Mökin uusi eristys

mökkitär

Olisi tarkoitus mummonmökin eristeet uusia vintiltä. Siellä on nyt eristeenä sahanpurua (pakkaa varisemaan sisälle alakertaan) ja heinää ja ajatuksena on poistaa ne ja laittaa esim. ekovillaa. Lattia olisi tarkoitus myös laudoittaa vintiltä, niin saisi sen jonkinmoiseen käyttöön.
Mikä olisi järkervintä tehdä? Imeä pois vanhat ja puhallusvilla? tilalle. Vai tuleeko liian kalliiksi, kun pinta-alaa on vain noin 35 neliötä. Itse niitä ei viitsisi poistaa, kun siellä on vanhat purut ja ties mitä "myyräkuumepöpöjä"
Vastausta odotelen joltain viisaammalta, kiitos!

3

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • energiataloudellisuu

Enpä varmaan sinua viisaampi ole, mutta jotain voin kirjoittaa noita eristyksiä tehneenä :-)

Purua ei ole tarvis poistaa sieltä vintiltä, mutta se variseminen alas on ikävää ja vaatii vähän remppaa. Tein vastaavan homman pihasaunan yläpohjaan. Kunkin kannatinlautavälin kohta puruista vapaaksi viereisiin väleihin ja uusi ilmansulkupaperi huolellisesti. Reilut paperin limitykset ja vaikka vielä ilmanvaihtoteipillä varmistus. Ja sitten purut takaisin ja ei saa sitten tillata puruja yhtään.

Kaikki ylimääräinen pois purujen seasta (mainitut ruohot, sammaleet, vanhat vaatteet, jopa jäkälää oli meillä!) ja päälle vielä joko puhallusvillaa tai 50mm:n vuorivillalevyjä ristikkäin, että eristevahvuudeksi tulee yli 400mm. Tuo 40sm olisi hyvä, jos alapuolella on asuinlämpötila ja muutenkin jos lämmitysenergiaa haluaa säästää. Nyt siellä on luultavasti paikoin vain noin 10 senttiä purua, joka vastaa vajaata viittä senttiä vuorivillaa!

Puhallusvillan voi muuten levittää aivan hyvin myös rautaharavalla, kuten minä tein! Vielä olisi hyvä jos olisi käytettävissä iso saavi, jossa puhallusvillan aluksi vaikka porakonevispilällä erottelisi irtonaiseksi. Sitten p-villa takaisin säkkiinsä ja eikun asentamaan!

Jos vintillä on tarkoitus jotain säilyttää, pitää kannatinlankkujen päälle laittaa ristiin niin paljon kannatinlankkuja tai vastaavia, ettei puhallusvilla painuisi kasaan. Olisihan sinne muutenkin hyvä tehdä jonkinlainen kulkusilta esimerkiksi hormille, jota aika-ajoin pitää kuitenkin käydä vilkaisemassa.

Hengityssuojaimia kannattaa varata tuota manööveriä varten useita!

• Mulla purukesämökki

Jos purua varisee alakertaan, korjaisin asian alakerran katossa. On helpompi, kuin
      lähteä yläpohjaa penkomaan. Jos lisälämmöneristystä haluaa, niin ekovillaa purujen
      päälle (ei mineraalivilla eikä kivivillaa).

• dfjfhjkgjk.

Minä en laittaisi ekovillaa, sehän on paperia! Vuorivillapurulla saa lisäksi paloturvallisuutta lisättyä, jos vaikka hormiin sattuisi tulemaan halkeama.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4466
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3313
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1143
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      37
      1086
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      13
      1054
    8. 158
      1007
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      934
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      872
    Aihe