Kyllä, tästä aiheesta saattaa olla jo keskustelu. En pikasilmäyksellä muutamilta sivuilta löytänyt, enkä jaksanut jäädä selaamaan jokaista sivua läpi.
Perus avautuminen siitä miten armottomasti pistää vituttamaan se, kun totaali tuntemattomat randomit ohikulkijat tulee yhtäkkiä käsi ojossa valmiina paijailemaan meidän koiria. Löytyy kaksi koiraa, toinen on puolitoistavuotias sekarotuinen ja tämä "paijattava" on kohta jo puolen vuoden ikään tuleva saksanpaimenkoiranpentu. Kyllä, onhan se lulluteltavan näköinen, hellyyttävä jumalattoman kokoisten korviensa kanssa ja varmasti äärimmäisen söpö - älä silti tule täysin mitään sanomatta/kyselemättä vössöttämään. Koira ei ole sinun, et voi todellakaan tietää minkälainen luonne koiralla on kyseessä, joten älä tule tunkemaan tahmatassuja vieraan koiran turkille edelleenkään _mitään kysymättä_. Näitä tapauksia on nyt pennun meillä olon aikana sattunut ja tapahtunut tarpeeksi monta, vaikka aivan selkeästi annetaan ymmärtää, ettei koiran luokse tarvitse tulla höösäämään tai että on koulutus menossa.
Kiltit ihmiset, suunsa saa avata tarvittaessa eikä tarvitse olla epäkohtelias tuppisuu suomalainen.
Voi hyvää päivää.
6
105
Vastaukset
- äly hoi
Onneksi itse olen sen verran vittuuntuneen näkönen että meillä ei rekkuja tulla paijailemaan
- keksitty ongelma?
Taitaa olla sama vika. Liekö koiratkin rumia, kun tuohon säännöllisesti esillenostettavaan ongelmaan ei ole tullut törmättyä? Jotkut pikkuipanat pyytää silloin tällöin silittämislupaa, mutta melko harvoin hekään.
Olen lähtenyt myös siitä, että koiran tulee kestää myös vieraiden ihmisten lääppimiset ja "vössöttämiset". Jos ei kestä niin joku asia on mennyt koulutuksessa ja sosiaalistamisessa pahasti pieleen.
- samma här
sama ongelma täällä! japaninpystykorvan pentu kyseessä ja onhan se havinaisen suloinen ja sen huomaa 90% vastaantulijoista. yritä siinä sitten opettaa koiralle että ihmisiä ja koiria ohitellaan eleettä, kun kaikki mummot ja mammat on heti lässyttämässä koiralle. päästävät perkele koiransakin nuuskimaan vaikka pentu pelkää, pakittaa ja vinkuu. siinä auta kun napata pentu syliin kun naiset eivät ymmärrä että ÄLÄ PÄÄSTÄ SITÄ KOIRAA LÄHEMMÄS. me hoidetaan sosiaalistaminen muualla kuin ohitustilanteissa. lapset ovat tosiaan ainoita, jotka kysyvät että saako koiraa silittää.
- Rotikkarinsessa
"Olen lähtenyt myös siitä, että koiran tulee kestää myös vieraiden ihmisten lääppimiset ja "vössöttämiset". Jos ei kestä niin joku asia on mennyt koulutuksessa ja sosiaalistamisessa pahasti pieleen."
Toki ne pitää kestää, mutta ei niitä tarvitse kestää koirankaan, jos ne lääppimiset tehdään ILMAN LUPAA. Eli vain tullaan iholle eikä omistajalta kysytä lupaa, että saako näin tehdä.
Kaikki kun eivät tosiaan halua moikkailla muita hihnassa, vaan se sosiaalistaminen ja ihmisiin (sekä koiriin) tottuminen tehdään ihan muualla - vapaana ja koiran ehdoilla.
Me esimerkiksi ei hihnalenkeillä moikata edes tuttuja koiria, ihmisten kanssa saatetaan jäädä turisemaan ja koira saa olla rapsuteltavana, jos ne kysyvät luvan ja toimivat minun tavallani (eli käytännössä minä päätän, milloin koira saa tulla moikkaamaan; kunhan se on rauhoittunut). Ja jos eivät osaa/halua toimia siten, niin siinä vaiheessa sanon näkemiin ja jatketaan koiran kanssa matkaa.- keksitty ongelma?
Ok. Ymmärrän hyvin pointtisi. Tuntuu vaan ihmeelliselle, että moisesta asiasta on saatu aikaan mieltä painava ongelma, kun meillä tuota mainittua ilmiötä ei ole haitaksi asti ollut vaikka kaupungissa enimmäkseen asutaankin ja ihmisvilinässä myös paljon liikutaan.
- Ei ole keksitty
keksitty ongelma? kirjoitti:
Ok. Ymmärrän hyvin pointtisi. Tuntuu vaan ihmeelliselle, että moisesta asiasta on saatu aikaan mieltä painava ongelma, kun meillä tuota mainittua ilmiötä ei ole haitaksi asti ollut vaikka kaupungissa enimmäkseen asutaankin ja ihmisvilinässä myös paljon liikutaan.
Koirillakin on jo syntyessään oma luonteensa. Osa saattaa olla varautuneita ja pelokkaita, ja tällaiselle koiralle se on pikemmin haitallista, kun siihen vieraat yllättäen koskee, kuin hyväksi. Oma koirani taas on ylivilkas ja alkaa riehua todella helposti. Sille ei ole tehnyt yhtään hyvää nuo lääppimiset ja luokse kutsumiset (tätäkin on tapahtunut, ja tapahuu edelleen), vaan päin vastoin.
Vieraat ihmiset ovat opettaneet sen hyppimään ihmisten päälle. Vilkkaalle koiralle ei myöskään ole yhtään hyväksi, että sitä riekutetaan ja laitetaan riehumaan, kun sen pitäisi oppia rauhoittumaan. Nyt minulla on koira, jota ei voi paijata, kun sen ensi reaktio on hypätä kohti vieraan ihmisen naamaa, ja kyllä se harmittaa, sillä toivoisin sen osaavan olla rauhassa ja antaa luvan kanssa rapsutella itseään.
Lapset on tosiaankin ainoita, jotka kysyvät lupaa koiran silittämiseen, ja myös uskovat kun sanon ettei sitä voi silittää koska se hyppii päälle ja kaataa heidät. Aikuiset ihmiset eivät usko, vaikka kiellän.
Samalla kun nämä vieraat ihmiset ovat opettaneet koirani hyppimään hulluna vieraitten päälle, he ovat myös opettaneet sille, että minua ei tarvikaan kuunnella kaikissa tilanteissa. Kyllä koira sen huomaa, että joku toinen ihminen ei kunnioita minun auktoriteettiani, niin miksipä sekään sitten kunnioittaisi, kun on kivempi riehua hassun tädin tai sedän kanssa...
Kyllä ne sosiaalistamiset ja vieraisiin ihmisiin ja koiriin totuttamiset tapahtuu muualla, kuin lenkkipolulla, ja omistajan säännöillä, eikä ventovieraitten... Tai näinhän sen pitäisi olla, mutta eipä valitettavasti ole, jos sattuu omistamaan jollain tavalla huomiota herättävän kauniin ja söpön koiran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242401Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3442017Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä261883Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101693Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581498Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121042Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181019- 55870
- 63865
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2818