Olisko kellä kokemusta tai neuvoa? Veneessä on uusi (vuoden ikäinen) Raymarinen autopilotti, olikohan SPX-5 mallimerkinnältään. Ihan ok noin ylipäätään ja rakenteeltaan huomattavasti vakuuttavampi kuin edellinen ST4000. Mutta, mutta. Kompassi tuntuu vähän sekoilevan. Olen alistunut siihen, ettei sitä kovin hyvin saa kalibroitua, vaikka siirsinkin sen hiukan kauemmas moottorista. Sinänsä ei haittaa, että joillakin ilmansuunnilla on 15-20 asteen heitto tosisuunnasta, mutta se nyt suoraan sanoen vähän ärsyttää, että laite tuntuu hiljalleen muuttavan kurssia (yleensä pohjoiseen päin), vaikka väittää pysyvänsä samalla asteluvulla. Ja toisaalta välillä se ei korvaansa lotkauta kehotukselle vaihtaa suuntaa asteella tai parilla. Manuaali ei oikein anna neuvoja tähän.
Olisiko ehdotuksia, mitä asetuksia pitäisi tarkistella?
Ai niin, vene on 35-jalkainen ja n. 5 tonnia painava purkkari. Autopilottia ei ole kytketty plotteriin vaan se on "stand alone".
Raymarinen autopilot harhailee hiukan
43
6156
Vastaukset
- tyranni76
Kannattaa katsoa onko gyro kompassin lähellä paljon metalliesineitä. Ne voivat vaikuttaa siihen. Itselläni oli juuri viime vuonna työkalupakki joka häiritsi gyron toimintaa.
- Biscaya
Komppaan tyranni76. Onko veneessäsi esim. rautaköli ja gyrosi on jossakin alhaalla. jos on, niin nosta se mieluten kajuutan katon tasalle.
- 13
Biscaya kirjoitti:
Komppaan tyranni76. Onko veneessäsi esim. rautaköli ja gyrosi on jossakin alhaalla. jos on, niin nosta se mieluten kajuutan katon tasalle.
Juu, rautaköli on. Mutta muistaakseni asennusohje nimenomaan kehotti asentamaan mahdollisimman alas ja sen mukaan tein. Ja itse asiassa sille olisi vähän vaikea löytääkään ylhäältä paikkaa, joka täyttäisi ne muut kriteerit eli veneen keskilinjaan ja eteenpäin "osoittaen". Pitäisi viedä keulakabiinin oven päälle sitten, mikä ei muistaakseni sekään oikein ollut suositeltu paikka. Eikä muuten enää olisi kaapeliakaan tarpeeksi, koska katkaisin ylimääräiset pois asentaessani.
- 13
13 kirjoitti:
Juu, rautaköli on. Mutta muistaakseni asennusohje nimenomaan kehotti asentamaan mahdollisimman alas ja sen mukaan tein. Ja itse asiassa sille olisi vähän vaikea löytääkään ylhäältä paikkaa, joka täyttäisi ne muut kriteerit eli veneen keskilinjaan ja eteenpäin "osoittaen". Pitäisi viedä keulakabiinin oven päälle sitten, mikä ei muistaakseni sekään oikein ollut suositeltu paikka. Eikä muuten enää olisi kaapeliakaan tarpeeksi, koska katkaisin ylimääräiset pois asentaessani.
Ai niin, unohdin. Vajaan metrin päässä gyrosta on 6 kg jauhesammuttimen sijoituspaikka. Vaikuttaneeko?
- skiglaaja.
13 kirjoitti:
Ai niin, unohdin. Vajaan metrin päässä gyrosta on 6 kg jauhesammuttimen sijoituspaikka. Vaikuttaneeko?
Gyro on yllättävän herkkä sähköisille häiriöille. Itsellä aiheutti koneella ajettaessa gyroon häiriötä latauksen diodi. Eli, kun latasi starttiakkua gyro sai häiriötä ja kun heitti latauksen hupipuolelle oli ok. Siirsin gyron mahdollisimman kauas kaikesta elektroniikasta, nyt ok.
- skiglaaja.
skiglaaja. kirjoitti:
Gyro on yllättävän herkkä sähköisille häiriöille. Itsellä aiheutti koneella ajettaessa gyroon häiriötä latauksen diodi. Eli, kun latasi starttiakkua gyro sai häiriötä ja kun heitti latauksen hupipuolelle oli ok. Siirsin gyron mahdollisimman kauas kaikesta elektroniikasta, nyt ok.
tai tarkemmin häiriön aiheutti lähellä olevat virtakaapelit, joissa virta kulki/ei kulkenut. Myös moottori itsessään aiheuttaa helposti häiriötä. Kannattaa kokeilla satamassa siirtelemällä gyroa ja katsomalla kuinka suunta vaihtelee eri sijoituspaikoissa.
