Joskus totuuden kuulee aikuisenkin suusta eikä pelkästään humalaisen sellaisen. Kuvittelin monivuotisen tuttavani olevan ystävä, mutta totesin, että sijoitun maakuntaretken, sukulaiskokouksen, muiden ystävien tapaamisten ym. seuranpidon jälkeen henkilöksi, jolle löytyy aikaa, kun "ei muuta tekemistä ole". En oikein tiedä, onko lipsautus tahallinen vai tarkoitettu. Kyllä se loukkasi. Perään hän sitten kirjoitti tekstiviestin,jossa luetteloi menonsa uudelleen ja peräkaneetiksi: joskus voidaan mennä kahville.
Hän ei soita minulle koskaan vaan haluaa,että minä soitan, koska puhelut maksavat kuulemma niin paljon. Kun soitan, hän jaarittelee tuntikausia asioistaan. Hän puhuu jatkuvasti päälle ja keskeyttää. Viiimeksi hän puhui yksipuolisesti yli 2 tuntia samoja juttuja uudelleen. Yritin moneen kertaan sanoa,että maksavat ne puhelut minullekin ja että tavataan mieluummin. Kun tapaamme,. hänellä ei koskaan ole rahaa. Onko vai ei, en tiedä oikeasti. Jos otan kahvin kanssa pullan, hän olettaa,että tarjoan hänellekin kahvileivän.
Minulla on isompi eläke ja sen vuoksi kuulemma minulla on varaa tarjota hänellekin ja maksaa hänen puhelunsa. Matkoilla hän tuijottaa syyttävästi, jollen tarjoa hänelle virvokkeita, ruokaa tms.
Olenko liian kiltti? Minusta tällainen ei ole ystävyyttä, jotakin muuta kyllä. Aina sanotaan,että pitää pitää tuttavistaan ja ystävistään kiinni, mutta onko tämä sen arvoista? Olen aika usein pahoilla mielin hänet tavattuani ja toimittuani 2-3- tuntia likakaivona. Asioistani ja oloistani hän ei kysy mitään enkä oikeastaan saa suunvuoroakaan.
Ikää hänellä on muutama vuosi vaille 70 vuotta. Tietääkseni hän on täysin terve ja pitää itseään erinomaisena ihmisenä. Niin hän minulle vakuuttaa. Vuosien jälkeen se alkaa tuntua aika ontolta. Ehkä on aika erota tai ainakin pitää pitkää valimatkaa. Mitä tekisit?
Ystävät ja hätävarat
19
119
Vastaukset
Valitettavasti kirjoitit fiksujen ihmisten palstalle.
Luulen että kaukaisesti alat kuulemaan naurua.
H.- väärä palsta
Mitäs sinä sitten täällä teet?
väärä palsta kirjoitti:
Mitäs sinä sitten täällä teet?
"väärä palsta"
Kuten sanotaan: "Se on vaan kestettävä"
Minunkin on kestettävä muutakin Isovarpaan juttuja.
H.- Ei pappilasta
Aivan ja juuri siksi jutun kirjoitin eli fiksujen ihmisten palstalle. Et tainnut vieläkään tajuta. Naurun lahja on arvokas. Toivottavasti ymmärrät sen, kun sinulle nauretaan, sillä saamistasi kommenteista päätellen osasi nauruista on melkoinen. Olet hyvin vitsikäs huomaamattasi, kuten juuri nyt.
Ei pappilasta kirjoitti:
Aivan ja juuri siksi jutun kirjoitin eli fiksujen ihmisten palstalle. Et tainnut vieläkään tajuta. Naurun lahja on arvokas. Toivottavasti ymmärrät sen, kun sinulle nauretaan, sillä saamistasi kommenteista päätellen osasi nauruista on melkoinen. Olet hyvin vitsikäs huomaamattasi, kuten juuri nyt.
"Ei pappilasta"
Aina minä olen yhden naurun arvoinen, sinä taidat olla palstalla aikasti uusi?
H.
Miekin olen ollut hätävarana, nuorempana ja nätimpänä.
Kerran istui linjurissa viereeni entinen koulukaveri, kysyin pojalta onko jo perhettä.
Hän sanoi, että ottaa minut ellei ketään muuta löydä.
