Te, jotka puolustelette kovasti oman murrenne irti pitämistä, niin ottakaas huomioon, että vaikka se teidän puudeli onkin niin kiltti ja ihana, niin joku kiinnioleva koira ei olekaan.
Ja kun se irti oleva koira tulee kohti sitä kytkettynä olevaa, tulee ihan turhan takia "kriittinen" tilanne.
Minulla itselläni on iso koira, joka kyllä ohittaa muut koirat ilman rähinöitä, mutta jos joku koira tulee irtonaisena liian liki, se puree. Minä en ainakaan korvaa mitään, jos irtonainen koira saa vammoja koirani puremasta!
koirien irtipidosta
23
285
Vastaukset
- Hanki
nyt hyvä ihminen sille edes kuonokoppa. Tietoisesti pidät vaarallista koiraa ihmisten ja muiden koirien keskuudessa. Entä jos tämä jonain päivänä puree lasta, miten silloin suu pannaan? Entä kun riistäytyy käsistäsi ja tappaa jonkun? Eikö järki yhtään sano?
Milloin saadaan kuonokoppa pakolliseksi noille?- h_u_o_m_i_o!
Pöljäpää, ei koirani mikään tappajakoira ole! Ei se ole kakaroista moksiskaan. Millä rusinalla sinä ajatustyösi teet, kun keksit ihan omiasi toisten kirjoituksista??
Onhan se nyt p**kele ihan poikkeuksellinen tilanne, jos irti oleva koira tulee suoraan kiinni!!
Nyt kyllä loppu näille palstoille kirjoittelu!! Tännehän on kaikki tyhmät keräytyneet näköjään. Tulee pian leimatuksi samanlaiseks!
- ärsyttää myös
Totta joka sana. Onneksi omalla kohdalla irtolaisten omistajat on olleet lähellä ja saaneet oman koiransa omani kimpusta pois. Pahempi tilanne olisikin että kaksi omaa isoani ja vieraan irtolaisen saisin irroittaa toisistaan yksin...
Omat kulkee hihnassa hienosti mutta provosoituvat kyllä jos irtokoira tulee iholle. Voisiko sellaista olla edes kieltämättä? Ärsyttää kyllä usein kun näkee ensin irtokoiran kulkevan ja omistajan huomattua toisen koirakon kiiruhtaa oikein juosten laittamaan oman koiran kiinni hätäisesti -> ei takuulla koira hallinnassa, lähetäpiti tilanne meille.
Lisäksi nyt pesimäaikana ne pitäisi olla kiinni eritoten. Murr onneksi en jaksa enää välittää mutta kyllä heltiää kielenkannattimeni kun jotain oikeasti käy. - moskgmagnmik
No parempi et se omistaja kiiruhtaa laittamaan sen koiransa ohittaessa kiinni kuin että antais vaan vapaaana juosta vastaantulevien kohdalla jos nyt ei ihan täysin hallitse koiraansa.
Ei tietenkään pitäisi pitää sellaista koiraa vapaana mitä ei hallitse, mutta parempi noin kuitenkin. minua ainakin ärsytäisi enempi se että omistaja ei tekisi mitään eikä välittäisi vaikka koiransa juoksisi kaikkia vastaantulevia päin.
Tää mielipide ehkä siksi että ei itseäni niinkään haittaa koirien vapaana olo niin kauan kuin ne oikeasti ei haasta muiden kanssa riitaa vaikkei nyt ihan parhaiten olekaan koulutettu (koska omakoirani on sellainen kaikkien kaveri niin ei ainakaan täältä suunnalta rähinöitä tule), mutta tietysti ensisijaisesti pitäisi ajatella muita sekä koiran turvallisuutta (autotien yms. läheisyydessä) ja pitää yleisillä alueilla koirat kiinni.- Ärsyttää myös
Totta, ja ymmärrän ettet ajattele samalla tavalla kuin minä, mutta JOS sinulla olisi koira joka ei sietäisi muita tai pelkäisi ym. varmaan ainakin ymmärtäisit meitä jotka ei halua vieraita koiria ilman lupaa lähelle. Tai joksus jos (toivottavasti et) joudut kokemaan vihaisen irtokoiran hyökkäyksen.
Joilla ei ole kokemusta koirasta jonka kanssa saa tehdä enemmän töitä koiran sosiaalisena pitämiseen, tai joka ei siedä muita, eivät tätä aina tajua mutta voisivat asettua joskus muidenkin asemaan ja miettiä vähän.
- h_u_o_m_i_o!
Kyllä, juuri näin! Ja juuri tuokin, että otetaan äkkiä koira kiinni, kun nähdään toisen koirallisen tulevan. Onko koira ollut hallinnassa, jos se heti otetaan kiinni, kun tulee ärsyke? Eli mahdollisen yhteenoton välttäminen on vain tuon "valppaan" koiraa irti pitävän kontolla... Ja arvaa, luotanko hänen kykyihinsä...?
Kyllä aukeaa sanallinen arkku täälläkin, kun jotain sattuu...
Semmoista on jo sattunut, että juoksi pihasta mäyräkoirasekoitus rähjäämään kahden kiinni olevan koirani eteen ja teki hyökkäyksiä niitä kohden. Todella vähältä oli, ettei iso koirani päässyt puraisemaan sitä! Omistaja tuli lopulta siihen ja sanoi, että se on sitten hänen vika jos puree hänen koiraa. Siis kuullosti, ettei pikkukoiralla ollut mitään väliä!!???
Lopulta omistaja sai koiransa otettua syliin, jossa se jatkoi rähjäämistä. Kyllä kuuli omistaja, mitä mieltä olin asiasta. Hän vaan oli, että sattuuhan näitä. Juu sattuu varmaan, kun kouluttamaton koira on irti pihalla, ja omistaja oli kylläkin sisällä talossaan. Eikä ollut luoksetulokaan sitten hallinnassa. Näitä ryntäyksiä on tuolla koiraihmisellä "sattunut" jo kymmeniä.
Tuo koiranomistaja käski minun muuttaa maalle, missä ei ole ketään muita sitten, kun en hyväksy, kun tällaisia voi "sattua"...
Tämän ihmisen toinen koirakin kävelee omin nokkinensa tiellä, omistaja ei edes tule ulos, vaikka kuulee sen haukkuvan.- ärsyttää myös
Joo nämä pihakarkurit on asia erikseen, omistajia jotka ei jaksa tai ei ole rahaa rakentaa aitaa.
Yritä sitten kertoa joskus parin kuukauden päästä kun vihdoin satut näkemään omistajan että voisit pitää koirasi kiinni pihalla. Vastaukseksi saat "mitä?! ei minun koira täällä pihalla yksin ole. Nyt olet kyllä erehtynyt koirasta!!! kehtaatkin väittää" -tyyliin.
Meillä joku italiasta tuotu sekarotu näykkäsi jo kahdesti eri kerroilla omaa mustaa koiraani. Toisella kerralla ynseä mummeli käveli vierellä (koirat aina irti), ja toisella kerralla itse omistaja käveli 20m edellä puhelin korvalla.
Jälkimmäisen tapahtuman jälkeen sanoin heti että pitäkööt koiransa kiinni jos täytyy vieraita näykkiä. Sanoi että koira tottelee käsimerkkejä, mutta pelkää jostain syystä mustia koiria. Oliko tuo nyt sitten jotenkin hyväksyttävää (olisi edes tajunnut niitä merkkejä näytellä silloin)? Sitten sanoi ettei ota mitään kantaa aiempiin tapahtumiin koska on matkatoimittaja ja 260 pv vuodessa matkoilla. Vissiin naapurissa aina hoidossa jossa on toinen kultsu. Rauhallisia koiria mutta lopulta arvaamattomia. Etkä viitsi sanoa kolmatta kertaa kun tosiaa sitä päin naamaa kiroilua ja solvaamista.
Ehkä joku edes joskus ymmärtää kun oikeasti jonkun kanssa käy jtn! - Minä tässä :)
Sellainen huomio tuosta kiinniotosta kun näkee toisen koiran.
Itse pidän usein alle kuusikiloista koiraani vapaana, se on erittäin hyvähermoinen ja tottelevainen. Jos näen toisen koiran, kutsun koirani hihnaan ihan siksi että ohitus on sitten tasavertainen molemmat koirat hihnassa. Jos toinen on hihnassa ja toinen vapaa, hihnassaolevalle voi tulla tukala olo.