- S/y Sailor
skiglaaja. kirjoitti:
tai tarkemmin häiriön aiheutti lähellä olevat virtakaapelit, joissa virta kulki/ei kulkenut. Myös moottori itsessään aiheuttaa helposti häiriötä. Kannattaa kokeilla satamassa siirtelemällä gyroa ja katsomalla kuinka suunta vaihtelee eri sijoituspaikoissa.
Samaa ongelmaa täällä podetaan. Asensin keväällä SPX-10 ja sillä Lewmarinin työyksiköllä. Toimituksen mukana tuli kaksi reletttä. Toinen oli tarkoitettu liitettäväksi työyksikön virtapiiriin, mutta kytkentäohjeista ei saanut mitään tolkkua ja itse Raymarinen asennusohjeissa ei sellaista mainittu joten jätin kykemättä tämän releen. Toisen releen muistaakseni kytkin ohjausyksikön virtapiiriin kun siinä tarvittiin 2 A ja keskusyksikkö pystyi antamaan max 1,5 (suunnilleen näin). Vähä epävarma olo oli aluksi kun kokeilin laitetta, mutta näiden kytkentöjen osalta pilotti on toiminut aivan hyvin. Ongelma on, että kompassi perusasetusten ja kalibroinin jälkeen toimii aluksi hyvin, mutta ainakin kolme kertaa olen jo tällä kaudella ajanut piruetit uudelleen koska kompassi on alkanut harhailemaan. Ja kuten joku aieimmin totesi, että 10-20 asteen harhailun on melkein 'hyväksynyt' jos muuten toimisi johdonmukaisesti.
Gyro on takahytin vaatekaapin seinässä ja siinä samassa kaapissa kulkee perähytin lukulampun piuhat, voiko ne häiritä ajoittain. Kompassiharhailut eivät ainakaan liity ko. lukuvalon käyttöön sillä sitä ei ole toistaiseksi käytetty. Ja tarkoittaako gyron asettaminen kulkusuuntaan eteenpäin samaa kuin että se kuperapuoli osoittaa eteenpäin. Gyro on yli metrin etäisyydellä moottorista ja muista merkittävistä häiriölähteistä. Itse keskusyksikkö on asennettu takahytin keskiseinään aika lähelle työyksikköä ja moottoria - onko keskusyksikössä jotain häriöalttiita komponentteja? - että näin,
S/y Sailor kirjoitti:
Samaa ongelmaa täällä podetaan. Asensin keväällä SPX-10 ja sillä Lewmarinin työyksiköllä. Toimituksen mukana tuli kaksi reletttä. Toinen oli tarkoitettu liitettäväksi työyksikön virtapiiriin, mutta kytkentäohjeista ei saanut mitään tolkkua ja itse Raymarinen asennusohjeissa ei sellaista mainittu joten jätin kykemättä tämän releen. Toisen releen muistaakseni kytkin ohjausyksikön virtapiiriin kun siinä tarvittiin 2 A ja keskusyksikkö pystyi antamaan max 1,5 (suunnilleen näin). Vähä epävarma olo oli aluksi kun kokeilin laitetta, mutta näiden kytkentöjen osalta pilotti on toiminut aivan hyvin. Ongelma on, että kompassi perusasetusten ja kalibroinin jälkeen toimii aluksi hyvin, mutta ainakin kolme kertaa olen jo tällä kaudella ajanut piruetit uudelleen koska kompassi on alkanut harhailemaan. Ja kuten joku aieimmin totesi, että 10-20 asteen harhailun on melkein 'hyväksynyt' jos muuten toimisi johdonmukaisesti.
Gyro on takahytin vaatekaapin seinässä ja siinä samassa kaapissa kulkee perähytin lukulampun piuhat, voiko ne häiritä ajoittain. Kompassiharhailut eivät ainakaan liity ko. lukuvalon käyttöön sillä sitä ei ole toistaiseksi käytetty. Ja tarkoittaako gyron asettaminen kulkusuuntaan eteenpäin samaa kuin että se kuperapuoli osoittaa eteenpäin. Gyro on yli metrin etäisyydellä moottorista ja muista merkittävistä häiriölähteistä. Itse keskusyksikkö on asennettu takahytin keskiseinään aika lähelle työyksikköä ja moottoria - onko keskusyksikössä jotain häriöalttiita komponentteja?Varsinainen gyro on itse keskusyksikössä ja johdonpäässä olevassa helisevässä purkissa on itse kompassi.
Ohjeissahan on satamakatselmuksessa moottorin pyörimissuunnan tarkastus, joten napaisuus on viitteellinen.
Kompassin osalta on myös maininta, paljonko hyväksyttävä Deviation on ja mikäli se ylittyy, niin kompassille on haettava häiriöttömämpi paikka. Koska se on mekaaninen purkki, niin siksi sille olisi parempi olla keskilaivassa, mutta häiriöttömyys on etusijalla. Kompassin johto lähtee alapäin, muulla ei ole väliä. - Että näin too
että näin, kirjoitti:
Varsinainen gyro on itse keskusyksikössä ja johdonpäässä olevassa helisevässä purkissa on itse kompassi.
