Aika uskomaton juttu sattui lekurin vastaanotolla käydessäni. Tein äkillisiä nostotöitä ja selkä tuli pirun kipeäksi (Alaselkä) Kipu tuntuu kun istun pidemmän aikaa paikallani, tai jos taivutan itseäni eteenpäin (Sormia vaikkapa lattiaa kohden) Muut taivutukset eivät juurikaan aiheuta kipua, eikä selässäni ole mitään erityistä kohtaa jota painaessa kävisi kipeää.
No tämä lääkäritäti oli ilmeisesti sitä mieltä, ettei hänen mielestään "oikeat" taivutukset käyneet minulla kipeää, enkä näin ollen tarvitse sairaslomaa. sain vain Buranareseptin ja "potkun perseelle"
Meinaa vähän ...ttaa kun en ole mikään lintsari, vaan alaselkäni on oikeasti pirun kipeä! Aionkin mennä hakemaan sairaslomaa joltakin toiselta lekurilta kun tuo puoskari ei pitänyt oireitani tarpeeksi pahoina. Millaisiahan taivutuksia minun pitäisi sitten valittaa, että pääsisin oikeasti potemaan vaivaani? Ja millaisin taivutuksin ja kysymyksin teidän selkäkipujanne on yleensä tutkittu ja oletteko saaneet lainkaan saikkua?
Miten alaselkäkipunne on tutkittu ja oletteko saaneet saikkua?
6
405
Vastaukset
- toivo elää
itsellä samoja kokemuksia lääkäristä. kyllä saat apua alaselkä kipuihin kun vaihdat lekuria. itse oon saanu 1-2-3-4vko saikkua selästä. nyt jo pitempi jakso puol vuotta ja nitkahti kans selkä töissä nostossa.useimmat lääkärit ei tiedä että kipu ei välttämättä näy ulospäin! pysyt vaan lujana,tsemppiä!
- luuluutitaani
Minulta otettiin röngtenkuvat noin viikon sisällä kipujen alettua, ja jo niistä näkyi että syytä oli koskeakin. Eli sen jälkeen ei tarvinnut kuin "ilmoitella" koska oon saikulla. Silloin kun ensimmäinen kipukohtaus tuli niin se lamasi mun hengityksen ja milliäkään ei voinut liikahtaa. Sain heti saikkua ja enpä seuraavan 1,5 vuoden aikana montaa täyttä päivää duunissa ollut. Taivutella en saanut, enkä voinutkaan. Fysiatrilla kävin tutkittavana noin 1,5 vk eka kivuista, eikä hän edes laittanut mua taivuttelemaan kun olin niin kipeä etten nihin pystynyt. Eli vaikka on kovat kivut, niin ne voivat olla myös täysin lamaannuttavia.
Mene uudelle lääkärille, pyydä tarpeeksi vahvat lääkkeet ja vaadi röngtenkuvia. Ja jos ei mitään löydy niin toivo et on joku pieni pullistuma joka häviää ajan kanssa. - Kokemusta on
Mulla alkoi selkävaivat reilut 15 vuotta sitten. Kipujani ei kukaan uskonut. Nyt olen 43 v. Eikun särkylääkettä naamaan ja töihin. Sillä seurauksella, että oikea jalka meni alta 6 vuotta kipujen alkamisen jälkeen. Jalkaterä läpsyi ja en pystynyt kävelemään kuin jääkaapille ja vessaan. Kun jalka meni alta jouduin ensiapuun ja heti kun jalka piti päällään minut kotiutettiin. Muutama päivä sairaslomaa. Jalkaa piti ohjailla kiskomalla farkun lahkeesta. Jalka ei tajunnut mihin päin olen kävelemässä. Nyt olen ollut sairaslomalla 3 vuotta ja 3 kk. Sain järkyttävät ja jatkuvat hermokivut. Pääsin magneettikuviin ja siellä todettiin hermojuurikanavan ahtaumat sekä iso pullistuma. Välillä selkäni kramppasi ja ambulanssimiehet kävivät nostamassa minut sängystä ja veivät ensiapuun. Tätä kun tapahtui tarpeeksi monta kertaa, "pääsin" leikkaukseen. Selkäni leikattiin lokakuun lopussa viime vuonna. Jatkuvat hermokivut jäivät leikkauspöydälle. Kipuja toki on mutta ei niin kauheita. Istumaan en pysty kuin reilu puoli tuntia kerrallaan. Nyt sairaslomaa heinäkuun loppuun ja jatkoa seuraa. Tutkimuksista sen verran, että selkäni puudutettiin ennen tutkimusta. Katsoivat sivutaivutuksia ja eteentaivutuksia. Lääkärissä käynnin jälkeen jouduin lepäämään loppupäivän kipujen takia. On ollut aika kivikkoinen tie mutta periksi en anna. Valittakaa vaan kipujanne, kyllä joku niitä vielä uskoo.
- helpotusta selkään
mulla alaselkää, persuksia ja takareisiä särkee ja vihloo nii v.tusti, syön jotain dolan pillereitä mutta niillä mitään vaikutusta,,,, eilen sain kädet nostettua ylöspäin muutaman kerran ja tänään sitten sain roikotettua itseäni tikkaiden puolalla muutaman kerran niin että jalat ei osu maahan,,,,, ai että nyt on jotenkin autuas olo kun on hetkiä ettei jossain asennossa särje oikeen yhtään,,,,jos joku kokeilee niin varovasti sitten, itselläni tuntuu auttavan jotain
- Raihnas
Itselläni selkä on ollut pahimmillaan niin kipeä, että pienikin liikahdus sattui saatanasti. Syynä oli taipumus yläselän jumiutumiseen, joka johti taakse taivuttaessa väärään alaselän asentoon ja sitä kautta selkäkipuihin ja huonoon lihastasapainoon.
Minun kipujani tutkittiin ensin yksityisellä ortopedillä, joka otti röntgenkuvat, joissa selkäranka oli alhaalta hieman mutkalla sivulle. Totesi lihastasapaino-ongelmaksi, mutta lähetti myös ortonin lääkärin puheille. Siellä sitten otettiin magneettikuvat, jotka olivat kolmannen nikaman kohonnutta vesipitoisuutta (ilmeisesti potentiaalia rasitusvammaan siinä kohden) lukuun ottamatta. Hoidoksi selkätuki (eräänlainen korsetti, joka tuki alaselkää), taaksetaivutusten välttäminen ja fysioterapeutin avulla lihastasapainon korjaaminen.
Peruskoulussa olin tuolloin, enkä saanut saikkua ollenkaan, luisteluharrastuksestakaan ei taukoja herunut (jos mieli saada rahat takaisin sairastetuilta tunneilta, piti olla lääkärintodistus). Selkäkivuissahan tärkeää on elää mahdollisimman normaalia elämää, välttäen kuitenkin kivun aiheuttanutta liikettä (sinulla tuo nostelu). - tarinani.
Huonosti tutkittiin, mutta nykyään voi oikein hyvin selän suhteen :)
http://tarinani.webs.com/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1372021
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1311696Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11526Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras881433- 321431
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1321254Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet571184- 251140
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221031- 57942