En siis kytke koska koirani olisi ongelmallinen, nätisti aina ohitetaan tervehtimättä, vaan huomaavaisuuttani ;)
- Juhna
Koirani on paitsi kiltti, myös hyvin kuuliainen ja tottelevainen kuten kaikkien yli40-kiloisten otusten tuleekin olla. Tietää oman tontin rajat eikä ylitä niitä. Ketut, vieraat kissat ja irrallaan kulkevat vieraat koirat se ajaa toki tontilta pois, mutta ei jahtaa niitä yhtään sen pidemmälle. Omalla pihalla se on irti, koska siihen voi luottaa. Muualla tietenkin kulkee aina hihnassa. On ihan koirasta ja asuinpaikasta kiinni, voiko sitä pitää auki vai ei.
- kiltti ei riitä
Jos syntyy pienikin kahakka jossa joku osapuoli loukkaantuu on irti olleen koiran omistaja AINA vastuussa - myös siinä tilanteessa kun kiltti pikku puudeli haluaa mennä hihnassa olevaa koiraa tervehtimään joka sitten vastineeksi pureekin.
Itse ainakin puolustan koirien vapaana pitoa kunhan koira on hyvin koulutettu ja hallinnassa ja HUOM, hyvin koulutettu koira ei lähde luvatta omistajansa vierestä vaikka ohi kävelisi riehakas koira lauma tai juoksuinen narttu! Omistajilta taas vaadin edes hieman sitä maalaisjärkeä ja muiden kunnioitusta riippumatta siitä pitävätkö koiraansa vapaana vai hihnassa. Lenkkillä kun ei ole tarkoituskaan leikkiä jokaisen vastaantulevan kanssa eli mitä jos kukaan ei tunkisi koiriaan toisten iholle ja kaikki saisimme nauttia lenkkeilystä rauhassa? - niiiiinpää
Olen samaa mieltä, että pitääkä ne koiranne kiinni kun olette jossain missä vastaan voi tulla muita koiran omistajia!!!!
Oma koirani suoraan sanottuna vihaa kaikkia uroksia, ja rähisee remmissä kun uros menee ohi. Olen joutunut muutamia kertoja nostamaan koirani syliin sillä vapaana oleva koira alkaa myös raivoamaan kun omani aloittaa.
Koirani on jo 10 vuotias ja ollut mulla vasta vuoden, joten en voi sille mitään ettei koiraa ole totutettu aikoinaan muihin koiriin!! - _suffeli_
Minäkään en tykkää irtokoirista, mutta toisaalta uskon, että entisen remmirähisijän ja minun suhteeni vain paranee, kun koetaan yhdessä tilanteita, joissa minä häädän irtikoiran pois.
Koirani on oppinut siihen, että minä hoidan irtikoiran häätämisen eikä sen tarvitse rähistä. Ja yleensä irtokoira uskoo, kun ihminen karjaisee sille. Irtokoirakin voi oppia jotain näistä tilanteista; ei kannata karkailla, koska vastaanotto ei ole iloinen. - mie vain
nii i tässä päivänä eräänä ikiihana joku naapuri joka pitää aina kahta koiraansa vapaana muuten tuli tossa taloyhtiön alueella sitten vastaan ja toinen hänen koiristaan juoksi suoraan oman koirani kimppuun (joka oli kiinni ja valitettavasti on remmirähjä mutta muuten kiltti) joka totta kai puolustautui. saimme ne ihan hyvin irrotettua toisistaan mut tää kiva naapuri rupes uhkailee poliiseilla et mun koira täytyis lopettaa. sinänsä hän se rikkoi lakia ja piti koiraansa vapaana ja päästi sen oman koirani kimppuun joten olen ihan sitä mieltä että turhaan uhkailee ja mitään en myöskään korvaa
- SOPIKAA ASIA jooko?
Ehditkö tarkistamaan hyökkäävän koiran korvat? Korvatulehdus saa aikaan arvaamatonta käytöstä. Jahtivahdin antaminen koirallesi pitää remmirähjäyksen loitolla.
- Porotus 82
Joo siis yleisillä paikoilla ei kyllä koiraa tarvis pitää vapaana. Ihan vaan oman koiran turvallisuuden tähden. Eri asia jos pitää omalla pihallaan tai metsälenkeillä yms, koska kyllähän koiran pitäisi saada liikkua jossain vapaana ihan lihaksistonsa vuoksi. Mutta siis koiran pitäisi olla 99 % hallittavissa (vahinkoja sattuu) ja sen omistajan oltava aina valppaana. Aina jos näkyy jossain toinen koira, niin se oma koira kiinni. Ikinä ei voi tietää jos vaikka sen vastaantulevan koira vaikka ryöstäytyy käsistä, ja siinä vaiheessa olis hyvä olla oma koira turvassa.
Mä olen useamman kerran joutunut suojelemaan koiraani toisilta vapaana tulevilta koirilta, ja jollain tavalla oikeasti onnistunut kun olen huiskinut pois ja huutanut niitä kauemmaksi. Mutta siis tosiaan on näitä idiootteja jotka eivät tajua laittaa koiraansa kiinni ollenkaan kun toinen koira tulee vastaan (tai meidän tapauksessa 20 koiraa ryhmälenkillä).. Siinä sitten vapaana oleva koira lähti vauhdilla pakoon kun muutama koira alkoi rähjäämään. Jos koira olisi pelästynyt enemmänkin, niin olisiko omistaja saanut koskaan kiinni koiraansa..
Mutta jos siis tietää oman koiransa todellakin purevan toista koiraa jos se tulee lähelle, niin silloin on omistajalla vastuu estää tämä. Eli joko kuonokopalla tai sitten turvaamalla oma iso koira siten, että se luottaa omistajaansa ettei se päästä vieraita koiria liian lähelle. Ja siis omistaja ei todellakaan päästä niitä toisia koiria siihen vaan häätää armotta pois..
Itse taajamaan ulkopuolella käytän koiraani vapaana sellaisissa paikoissa joissa yleensä ei tule muita ihmisiä, koiria, autoja vastaan. Jos mikä tahansa tulee vastaan, niin otan aina heti kiinni. Koiran oman turvallisuuden vuoksi. Aina. - --
itse ainakin lenkeytän koiraani irti ja pihassa pidän! kuhan on kouluttanut koiran kunnolla! koirani kyllä osaa olla agressiivinen mutta ei ole kertaakaan tehnyt mitään pahaa pienelle, isolle tai pentukoiralle! vaikka rotweiler se onkin...
minusta koiran saa pitää irti mutta huolehtii kanssa siittä että ei lähde omilleteilleen....- Ylläolevan
tekstin perusteella olen valmis kannattamaan rotukieltoa. Olethan varmasti edes oikeustoimikelpoinen?
- marttivaan
No eikös se nyt ole ihan selvä että jos irtokoira tulee iholle, kun talutan omaa koiraani ja sit alkaa tappelu ja irtolainen saa vammoja niin syy ei kyllä millään muotoa ole meidän. En todellakaan ala kävelyttään kuonokopassa vain siksi että irtokoirat voisi vapaasti lähestyä. Porotus 82, ootko ihan kartalla?
- Porotus82
Enemmän tarkoitin sitä että sitten se oman koirasi olisi hyvä turvata, eli karjut irtokoirat pois, ettei oman koirasi tarvitse puolustautua ja se voisi luottaa sinuun. Helpommin sanottu kuin tehty. Mutta siis jos mä tietäisin että oma koirani puree varmasti muita koiria jos tulevat lähelle, niin saattaisin käyttää ehkä kankaista kuonokoppaa, tai parasta jos saan koiran luottamaan itseeni niin paljon että koira ei hyökkää kun tietää omistajansa hoitavan tilanteen. Useimmat irtokoirat loitontuu tossa tilanteessa.
Mutta siis syy ei ole todellakaan teidän jos tulee tappelu kun irtokoira tulee iholle. Mutta etkai sä päästä suoraan koiraasi tappelemaan irtokoirien kanssa, vaan kai pyrit pitämään oman koirasi kuitenkin hallinassa ja irtokoirat kaukana? - minä vaan
ottamatta sen enempää kantaa tähän keskusteluun, miksi se kuonopannan pitäminen on niin kauheaa/vaikeeta? mielestäni jos koiralla on pienikin mahdollisuus käydä toiseen koiraan tai ihmiseen kiinni olisi kuonopanta kohdillaan..
Minä pidän kuonopantaa ajoittain koirallani, koska se vetää jonkinverran hihnassa, kuonopanta estää tämän...ja olen muuten havainnut tämän hyväksi käytännöksi, koska ihmiset eivät uskallakkaan päästää niitä pikkufifejä iholle kiinni, kun luulevat koiran olevan vaarallinen.. - marttivaan
Sekoitat kuonopannan ja kuonokopan, ne eivät ole sama väline, eivätkä samaan tarkoitukseenkaan.
