Harsosääsken toukan torjunta??

Huolestunutkasvattaj

Ostin kaupasta kahvin siemeniä 4 kappaletta laitoin ne multiin ja muutaman viikon perästä mullassa alko käymään kuhina näistä harsosääsken toukista..
Ei nyt ihan mahottomia määriä ole näitä toukkia mutta silleen että niitä aina sillon tällöin tapailee mullan pinnalla.. Ruukku kuitenkin on aika iso kokoinen kun ajattelin että kahvi tarvitsisi jo ison kasvualustan heti taimesta alkaen..

Joten itse kysymykseen: Kahvi ei ole vielä itänyt, siinä suunnilleen menisi enää 3-2viikkoa itämiseen joten millä ilveellä minä torjun nuo harsosääsket pois ruukusta?
Kuullut monia eri torjunta tapoja mutta missään ei sanota, että haittaako ne siementä/juuri alkavaa taimenta.
Yleensä ohjeet ovat olleet isommille kasveille jotka kestävät esim kuuman veden/mäntysuopa/muun myrkyn käsittelyn.

Toiseen kysymykseen, voinko millään tietää onko ne jo syönyt siemenet/juurakot tuolla mullissa muutenkuin kaivamalla ne esiin?
Lueskelin että ne syövät niitä heppoisia juuria taimesta ja kasveista joten tämä harmittaa jos ne syövät ne..

Olisin erittäin kiitollinen jos saisi jonkinlaista apua!

5

5220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekisteröitymätön**

      Eivät haittaa kasvia ollenkaan, syövät sienirihmastoa. Samalla ne toimivat hajottajina, eli auttavat muuttamaan mullan orgaanisia aineita kasveille sopivaan, liukoiseen muotoon. Hyötyotuksia siis. Toki aikuiset ovat esteettisesti harmillisia pörrätessään kasvien ympärillä.

      Ne saa pidettyä kurissa, kun pidät mullan pinnan kuivana. Tätä et tietenkään voi tehdä vielä siemenen itäessä, mutta kun kasvilla on kunnon juuristo, siirry altakasteluun ja kata mullan pinta vaikka lekasoralla.

      • O-mukulakiurunkannus

        Onko tuo tietosi, että harsosääsken toukat syövät vain sienirihmastoa yms. faktaa? Miksi ne sitten tarttuvat perunaan?

        Minulla ainakin on harsosääski-invaasion vuoksi mennyt useita kesäkukkakylvöksiä kokonaan nurin, kun taimet on syöty poikki aivan mullan pinnan alta. Kyse ei ole ollut taimipoltteesta, vaan todellakin harsosääsken toukista.

        Olen huomannut, että parhaiten niitä pirulaisia saa huusholliinsa lehtisalaateista ja Biolanin mustasta mullasta. Ihmettelen vain, miten ne salaattiviljelmillä niiden kanssa pärjäävät.

        Mielestäni paras torjuntakeino on todellakin tuo mullan pinnan pitäminen kuivana ja se, että välillä antaa mullan kuivahtaa kunnolla kokonaan. Pientan taimien kanssa se ei tietenkään käy. Olen joskus myös kylvöksiä tehdessäni suihkauttanut mullan pintaan Raidia, mutta sen teho saattaa kyllä olla väliaikaista vain.


    • rekisteröitymätön**

      Siemeniä ei kannata kaivaa ylös tutkiakseen niitä, koska silloin hiusjuuret vahingoittuvat.

      Vaikka en uskokaan harsosääskien olevan kahvintaimien kimpussa, vaan syövän mullasta muuta, voit torjua niitä pyretriinillä tai houkutella niitä perunanpalaan - työnnä noin sentin paksu perunanviipale multaan ja ota pois parin päivän päästä. Pakasta tai keitä ( älä heitä vain biojäteastiaan, sieltä nousee uusia sääskiä... ). Toista tarvittaessa. Näin vähennät harsosääskitoukkien määrää ja potentiaalista kasvivioitusta.

      Suurin osa mullassa elävistä ökkiäisistä on hyödyllisiä ja vahingoittaa lähinnä kasveja, joilla pyyhkii jo muutenkin huonosti.

    • tää luovuttaa

      Ainakaan kukka Raid ei auta. Kerran viikossa kolmen viikon ajan myrkyttelin mullanpintaa. Eina niitä vaan riittää.

    • Matoja yök

      Minulla on sitten ilmeisesti harsosääskiä terraariossa. Äsken googletin asiaa. Tietysti mukavampaa, kun ei ole pahempia loisia, mitä ensin epäilin. Mutta taitaa olla kovin vaikeaa hävittää pois, kun sama myrkky tappaa lemmikit. Välillä kukkakärpäsongelma oli paha, kukkakärpäsen raatoja oli kaikkialla kaappien alla ym. Nyt annan kukkien kuivahtaa, mutta terraarion en voi antaa kuivahtaa. Paitsi jos laitan akaattikotilot horrostamaan, mikä on ihan mahdollista. Kylläpä mokomat mahdot aiheuttivat sydämentykytystä, hyvä etten jo etsinyt madon munia omista jätöksistäni...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4889
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1347
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1238
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe