Yhä selkeämmin lapset esittävät toivomuksen, että isä ja äiti hellittäisivät kukkaron nyörejä tai ottaisivat lainan, että saisivat tuettua työttömiä ja perheellisiä lapsiaan.
Olemme vaimon kanssa syytäneet lapsille rahaa, mutta mikään ei tunnu auttavan.
Aina heillä on rahapula ja vierailut satutetaan eläkkeen maksupäiväksi. Pitäiskö
myydä oma asunto, että saa lapsille toimeentulon. Meillä molemmilla oli kunnon
ammatti ja työpaikka ja eläke napsahtaa tilille, mutta eihän sitä mitenkään pysty
elättämään aikuisia lapsia perheineen.
Lapset haluavat ennakkoperintöä
44
1788
Vastaukset
- ?
Eivätkö lapset käy töissä?
Näkyypi aloituksessa olevan että työttömiä ja perheellisiä.
Voi Erkki ja vaimosi, jos mikään ei tunnu auttavan, teidän on rahallisesti aika elää omaa elämää.. olette sen ansainneet. Ei varmaan helppoa, kun kyseessä omat lapset; mutta silti..- työtön ja "työtön"
Kaikkea kun ei voi vaatia kaikkien ymmärtävän. Tähän ikään en ole päivääkään ollut työttömänä. Silti ymmärrän, että jotkut voi olla työttömänä, eivätkä asialle mitään voi.
- Markku Erikoinen
Kyllähän meitä on moneksi. Oma lapsi opiskelee ja pärjää omillaan. Ei ole rahaa pyydellyt. Toki autettukkin on, materiaalisesti, pyytämättä.
- -o-
Teidän ei ole pakko antaa mitään.
Käyttäkää itse rahanne ja jättäkää velat perinnöksi.
Oppivatpahan. - ??
Varmaan joillakin on oikeastikin tuo tilanne.
Miten ette kasvattaneet heitä omatoimisiksi?- 6799999
Ei se mistään kasvatuksesta ole kiinni. Turha siitä on suuta soittaa.
- ??
6799999 kirjoitti:
Ei se mistään kasvatuksesta ole kiinni. Turha siitä on suuta soittaa.
No mistä sitten?
Kasvatus ja arvo saadaan kotoa, ei naapurista eikä koulusta.
Vai eikö enää päävastuu kasvatuksessa olekaan vanhemmilla? Siitä kyllä kertoo nykyinen maailmanmeno.
Kukaan ei pian kai ota vastuuta kenestäkään. - tttttttttrrrrrrrrrrr
?? kirjoitti:
No mistä sitten?
Vai eikö enää päävastuu kasvatuksessa olekaan vanhemmilla? Siitä kyllä kertoo nykyinen maailmanmeno.
Kukaan ei pian kai ota vastuuta kenestäkään.No sehän on aivan luonnekysymys.
On hienotunteisia lapsia ja vanhempia ja sit niitä toisenlaisakin on. - kjllj
?? kirjoitti:
No mistä sitten?
Kukaan ei pian kai ota vastuuta kenestäkään.Kasvatusta ei saada kotoa. Se on niitä vanhoja vääriä käsityksiä. Geenit kyllä tulevat vanhemmilta. Muilta samanikäisiltä katsotaan mallia käyttäytymiseen.
- ??
kjllj kirjoitti:
Kasvatusta ei saada kotoa. Se on niitä vanhoja vääriä käsityksiä. Geenit kyllä tulevat vanhemmilta. Muilta samanikäisiltä katsotaan mallia käyttäytymiseen.
Silloinhan lapsirukka on täysin kuin rikkaruoho.
Mutta eipä taida tämä "keskustelu" mihinkään tarkoituksellisesti tähdätäkään?
Keep going! :)) - akkka
tttttttttrrrrrrrrrrr kirjoitti:
No sehän on aivan luonnekysymys.
On hienotunteisia lapsia ja vanhempia ja sit niitä toisenlaisakin on.Aivan varmasti luonne kysymys. Tuo kasvatus syyllistäminen on jonkun keksintö olla tekemisissään parempi kuin toinen. Aika ilkeämielistä vetää kasvatus vanhempien syyksi.Aikuinen nuori kyllä tietää mitä tekee. Työtön saa päivärahaa, opetelkoon elämään sillä. Voi sitä sitten kysellä kunnan taholta tukijuttuja. Vanhustenkin pitää tulla toimeen eläkkeellään.Tottakai ottavat jos kerran annetaan.
Ei asuntoaan tarvi myydä, tuo on jo typerä ajatuskin. En usko kenenkään kasvattavan lapsiaan kerjääjiksi vanhempien kuppaajiksi. Kyllä nuo asiat ovat jo lasten omassa luonteen piirteessä ja kavereiden hyvällä avustuksella.
Aina on ihmisiä jotka ovat kärkkäitä olemaan oikeassa ja arvostelemassa. Ehkä ei heillä arvostelijoilla ne omat asiatkaan ole kunnossa, saa paremman mielen kun saa sanottua. - kokemus
akkka kirjoitti:
Aivan varmasti luonne kysymys. Tuo kasvatus syyllistäminen on jonkun keksintö olla tekemisissään parempi kuin toinen. Aika ilkeämielistä vetää kasvatus vanhempien syyksi.Aikuinen nuori kyllä tietää mitä tekee. Työtön saa päivärahaa, opetelkoon elämään sillä. Voi sitä sitten kysellä kunnan taholta tukijuttuja. Vanhustenkin pitää tulla toimeen eläkkeellään.Tottakai ottavat jos kerran annetaan.
Ei asuntoaan tarvi myydä, tuo on jo typerä ajatuskin. En usko kenenkään kasvattavan lapsiaan kerjääjiksi vanhempien kuppaajiksi. Kyllä nuo asiat ovat jo lasten omassa luonteen piirteessä ja kavereiden hyvällä avustuksella.
Aina on ihmisiä jotka ovat kärkkäitä olemaan oikeassa ja arvostelemassa. Ehkä ei heillä arvostelijoilla ne omat asiatkaan ole kunnossa, saa paremman mielen kun saa sanottua.Ei ole kasvatuksesta kiinni koska saman perheen lapsista voi tulla aivan erilaisia aikuisia. Tietenkin helpoin on aina syyttää kasvatusta.
- Marja Puska
Itse autan lapsiani minkä pystyn, mutta en ryhdy omaisuuttani realisoimaan heitä auttaakseni. Ei sellaista ole olemassakaan kuin ennakkoperintö.
Suomessa veronmaksajat maksavat siivelläeläjien elannon.- Ei katkera, mutta..
Ennakkoperintöä voi antaa ja saada. Se otetaan mukaan lopullista perinnönjakoa tehtäessä. Katso lakikirjaa ennenkuin alat väittää toisia tietämättömiksi.
Jos on valtavia omaisuuksia, säännöllisesti muutaman vuoden välein annetuilla ennakkoperinnöillä voi tehdä suuria säästöjä varakkaisen perintöveroissa.
Normaalit säästäväiset vanhemmat ansaitsevat mielestäni itse oikeuden nauttia omaisuudestaan. Ei sen jakaminen ennakkoperintönä nuoremmille muuta tilannetta pitemmäksi aikaa. Vaikka luopuisi kaikesta nuorempi polvi osaa kuluttaa osansa pian. Elleivät opi hoitamaan itse asioitaan, myös vanhemmat saattavat joutua pulaan viimeisinä vuosinaan varattomina. Paras apu on olla antamatta lisää rahaa! - Oikein meni
Ei katkera, mutta.. kirjoitti:
Ennakkoperintöä voi antaa ja saada. Se otetaan mukaan lopullista perinnönjakoa tehtäessä. Katso lakikirjaa ennenkuin alat väittää toisia tietämättömiksi.
Jos on valtavia omaisuuksia, säännöllisesti muutaman vuoden välein annetuilla ennakkoperinnöillä voi tehdä suuria säästöjä varakkaisen perintöveroissa.
Normaalit säästäväiset vanhemmat ansaitsevat mielestäni itse oikeuden nauttia omaisuudestaan. Ei sen jakaminen ennakkoperintönä nuoremmille muuta tilannetta pitemmäksi aikaa. Vaikka luopuisi kaikesta nuorempi polvi osaa kuluttaa osansa pian. Elleivät opi hoitamaan itse asioitaan, myös vanhemmat saattavat joutua pulaan viimeisinä vuosinaan varattomina. Paras apu on olla antamatta lisää rahaa!Marja Puska on oikeassa, laki ei tunne "ennakkoperintöä" joka annetaan vanhemman vielä eläessä.
Raha tai omaisuus jonka vanhempi antaa lapselle, on LAHJA. Oletusarvo on, että tämä lahja otetaan sitten huomioon perinnönjaossa kun vanhempi on kuollut. Jos vanhempi nimenomaan haluaa, että lahjaa ei oteta huomioon perinnönjaossa, se pitää erikseen merkitä lahjakirjaan.
Ennakkoperintö on lahja joka realisoituu vasta lahjoittajan kuollessa.
Mihin tässä maailmassa on tultukaan? Siis ennenkuin edes kuolette niin ennakkoperintöä? Hävytöntä sanon minä! Aikuiset ihmiset hoitavat omat asiansa ja tienaavat toimeentulonsa vaikka sossun kautta jos ei muuten. Te pidätte eläkkeenne ja nautitte eläkepäivistänne ja sillä hyvä! On tainnut vinksahtaa tuo kasvatuksenne kun noin vaativia ja elatusta vaativia perillisiä löytyy ;) No, viimeinen aika kertoa heille totuus elämän kovuudesta ja siitä että rahat on itse tienattava. Mieti nyt lapsenlapsia jotka muuten oppivat elämään toisten siivillä ;)
- ...
Pakko kommentoida.
Perintöjärjestelyt on syytä tehdä ajoissa. Itse olen käynyt läpi verisen perinnönjaon, perillisena. Niin vittumaista tapausta ei kenellekkään soisi. Puolisison vanhemmat jakoivat ennakkoperintöjä, viisas veto. Ite en sotkeentunut asiaan mitenkään, se on heidän asiansa.
Itellä ei perillisiä, mutta korppikotkia saalistaa. Olen turvannut perintöni testamentilla ja jälkisäännöksillä. Tiedän, mnne tää mun pieni omaisuus tulee mun jälkeen menemään, en sen enenpää.
Ennakkoperintö on hyvä asia. Mutta siinä nyt pitää ottaa huomioon, että ei tuhoa omaa omaisuuttaan muitten takia. Oma elämä varmistettava. Mutta se on varmin tapa pitää huolta siita, että omaisuus menee omasta mielesta oikeudenmukaisesta. Ja laikihan se kaiken määrää. Ennakkoperiintöä ei voi jättää kuin pienen määrän kerrallaan. Että ei mene niinkuin silleen,. että joku sekoaa ja antaa kaiken omaisuutensa jollekin yksittäiselle lapselle. Lapsille voi antaa omaisuuttaan tms ennakkoperintönä, mutta jos siihen aletaan painostamaan, kyseessä rikos.
=DW= - rikkakasvien äiti
parhaani olen tehnyt kasvattaakseni lapsistani ahkeria. itse olen käynyt töissä aina, vaikka aika pieni palkka onkin. Nyt toinen pojistani ilmeisiesti pelaa netissä jotain vedonlyöntiä. sanoin hänelle ohimennen että testamentissa menee sitten osa hyväntekeväisyyteen. poika aivan raivostui.
Näin aion todellakin tehdä. Testamenttaan perhehoitoon, isäkaveritoimintaan ja turvakodeille, tai jotakin semmoista. Silloin voin olla varma että ammattitaitoiset kasvattajat käyttävät rahani ihmis-rikkaruohojen kasvatukseen.
on todellakin taivahan tosi ettei vanhempien hyväkään kasvatus aina kanna hedelmää. vanhempia ei pitäisi olla aina syyllistämässä jos ovat raittiita ja työtätekeviä ihmisiä. - ex-ukkeli
Pakko kommentoida: Itse olen asiat järjestänyt niin, ettei perinnöstäni tarvitse tapella, itse ansaitsemani omaisuus on minun, eikä elävää sentään aleta vielä perimään, joten raha liikkeelle, ja siihen malliin, että hautaukseen tarvittava rahamäärä löytyy, muuta ei juurikaan tarvita, ja tuskin edes sitä.. en usko, että ketään jätetään maanpäälle hautaamatta, vaikkei rahoja olisikaan.. ainakaan en ole vielä moiseen törmännyt, vaikka tiedän montakin PA:na kuollutta. Omista lapsistani kaksi vanhinta poikaa, on työelämässä, ja heillä asiat OK, tytär sensijaan valistsi kaverikseen hulttion, jolle kaikki muu on tärkeämpää, kuin työnteko, ja ITSE ansaittu toimeentulo, tytär on omaksunut tuon ajatusmallin, ja asuvatkin nyt Äitinsä nurkissa, siellä kun sentään on jääkaapissa muutakin kuin valot.
- äömäkkmmöäkm
Vaikeaa on ymmärtää tuollaista mitä aloittaja kertoi! Minut on kasvatettu arvostamaan vanhempiani, eikä olla pyytämässä käsi ojossa rahaa!
Meitä on moneksi, sivusta sain seurata, kun eräskin työkaveri kertoi aikoinaan aivan vastaavaa kuin aloittaja. Hänen lapsensa molemmat olivat aina pummaamassa rahaa milloin milläkin verukkeella. Tämä työkaveri joutui tekemään ylitöitä pystyäkseen maksamaan jotain lapsilleen!!!
No, tuohan on tietysti jokaisen oma asia, ei kenenkään ole mikään pakko alkaa elättää aikuisia lapsiaan.
Perinnön vaatiminen etukäteen kuulostaa todella pahalta! Voisit aloittaja mainita jälkipolvillesi, millaisen mielipahan he aiheuttavat vaatimuksillaan! Eivät taida välittää tuon taivaallista! Eräs naapurini aikoinaan vaati aina isänsä eläkkeen itselleen ja joi sen sitten vaimonsa kanssa! En voi ymmärtää tuollaista!
Eipä tuollaiseen voi kukaan täällä puuttua, aloittaja on valinnut tiensä joskus aikoinaan, jota on hyvin vaikea nyt lopettaa! Miksi et nyt antaisi rahaa kun olet sitä aina syytänyt! - nonhogridir
Ei taida kuitenkaan olla kyseinen toiminta kovinkaan yleistä, ainakaan en itse tunne yhtään kaltaistasi tapausta henkilökohtaisesti.
Omat lapseni ovat ylittäneen 30 vuoden virstaanpylvään ja tulleet hyvin omillaan toimeen, ehkä jopa paremmin kuin me vanhukset, joiden koulunkäynti loppui aikanaan aika lyhyeen töiden maistuessa paremmalta.
Isovanhempien perinnöt siirsimme omasta halustamme ja lastemme lievästä vastustelusta huolimatta ohi itsemme suoraan lapsillemme (v.20011 ja 2012), voivat nyt näin nauttia mukavistä kesämökeistä ja saivat lisää asuinneliöitä ilman valtaisaa velkataakkaa perheiden kasvaessa.
Itsellemme sovimme ikuisen nautintaoikeuden mökkivierailuihin muutaman kerran kesässä, enempään ei ehtisikään näiltä omilta kiiruilta. - Takkamuurari.
Lapsilisät, koko ajalta luovutettiin lapsille ,heidän täytettyään 18-vuotta.
- ..
Jokainen tavallaan. Useimmat "joutuu" käyttämään lapsilisät lasten elämiseen mihin ne on tarkoitettukin. Olen sitä mieltä että kenellä on varaa laittaa lapsilisät säästöön niin he tulisivat toimeen ilman niitä.
Mulla on viisi aikuista lasta ja kaikki tulevat toimeen omillaan. Osa on vielä opiskelijoita, mutta kyllä he silti ovat asiansa niin hoitaneet, että ei ole tarvinnut rahaa heille antaa.
- Käsien pesu
@Teotwawki
Sä olet jättänyt äitiensä huoleksi raha-asiat lasten suhteen vai?
- samassa liemessä
Minulla on kaksi lasta,toinen opiskeli ja sai ammatin ja elää omillaan.
Toinen jäi lähes sossun varaan heti ammattikoulun jälkeen.
Sama kasvatus molemmille.
Kyllähän raha kelpaisi tälle työttömälle,mutta kun täytyisi olla tasapuolinen.
Pahaltahan se tuntuu aika ajoin,mutta kylmän viileästi täytyy todeta,että nyt täytyy pärjätä kunkin omillaan.
Sen näki jo peruskouluaikana,kun toinen teki läksynsä,toinen viihtyi ulkoleikeissä ja pinnasi koulusta -kuumemittari oli ollut usein patterin välissä.
Silloin vaan ei osannut ees aavistaa,mikä on tulevaisuus tällä elämänasenteella.
Nyt on laitettava rahahanat kiinni ja alettava elää omaa elämää.
Ite kun on paiskinut töitä ja elänyt säästäväisesti. - m
Jos et lopeta sitä avustamista ja rahan antamsita niin loppua ei tule ja kerroppa lapsillesi että kun on omilleen muuttanut niin on tultava omilla rahoillaan toimeen.
Ei teidän mitään ennakkoperintöa tartte antaa koksa niin kauan kun elätte niin voitte tuhlata koko omaisuutenne mihin haluatte ja sitten kun aika jättää niin katsotaan jäikö mitään. Kerro lapsillenne että kun ollaan työttömänä niin silloin kulutetaan rahavarojen mukaan etttä silleen. Laittakaa rahanne matkusteluun ja hotelliviikonloppuihin kun teillä on varaa että silleen. Lapsenne jotka ovta aikuisia ovat huomanneet että teiltä saa rahaa ja ovat siihen tottuneet eivätkä osaa elää niillä tuloilla mitä saavat. Älkää missään nimessä ottako lainaa tai myykö omaa asuntoanne siksi että aikuisia lapsia tarvitsee avustaa ja laittkaan rahahanat kiinni niin helpottaa. Seuraavan kerran kun rahaap yytävät niin sanotte että ei ole että sillen. - rturtyuru
Ei tulisi mielenkään. Ehkä johtuu siitä, että vanhempani joutuivat tekemään kovasti töitä toimeentulomme eteen ja rahaa ei ollut liiemmin käytettävissä. Siinäpä meistä jokainen oppi ansaitsemaan oman leipänsä.
Jos on hyvintoimeentuleva, niin siitä huolimatta ei ehkä kannattaisi tuoda lapsille kaikkea valmiina eteen. - ruusunpiikki
Aja ne ovesta ulos.
"Perintöjärjestelyt on syytä tehdä ajoissa"
Tuota neuvoa kannattaa noudattaa mutta sitä ennen,
Kuules Eki, kiinnitin huomiota tuohon sanaan "lapset".
Luulisin että lapsenne ovat jo aikuisia joten teidän ei tarvitse heitä auttaa taloudellisesti. However teillä on varmasti kokemusta talouden hoidosta joten miksette voisi auttaa heitä antamalla neuvoja ei rahaa. Pyytäkää vaikka tiliote että mihin ne rahat menee mutta painotan heidän huolensa ei ole teidän huoli.
Teillä on nyt oikeus nauttia eläkepäivistä jonka olette ansainneet mutta kirjoituksista päätellen omatuntonne kolkuttaa jos ette auta.
Valitettavasti minun on otettava puheeksi että kun teistä toisella aika jättää niin homma voi mennä aika rumaksi. Oletko sinä Eki valmis siihen tai onko vaimosi?
Olen itse käynyt läpi todella riitaisan perintösotkun ja jouduin ottamaan pesänjakajan kun sopua ei syntynyt mutta tuosta ei sen enempää.
Raha-hana nyt kiinni ja oletan että teillä on lakimies joka neuvoo teitä.
Takaan että te teette palveluksen aikuisille lapsillenne ja ennenkaikkea itsellenne.
Menkää lomalle ja tämä oli määräys. :)- Pistohiekka
No eihän tuossa ole mitään järkeä! Minulla ei ole varaa tukea tytärtäni pienestä eläkkeestäni vaikka haluaisinkin. Velvollisuus tukea loppuu kun lapsi täyttää 18 v. Ymmärrän kyllä vanhempien tarpeen auttaa ja mikäs siinä jos on varaa! Olen antanut rahaa aikoinaan kun tyttäreni oli nuori, ja kävi koulua, mutta nyt hän on elättänyt itse itsensä ja kun on oma perhe, annan rahaa synttäri- tai joululahjaksi tai sitten lapsenlapsille. Sain isältäni pienen perinnön, joudun jakamaan sen sisareni kanssa puoliksi, ja veroihin meni siitäkin iso osa. Voisin antaa sen tyttärelleni, mutta tarvitsen sen rahan itsekkin! Mielellään sitä antaisi jos olisi mistä antaa, ja kun rahan arvo laskee koko ajan, miettii, että mitä perintöä sitä jää lapselle ollenkaan? Mutta nyt on näin...
- haloo haloo...jne.
Jos olette noin myssytömiä vahempia,niin vieköön kaikki teidän kasvattamia ne on.
Sellaiseksi ovat tulleet. - minun mielestäni
Ei hyvänenaika tuomosia voi vanhemmilleen edes esittää.
Ottakaa nyt lainaa ja antakaa rahat meille.Ei järjen hiventäkään. - Apu muualta lapselle
Voisitte neuvoa työtöntä lasta menemään selvittämään tilanteensa esim. varaamalla ajan sosiaalitoimistoon. Siellä saa tietää kaikki tuet, esim asumistuet ja muut, mitä voi työttömänä ollessaan saada. Siellä kyllä annetaan neuvoja ja tuetaan myös viisaaseen rahankäyttöön, työllistymiseen yms. kunhan vain itse haluaa tietää.
- Sanokaa, että se on nyt paikka, mihin hän voi ottaa yhteyttä rahahuolissaan, te ette pysty neuvomaan ja auttamaan niissä asioissa kun olette eläkkeellä.
Jos on voimavaroja itsellä, niin voi lähteä tukihenkilöksi mukaan sinne, esittämään em. kysymyksiä, jos jälkeläinen itse ei osaa niitä esittää. Hän mm. voi saada tukea jos sairastaa, sairauskuluihin, lääkkeisiin, pakollisiin silmälaseihin tai hammaslääkäriin, asumiseen ja elämiseen (riippuu tietenkin tulojen määrästä, mutta luultavasti tulot kuitenkin vähäiset).
Lisäksi voitte sanoa lapsille, että ennakkoperintöä ei ole jaettavaksi, sillä asuntoa ette aio myydä, vaan asutte siinä itse loppuun asti. Kertokaa lapsille suoraan, että ette lähde sille tielle että viimeiset rahanne -siis eläkkeenne- jakaisitte heille. Te itse olette ne ansainneet. Heidän täytyy itse järjestää raha-asiansa kuntoon vaikka em. tavalla.
Ja yhden viisaan neuvon jo saittekin: Lähtekää lomalle kahdestaan, sen olette ensainneet :) - tehkää näin
Myykää asunto, hankkikaa vuokra-asunto ja pistäkää ne asunnosta saamanne rahat vaikka omaan maailmanympärysmatkaan. Olette lapsenne saaneet aikuisiksi ja heillä on omat perheensä, joten te pistätte perinnön menemään...lain mukaan ei ole pakko perintöä jättää. Ihan oikeasti, niin olen omalle äidilleni sanonut, että tekee mitä tykkää rahoillaan, jopa isämme kuolinpesän saa pistää menemään. Ihan oikeasti, ei kukaan tee lapsia sen siksi, että perintöä jättävät tai siksi että penskat odottavat perintöä jo siinä vaiheessa kun vanhemmat elävät.
ps. anteeksi että tulin tänne palstalle, oli tämä heitetty etusivulle, olen vasta 40.- ?
Mistä voi ennakoida tulevan elämänsä pituuden?
- ElliFL
Outoa jos välit omiin lapsiin ovat noin luonnottomat.
- jjoopa
Ei ihme jos on rahatonna jos eivät ole oppineet rahan arvoa vaan vanhemmiltaan saaneet tarpeentullen hynää. Ja sitten arvaten haaskanneet ne johonkin turhaan. Nyt rahahanat kiinni ja antaa tulla omillaan toimeen.
- kamalia penikoita
Lopettakaa se rahan antaminen. Lasenne ei opi koskaan hankkimaan itse rahaa. Samalla kun säälitte lapsianne ja annatte rahaa, estätte heitä itsenäistymästä.
On ihan hyvä auttaa lapsiaan jonkun veran, mutta että he ilkeävät tulla kerjuulle. Jotain on pahasti pielessä. Alkakaa vaikka matkustella ja sanokaa vain että ei ole rahaa. Voittahan keksiä valkoisen valheen, että olette jotunut ottamaan lainaa, jotta saatte lapsianne autettua ja nyt ette enää pysty siihen. Voitte myös ihan ystävällisesti sanoa lapsillenne että heidän pitää itse ansaita rahansa. - ei o totta
Anna esittää toivomuksia,m te ootte omat varanne ite tehny. Jos aikanaan jätätte, ihan kiva mut etteköhän te voi tehä omillanne mitä haluutte??
Kyllä aikuisen pitää kyetä hoitamaan omat asiansa, ette te voi jatkuvasti nostaa niitä jaloilleen. - grannen
eläkää ihmeessä antako mitään, olettehan huomanneet itse miten vierailut sattuu. lapsenne on aikuisia ja heidän tulee selvitä itse ja huolehtia omistaan,te olette omanne hoitaneet. kenen täytyisi ottaa laina ?
lainatkaa rahaa heille ja tehkää paperit. ei ihmiset jotka oppivat että vain saavat, ei heille mikään riitä. lapsiltanne puuttuu täysin moraali... käyttävätt hyväkseen. sitä vähemmän kiinnostaa työnhaku jos rahaa tulee kuitenkin.
olkaa kovana elkää hellittäkö lompakon nöyrejä. - anna lapselle siivet
Sanokaa lapsille vaikka näin :"Te olette aikuisia ihmisiä ja varmasti pärjäätte, jos vain haluatte.Me olemme tehneet työtä ja meidän elämä hiipii loppuaan kohti.Me haluamme elää vielä ja nauttia tästä vapaudesta,jonka olemme ansainneet"
Jos lapsilla on todellinen pula-vaikkapa ruoasta- viekää käydessänne pussillinen terveellistä ja edullista ruokaa.Tärkeä sana, joka pitäisi oppia jokaisen sanomaan on.Ei.Sen voi sanoa myös ystävällisesti ja kannustaa pärjäämään omillaan. - josephina57
On viisautta ja rakkautta vanhemmiltaa opettaa lapsilleen se että tienattava on, eikä elää toisten antamilla rahoilla. Ei mitään ennakkoperintöjä, kaikki aikanaan.
tylyltä kuulostaa, mutta usein on nähty, että pieni puute ja pakko pärjätä auttaa lapsia aikuistumaan ja ottamaan vastuuta tekemisistään. Tässä maassa on lapset huutolaisistakin nouseet ja pärjänneet, saati nykyaikana, jossa mitään todellista hätää ei ole. Kenenkään ei anneta kuolla nälkään, jos nyt ei pääse lomalle, tai saa uusia vaatteita hetkeen, ei ketään oikeasti näännytä.
Mikään perintö, omat eikä toisten riitä jos kaveeri pelaa. ei sinun tarvitse tuntea huonoa omaa tuntoa siitä jos ei rahota, siitä on syytäkin tuntea että jos rahoitat ja edesautat omaa lastasi yhä suurempii ongelmiin !
Mieti asiaa tältä kannalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462751Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481360Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15954Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm66862Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829