Kokemuksia valkokullasta?

KeijuMorsian

Me sulhaseni kanssa hankimme valkokultaiset sormukset, koska minä tykkään enemmän hopea koruista kuin kultaisista ja hopeasta minulle sanottiin, että se on liian pehmeää kihlasormukseksi. Nyt kun on kulunut vain 3kuukautta kihlauksestamme sormuksemme on aivan naarmuttunut, aivan hirveän näköinen. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Nyt mietityttää kun haluaisin valkokultaisen vihkisormuksen, mutta kannattaako jos samalla tavalla vihkisormukselle käy. Enkä viitsis kuukausittain drominoitavaksi viedä..

9

5322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topi

      Älä ota kiiltäväpintaista sormusta. Jopa valkokultakin on oikeasti pehmeää, joten se naarmuuntuu herkästi. Jos sormus on alunperin kuviollinen tai röpelöinen, siitä ei näy naarmut niin helposti kuin sileästä.

      • Alannah

        lisäksi myös keltakultaisessa karaatimäärä ratkaisee, eli mitä enempi karaatteja kullassa, sitä pehmeämpää se on.
        Siksi usein kihla ja vihkisormukset ovat 14 karaatin kultaa. Oma kilhani on 18 ja se kyllä näkyy pinnassa hiusnaarmuina, kun nyt kaksi ja puoli vuotta ollut sormessa.
        Vihkisormukseni puolestaan on reunoiltaan keltakultaa 14 karaattia ja keskellä timanttileikkauksin koristeltua valkokultaa. (leikkaukset suhteellisen "syvät ja voimakkaat") eikä siinä näy vielä mitään kolhuja.


    • ...

      Minulla sekä valkokultainen kihlasormus että vihkisormus 18 K palladiumvalkokultaa. Kihlasormus ollut käytössä reilu puoli vuotta ja vihkisormus kohta kaksi kuukautta.
      Molemmissa on kyllä pieniä naarmuja, mutta ei mitään suurempia lovia. Mieheni sanoo tätä ajan patinaksi ja on ainakin omaan naarmuuntuneeseen sormukseensa enemmän kuin tyytyväinen.
      14 K kulta on kyllä kovempaa, mutta vastaavasti 18 K kulta on sitkeämpää. Rodinointia ei ole pakko ottaa valkokultaisiin sormuksiin, kun valkokulta vain on laadukasta.

    • Kay

      Mulla on puolessa vuodessa mennyt valkokultainen sormus karmean näköiseksi - ihan kuin olisi pelkkää nikkeliä.. Olisin halunnut mattapintaisen mutta liikkeessä sanottiin että siinä näkyy vielä paremmin kaikki naarmut. Prkle. Ajattelin viedä liikkeeseen ja tingata ilmaisen kiillotuksen.

      • KeijuMorsian

        Ainakin minun mielestäni meillä pitäisi olla laadukkaat sormukset, kultakauppias ainakin vakuutteli että kultakeskuksen sormukset ovat erittäin hyvälaatuisia ja näissä ei ainakaan pitäisi olla nikkeliä. Ei ole periaatteessa tullut isoja lovia, mutta pikku naarmuja ja menny ns. sumeen näköseks. Eikä yhtään auttanut kun kaveri putsasi folion kanssa jollain systeemillä. Kiitos paljon kaikille että kommentoitte!


      • Seppä itse
        KeijuMorsian kirjoitti:

        Ainakin minun mielestäni meillä pitäisi olla laadukkaat sormukset, kultakauppias ainakin vakuutteli että kultakeskuksen sormukset ovat erittäin hyvälaatuisia ja näissä ei ainakaan pitäisi olla nikkeliä. Ei ole periaatteessa tullut isoja lovia, mutta pikku naarmuja ja menny ns. sumeen näköseks. Eikä yhtään auttanut kun kaveri putsasi folion kanssa jollain systeemillä. Kiitos paljon kaikille että kommentoitte!

        Oli ihan pakko ammattilaisena kommentoida tätä keskustelua. Eli, mikään tuote varsinkaan sormessa ei tule pysymään ikuisesti kiiltävänä vaan tuotteeseen tulee pakostakin naarmuja ellet pidä jatkuvasti hansikkaita kädessä. Valkokulta on hieman pehmeämpää kuin keltakulta. Mattapinnassa naarmut näkyvät paremmin kuin kiillotetussa. Yleensä valkokulta tuotteet rodinoidaan, jotta saadaan mahdollisimman valkoinen pinta ja kun tämä pinta kuluu pois niin alta paljastuu hieman eri sävyinen metalli riippuen käytettävien seosmetallien määrästä (kulta, palladium, hopea). Ja Kultakeskuksen sormukset ovat ihan priimaa tavaraa, kuten liikkeessä oli sanottukin. Kaikki suurimmat kotimaiset sormusten valmistajat käyttävät perinteisiä seosmetalleja, tehdessään valkokulta tuotteita esim. Kultakeskus, Tillander, Sandberg jne. Enkä usko, että pienemmätkään firmat fuulaa tässä asiassa koska nykyään on niin paljon ihmisiä jotka eivät siedä nikkeliä ja nikkelittömyys on nykyään yksi myyntivaltti näissä valkokulta tuotteissa. Ulkoimaiset korut (mm. Italiasta, Singaporesta jne. tuodut) sisältävät useimmiten nikkeliä, mutta nekään eivät ylitä Tukesin määrittämää rajaa. Kannattaa suosia siis kotimaista! Ja tuolla foliopaperilla kiillottelu ei kyllä auta! Tarvitaan kone, laikka ja kiillotusvahaa niin syntyy hienoa jälkeä! Ja yleensä kultasepän liikkeet eivät nyt kovin paljoa veloita kiillotuksesta, jos nyt sormukset halutaan kiillottaa. Mutta ne taas kyllä naarmuuntuvat ajan kuluessa.


      • Tiina
        Seppä itse kirjoitti:

        Oli ihan pakko ammattilaisena kommentoida tätä keskustelua. Eli, mikään tuote varsinkaan sormessa ei tule pysymään ikuisesti kiiltävänä vaan tuotteeseen tulee pakostakin naarmuja ellet pidä jatkuvasti hansikkaita kädessä. Valkokulta on hieman pehmeämpää kuin keltakulta. Mattapinnassa naarmut näkyvät paremmin kuin kiillotetussa. Yleensä valkokulta tuotteet rodinoidaan, jotta saadaan mahdollisimman valkoinen pinta ja kun tämä pinta kuluu pois niin alta paljastuu hieman eri sävyinen metalli riippuen käytettävien seosmetallien määrästä (kulta, palladium, hopea). Ja Kultakeskuksen sormukset ovat ihan priimaa tavaraa, kuten liikkeessä oli sanottukin. Kaikki suurimmat kotimaiset sormusten valmistajat käyttävät perinteisiä seosmetalleja, tehdessään valkokulta tuotteita esim. Kultakeskus, Tillander, Sandberg jne. Enkä usko, että pienemmätkään firmat fuulaa tässä asiassa koska nykyään on niin paljon ihmisiä jotka eivät siedä nikkeliä ja nikkelittömyys on nykyään yksi myyntivaltti näissä valkokulta tuotteissa. Ulkoimaiset korut (mm. Italiasta, Singaporesta jne. tuodut) sisältävät useimmiten nikkeliä, mutta nekään eivät ylitä Tukesin määrittämää rajaa. Kannattaa suosia siis kotimaista! Ja tuolla foliopaperilla kiillottelu ei kyllä auta! Tarvitaan kone, laikka ja kiillotusvahaa niin syntyy hienoa jälkeä! Ja yleensä kultasepän liikkeet eivät nyt kovin paljoa veloita kiillotuksesta, jos nyt sormukset halutaan kiillottaa. Mutta ne taas kyllä naarmuuntuvat ajan kuluessa.

        kommentoin hiukan sepän viestiä. Minulla on tosi paha nikkeliallergia.Sormet kutiaa jo kun joskus lasken kassan kolikot.Työskentelen välillä pienessä myymälässä. Niin sormuksista. Kihlasormukseni vuodelta -98 on italialainen valkokultasormus ja ostettu Budapestista. Hinta oli kaksi 2 mm levyistä sormusta yhteensä 400 mk. Aina sormessa ja ei mitään oireita. Tukesin tarkastama sormus siksi tiedän että Italialainen.

        Vihkisormus on ostettu kuukausi sitten Bulgariasta. Leveys 5 mm kapeimmalta kohdalta ja melkein 15 mm levein kohta. Sormuksessa on 24 pientä zirkonia. Ne minua enemmän epäilyttää kuin kulta. Sain takuutodistuksen sormuksen kullasta. Etsin tietoa zirkoneista koska luulin niitä ihan synteettisiksi, mutta selvisikin että voivat olla myös oikeita kiviä. No se ei ole tärkeää koska mieheni lupasi vaihtaa kiven per vuosi timanteiksi:-) Vihkisormus muuten maksoi vajaa 80 euroa.

        En tosiaankaan suosi suomalaista. Täällä on niin härskit hinnat.


    • Jouni_k
    • Tiinaxy

      750-valkokulta on kauniin väristä ihan rodinoimattomanakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe