Olen 17-vuotias poika etelä-suomesta, mulla on ollut hankala lapsuus. Kun olin tarhaikäinen mut pakotettiin muuttamaan isän luo koska äiti ei pystynyt huolehtimaan. En edes tiennyt että mulla oli isä, en pystynyt kutsumaan häntä isäksi koska tuntui todella vieraalta, pelkäsin sitä koska hermostui ja haukkui aina kun tein jotain väärin. Isän naisystävällä ei ollut omia lapsia ja se kohteli mua kuin ilmaa. Jos katsoin telkkarista aamulla lastenohjelmia se vain tuli istumaan viereen, repäisi kaukosäätimen ja heitti mut lattialle. Ja jos osoitin mieltä se repi ja heitteli mua ympäriinsä ja haukkui. Isä haukkui myös, luuseriksi, tyhmäksi, turhaksi, huonoksi, paskaksi. Eskari meni ihan hyvin, oli kavereita joiden kanssa pyörin ulkona ja oli hauskaa. Kun menin 1. luokalle halusin vain kuolla, kerroin kaverille että suunittelen itsemurhaa. kaveri oli kertonut opettajalle joka sitten ilmoitti terveydenhoitajalle. Jouduin puoleksivuodeksi mielisairaalaan ja söin lääkkeitä. Ne muistot oli todella hämäriä. kun aloitin taas koulun, alussa meni hyvin mutta sitten mua alettiin syrjimään ja kiusaamaan. Sitä kesti monta vuotta. Mut huostaanotettiin ja perhekodissa kiusaaminen jatkui. Mulla ei ollut ketään ystävää ja ajattelin vain synkkiä asioita, jopa tappamista. Sen jälkeen olen joutunut monet kerrat mielisairaalajaksoille koska mulla oli masennusta. Vaikka nyt asiat on hyvin haluan vain sulkeutua kämppääni koska tietyt asiat ahdistaa mua todella paljon, alan tärisemään, hikoilemaan ja muutun vainoharhaiseksi vaikka ei ole mitään syytä siihen, en voi sille mitään ja mua hävettää kun ihmiset kattoo oonko mä joku narkkari kun kävelen vaan huppu päässä ja mieluiten siellä missä on vähiten ihmisiä. Se tunne kun alkaa ahdistamaan on todella tuskallinen ja joudun poistumaan aina, karkaan kotiin yksinäisyyteen koska en vaan kestä ahdistusta. haluan tästä tuskasta eroon mutta mikään ei tunnu tepsivän.. haluaisin elää normaalisti mutta en pysty. Mitä mä voin tehdä kun ei lääkkeet ja terapiat tepsi??
Post-traumaattinen stressi?
2
205
Vastaukset
- kristiina711
Moi!
Oon 40.v. nainen ja kärsin edelleen kiusaamisen vaikutuksista. Oireesi kuulostavat tutulta. On vaikeaa luottaa ihmisiin, kun on tullut petetyksi moneen kertaan. Tuntuu sun jutusta, että ihmiset eivät ole kuulleet hätääsi. Ikävää, että äitipuolesi kohteli sinua huonosti, vaikuttaa aika itsekeskeiseltä ja tunteettomalta ihmiseltä.
Pahinta on kun omanarvontunto saa kolauksen. Pelot ja paniikkioireet tuntuvat sietämättömiltä. Sitten tulee masennus, kun ei voi elää normaalia elämää kuten muutkin,. Aika yksinäiseltä ja ulkopuoliselta olo tuntuu.
Itse olen alkkisperheestä jossa myös "keskusteltiin" nyrkein. Minäkin sain oman osuuteni tästä fyysisestä kurituksesta, en tiedä kyllä miksi koska olin mitä kiltein lapsi, muutuin näkymättömäksi, tuskin uskalsin hengittää...Sitten tuli koulukiusaamiset.
Ihmispelot ovat vielä vahvana läsnä, ei ole rentoa olla missään kuin harvoissa tilanteissa. Tuo vainoharhaisuus on minullekin tuttua ja aina mukana missä kuljenkin. Kuluttaa voimia.
Ikävintä on kun ei edes kotona voi saada turvaa ja rakkautta, silloin jää helposti kiusaajien kynsiin. Kodin pitäs olla turvasatama, jossa voisi ladata akkuja ja tulla nuolemaan haavojaan, kun elämässä sattuu jotain ikävää ja huomattaisiin ilot ja onnistumisetkin, kokisi olevansa rakastettu.
Tuli mieleeni, että olisiko sinulle ryhmäterapia hyvä vaihtoehto, jossa voisi jakaa kokemuksia muitten kanssa. Ainakin itse olen saanut helpotusta mielenterveyskeskuksen ryhmästä. Onhan näitä vähemmän virallisia oma-apu ryhmiä joihin voi mennä mukaan ilman mitään lääkärinlausuntoja yms. Kun vaan rohkaisee mielensä ja lähtee mukaan.
Toivon sinulle kuin muillekin vastaavassa tilanteessa oleville voimia, että jossain vaiheessa helpottaa. Kun uskaltaisi lähteä joukkoon sellaiseen ryhmään, jossa itse kokee olevansa tervetullut ja turvassa, sekä hyväksytty sellaisenaan.
Tuleehan noita takaumia mieleen, ja kokee itsensä avuttomaksi lapseksi. Kun osaisi näissä tilanteissa pitää itsensä kasassa, että tämä on ohimenevää. - tpoam
Muistathan ettei sinussa itsessäsi ole mitään vikaa. En oikein osaa muuten neuvoa, mutta muista aina tämä. Sinun tuskasi on muiden aiheuttamaa, kusipäisten vanhempiesi ja sijaisäitisi ja kusipäisten kiusaajien. Muista, että sinä itse olet hieno ihminen. Koeta vielä jaksaa, aamu koittaa vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874078Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10899
- 131875
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750