Vissiin on löytänyt, kun ei ole mitään kuulunut.- demeter
Vielä voi kuulua Anceli, kunhan poika on vetänyt pari kierrosta ensin. Sitten alkavat vasta ymmärtää hyvän päälle, miehet..)) Vaan se on myöhästä sitt´...
Olen minäkin ollut hätävara, sekä äidiksi että puolisoksi on luvattu ottaa. Molemmat ottajat olivat alle kouluikäisiä..))
Mutta aloittajalle: vaikutat tosiaan kiltiltä. Ilmeisesti tässä ystävyydessä on sitten kuintenkin ollut myös jotakin hyvää, kun olet tuota sietänyt.
Minun kohdallani on äkkiseltään muistelleen sattunut vain yksi samantyyppinen kokemus. Kyseessä oli fiksu ja elämäniloinen ihminen, joka kyllä halutessaan osasi olla ystäväkin. Hyväksikäyttö oli kuitenkin minun mittarillani sen verran isoa, että otin pikku hiljaa etäisyyttä ja lopetin kaiken palvelun ja tarjoamisen. Ei tullut sen jälkeen yhteydenottoa hänenkään suunnaltaan. demeter kirjoitti:
Vielä voi kuulua Anceli, kunhan poika on vetänyt pari kierrosta ensin. Sitten alkavat vasta ymmärtää hyvän päälle, miehet..)) Vaan se on myöhästä sitt´...
Olen minäkin ollut hätävara, sekä äidiksi että puolisoksi on luvattu ottaa. Molemmat ottajat olivat alle kouluikäisiä..))
Mutta aloittajalle: vaikutat tosiaan kiltiltä. Ilmeisesti tässä ystävyydessä on sitten kuintenkin ollut myös jotakin hyvää, kun olet tuota sietänyt.
Minun kohdallani on äkkiseltään muistelleen sattunut vain yksi samantyyppinen kokemus. Kyseessä oli fiksu ja elämäniloinen ihminen, joka kyllä halutessaan osasi olla ystäväkin. Hyväksikäyttö oli kuitenkin minun mittarillani sen verran isoa, että otin pikku hiljaa etäisyyttä ja lopetin kaiken palvelun ja tarjoamisen. Ei tullut sen jälkeen yhteydenottoa hänenkään suunnaltaan.Antaa pojan vetää kierroksensa, en mie häntä huolisikaan, tiedä minkälainen turjake on tullut miehestä.
Ja minua on hyväksikäytetty ikävälläkin tavalla, sellainen ei unohdu koskaan. Luottamus siihen ihmiseen on mennyt eikä täysin palaa koskaan.- Pirre*
He Ankeli...olet sie sitten haaska ihmiseksi..:), samma po finska...hauska..immeiseksi :)
Kiitos nauruista!
Tämä "tyttö" lähtee parin tunnin päästä piäkaapunkkii kohti, huomenna Irlantiin, pitää korjata ilm. kerroin siullekin menenväni islantiin.., no sattuuhan sitä vanhalle..:) Pirre* kirjoitti:
He Ankeli...olet sie sitten haaska ihmiseksi..:), samma po finska...hauska..immeiseksi :)
Kiitos nauruista!
Tämä "tyttö" lähtee parin tunnin päästä piäkaapunkkii kohti, huomenna Irlantiin, pitää korjata ilm. kerroin siullekin menenväni islantiin.., no sattuuhan sitä vanhalle..:)Hei Pirre, haaska mikä haaska, sehän on selvä.. :)
Nauretaan taas, kun seuraavan kerran osutaan yksiin, tämä asiahan tulikin jo selväksi suorana viestintänä.
Kunhan nyt menisit oikeaan koneeseen..
- 8+9
Itse odottelisin, milloin hän sinulle soittaa. Jos ei soita, niin sepä siinä.
Ystävyys on tasapuolista, antamista ja saamista.
Ei sitä, että paremman puutteessa, tai sateen sattuessa. - meeriamanda
Vastaavanlainen ´muka...muka´ ystävätär oli minullakin kauan sitten. Huomasin kyllä hyväksikäyttöä em. veisinkö hänet autollani johkin kauppaan joka oli kauempana, no minähän vein vaan ei puhettakaan et olisi pentsiinistä edes tarjonnut rahaa.
Ei isoja asioita mut kuitenkin ne alkoivat tympimään ja lopetin. Minulla ei ollut aikaa, sanoin. Tottakai hän tajusi et pelinsä olin viheltänyt poikki. Oli moittinut miten saita olen, vaikka saan paljon isompaa palkkaakin :))) Jos edes joskus olisi ollut toisinpäin - mut ei , joten ...aloittaja... viskaa kintaalla tuollaista hyväksikäyttäjää. Mikä siinä on, että se suu ei aikia ystävän edessä vaan juttu jatkuu ja sydän itkee.
1. Älä soita pääset eroon. Jos et pääse
2. Sano suoraan mitä ystävyydestänne ajattelet.
Kokemuksesta tiedän, että poistuvat loukkaantuneena ovat jonkun ajan kadoksissa ja palaavat aikanaan anteeksi pyytäen.
Jos sinulla on vain yksi ystävä se onkin sitten kinkkisempi jutska kun yksinkään ei ole kiva olla.- -*-
Mielestäni ei aina ystävän tarvitse olla joka hetki paikalla ja helmasta/housunpuntista kiinni pitämässä.
Tietenkin on monenlaista ystävyyttä olemassa. Joillekin on tärkeää että juuri sama henkilö on mukana meni minne tahansa, tai teki mitä tahansa.
Minulle ainakin ystävyys merkitsee kivaa kaveria jonka kanssa
* juttu luistaa,
* joka ei juorua keskusteluja eteenpäin,
* jonka voi pyytää joskus kahville,
* joka joskus on kiva kaveri reissulla,
* joka moikkaa nähdessään ja pysähtyy juttelemaan,
* joka ymmärtää että minulla on omakin elämä jne...
Mielestäni jos jostakin yhteisestä menosta on sovittu niin silloin pitää pitää lupauksensa tai soittaa ainakin ja sanoa että nyt on ylipääsemätön este.
Hätävarana minua ei ole koskaan käytetty, mutta yhteistä muuta koiruutta on joskus tehty. :) - Yksin oot sinä ihmin
Tuollaisia "ystäviä" minullakin on, vaan en anna kovin paljon kusettaa. Vähän vain... Saattaa olla joku muunkinlainen.
- siitä tunnet ystävän
Ystävälle nyt ainakin voin sen aina sanoa, että: 'Älä sinä, hyvä ystävä, ainakaan minua kuseta!'
- kaikenlaista ihmettä
Vai silleen. Kuvailet monivuotista "tuttavaasi" ja pettymystäsi siihen ettei tuutavasi halunnut sinunkin olevan, kuten sinä hänelle vain "tuttava" , koska sinulle kelpaavat sinua vain ykkössijalla ystävänä pitävät ihmiset ... voi aikoja voi tapoja.
- ----
Ei ystävyys ole mitään yksipuolista hyväksikäyttöä. Lopettasin minäkin moisen "ystävyyden".
- ...
Pappilasta.
No mä nyt nuorena olen käynyt kylässä pappilassakin. Mun parhaat kaverit muuten edelleen on muuten suntion poika ja kanttorin poika.
Mutta moni kaveri on osoittautunut pettymykseksi. Hyvistä perheistä, mukavia ihmisiä, mutta niin helevatan itsekeskeisiä paskapäitä, että hankala löytää viittumaisempia ihmisiä mistään. Ulospäin kaikki hienosti, sisältö mätä.
Se on se sydämen kauneus, sitä on joillakin, monilla ei. Ja ite olen huomanut, tiukassa paikassa niitä oikeita ystäviä alkaa kyllä löytymään, aika yllätttäviltäkin tahoilta, kyllä niitä on jokaisella. Nämä ulkokultaiset ystävyyttä huutavat ihmiset on just niitä epäluotettavimpia tapauksia, ei niihin voi luottaa.
Tämä ois laaja asia taas. Mun mielipide kuitenkin on, ystävyys on muuta kuin vänkyttämistä siitä, kuka maksaa kahvikupin. Mä muuten viimeks pummasin kyydin kauppaan vanhalta tutulta, suntion pojalta, palkkioksi tarjosin sitten kahvit ja tupakat. Meillä on ystävyys, autellaan toisiamme, kun tarve vaatii. Pyyteettömästi.
Heitä mäkeen loispummit, on sulla oikeitakin ystäviä.
=DW=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874048Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6864
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750