Ohjeissahan on satamakatselmuksessa moottorin pyörimissuunnan tarkastus, joten napaisuus on viitteellinen.
Kompassin osalta on myös maininta, paljonko hyväksyttävä Deviation on ja mikäli se ylittyy, niin kompassille on haettava häiriöttömämpi paikka. Koska se on mekaaninen purkki, niin siksi sille olisi parempi olla keskilaivassa, mutta häiriöttömyys on etusijalla. Kompassin johto lähtee alapäin, muulla ei ole väliä.Gyro voi olla mallista riippuen joko Raymarinen ohjausyksikössä sisällä tai se voi olla ulkopuolella NMEA-väylässä.
- Raymen do
Onko pilottiin tehty alkuasetus (Commissioning & setup)? Tämänkin jälkeen kannattaa tehdä ns. kalibrointikierrokset, joka korjaa nipun erilaisia virheitä. Käytännössä pilotin paneelista etsitään "Seatrial calibration" sivu ja sieltä "Swinging the compass". Kun paneeli antaa ohjeet, kierretään veneellä ympyrää myötäpäivään, muistaakseni alle kahden solmun nopeudella. Ainakin kaksi kierrosta vaaditaan ja laite ilmoittaa, kun homma on valmis. Tarkemmat ohjeet ja nappulatekniikka löytyvät Raymarine.com -sivustolta, Service & support, Product manuals ja sieltä oman pilottisi "Installation guides" tai "Commissioning guides", josta edelleen tuo "Seatrial calibration". Sinun lienee tämän sivun ylimmäinen tiedosto, kappale 3, alkaen manuaalin sivulta 31 ja PDF:n sivu 39. Seatrial calibration alkaa kappaleesta 3.1, ja siinä ovat ne silmukat. Kalibrointisilmukat kannattaa toistaa vuoden-kahden välein. Minulla ainakin auttoi autopilotin tilttailuun.
Tuloksellisia piruetteja!
http://www.raymarine.eu/manualsearch/index.cfm?Products=Autopilots\SPX-5R helm&Documents=&LanguageType=&Search=Search- 13
olen tehnyt nuo piruetit. Ja autopilottihan ei tilttaile, ainoastaan hieman tekee omiaan.
Muuten, ensimmäisillä kalibrointiyrityksillä homma ei toiminut. Otin satamakalibroinnit uusiksi ja huomasin vasta silloin, että laite käänsi ruoria väärään suuntaan. Olin asentanut moottorin johdot manuaalin mukaan, mutta näköjään itse laite oli koottu väärinpäin, koska johtojen kääntäminen keskusyksiköllä asennusohjeen vastaisesti auttoi.
Minua hämmentää hiukan se, että köli tai se sammutin aiheuttaisivat tuollaista "muuttuvaa virhettä". Sen käsitän, että ne saattavat aiheuttaa eri suunnilla vaihtelevan suuruisia eksymiä, mutta en oikein sitä, että laitteen ollessa asetettu ajamaan tiettyä suuntaa se hiljalleen poikkeaa siitä suunnasta. Luulisi, että staattisten häiriötekijöiden aiheuttama virhe pysyisi tietyllä suunnalla vakiona.
- kysyppä
Mulla oli vastaava ongelma Raymarinen pilotin kanssa. Kyselin asiaa Raymarinelta ja he epäilivät komponentin pettäneen. Samalla päivitettiin softa. Nyt toimii taas kuin uuutena. Remontin hinta oli 140€. Kysy
Raymarine Huolto ja varaosapalvelu
AQUAMATIC OY/Lohja
Jarmo Luomaniemi
Puh.044-5948748
[email protected] - kalle pilotti
Itse asentelen juuri vastaavanlaista härpäkettä. Kaikki tämä on edessä. Johdot väärinpäin .... ilmeisesti olet asentanut sen työyksikön siten että on vasemmalla ylhäällä. Manuaalin mukaan paikassa 'slot2'. Manuaali antaa johdotuksen ohjeen oikealle alas, jolloin sininen johto tulee keskusyksikköön oikealle. Itselläni myös vasemmalla ylhäällä josta seuraa se että ohjauskompassi ei toimi. Tänään koitetaan vaihtaa paikkaa ja johdotuksia taas kerran. Meneekö sinulla jotain sähköjohtoja kompassin lähellä. Itselleni uskottelin että edellisen pilotin sotki aurinkopaneelista tulevat johdot. Paneelin asensin myöhemmin ja silloin alkoivat noin suurinpiirtein ongelmat (ylikorjaukset).
- 340320
Uusissa sarjatutantoveneissä käytetään puukalusteiden rakenteiden kiinnityksessä teräsniittejä jotka voivat sotkea kompassiyksikön toiminnan. Mulla oireet ilmenivät aivan samalla tavalla ja ratkesivat kunhan löysin kompassille sopivamman paikan. Kipparin penkin alla vesilinjan tuntumassa. Siellä ei ole tai tule olemaan rautaesineitä.
- Jotain rajaa
No, teräsniitit rakenteissa eivät kyllä kuullosta sellaisilta rakenteilta, jotka häiritsisivät merkittävästi kompassia. Niitä pitäisi olla kilokaupalla ja selvästi epäsymmetrisesti sijoittuneena kompassin välittömään läheisyyteen.
- Seppomartti
Raymarinin autopilotti ei uutena toiminut. Kalibratiot olivat mahdottomia. Korjaus oli yksinkertaisempi kuin monet yo neuvot. Kaikki metalliesineet kauemmaksi. Sen jälkeen on toiminut 6 vuotta. On koko ajan sijainnut mahdollisimman keskiveneessä alhaalla. Ja suht. lähellä köliä. Syynä toimimattomuuteen olivat kaljatölkit ja työkalusarja viereisessä kaapissa. Yllä maininta 6kg sammuttimesta alle 1 m etäisyydellä on aivan liian lähellä ja liikkuva metalli. Arvaan todennäköisimmäksi ja helpoiten korjattavaksi syyksi. G-anturin yhteyttä on vaikeampi ymmärtää. Alkuaan g- anturi oli hyrrä eikä liittynyt magnetismiin vaan kiihtyvyyteen. Nykyään ovat ilmeisesti sähköisiä ilman liikkuvia osia mutta tuskin osana magneettista vaeltelevaa häiriötä.
- Voivalin
Jotain rajaa kirjoitti:
No, teräsniitit rakenteissa eivät kyllä kuullosta sellaisilta rakenteilta, jotka häiritsisivät merkittävästi kompassia. Niitä pitäisi olla kilokaupalla ja selvästi epäsymmetrisesti sijoittuneena kompassin välittömään läheisyyteen.
Vihje niiteistä tuli maahantuojan huoltomieheltä joka oli asiaan perehtynyt.
- Fluxgate
Aika monella näköjään käsitteissä jo menee aivan pieleen tämä keskustelu. Ensinnäkin kompassi ei ole gyro. Sillä ei ole mitään tekemistä hyrräkompassin kanssa eli kompassissa ei ole minkäänlaista/laisia hyrriä vaan on elektromagneettinen kompassi. Siihen vaikuttaa herkästi metalliesineet sen lähellä. Minulla on Ko. kompassi ns. leipäkaapissa, jonne vahingossa laitoin säilykepurkin, siis metallisen ja vaikutti kompassin magneettikenttään välittömästi.
- skiglaaja.
Saivartelua. Raymarine puhuu "Gyrosta", joten gyro nimeä saanee käyttää, vaikkei sillä ole gyro-kompassin kanssa mitään tekemistä. Häiriöille tosiaan altis, kuten mainittu moneen kertaan. Tuo metrin etäisyys moottoristakin voi olla liian vähän?
- Joakim_
skiglaaja. kirjoitti:
Saivartelua. Raymarine puhuu "Gyrosta", joten gyro nimeä saanee käyttää, vaikkei sillä ole gyro-kompassin kanssa mitään tekemistä. Häiriöille tosiaan altis, kuten mainittu moneen kertaan. Tuo metrin etäisyys moottoristakin voi olla liian vähän?
No ei se ole saivartelua. Laitteessa on aina magneettinen kompassi, joka näyttää tältä: http://www.palynch.co.uk/partnumber.asp?cid=32704&pnid=386649
Tuo on herkkä raudalle ja tietysti magneeteille.
Sitten joissain malleissa on myös gyro eli kulmakiihtyvyysanturi, joka on elektroninen ei mekaaninen eikä sillä ole mitään tekemistä hyrräkompassin kanssa (no molemmista saa kulmakiihtyvyyden). Se on nykyään ohjainyksikön piirilevyllä. Vanhemmissa malleissa saattoi olla myös erillisenä ulkoisena yksikkönä, ehkä myös kompassianturiin integroituna. Gyro ei reagoi mitenkään rautaan tai magneettiin.
Jos on gyro, en usko, että kohtuulliset magneettiset häiriöt vaikuttavat autopilotin toimintaan. - skiglaaja.
Joakim_ kirjoitti:
No ei se ole saivartelua. Laitteessa on aina magneettinen kompassi, joka näyttää tältä: http://www.palynch.co.uk/partnumber.asp?cid=32704&pnid=386649
Tuo on herkkä raudalle ja tietysti magneeteille.
Sitten joissain malleissa on myös gyro eli kulmakiihtyvyysanturi, joka on elektroninen ei mekaaninen eikä sillä ole mitään tekemistä hyrräkompassin kanssa (no molemmista saa kulmakiihtyvyyden). Se on nykyään ohjainyksikön piirilevyllä. Vanhemmissa malleissa saattoi olla myös erillisenä ulkoisena yksikkönä, ehkä myös kompassianturiin integroituna. Gyro ei reagoi mitenkään rautaan tai magneettiin.
Jos on gyro, en usko, että kohtuulliset magneettiset häiriöt vaikuttavat autopilotin toimintaan.Joo, kyllä näin. Eli selvennykseksi, kuten yllä, fluxgate on se mikä on häiriöille altis, ei itse Gorepack esim. S1G (jossa "Gyro" sisällä). Vähän nimi hämää, kun on tottunut, että gyro on hyrräkompassin nesteessä pyörivä pallo. Joku viisas varmaan tietää miten Raymarinen Built in Rate"Gyro" toimii...
http://www.raymarine.com/productdetail.aspx?site=1&SECTion=2&page=161&PRODuct_id=1573
- 11+29
Gyro ei välitä metalliesineistä mitään, sillä se mittaa kiihtyvyyttä eli veneen suunnan muutosnopeutta.
Tavallisesti autopilotissa on pelkkä fluxgate-kompassi eli sähkökompassi, joka mittaa maan magneettikentän suunnan muutosta suhteessa itseensä. Fluxgate-kompassiin vaikuttavat rautaesineet sen läheisyydessä kuten tavalliseen ohjailukompassiinkin; itse ihmettelin monta vuotta autopilotin kalibrointiongelmaa kunnes huomasin, että autopilotin erillinen fluxgate-anturi oli asennettu laipioon jonka toisella puolella oli teräksinen perämoottorin bensakannu. Bensakannun poistamisen jälkeen fluxgate-kompassin kalibrointi onnistui.- NO-pilot
Olisiko vinkkiä seuraavaan, veneessä on Raymarinen plotteri/monitoiminäyttö, tridata, tullimittari, tutka ja tämä autopilotti. Kytkin viimekksi Seatalk kaapelin tullimitarrista autopilottiin ja keskustevat hyvin keskenään. Seatalk-ketjutus menee Plotteri-tridata-tuuli-pilotti. Onglema on, kun monitoiminäyttö näyttää oikeassa kulmassa toimivat yhteydet niin se ilmoittaa, että no-pilot, ja myöskään pilotti ei tunnista plotteriin tehtyä reittiä. Tuli mieleen, että onko monitoiminäytön asetuksiin kerrottava että on liitetty pilotti,? Oletan että ymmärtäisi Seatalkin kautta sen. Onko ongelmaan hyvää ratkaisua?
- 32
No niin - mulla veneessä Raymarine Gyro pilot. Toimii erinomaisesti, ajelee lähes metrisessä aallokossa spinnulla erittäin tarkasti. Fluxgate kompassi tarkka joka suuntaan ilman merkittävää heittoa.
No nyt asensin lisää elektroniikkaa ja tämän jälkeen ei autopilotti toimi juuri ollenkaan. Kurssi vaeltelee pari-kolmekymmentä astetta, jos painaa 10 nappia niin suunta kääntyy helposti 40 astetta.. Fluxgate vanhaa samaa suuntaa vaikka venettä kääntää reippaasti suuntaan tai toiseen. Yritin jälkikäteen pähkäillä mikä tämän rikkoi niin ainoa vaihtoehto taitaa olla VHF:n kakkos käyttöpisteen mikrofonin johto. Piuha kulkuu samassa kaapelikanavassa Fluxgate sensorin kaapelin kanssa. Voiko olla niin pienestä kiinni? Täytyy ens kerralla veneellä käydessä irrottaa VHF:n kaapeli jos vika korjaantuu tällä. Auttaisko ferriittit mitään? - 20+19
Voisi kai tuo olla mahdollista. Nuo fluxgate-anturit antanevat analogisen signaalin ulos ja jos siihen johtoon indusoituu jännitettä jostain muualta niin kaippa se autopilotti saa virheellisen signaalin.
Onko sinulla siis autopilotissa fluxgate-anturin lisäksi myös gyro? Jos näin, niin miset luovu koko fluxgatesta? Autopilottihan saisi kulkusuunnan myös GPS:ltä ja gyro hoitaisi nopeisiin suunnanmuutoksiin reagoinnin (esim. aallokko). Kulkusuunnan ja keulasuunnan erolla ei liene mitään käytännön merkitystä, sillä reittiä ajettaessa kulkusuunta on merkitsevä ja se saadaan GPS:lät, autopilotti pyrkii minimoimaan XTE:n eli reittipoikkeaman. - 19
Jaa no ei taida raymarinen pilotti toimia ilman HDG eli Heading tietoa. COG ei riitä.
