais, on sitä koko elämänsä ollu aika outo aina, sitten tietty muut huomaa sen, alkaa kiusata joukosta erottuvaa, ei mulla turhaan lapsena aspergeriakaan epäilty, joskin ei sellasta sitten ollu. Siitä sitten on lähteny pikkuhiljaa itsetunto laskemaan ihan olemattomiin, kutosluokalla taisi olla jonkin sortin masennukausi ekan kerran, lähti yhtä oudosti pois kuin tulikin, mutta sitten kasiluokalla se tuli takasin taas yhtä oudosti, nyt on sitten jo reilun vuoden ollu tällasta aina välillä pahempaa, välillä vähän parempaa, kasillakin sillä kuraattorilla kävin, mutta ei se koskaan hyödyttäny mitään, Jotenkin väkisin oon yrittäny hoitaa kouluni, vihaan elämääni, tiedän kuitenkin, etten uskaltaisi ikinä tappaa itseäni, joten sellasta nyt on turha sanoa, vaikka ajatukset kuinka pyörii mielessä päivittäin. Mutta nyt ihan oikeasti haluan jotain apua, en jaksa, tuntuu, etät hajoan ihan kokonaan, joka päivä ja iähes koko ajan on tällainen masennus päällä, silonkin harvoin kun jotain muuta ajattelen, olo vaan on lähinnä ihan outo, eikä mikään tunnu miltään, mistä sitten tulee vain joku epämääräinen ahdistus. Mun elämä rajottuu koulun lisäks pelkästään koneelle, pelkään ihmisiä, ne kiinnittä aina huomiota niihin mun outoihin käytöspiirteisiin, enkä muutenkaan jaksa ola tekemisissä sellasten kanssa, pitää vaan esittää jotain outoa.. Ja ihmisjoukot yms. hälinä saa jotenkin paniikkiin, sitten asia jota ihmettelen, on sellanen, että aika helposti kun oon jossain ja kuuluu jotakin tasutahälyä, rupean kuulemaan omaa nimeäni useimmiten, joskus jotain muutakin kommenttia kuulee itsestään, vaikka siinä ei ois tuttuja eikä aina ees ihmisiä lähellä, mutta toisalta jos ois sekoamassa jotenkin, eihän sellasta pitäis ite tajuta mitenkään.
Ja kun en osaa puhua mistään, periaatteessa tietenkin tänkin kaiken voisi kertoa, mut en osaa puhua asioistani yhtään. Eli jos saan edes sen lähetteen, pitkien jonojen takia, saatan joskus syksyllä vasta päästä puhumaan jotakin jonkun kanssa, mikä ei hyödytä mitenkään, en osaa hakea mitään apua, kun en osaa puhua mistään. Ne kuraattoriajatkin oli juurikin kiusaamisen takia koulussa. Mitä pitäisi tehdä, kaipaisin neuvoja, kesä tietenkin on kestettävä ihan ilman mitään, jokanen päivä on väkisin elämistä, haluaisin toisaalta vain niin kuolla tästä kaikesta pois, en vain uskalla tehä sitä, tiedän sen.

3

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keissa

Sinä olet varmaan liian paljon omissa oloissa ja koneella. Tuo että alat kuulla nieäsi ja ym. saattaa johtua yksinkertaisesti siistä syystä, että sinulla on liian vähän virikkeitä aivoillesi. Ihmisen aivot ovat sellainen systeemi ja varsinkin nuorella jos on liian vähän kopassa kuormitusta niin voi milikuvitus alkaa keksimään haasteita. Voisitko kirjoittaa, miten miten mielestäsi sinun erilaiuus ilmenee ja millaiasia huomautuksia saat.
      Kun pelkäät että et osaa puhua, vaikka sinulla puhuttavaa ja asiaa sydämellä olisikin. Kutenkin on nyt hyvin tärkeää, että jotenkin voit sitten kertoa noille ammattilaisille juusi niinkuin sinnusta tuntuu. Jos et osaa puhua niin kirjoita. Tämä on hyvä konsti saada asiansa esille. Kirjoita sekin että sinun on hyvin vaikea puhua ja kertoa ongelmistasi. Hyvin tämä puoli sinulla sujuu. Kun terapiassa osataan käsitellä juuri sitä mikä on ongelman ydin niin siitä on sinullekin parhaiten hyötyä.
      Varmaanin osa kuvitelmistasi, että olet outo muiden silmissä, onkin vain pelkoa. Näet sitten kärpäsen härkäsenä.
      Kyllä nuo terapeutit ovat ihan ammattilasia, psykologeja ja ovat perehtyneet ihmisen monenlaisiin ongelmiin.
      Hyvä että itse koet ja halua apua. Harmi vain että jonot ovat pitkät. Sinä voit kirjoitella asioista jo vaikka etukäteen odottaessasi aikaa. Ja kirjoittele tännekin.

