Tinkimisvinkkejä

kaupantekoa

Kesällä edessä ensimmäinen Alanyan matka. Olen aivan onneton tinkimisessä, joten antakaa vinkkejä siitä, miten toimia. Miten asetan aloitushinnan? Kuinka paljon omaa hintaa kannattaa nostaa kerralla? Jos lähden pois, mistä tiedän, että kannattaa mennä myöhemmin takaisin?

Tarjoavat kuulema teetä basaareissa. Miten pääsen tyylikkäästi eroon, jos kaupassa ei ole mitään kiinnostavaa?

Ja onko vinkkejä, miten saisi katsoa rauhassa? Mahdotonta edes ryhtyä kaupankäyntiin, kun ei edes ehdi katsoa, mitä haluaa.

Kaikki kaupankäyntiin liittyvät vinkit tervetulleita.

9

647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Not forthefirst time

Saat edullisemmin parempaa tavaraa kaupoista. Vältä basaareja.

Teestä Turkissa kieltäydytään kohteliaasti ihan niin kuin Suomessa.

• kauuupppppaaaaaaan!

Samaa mieltä. Basaareissa ei ole oikein mukavaa, ja siellä kaupankäynti on ihan oma taitolajinsa. Mutta jos haluat kokeilla, tee vaikka näin:
      - valitse kauppa, jossa on mahdollisimman paljon ihmisiä ennestään, näin pääset soluttautumaan sekaan huomaamatta
      - pyydä, että saisit vain katsella
      - älä ryhdy myyjien kanssa lainkaan puheisiin, voit hymyillä etäisesti mutta olla hiljaa. Jos ei halua kontaktia, kielitaidolla ei kannata rehennellä, vaan päinvastoin olla ikäänkuin ei ymmärtäisi.
      - jos löydät kiinnostavan tuotteen, mieti valmiiksi (ennen kauppaan menoa) kuinka paljon suunnilleen olisit siitä valmis maksamaan. Älä maksa enempää, oli tilanne mikä hyvänsä. Usein Alanyassakin on tavaroissa valmiit hintalaput, joten hinta on siinä eikä tinkiä voi/tarvitse.
      - mutta jos myyjä ilmoittaa hinnan, anna oma, valmiiksi mietitty hintasi (tai vähän alle) ja pidä siitä kiinni, tuli mitä tuli, yleensä saat tavaran sillä jos hinta on oikea. Muista, että ilmoittamasi hinta tulkitaan sitovaksi ostotarjoukseksi eli jos myyjä suostuu siihen, et voi kasvojasi menettämättä enää perua kauppaa. Ehkä tällaisista tilanteista seuraa niitä ikäviä kaupantekokokemuksia, joisa joskus kuulee.
      - mikset joisi teetä, jos sitä tarjotaan? Se on hvyää.
      - poislähteminen ei ole ongelma. Seuraavan kulman takana tai vieressä myydään ihan samoja tavaroita.
      - ole kohtelias myyjille, he tekevät työtään. Leikinlasku kuuluu rooliin.
      - ota mukaan kaveri, joka ei osallistu kaupantekoon, vaan seuraa tarkasti hintoja, sillä välillä voidaan puhua liiroista ja välillä euroista, mikä sekoittaa helposti hintatietoutta

• Ei ole ilmaista

Teestäkin otetaan maksu!

• Alis veris

Voit sanoa päättäväisesti turkiksi:

Sadece bakmak istiyorum. Haluan vain katsella. Lausutaan:

saadetse bakmak istijoorum.

Eri asia uskovatko.

Kallis = pahali, lausutaan kuten kirjoitetaan. Käytä reippaasti, naksauta kieltä.

Ja teetä kannattaa tosiaan ottaa, se on haudutettua ja hyvää! Ei sido mihinkään. Mutta jos on teekiintiö täysi, voit kohteliaasti kieltäytyä.

• Hyvä tinkimään

Ite suosittelen kyllä käymistä bazaareilla ja tinkimistä, vaikka siihen alkaakin loppumatkasta menemään hermo, niin kokemus sekin! Tinkimisessä kehittyy, kokemuksen äänellä sanon. Esim. sain laukun viimeisenä päivänä 35 liiraan koska sanoin ettei minulla ole enempää rahaa ja tarvin vielä ruokaa sekä sanoin olevani viimeistä päivää alanyassa. Hetki tehtiin kauppaa ja lähtihän se laukku sieltä sillä hinnalla millä halusin !

Usein myyjät heittää halvempaa hintaa jos alkaa tekemään lähtöä kaupasta. Kannattaa varsinkin suurista summista tinkiä heti suoraan yli 50% pois.
      Valinnanvaraa ainakin bazaareilla on eli ei kannata heti ensimmäisellä kerralla ostaa jos kaupataa liian kallista hintaa. Tosin kannattaa varoa, ettette suututa myyjiä :D

• s

Mistä ne yleensä kauppiaat on suuttuneet?

• liikaa on
        s kirjoitti:

Mistä ne yleensä kauppiaat on suuttuneet?

Siitähän ne kauppiaat suutuu ,jos ei osta mitään.Alanyassahan on näitä baraari ,kulta, ja ruokapaikkoja varmasti enemmän kuin puolet liikaa ,ei ostavia asiakkaita riitä joka putikkiin.

• tiistaimarkkinoille

aluksi olin tosi ujo itse mutta jo päivän jälkeen alkoi tottua. itse olin jos tykkäsin mekosta kysyin hintaa myyjä 30e minä nounou ja myyjä sitten paljonko minä 8e reilusti alas! olin valmis maksamaan mekosta 12e sitten siinä ajan kanssa tinkaillaan ja myyjä tuskistuu ja selittää olet niin kaaauunis tämä sopii sinulle osta osta 20e. no sitten lähden jonkin ajan kuluttua tylysti sorry bai bai ja sitten myyjä huomaa kun lähden okei okei saat 15e sitten minä ei ei 10e sitten pian päästäänkin sopuun 13e.

sekava joo mutta eli vinkkinä alenna hintaa vaikka se kuullostaisi tyhmältä 50e laskea 15e sillä itse sain sitten esim 20e hintaan :) oliko ti markkinat jossa samanlaisia kojuja vieri viereen yhtä toppia kysyin 7 eri liikkeestä ja viimeisestä sitten sain sen halvalla ja kun kävelin takaisin päin eräs myyjä olisi sitten myynyt sen sillä hintaa mutta sanoinkin että sori sain sen muualta :)

• aina pitää tinkiä ensiksi ainakin se puolet pois siitä sitten jatketaan

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5515
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2476
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1910
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      148
      1782
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      36
      1652
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1643
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1428
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1125
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1098
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      228
      1089
    Aihe