- seppommartti
Mikään GPS ei taida tietää ohjailuun tarvittavaa suuntaa riittävän tarkasti. Tällä hetkellä katselen neljää toimivaa ja viides on toimimaton.Koettakaapa ajella käsin GPS-suuntaa= ei onnistu. Jos suunta päivittyy esim sekunnin välein ja signaalin tarkkuus on 30 m niin autopilotti ajaisi hirveää käärmettä ja sahasi täysillä puoleen jos toiseen. Veneen kulkiessa suoraan näyttö olisi esim /- 15 -20 astetgta puoleensa. Jos vaimennetaan GPS kummeneen sekunttiin niin saadaan stabiili suunta näkyviin mutta autopilotti olisi aina karmeasti myöhässä reaktioissaan. Kyllä fluxgate on vuosia ollut varsin toimiva magneettisuunnan näyttäjä. Kiihtyvyysanturi kompensoi magneetin ja vastapainon aiheuttamaa kiihtyvyysvirhettä aallokossa. Virhe on suurin itä-länsi suuntia ajettaessa. Ns. ohjailukompassi on itä-länsisuunnassa 4-5m allokossa lähes lukemattoman levoton mutta fluxgate rauhallinen.
- gepsuttajelija
Hiukan hämmästelen nyt... Ajan usein käsiohjauksella GPS:n (plotteri) avulla ilman mitään ongelmia. Sen sijaan myönnän, että ohjailukompassin kanssa minulla on vaikeuksia esim. sumussa, aina on taipumus korjata liikaa ja liian hätäisesti.
- 13
No, virinneen keskustelun perusteella näyttää siltä, että ongelma on aika yleinen. Omana johtopäätöksenäni testaan nyt alkajaisiksi, mitä vaikuttaa nostaa se sammutin vaikkapa keulahytin punkalle matkan ajaksi.
Vieläkin minua silti hämmentää se, että tuollainen kiinteä metallimötikkä aiheuttaisi muuttuvaa virhettä. Ennemmin tekisi mieli epäillä jotain sähköistä häiriölähdettä. - Saivartelija69
Täällä vastaa se, jonka tekstiä syytettiin "saivarteluksi". Magneettiseen kompassiin, oli se toteutettu tangoilla tai sähköisesti, se yksi sammutin samassa paikassa antaa erilaisen eksymän eli "virheen" eri suunnilla. Tiedän, ettei purjeveneeseen nyt eksymätaulukkoa oikein kannata alkaa tekemään mutta voi koittaa ihan huvikseen eksymän suuruus eri suunnilla joskus. Otetaan vaan selvää se tosisuunta pohjan suhteen ja siitä eranto poistamalla/lisäten saadaa eksymä.
tv. nimim. "muutaman laivan magneettikompassin justeerannut"- 13
Jos sallit tarkennuksen ihmettelyyni: kyllä minä olen tietoinen siitä, että virhe on erilainen eri suunnilla. Mutta nythän ilmiönä on se, että vene hiljalleen poikkeaa kurssista, vaikka autopilotin näyttö väittää kurssin pysyvän vakaana. Eli virhe tuntuisi muuttuvan.
- 21
13 kirjoitti:
Jos sallit tarkennuksen ihmettelyyni: kyllä minä olen tietoinen siitä, että virhe on erilainen eri suunnilla. Mutta nythän ilmiönä on se, että vene hiljalleen poikkeaa kurssista, vaikka autopilotin näyttö väittää kurssin pysyvän vakaana. Eli virhe tuntuisi muuttuvan.
Häiriölle voi löytyä monta syytä. Itse tekisin näin:
0) osta elektroniikkakaupasta ferriittejä ja laita niitä kaikkiin data kaapeleihin
1) siivoa kaikki irralliset metalliesineet pois kompassianturin luota
2) kokeile sammuttaa kaikki muut sähkölaitteet sulaketaulusta niin että missään muissa piuhoissa ei kulje virta kuin autopilotissa. Jos tämä auttaa laita laitteita yksitellen päälle kunnes häiriön aiheuttaja löytyy
3) kokeile siirtää kompassianturi johonkin toiseen paikkaan
4) jos ei vieläkään parane lähetä pilotti huoltoon, niissä voi olla oikeasti vikaakin - yks seilor
21 kirjoitti:
Häiriölle voi löytyä monta syytä. Itse tekisin näin:
0) osta elektroniikkakaupasta ferriittejä ja laita niitä kaikkiin data kaapeleihin
1) siivoa kaikki irralliset metalliesineet pois kompassianturin luota
2) kokeile sammuttaa kaikki muut sähkölaitteet sulaketaulusta niin että missään muissa piuhoissa ei kulje virta kuin autopilotissa. Jos tämä auttaa laita laitteita yksitellen päälle kunnes häiriön aiheuttaja löytyy
3) kokeile siirtää kompassianturi johonkin toiseen paikkaan
4) jos ei vieläkään parane lähetä pilotti huoltoon, niissä voi olla oikeasti vikaakinEdellä olevaan asiantuntijaselvityksiin toteaisin, että ainakin kaksi asiaa aiheuttaa kysyjän mainitseman tosisuunnasta poikkeaman: 1. veden virtaus ja 2 purjehdittaessa tuulen aiheuttama sorto, eli vaikka vene pysyy koko ajan samassa magnettisessa suunnassa, tosi suunta muuttuu.
Tämä voi olla liian yksinkertainen ajatus, mutta en muuta muutosta aiheuttavaa keksi, kun kulkusuunta pidetään samana (eri asia on sitten magnettisten häriöiden alueet)
- autosailor
Toimiiko työyksikkö normaalisti? Minulla hajosi SPX-5:n moottori heti parin kuukauden käytön jälkeen. Moottori kyllä käänsi ruoria, mutta liian hitaasti ja ohjausliikkeet eivät olleet riittävän nopeita ja reitistä tuli käärmettä. Lopulta hajosi kokonaan.
Viime kesänä hajosi fluxgate-kompassi. Ensin alkoi näyttämään 20-60 astetta pieleen ja lopulta ei enää mitään. Ensioireista täydelliseen hajoamiseen meni noin viikko.
Kannattaa siis varmistaa, ettei ole joku komponentti vika.
Mielenkiinnolla odotan, mitä pilotista tänä kesänä hajoaa. Valitettavasti ei ole enää takuu voimassa. Edellä mainitut korjaukset Raymarine hoiti hienosti ja nopeasti. - jt
Samat ongelmat olivat viime vuonna kuin AP:lla, vaihdoin tuon johdon päässä olevan gyro/fluxgate/mikälie kauemmaksi metallisesta pakoputken äänenvaimentajasta, ajoin uudelleen sea-trialin manuaalin mukaan (on aika tarkka siitä että kierrokset ajetaan tarpeeksi hitaasti) ja nyt toimii kuin ajatus.
Sinällään virkistävä poikkeus tämä ketju - asiapitoista kokemusten vaihtoa ilman Bava ym. jauhantaa :) (ja minulla ei ole mitään Bavoja vastaan vaikken sellaista omistakaan). - M.D.
Mikäli ymmärsin oikein, tuo häiriöille herkkä Joakimin linkittämä mekaaninen kompassi on se, josta järjestelmä ottaa veneen suunnan autopilotille sekä myös plotterin näytölle, jossa näyttää veneen asennon myös paikallaan oltaessa ja kulkusuunnan viivana. Omassa veneessäni tuon kompassin antama suunta on aiemmin ollut hyvin lähellä sekä veneen pääkompassin näyttämää että GPS-signaaliin perustuvan plotterin COG:n lukemaa. Nyt 1,5 viikon lomareissun ajan suunta on kuitenkin ollut systemaattisesti pielessä. Plotterin näytöllä vene kulkee eteenpäin hieman kylki edellä, ja autopilotin kompassinäytön ja plotterin COG:n lukemat eroavat toisistaan n. 10-20 astetta. Mitään muuta muutosta ei olla tehty kuin, että keulaboksiin on laitettu säilytykseen perämoottori. Kompassi on kuitenkin styyran takahytin vaatekaapissa, josta etäisyys keulaan 44ft veneessä on yli 10 m. Voiko tuo vaikuttaa? Kannattaako tässä tapauksessa tehdä suosiolla uusi kalibrointi (perämoottori tulee olemaan boksissa jatkossa käytännössä aina)?
- 23
kannattaa tutkia sitä vaatekaapin ympäristöä tarkemmin. Onko kaapissa metallihenkareita? Onko kaapissa vaatteita joissa metalliosia? Onko linkkuveitsi shortsien taskussa? Onko kaapin päällä jotain tavaraa? Pienikin ruuvimeisseli jonka kärki on magnetoitu saa kompassin sekaisin lähietäisyydeltä. Sitten onko sähkölaitteita lisätty? Onko joku sähkölaite päällä joka ei ennen ollut päällä?
- 11
Oliko se perämoottori aiemmin lähellä kompassia. Siis silloin, kun kalibrointi on tehty?
- -Mika-
Muutama on ihmetellyt sitä, että miten se kompassin eksymä vaikuttaa siihen, että vene ei pysy suunnassa vaan kääntyy pikkuhiljaa. Sen se fluxgaten eksymä juuri tekee. Ja jos antaa pilotin edelleen vaan ajaa (siis jos tilaa piisaa) niin kohta huomaa pilotin kääntävän taas tasaisesti pikkuhiljaa vastakkaiseen suuntaan. Lopulta vene tekee jopa /- 20 asteen S-mutkaa. Ja yleensä juuri ajettaessa lähelle pohjoista olevia suuntia.
Tämän voi helposti itse todeta (ongelman ollessa "päällä") katsomalla sitä pilotin kompassisuuntatietoa: Se pysyy samana, vaikka suunta pikkuhiljaa muuttu. Homman voi ajatella vaikkapa näin: suunnassa 0 on eksymä 0, suunnassa 5 on eksymä -5, suunnassa 10 on eksymä -10 ja suunnassa 15 on eksymä enää vain -5 ja pilotti alkaa korjata suuntaa.... Tästä seuraa se laaja S-mutka joka toistuu ja toistuu. Mutta ilmiö ei näy kuin lähellä pohjoista olevilla suunnilla. (ja eteläisellä pallonpuoliskolla lähelle etelää olevilla suunnilla).
Fluxgate kauas kaikista sähköjohdoista ja koneesta. Mahdollisimman eteen ja alas, ihan keskellä sen ei tarvitse olla. Keulakajuutan komero on osoittautunut hyväksi paikaksi. Johtoa voi jatkaa, jos sen on jo katkaissut. Sitten ne piruetit uudelleen, jotta saa uuden sijainnin vaatiman eksymätaulukon ajettua koneelle.
Ja sitten vielä: uudemmissa reiskoissa on toiminne tämän lähellä pohjoista olevien suuntien (ja eteläisellä pallonpuoliskolla lähellä etelää) virheen minimoimiseksi. En muista sen nimeä, mutta löytyy reiskan manuaalista ja auttaa asiaan kunhan kaikki muu on ensin tehty oikein- -Mika-
Se toiminne on nimeltään Autoadapt. Ja se pitää asettaa north-asentoon näillä vesillä. Se auttaa aika paljonkin tuohon lähellä pohjoista-olevien suuntien ajamisessa tapahtuvaan suunnan vaelteluun. Myös latitudi pitäisi ilmoittaa edes kohtuullisella tarkkuudella. Mutta jos seatalk-verkossa liikkuu sijaintitieto, se latitudi saadaan sieltä automaagisesti pilotille.
Kannattaa vilkaista reiskan manuaalista tuo asetus ja sen käyttö.
Manuaali löytyy vaikkapa tästä: http://www.raymarine.eu/WorkArea/linkit.aspx?LinkIdentifier=id&ItemID=1830&libID=1974
- 13
Palaan vielä tähän hiukan, ensin kiittäen kaikkia osallistuneita vinkeistä. Olen tuota nyt pidemmällä reissulla seilannut ja päätellyt, että laite toimii kohtalaisen oikein, mutta sorto vaikuttaa yllättävän paljon. Ja tuntuu siltä, että autopilotilla ei kerta kaikkiaan voi ajaa ihan tarkasti, siis asteelleen oikein. Ei kai sillä toisaalta ole väliäkään, silloin kun tosi tarkkaa ajoa tarvitaan, on muutenkin käsiohjauksen paikka.
Hassulta vain tuntui yhdelläkin legillä seurata, miten kolmen asteen sisällä (siis kokonaisvaihteluväli) olleet suunnanmuutoskäskyt saivat veneen kulkemassa suunnassa aikaan n. 12 asteen vaihtelua.- Seppomartti
Jos 1-3 asteen korjauskäskyillä tyvenessä veneen kurssi vaeltaa 12 astetta niin valitettavasti ei autopilottisi ole aivan kunnossa. Tällä hetkellä omistan Reiskan 2000, 4000 ja 6000 autopilotit eikä mikään vaeltele. Neuvoja on yllä niin paljon, etten keksi lisää muuta kuin rudder ja gain säädöt jos sellaisia on. Eli sinikäyräinen yliohjautuvuus on varmaan kalibration kautta pienennettävissä.
- -Mika-
Asteelleen oikein ei voi ajaa, se on totta. Laite tarvitsee tietyn suuruisen poikkeaman asetetusta kurssista (usein vähintään 3-5 astetta) ennen kuin se alkaa korjata kurssia. Siksi autopilotilla ajettaessa mennään aina enemmän tai vähemmän S-mutkaa.
Tekemällä kaikki mahdolliset säädöt oikein ja veneen ja käyttöalueen mukaisiksi, voidaan tuon S-mutkan suuruus saada järkevän pieneksi.
Liittämällä autopilotti GPS-järjestelmän osaksi, saadaan se sorto (ja mahdollinen virran aiheuttama sorto) poistettua yhtälöstä. Ilman GPS-tietoa pilotti pitää vain keulasuunnan asetetussa arvossa (toleranssin sisällä). GPS-tiedon kanssa saadaan se pitämään kulkusuunta aseteussa arvossa, edelleen niiden toleranssien sisällä. Purkkarissa kun keulasuunta ja kulkusuunta on ihan eri asioita.
Ja kiitos kun palasit aiheeseen. Usein ottaa päähän näissä nettikirjoitusketjuissa se, että alkuperäinen kirjoittaja ei tule kertomaan, miten hommassa kävi... ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3603085Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3021482En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481145
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801052Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847