Selvennän: jokaikinen koira puree, jos se joutuu puolustautumaan. Siis kaikille kuonokoppa, vai?
Kankainen kuonokoppa on koiralle kaikkein epämiellyttävin, koska se sulkee suun tiukasti.
En ole pitänyt tarpeellisena käyttäytyä kamalan aggressiivisesti irtokoiria kohtaan. Pelkään, että oma koirani ottaa mallia käytöksestä. Otamme irtokoiran vastaan, jos on tullakseen, mutta itse menen ensin ja otan sellaisen"hallitsevan"asenteen, ettei irtolaisen päähän pälkähdä aloittaa uhittelua. Näin olemme monet kohtaamiset selvittäneet ystävällisissä merkeissä. - Porotus82
marttivaan: Sori, tulkitsin vaan jotenkin silleen että koirasi puree aina lähelle tulevia (voi olla että sekoitin johonkin toiseen kommenttiin). Tarkoitin itse siis sellaista koiraa jonka tiedetään olevan aina aggressiivinen ja purevan toisia lähelle tulevia koiria. Mutta eihän tietenkään tarvitse olla kuonokoppaa jos koira ei ole aggressiivinen suoraan, eli siis tekstin tulkintavirhe, pyydän anteeksi :)
Parastahan se on just noin että jos pystyy saamaan just irtokoirat kiertämään teidät ja että ne ei pääse uhittelemaan. Silloinhan se oma koirakin luottaa ihmiseensä, että se pystyy hoitamaan tilanteet.
Mä en kyllä ota irtokoiria yleensä vastaan oman koirani kanssa, vaan käsken niitä pois tiukasti ja asettaudun koirani edelle. Kun ei koskaan tiedä tuleeko sieltä vaikka vähänkin enemmän hallitseva uros vastaan, jonka kanssa oma urokseni ei välttämättä tule toimeen, tai meidän tapauksessa viimeeksi tuli juoksuinen narttu vastaan, ja siinä sit yrittää pitää niitä erossa toisistaan. Ja tämän juoksuisen nartun omistaja vielä pitää juoksuista huolimatta koiraansa vapaana eikä katso sen perään.. - Nanatsu
Olen osittain sen kannalla, että koiria kuuluisi myös pitää vapaana. Muuallakin kuin koirapuistossa. Mutta jos koira ei ole täydellisessä hallinassa omistajallaan, omistajat täytyy osata etsiä paikat missä muita koiria ei tulisi vastaan, eikä muitakaan mahdollisia vaaratilanteita,
Itselläkun on vasta alle vuoden ikäinen koira ja opetusvaiheessa, menemmä aina syrjäiseen paikkaan harjoittelemaan sitä irtiolemista.
noin 4kk sitten noin 11 aikaan yöllä menimme läiselle pienelle satamalle, missä pieni muotoinen lenkkipolku ja kaunismetsä. Aattelinpa tyhmyyksissäni ettei siihen aikaan muita olisi koiria lenkkeilyttämässä.
Koirani lähti yhtään juoksemaan kauheaa vauhtia toiseen suuntaan, enkä itse huomannut mitään, Koirani ihan pieni vielä sillon, eikä kuunnellut sanaakaan, vaikka koitin komentaa. Juoksin perässä ja siellä oli isomies joka piteli niskaotteessaan isoa sakemannia. Koira rähisi raivona koiralleni ja koirani kuitenkin tajusi perääntyä.
Voi herranjumala että minua hävetti suunattomasti ja yritin anteeksi pyydellä. Minun vikanihan se olisi ollut jos koira olisi purrut omaani.
Onneksi sakun omistaja oli ymmärtäväinen ja sanoi että oli juuri ollu päästämässä omansakkin irti, kun ei tosiaan ollut huomannut meitä:S
Mutta siinä oli kuitenkin hienosti koulutettu koira. Kuunteli käskyt venäjäksi ja toimi kuin salama =)
Pieni kateushan siinä iski, kun oma pentu vain kallisteli päätänsä, eikä edes tajunnut väärin tehneensä. Olihan siellä kuitenkin koirakaveri.
Mutta kiltit ja sosiaaliset koirat ei monestikkaan tiedä sitä etteivät ne kaikki ole kamuja:(
Että pitäkää ne koirat kii varsinkin taajamaalueella. Niin ei tarvin nuitten vähän äkäisempien koirien omies olla aina huolissaan lenkillä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874048Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6864
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750