Olen parikymppinen nainen, joka on aina kärsinyt syömishäiriötyyppisistä oireista. Alkoivat joskus 6-vuotiaana suunnilleen ja taistelu on jatkunut koko tähänastisen elämäni ajan. :(
Eilen tajusin, että se voisi liittyä myös siihen, että kun ajattelen syntisesti (esim. synti houkuttelee tai ajattelen pahaa vanhemmistani tai vl-liikkeestä), niin "rankaisen" itse itseäni näillä syömisasioilla reagoimalla sairaasti.
Aloin miettimään, että kuinkahan yleistä tämä on?
Vl-naiset ja tytöt, oletteko kärsineet tai kärsittekö syömishäiriöstä tai ruokaan suhtautumisen ongelmista (yli- tai alipaino, sairaalloinen syöminen/laihduttaminen, bulimia/anoreksia/BED/ortoreksia)?
Oireileeko muut vl-perheessä kasvaneet tytöt syömishäiriöillä?
12
535
Vastaukset
- vl-syömishäiriöinenn
Tarkennukseksi vielä:
en ole kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä, mutta vl-perheessä kasvaneella tytöllä voi olla muitakin traumoja, mm. ylimitoitettu vastuu kotitöistä jo nuorella iällä sekä jatkuva pikkusisarusten "äitinä" oleminen. Sekä tiukka ja ankara uskonnollinen kasvatus. - entinen vl-mies
Minun yhdellä vl-siskoista oli nuorempana anoreksia. Nykyään hän on työkyvyttömyyseläkkeellä. Muilla ei vastaavaa ole ilmennyt.
- vl-syömishäiriöinenn
Niin, se nyt on selvää, ettei jokainen välttämättä kärsi ja oireile samalla tavalla, mutta erityisesti herkillä tytöillä on suuri riski sairastua syömishäiriöihin tai masennukseen.
- friedafrieda
En ole kasvanut vl-perheessä vaan erääseen toiseen, tiukkaan kristilliseen uskonryhmään kuuluneessa perheessä. Näin vanhemmalla iällä/aikuistuttuani olen miettinyt myös, että erittäin tiukalla kasvatuksella (ruumiillinen kuritus, pakollinen uskonnon harjoitus ja tietynlainen puritaanisuus) ovat olleet osasyinä usean vuoden anoreksiakierteeseen. Jotenkin tunne siitä, etten saa oma ääntäni ja mielipidettäni kuuluville, vaan joku toinen päättää puolestani siitä, mitä saan sanoa, haluta tai olla, ajautui minulla uskomattomaan itsekontrolliin ja perfektionismiin, syömisen rajoitukseen, eristäytymiseen ja laihdutukseen. Mun veljellä on myös aika pahoja anoreksia-oireita. En usko, että uskonto itsessään aiheuttaa syömishäiriöitä, mutta käsittääkseni se on tutkimuksissakin todettu, että vaativien ja kontrollinhaluisten vanhempien lapset sairastavat usein syömishäiriöitä. Toisaalta tää tilanne oon musta ihan okei, oonaina ollut hyvä koulussa ja tiedän voivani suht' helposti jatkaa opintojani ja oon todennäköisesti aina melko haluttua työvoimaa. Puolensa kaikella:)
Voidaan sanoa, että juuri uskonto on se pohjimmainen tekijä, joka aiheuttaa erillaisia oireita lapsilla ja nuorilla.
Uskonto on tekijä, joka saa vanhemmat käyttäytymään lapsiaan kohtaa siten, että he alkavat oireilemaan.
Uskonnot ovat vallan välineitä.
Uskontoa hyväksikäyttäen vahvemmat persoonat alistavat heikompansa ja se saa heidät tyytyväiseksi. Vallan himoa voi verrata mihin tahansa himoon ja himo on yksi seitsemästä synnistä.
Ja ottakaa huomioon, että tällä tavlla rikotaan yhtä ihmisen perusoikeutta, uskonnonvapautta. Lapset eivät saa itse valita omaa uskontoaan tai uskonnottomuuttaan vaan heidät aivopestään vanhempien uskontoon.
- VL-lapsuus rikkoo!
Useilla tuntemillani vl-perheiden lapsilla on aikuisena pitkäkestoisia mielenterveysongelmia ja joka toinen käy terapiassa lapsuuden traumojensa vuoksi.
- nuori vl-nainenn
Sama on kokemus myös minun tuttavapiirissäni. Vähintään joka toinen lestadiolaisperheessä kasvanut ihminen joutuu jossain vaiheessa elämäänsä käymään terapiassa monenlaisen kaltoinkohtelun ja oireilun takia. Surullista! :(
- VL-kasvatus tappaa.
nuori vl-nainenn kirjoitti:
Sama on kokemus myös minun tuttavapiirissäni. Vähintään joka toinen lestadiolaisperheessä kasvanut ihminen joutuu jossain vaiheessa elämäänsä käymään terapiassa monenlaisen kaltoinkohtelun ja oireilun takia. Surullista! :(
Niinpä, ne vl-perheiden lapset jotka eivät ole ymmärtäneet terapiaan hakeutua, juovat itseään hengiltä. Kahdenlaisia aikuisia siis näyttää tulevan vl-perheistä...
- Kyllä-Oireilee
Olavi Voittosen kädet ovat veressä! Ja se veri ei ole jeesuksen verta! Vaan viattomien lasten!
Miettikää ja toimikaa. Vielä kun kerkeätte. Tyrmän ovet käyvät pian jälleen! Valitkaa tienne! - friedafrieda
Kuka on Olavi V? Kuinka hän liittyy tähän keskusteluun? ... Nuorilla seurakuntalaisilla syömishäiriöt on omasta mielestäni melko yleisiä, mutta niitä on aikuisillakin! Yllättävän usein puhutaan 'linjoista', vertaillaan asuja, huomautellaan suvun pyöristyneistä tai kaventuneista naisista, vaihdellaan laihdutusvinkkejä sekä vähäkalorisia ruokaohjeita tai keskustellaan siitä, miten 'raskauskilot' pitää saada pois. Tämä menee nyt kyllävähän ohi aiheen, krhmmh...
- vl-syömishäiriöinenn
OV on tän liikkeen puheenjohtaja... eli the Iso Pomo. :P Ollut vallan kahvassa kai jo 80-luvulta asti jollakin tavalla.
Olavin kommentteja: "no comments"
- l,gfjslköj
Kyllä SRK:n kuuluu ottaa vastuu jäsenistönsä kaikista henkilökohtaisista ongelmista, kuten työttömyydestä, taloudellisesta kurimuksesta, unettomuudesta, vääränlaisesta seksuaalisuudesta, liian aktiivisesta seksuaalisuudesta, seksuaalittomuudesta, ruokahaluttomuudesta, liiasta ruokahalusta, häiriökäyttäytymisestä, sosiaalisesta kyvyttömyydestä, lahjakkaiden yksilöiden hukkaamisesta, työnarkomaniasta, laiskuudesta, kielitaidottomuudesta, asiattomasta nettikirjoittelusta jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse984812Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1143942Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2113850Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1192257Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771974Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801366- 1371324
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1681296En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5371156- 531125