• .....

No siis, kaikesta eriaisesta/erikoisesta käyttäytymisestä saa ihan kuulla useinkin koulussa, joskus joku luokkalainen tulee suoraan ihmettelmään jotakin. "Miksi sä seisot siinä? Älä seuraa noita." Mut useimmiten se on sellasta, että jotkut kiusaajat huutelee ja haukkuu, itse en ole mitenkään vammainen, mutta ne on sitten keksiny cp- ja kehitysvaimmaisesta omasta mielestään hauskat lyhenteet, separi ja kehari, jota ne huutelee mulle ja sanookin mua noilla nimillä. Sitten on erikseen nää, kun jossain porukassa nauraa mun jokaselle tekemiselle, kun meen ohi, kuiskivat, kattovat mua päin ja hihittävät. Ja ihan tossa "kaveriporukassa" huomaa, että noilla muilla on ne paremmat kaverinsa kyllä ja mä oon vähän ulkopuolinen, jotkut joskus ihan tarkotuksella välttelee tai vilkuilee ilkeästi, jos mä tuun siihen porukkaan. Mut joo, peruskoulu loppu nyt sitten, eli noista ihmisistä ei monia tarvi enää sitten nähdä.
      Ja siitä en tiedä, mikä vois olla ton syntymekanismi, että tosiaan kuulee joskus jotain omiaan, ei sitä yleensä kyllä kotona tapahdu ja ei kyllä koskaan täysin hiljasessa ympäristössä, että en nyt tiedä, liittyykö paljon koneella oloon, ennemminkin ihmisjoukoissa sitä helpommin tapahtuu.
      Ja toi koululääkärin aika oli, en nyt ymmärrä, kun kuraattori käytännössä lupasi, että tehään joku lähete tonne polille, ei sitten tehtykään. "Kun ei tää nyt mitään vakavaa ole", totesi lääkäri. Se laitto vaan lähetteen labraan, että katottais kilpirauhas-, verensokeri-, ja hemoglobiiniarvot. Jotain se puhu, että kun tuo lukio alkaa, voisin ehkä joskus puhua jollekin lukioissa toimivalle psykologille mutta tiedä sitäkään sitten, ilmeisesti taas kaikki on nyt sitä mieltä, että eihän mulla oikeastaan mitään ole.Ei toki, siis ihan muuten vain näin pska olo koko ajan,

• (o).(0)

Joo no, tohon lähetteen laittamiseen... Itte sain smmosen lääkäriltä muutama päivä sitten, sen jälkeen oonkin todennu ettei ne niistä pitkistä jonoista ihan turhaan jauha... (niinku mainitsitkin). Itekin sellasta jotain toivoin, mutta eipä enää paljon ilahduta. Kattoo jos ensvuonna:/

Mee kunnon lääkärille! Ei koululääkärille!

Toi kiusaamisjuttu on ihan perus. Kun on kauan ollu kiusattuna kiinnittää huomiota kaikkeen ja ottaa kaiken tosi hekilökohtaisesti yms. En siis tarkota vähätellä sitä nyt, vaan että siihen saa myöhemmin (aika paljon myöhemmin) ihan uuttakin objektiivisempaa näkökulmaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6114
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4802
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      98
      3055
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      2873
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2125
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1077
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      86
      1039
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      126
      981
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe