Mitä eroa:Kirjallisuuskatsaus ja teoria?

mitä on teoria

Mitä eroa on kirjallisuuskatsauskella ja teorialla? Kaverini laittaa ne "yhteen", mutta minun ohjaajani käski minun erottaa ne kahdeksi omaksi luvuksi.

Eli ajattelen näin:
-kirjallisuuskatsaus tulee ennen teoriaa ja siinä katson mitä minun omasta aiheestani on jo tutkittu. Kirjoitan noin 10 sivua ja lähinnä omista "tutkimuskysymyksistäni" eli niistä aiheista.
-teoria on sitä jonka avulla sitten analysoin haastattelutuloksiani. Eli minulla on yksi teoria ja sitten muutama "malli" ja konsepti.. mutta ne eivät ole "teorioita" vaan malleja ja konsepteja.. eli en tiedä onko minulla sitten tarpeeksi "teoriaa".. kun en tiedä mikä on "teoria"..

minulla on teoriaa noin 10 sivua myös

en ole varma olenko tehnyt oikein.. ohjaajani on ulkomailla ja tulee vasta 3 vkon päästä suomeen.

kiitos!

2

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se nyt riippuu

      Riippuu aivan siitä, millainen työsi aihe ja rakenne ovat. Jos aiheesi on sellainen, että siihen tarvitaan ensin selostus taustasta ja olemassa olevasta tietämyksestä, sitten selostus omasta lähestymistavastasi ja sen vaatimasta teoriaosuudesta (menetelmät, tulosten käsittely jne.), jotka eivät tulleet esiin tuossa edellisessä, niin kyllä nämä muodostavat kaksi erillistä osuutta.

      Jos taas pääset käsiksi empiriaan tai tutkimuskysymyksiin suoraan taustan ja olemassa olevan tiedon pohjalta, niin mitään erillistä osuutta ei tietenkään tarvita.

    • an englishman1

      Mun käsitykseni mukaan kirjallisuuskatsaus on lyhyt selvitys siitä, millaiseen aiempaan tutkimukseen oma tutkimus nivoutuu. Kirjallisuuskatsaus voi myös käsittää oman tutkimuksen keskeisimpien sekundäärilähteiden esittelyä ja kritiikkiä tai analyysia.

      Mutta siis minusta kirjallisuuskatsaus ja teoriaosuus ovat erilliset osiot.

      Oma käsitys kumpuaa hum. tieteistä, tarkemmin kielistä ja kirjallisuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe